کارآفرینی یکی از شیرین ترین واژه های دنیاست. فردی تصمیم می گیرد کسبوکار جدیدی راه اندازی کند و پس از طی مراحلی سخت و دشوار صاحب کسب و کار می شود. او می تواند ایده های خلاقانه خود را اجرا کند و آن ها را به درآمد تبدیل کند. چنین شخصی بین اقوام و دوستان از احترام زیادی برخوردار است و دیگران او را به دید فردی خلاق می نگرند. حتماً شما هم درباره شروع کسبوکار بر مبنای یک ایده شنیده اید یا مثال های واقعی آن را دیده اید. کارآفرینی بر مبنای ایده به طور خلاصه یعنی عملی کردن یک ایده قوی با خلاقیت، نوآوری و شناخت درست از بازار.
تنها نکته مهم در این نوع از کسب و کارها این است که :
ایده خود را باید به خوبی عملی کنید
فرایندی را که طی کردید اصلاح و تقویت کنید
و دوباره آن را اجرا کنید.
اما همه کسبوکارهای این چنینی موفق نمیشوند و مثل همیشه تعداد شکستها بیشتر از موفقیتهاست. اگر کارآفرینی هستید که کارتان را براساس ایده ای نو راه اندازی کرده اید و یا به فکر تجاریسازی ایده خود هستید، اشتباهاتی را که در ادامه به آن میپردازیم و موجب شکست بسیاری از افراد شده را مرتکب نشوید.
بسیاری از افراد که در حال تجاریسازی ایده خود هستند میدانند که باید بر ایده اصلی خود تمرکز کنند. اما بعد از شروع، و کسب موفقیت اولیه و یا حتی شکستی کوچک به سراغ ایدههای متفرقه دیگر میروند و این کار باعث شکست کامل آنها میشود. به جز مواردی که مشکل اصلی خود ایده است و پیشبینیهای لازم به درستی انجام نشده است، میتوان دو دلیل کلی برای این شکستها بیان کرد.
اشتباه اول اینکه، این افراد برای عملی کردن ایده خود مجموعهای را شامل نیروی انسانی، امکانات و … تشکیل دادهاند و در مواجه شدن با اولین شکست به جای اصلاح و تقویت روشها و فرایندهای طی شده، اینطور فکر میکنند که ایده آنها به طور کلی شکست خورده است و قابل عملیسازی نیست و برای حفظ مجموعه شکل گرفته، سراغ ایدههای دیگر و شاید نامربوط میروند.
در این موارد باید به دنبال دلایل شکست بود، یعنی آنچه که باعث شده ایده تان به درستی عملی نشود را شناسایی کرده و با رفع مشکلات و موانع دوباره ایده را اجرا کرد.
دومین اشتباه که بسیار اتفاق میافتد این است که، افراد با اولین موفقیت به سرعت میخواهند بازار و مجموعه خود را گسترش دهند و همانند یک شرکت بزرگ، چندین ایده را همزمان عملی کنند و راه صد ساله را به سرعت طی کنند، و از آنجایی که از توان کافی برخوردار نیستند هیچ کدام از ایدهها را به خوبی عرضه نمیکنند و با شکست بزرگی مواجه میشوند. باید به فکر اجرای قویتر و بهتر ایده موفق شده باشید نه رفتن به سراغ ایدههای دیگر.
حتی بسیاری از شرکتهای بزرگ که امروزه در چندین حوزه به طور همزمان فعالیت دارند بر روی یک ایده شکل گرفتند اما آنها سالها برای عملی کردن و تقویت ایده خود تلاش کردند و بعد از رسیدن به ثبات و پایداری کافی به سمت ایدهها و بازارهای جدید رفتند.
به طور خلاصه چه موفق شدید و چه شکست خوردید همان نکته مهم را باید در نظر داشته باشید؛ ایده خود را باید به خوبی عملی کنید، فرایندی را که طی کردید اصلاح و تقویت کنید و دوباره آن را اجرا کنید. از شکست خوردن نترسید و با هر شکست همه چیز را تغییر ندهید. فریب موفقیتهای اولیه را نخورید و تا رسیدن به موفقیتهای بزرگی که جایگاه شما را ثابت کند صبر داشته باشید.
منبع: