پذیرش پیشنهاد فرصت شغلی جدید، راهاندازی استارتاپ خودتان و یا حتی استخدام شدن برای یک شغل دولتی همگی بستگی به توانایی شما در ارزیابی فرصتهایی دارد که هر روز دَر خانه شما را میزنند! سوال این است که آیا راهی وجود دارد که مهارت شما را درتشخیص و یا حتی پیش بینی فرصتهای آینده یاری کند؟
به راستی کارآفرینان موفق چگونه این مهارت را کسب کرده اند؟
حتما شما هم مانند بسیاری از مردم فرصت های طلایی زیادی در زندگی تان داشته اید و درست مانند آن ها این فرصت ها را خیلی راحت از دست داده اید چون نفهمیدهاید که این فرصت ها چقدر خاص هستند و اگر از دستشان بدهید احتمالا دیگر هرگز به سراغتان نمیآیند.
ناراحت نباشید! حتی ماهرترین کارآفرینان هم گاهی فرصتهای خوبی را از دست میدهند. به عنوان شرکت سرمایهگذاری بِسِرمنت بر روی تعداد زیادی از استارتاپها همچون اپل، گوگل و… سرمایهگذاری کرده است اما در عین حال فرصت های زیادی را هم در این بین از دست داده است. مهم این است که شرکتی مثل بسرمنت از فرصت های از دست رفته درس گرفته است و در آینده تلاش بیشتری برای بهر برداری از فرصت ها میکند.
موفقیت نهایی ما حاصل شناسایی و بهره برداری از فرصت هایی است که امروز در محیط پیرامون مان وجود دارند. اگر شما بتوانید مهارتی بیشتر از عامه ی مردم در تشخیص فرصت های کارآفرینانه به دست آورید بدون شک آینده ی شغلی درخشانی خواهید داشت، اما چگونه این مهارت را کسب کنید؟ با درک راهکارهایی که در ادامه برایتان تشریح می کنیم:
۱٫ به یک ایدهی کامل و بدون نقص نیاز ندارید
شما معمولا زمانی ایده ی کسب و کارهای موفق را می شنوید که به خوبی گسترش داده شده اند اما واقعیت این است که این ایده ها در ابتدا خام و ناقص بوده اند. شما زمانی که ایده ای را می شنوید احتمالا به بسیاری از نقص هایش پی خواهید برد اما این مساله نباید شما را از دیدن فرصت هایی که در دل این ایده ها نهفته است غافل کند.
معمولا وقتی متخصص جوانی در یک شرکت استخدام می شود نقص ها و اشکالات آن را می بیند حتی اگر شرکت بزرگی مانند گوگل باشد. اما چیزی که این افراد باهوش و جوان از دیدنش غافل می شوند فرصت هایی است که برای پیشرفت و بهبود وجود دارد.
اگر منتظر این هستید که ایده ای کامل و بدون نقص به سراغ تان بیاید فقط وقت تان را تلف می کنید. چنین ایده ای وجود ندارد. البته این بدان معنی نیست که هر ایده ی ارزش دنبال کردن را دارد. بر روی ایدههای کسب و کاری خود تحقیق کنید. زمانی که مطمئن شدید به قدر کافی خوب و سودآور هستند سعی کنید برای برطرف کردن نقصهایش راهکاری بیابید نه اینکه ایدهتان را به کلی فراموش کنید.
۲٫ آینده با علم امروز ساخته می شود نه علم فردا
نوآوریها و محصولات آینده به وسیله ابزارها و تکنولوژی هایی که امروز در دست شما هستند ساخته میشوند. کاملا در اشتباه هستید اگر فکر میکنید که یک ابزار و اختراع جدید ، فرصتی را برای نوآوری به وجود میآورد. بسیاری از مردم منتظر رسیدن یک تکنولوژی جدید هستند تا بتوانند به وسیله آن فرصتهای کسب و کاری جدیدی به وجود آورند. گرچه اختراعات و تکنولوژی میتوانند فرصتهای تازه ای پدید آورند با این حال بسیاری از فرصتها در به کارگیری و استفاده متفاوت از تکنولوژی های موجود نهفتهاند. آیفون همان گوشی تلفن همراه بود فقط کمی پیشرفتهتر و یا آیپاد به وسیله تکنولوژیهایی که وجود داشتند ساختهشد.
با توجه به این نکته، هنگام ارزیابی فرصت ها به تکنولوژیهایی که هنوز وجود ندارند فکر نکنید. تنها ابزاری که در اختیار شماست علم و تکنولوژی امروز است. به آینده فکر نکنید، آن را بسازید.
۳٫ هر ایده باید در زمان مناسبش اجرا شود.
یکی از مهم ترین سوالاتی که به عنوان یک کارآفرین باید به آن جواب بدهید این است: آیا الان زمان مناسبی برای پیاده کردن ایدهتان است؟ ایده های فوقالعادهی زیادی وجود دارند که تا رسیدن زمان مناسب به یک فرصت کارآفرینانه تبدیل نمی شوند.
یکی از بزرگترین عوامل موفقیت فیسبوک این بود که در زمانی مناسب راه اندازی شد. امروزه شبکه های اجتماعی موبایل محور به موفقیت های عظیمی دست پیدا کردهاند. دلیل آن هم استفاده گسترده از اسمارت فونها و در دسترس بودن اینترنت پرسرعت در بسیاری از کشورهاست. اما تاریخچه شبکههای اجتماعی به دهه نود و یا حتی قبل از آن باز میگردد. تمامی آن استارتاپها شکست خوردن چون در آن زمان استفاده از اینترنت به خصوص برای برقراری ارتباط بین افراد به اندازه ی امروز نبود.
۴٫ شکست پنجره به فرصتهای جدید است
وقتی در اجرای ایده ای شکست خوردید از آن دست نکشید. اتفاقا شکست نشان می دهد که ایده تان ارزش دنبال کردن را دارد. در واقع بهترین فرصتها زمانی شناخته میشوند که شما بارها در اجرای ایده شکست بخورید. در سال ۲۰۰۵ یوتیوب راه اندازی شد در حالی که در همان زمان حداقل ۳۰ سایت به اشتراک گذاری ویدیو دیگر هم وجود داشتند. از سال ۱۹۹۹ همه ی این شرکتها با شکست مواجه شدند. اما این به خاطر بد بودن این ایده نبود. همانطور که بعدها یوتیوب با تغییرات کمی توانست یکی از موفق ترین کسب و کارهای مبتنی بر وب را بر پایه همین ایده راهاندازی کند.
برای اینکه فرصتی را به خوبی ارزیابی کنید، اول باید ببیند که چرا تلاش های قبلی برای اجرایی کردن اش شکست خورده است. مثلا در ماجرای یوتیوب بسیاری از استارتاپهای مشابه قبلی به خاطر کم بود پهنای باند اینترنت شکست خوردند. اگر مشکلی که باعث شده ایده تان قبلا شکست بخورد را کشف کنید و برطرفش سازید مطمئنا موفق خواهید شد.
هر ایده ای که شما دارید به احتمال زیاد بارها اجرایی شده و شکست خورده است. اگر نتوانید مشکل را پیدا کنید نمی توانید در اجرای این ایده موفق شوید. باید کاخ موفقیت خود را با استفاده از خرابههای شکست های قبلی بسازید.
منبع: