کسب و کار قصاب مدرن ایرانی / فروش گوشت از طریق وب‌سایت

پولدارشو:

فروش آنلاین مواد پروتئینی و گوشتی یکی از کارهای تازه‌ای است که می‌شود از آن پول در آورد. محسن گودرزی که چند سال در زمینه‌ی تامین مواد پروتئینی برای تالارهای پذیرایی کار می‌کرد از سال ۹۴ به بعد، محصولاتش را به صورت اینترنتی به فروش می‌رساند و توانسته چند شعبه در تهران دایر کند،‌کاری که او انجام می دهد بسیار هیجان انگیز است. لطفا با ما همراه باشید.

محسن گودرزی پیش از این‌که به فکر کار در قصابی بیفتد، یک معلم کامپیوتر بود و از این راه پول در می‌آورد،اما درآمدش از این کار خیلی راضی کننده نبود. این جوان ۲۳ ساله که تازه هم ازدواج کرده بود، باید به درآمد بیشتر فکر می‌کرد. در نتیجه به عنوان تحویل‌دار و حسابدار وارد یک شرکت پخش گوشت شد. کار کردن در این شرکت آغاز راهی بود که انتهایش به سایت «مستر قصاب» رسید.

کار کردن در شرکت پخش گوشت، آقای گودرزی را به فکر کسب درآمد بیشتر و تاسیس یک شرکت برای خودش انداخت، او با همراهی یک شریک دیگر، شرکت‌شان را تاسیس کردند و مشغول فروش گوشت عمده به رستوران‌ها و تالارها شدند.

آقای گودرزی در این باره می‌گوید:«کارمان به خوبی جلو می‌رفت تا این‌که یک کلاهبردار بیست تن از گوشت‌های ما  را با چک بی‌محل دزدید و ما یک‌شبه تمام سرمایه‌مان را از دست دادیم.»

خانواده‌ی آقای گودرزی و شریک‌شان بعد از این کلاهبرداری نزدیک به هشتصد میلیون تومان بدهی بالا آوردند اما پا پس نکشیدند، خانه، طلا و خودرویشان را فروختند تا بتوانند دوباره به بازار برگردند و کارشان را از نو شروع کنند.

روزی که همه‌ی بدهی‌ها پرداخت شد و دو شریک تصمیم گرفتند کارشان را از نو شروع کنند، برای شان فقط صد هزار تومان باقی مانده بود. آن ها با همین سرمایه‌ی اولیه‌ی اندک باز هم به دنیای کار برگشتند و کارشان را با اعتبار تازه‌ای که به دست آورده‌ بودند از سر گرفتند.

از کله‌پاچه تا گوشت تازه

ایده‌ی راه‌ اندازی یک سایت فروش آنلاین گوشت درست در زمان سفارش یک دست کله‌پاچه به ذهن آقای گودرزی رسید. او در این باره می‌گوید: «یک روز دوستم از من دعوت کرد که با هم کله‌پاچه بخوریم. او گفت سایتی را می‌شناسد که به صورت اینترنتی، کله‌پاچه را به فروش می‌رساند. با خودم فکر کردم  اگر می‌شود کله‌پاچه را اینترنتی فروخت چرا در مورد گوشت و محصولات پروتئینی این‌کار را نکنیم؟»

آقای گودرزی و شریک سابقش زمانی که این ایده به فکرشان رسید، پول چندانی نداشتند اما تصمیم‌شان در شروع این کار جدید جدی بود، آن ها به دلیل این‌که پول کافی در اختیار نداشتند مجبور بودند خیلی از کارها را خودشان برعهده بگیرند و در موارد دیگری که نیاز به هزینه کردن داشتند، از اعتبارشان هزینه کنند.«خیلی از هزینه‌های اولیه را با چک یا به صورت قسطی پرداخت کردیم تا هزینه‌مان کاهش پیدا کند.»

چرا باید سراغ قصابی آنلاین برویم؟

فروش گوشت در ایران به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. بعضی‌ از فروشندگان عادی که بیشتر از دیگران دور و برمان می‌بینیم، قصاب‌های معمولی‌ای هستند که از صبح تا شب در مغازه‌های شان کار می‌کنند. این قصابی‌ها معمولا میزان کمی گوشت تهیه می کنند تا بتوانند مشتری‌های ثابت‌شان را که معمولا هم‌محله‌ای‌ها هستند، پوشش بدهند، مزیت قصابی‌های سنتی این است که پول دریافتی‌شان در اکثر مواقع نقد است.

این پول نقد کارشان را همیشه راه می‌اندازد هرچند فروش‌شان هر روز کم و زیاد می‌شود و در زمان های خاصی از سال، میزان فروش تقریبا صفر است.

دسته‌ی دوم، عمده‌فروش‌ها هستند که با سازمان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی قرارداد می‌بندند. این گروه معمولا گوشت‌های شان را با  وزن های بالا به فروش می‌رسانند و کارشان رونق بیشتری دارد. تفاوت گوشت‌فروش‌های عمده با قصابی‌های سنتی این است که دفتر کار جداگانه‌ای دارند، باید یک حسابدار به کارهای شان رسیدگی کند و ساختارشان بیشتر شبیه به یک شرکت است تا قصابی.

یکی دیگر از تفاوت‌های این شغل اداری این است که فروش گوشت در اکثر مواقع نسیه، ‌مدت‌دار و با چک انجام می‌شود و عموما معامله با پول نقد معنایی ندارد.

قصابی آنلاینی که آقای گودرزی راه‌اندازی کرده و آن را اداره می کند،‌ مزیت‌های هر دو نوع فروش را دارد.

این جا یک شرکت است که مشتری‌هایش مردم عادی شهر هستند، پول‌شان نقد است. کمتر خرید می‌کنند اما چون خریدشان منظم و از تمام نقاط شهر است،‌ صرفه‌ی اقتصادی بیشتری دارند.»

به جز این مزیت‌ها، شما با راه‌اندازی چنین فروشگاه آنلاینی می‌توانید بقیه‌ی کسانی که سالها در بخش‌های مختلف این حرفه، به صورت تجربی اما به صورت دقیق، کارشان را یاد گرفته‌اند را به کار بگیرید. در واقع به  جای این‌که با مکانیزه کردن سیستم،‌ افراد را از سیستم کنار بگذارید آن ها را به کار می‌گیرید.

محسن گودرزی در این باره می‌گوید: «به جز کارهای عادی و روزمره در قصابی، ‌مثل شناخت، بریدن و وزن کردن گوشت، مسایل دیگری هم هست که برای موفقیت در این کار باید آنها را به خوبی بلد باشید، این ویژگی‌ها را ما که به صورت عمده و شرکتی ، گوشت می‌فروختیم بلد نبودیم اما یک قصاب سالهاست با این شیوه کار کرده و بلد است که چطور با هم‌صنفی‌های خودش حرف بزند.

قصاب‌ها و مسئولان کشتارگاه از واژه‌ها و اصطلاحات خاص خودشان در زمان کار استفاده می‌کنند که ما آن ها را نمی‌فهمیم. ضمن این‌که،‌بنابر عرف رایج در این شغل، آدم ها چهره‌های آشنا و هم‌صنفی‌های خودشان را بهتر درک می‌کنند ، در نتیجه هرکس که بخواهد به این شغل جدید وارد شود باید هوای  هم صنف های قدیمی را داشته باشد.»

این کار چقدر هزینه دارد؟

برای راه‌اندازی یک شرکت تازه که در زمینه‌ی فروش محصولات خوراکی فعالیت کند  باید تا اندازه‌ای دست به جیب بشوید. بعضی از این هزینه‌ها در هر صورت و برای تمام شرکت‌هایی که بخواهند در حوزه‌ی مواد خوراکی فعالیت کنند، ثابت است اما بخش دیگری از هزینه‌ها به دنیای اینترنت مربوط می‌شود.

مجوز بهداشت و کشتار،‌ ثبت شرکت، ثبت برند و ثبت ایده، چند مجوزی هستند که همه‌ی شرکت‌های پخش گوشت و کشتار باید آن را داشته باشند. اما اگر می‌خواهید در دنیای آنلاین فعالیت کنید،‌گرفتن «نماد اعتماد» یا « E نماد» برای راه انداختن کسب و کارتان ضروری است.

این‌طور که آقای گودرزی می‌گوید: «نماد الکترونیکی تمام مجوزهای مورد نیاز برای آغاز کار را در برمی‌گیرد. یعنی اگر شرکتی «ای.نماد» یا نماد اعتماد را داشته باشد، یعنی از قبل توانسته تمام مجوزهای بهداشتی، حمل و نقل و… را دریافت کند. مسئولان ارایه‌ی این مجوز ، بعد از بررسی تمام جزییات مربوط به کار، مجوز لازم را برای ادامه‌ی کار به عنوان یک سایت اینترنتی صادر می‌کنند.

«نماد اعتماد» زمانی برایتان مفید است که بخواهید کسب و کار اینترنتی راه بیندازید. در غیر این‌صورت، همان مجوزهای اولیه کفایت می‌کند.»

محسن گودرزی برای راه‌اندازی سایت، ثبت علایم تجاری، استخدام یک نیرو برای مدت محدود، چاپ بروشور و… در اوایل کار حدود بیست و پنج میلیون تومان هزینه کرد.

قدم بعدی پیدا کردن یک تیم خبره است. محسن گودرزی تیمش را از بین دوستان قدیمی اش انتخاب کرد که به آن ها اعتماد داشت. «ما یک مسوول آی.تی نیاز داشتیم که کارهای مربوط به سایت و اپلیکیشن را برای مان انجام داد. بخش حمل و نقل و کشتارگاه هم هرکدام‌شان نیروی ویژه‌ای را می‌طلبند که باید در آغاز کار به فکر جذب آنها باشید.»

دلسرد نشوید

در آغاز کار ضرر می‌کنید اما بعد از مدتی که کارتان روی غلتک بیفتد، همه چیز درست می‌شود. پس این‌طور که آقای گودرزی توصیه می‌کند در ابتدای کار دلسرد نشوید.

او درباره‌ی شرایط کاری و سودی که در روزهای اول به دست می‌آورد، خاطره‌های عجیبی دارد.

او می‌گوید در اوایل کار فقط روزی یک سفارش داشته که از نظر اقتصادی هیچ صرفه‌ای برای شان نداشته است اما با این وجود، آنها کارشان را با سرسختی ادامه دادند تا تعداد سفارش‌ها بالاتر برود.

او درباره‌ی اولین سفارشی که دریافت کرده بود می‌گوید: «اولین سفارش مان ، درخواست یک مرغ برای حوالی چیتگر بود. آن هم در حالی که شعبه‌ی ما در حوالی میدان خراسان قرار داشت. فکرش را بکنید قرار بود یک مرغ تازه را با ماشین یخچال‌‌دار به جایی چند کیلومتر دورتر منتقل کنیم. اگر هزینه‌ی بنزین، زمان هدر رفته و… را کنار هم بگذارید، می‌بینید که رساندن چنین سفارشی هیچ توجیه اقتصادی‌ای برای مان نداشت اما این‌کار را انجام دادیم چون می‌دانستیم در کارمان موفق می‌شویم.»

این سفارش، آقای گودرزی را به فکر انداخت تا با روش‌های دیگری را برای کم کردن هزینه‌اش به کار بگیرد. «یکی از آن روش‌ها، پیدا کردن قصابی‌ها در مناطق مختلف شهر بود که بتوانند به عنوان شعبه‌های کمکی «مستر قصاب» فعالیت کنند. ما این فروشگاه‌ها را از نظر مواد گوشتی تامین می‌کردیم اما فرستادن سفارش به نشانی مشتری برعهده‌ی خودشان بود.»

این‌ روزها آقای گودرزی به جز شعبه‌ی مرکزی، چهار شعبه‌ی فرعی در چهار نقطه‌ی تهران احداث کرده که با مسترقصاب کار می‌کنند و درآمد خوبی هم از این راه دارند. در عین حال برای این‌که هزینه‌ای به شرکت اصلی تحمیل نشود، آن ها راهکار ویژه‌ای برای جلو بردن اهدافشان در پیش گرفته‌اند. «هر شعبه‌ی فرعی خودش باید هزینه‌هایش را تامین کند. فقط تامین جنس اولیه و پشتیبانی را ما انجام می‌دهیم.»

برای این‌که بتوانید در بازار رقابت از بقیه جلو بزنید و کسب و کارتان رونق بگیرد، باید تا حد امکان هزینه‌هایتان را پایین بیاورید. کار دیگری که برای کم کردن هزینه می‌توانید انجام بدهید این است که بخشی از کارها را خودتان برعهده بگیرید. «یکی از دوستان ما وظیفه‌ی خریدهای عمده‌ را برعهده دارد. این کار با قصابی فرق دارد و فوت‌وفن‌هایی که داردبیشتر مربوط به شناخت جنس و شیوه‌ی کنار آمدن با عمده‌فروشان می‌شود که فقط کسانی که در زمینه‌ی خرید و فروش عمده کار کرده باشند، توانایی آن را دارند.»

کم کردن هزینه‌ی نگهداری و هزینه‌های جاری بخش دیگری از فوت و فن‌هایی است که به عنوان یک مدیر شرکت باید حواستان‌ را به این موضوع جمع کنید.

آقای گودرزی تمرکز اصلی‌اش را روی فروش گوشت قرمز گذاشته اما این گوشت را از مغازه‌های دیگر نمی‌خرد. « هر روز بنا بر سفارشی که داریم، کشتار کرده و سفارش‌ها را آماده می‌کنیم. با این روش، همه گوشت‌هایی که به دست مشتریان می رسد تازه است، ضمن این‌که هزینه‌مان هم نسبت به بقیه‌ی قصابی ها کمتر می‌شود.» مجوز کشتار روزانه بنابر سفارش‌های هر روز صادر شده و انجام می‌شود.

راه‌اندازی یک قصابی آنلاین و پردرآمد در نگاه اول کار چندان دشواری هم به نظر نمی‌رسد اما حرف آخر آقای گودرزی برای کسانی که بخواهند چنین کسب و کار جدیدی را راه بیندازند، این است:‌ «شما هم اگر دل تان می‌خواهد در این حوزه‌ی خاص وارد بازار شوید، قبل از هرچیزی باید تجربه‌ی آفلاین داشته باشید بعد وارد دنیای پرسرعت اینترنتی‌ها بشوید. تک روی نکنید و از توانایی‌های اطرافیان‌تان کاملا استفاده کنید.»

منبع

اشکان خسروپور در همشهری سرنخ

 

 

 

 

لینک کوتاه:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.