خیلی از افراد با این باور که با ساخت یک اکانت مشترک در شبکه های اجتماعی و اشتراک گذاری مطالب منتشر شده سایت خود در آن ها میتوانند توسط شبکههای اجتماعی بازاریابی کنند. انتظار این افراد این است که با این روش مخاطبان تمام پست های آن ها را ببینند و لایک کنند و محصولاتشان را بخرند! آیا واقعا این گونه است؟
اگر می خواهید در شبکههای اجتماعی موفق باشید باید حضور پر رنگی در آن ها داشته باشید و به نیاز مردم توجه کنید. ببینید مردم چی دوست دارند تا در آن راستا فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی انجام دهید.
شما با زیر نظر گرفتن واکنشهای مخاطبین خود نسبت به فعالیت های خود میتوانید درک بهتری از نیاز آن ها داشته باشید و به راحتی به نیازشان پاسخ دهید.
۱٫از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید
شبکههای اجتماعی بهترین مکان برای دیدن نظرات مخاطبینتان است. میتوانید از این موضوع با خبر شوید که آیا از برند شما و خدماتی که عرضه میکنید راضی هستند یا خیر؟ آیا رغیب شما را به شما ترجیح میدهند یا نه؟ اگر رقیبتان را نسبت به شما ترجیح میدهند برتری رقیبتان نسبت به شما چه هست؟
شما به راحتی می توانید با داشتن برنامهای مناسب بر نظرات و تصمیمات آنها تاثیر بگذارید. جدیدا مردم در شبکههای اجتماعی نسبت به قبل بسیار جدی تر شدهاند و هر چیزی که در شبکه های اجتماعی میشنوند برایشان کافی است.
همیشه به یاد داشته باشید فعالیت مستمر شما در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام،فیسبوک،تویتر و انجمن های گفتگو می تواند به شما در جهت پیدا کردن نیازهای مردم کمک کند.
۲٫از مشتریان خود برای تبلیغات استفاده کنید
قبلا در مقاله سلفی مارکتینگ چیست؟ به، به کارگیری از کاربران برای تبلیغات رایگان اشاره کردم. حتما در اینستاگرام پست هایی را دیده اید که توسط کاربرانی گذاشته میشود که در محل خاصی بودند. مثلا عکسی دست جمعی در یک رستوران گرفته میشود و با عنوان «من و دوستام» و با قرار دادن لوکیشن آن رستوران در اینستاگرام گذاشته میشود.
بله اکثر افراد دوست دارند با ثبت لوکیشن خود مکانی که در آنجا بودند را هم معرفی کنند و بگویند ما در فلان جا بودیم.
چرا از این روش رایگان برای تبلیغات برندتان استفاده نکنید؟
با ثبت موقعیت مکانی خود در Google Map میتوانید از این طریق برند خود را در پستهایی که کاربرانتان منتشر میکنند معرفی کنید. میتوانید با یک استراتژی تبلیغاتی از این روش استفاده کنید و چه بسا ممکن است افرادی که پست هایی که با عنوان مکانی شما است را ببینند و از دیدن پیجتان استقبال کنند.
۳٫استفاده صحیح از #هشتگ ها
در استفاده از هشتگ ها به این دو نکته مهم توجه کنید.
۱٫همیشه در پست های خود از هشتگ مخصوص برندتان استفاده کنید. ترجیحا از یک هشتگ اختصاصی برای برندتان استفاده کنید.
۲٫از هشتگ های پر طرفدار درباره موضوع پست خود استفاده کنید. برای این کار می توانید از سایت HashAtIt کمک بگیرید.
قبلا به این موضوع اشاره کرده بودم که استفاده از هشتگهای بی ربط به موضوع کاری خود در پستهای خود کار بسیار اشتباهی است.
۳٫مخاطبان خود را به چالش بکشید
درست است که در شبکه های اجتماعی نمیشه با تمام مخاطبان خود صحبت کنید ولی میتوانید توسط راه هایی با آن ها بیشتر در ارتباط باشید. مثلا می توانید عکسی در اینستاگرام خود منتشر کنید و در آن از مخاطبان خود بخواهید به سوالتتان جواب دهند.
از آنها بپرسید اهل کدام شهر هستند، سنشان چقدر است، کارشان چی هست و درآمدشان چقدر است؟ با دریافت این اطلاعات میتوانید نیاز آنها را به خوبی برطرف کنید.
۴٫کمپین های تبلیغاتی هدفمند راه اندازی کنید
جزء آن دسته از برندها که کمپین تبلیغاتی بیربط با اهدافشان راه اندازی می کنند نباشید. شما باید کمپین تبلیغاتی راهاندازی کنید که مخاطبانتان را درگیر برندتان کند. سعی کنید کمپینهای تبلیغاتی که علاوه بر معرفی محصول خود در راستای اهداف تبلیغاتی خود باشد را راهاندازی کنید.
بسیاری از شرکت ها و برندهایی که کمپین تبلیغاتی دارند هدف خاصی غیر از معرفی محصول و خدمات خود، از راه اندازی آن ندارند و متاسفانه برای ادامه کار برنامه ریزی خاصی ندارند.
۵٫به زبان مشتری صحبت کنید
مطابق با حوزه ی کاری خود سعی کنید به همان شکل با مخطبان و مشتریهای احتمالی خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید افراد در شبکه های اجتماعی خیلی کم حوصله هستند. سعی کنید با صمیمانه رفتار کردن با مخاطبان خود از این کم حوصلگی بکاهید و با آن ها دوست شوید.
فرض کنید شما لوازم کودک می فروشید. با جدی و کتابی صحبت کردن مسلما نمیتوانید با مخاطبان خود ارتباط خوبی برقرار کنید. برای تعامل با این دسته از مخاطبان باید با لحنی کودکانه و صمیمی با آن ها صحبت کنید.
هر چیزی که در شبکه های اجتماعی خود می نویسید باید هماهنگ با سلیقه مخاطبانتان باشد.
۶٫یک مسابقه راه اندازی کنید!
حتما مسابقه نقاشی لامبورگینی را به یاد دارید. پیج لامبورگینی از کاربرانش خواست که از هر مدل لامبورگینی که دوست دارند نقاشی بکشند و در پیج خود با هشتگی خاص آن را قرار دهند. نقاشی برنده مسابقه به عنوان جایزه در پیج اصلی لامبورگینی گذاشته می شد. توسط این مسابقه پیج لامبورگینی برند خود را به افراد بسیاری معرفی کرد. حتما پیش خودتان میگویید چطور ممکن است؟ خیلی ساده است به لطف هشتگهایی که کاربران در نقاشیهای خود گذاشته بودند و در پیج خود قرار دادند.
بله به همین سادگی میتوانید برند خود را به تعداد زیادی از افراد معرفی کنید و در قبال آن هدیهای برای برندگان مسابقه در نظر بگیرید که کاربران شما با اشتیاق بیشتری در مسابقه شرکت کنند.
منبع:
1 دیدگاه
رضا حیدرزاده
ممنونم مقاله کامل و جامعی بود