«هجده سالم بود که از پدرم دو میلیون و پانصد هزار تومان قرض گرفتم و وارد کار خرید و فروش پوشاک و اجناس شدم و این کار اولین تجربه ام در زمینه بازاریابی بود».
دانیال چند سال بعد از اینکه کار واردات را با پول اندک شروع کرد به این نتیجه رسید که باید دررشته بازرگانی درس بخواند، در سال ۸۱ در کنکور شرکت کرد و در دانشگاه در رشته «مدیریت بازرگانی » تحصیل کرد و چند سال بعد هم در رشته ی مدیریت بازرگانی با گرایش بازاریابی و فروش مدرک فوق لیسانس گرفت و قصد دارد درسش را تا مقطع دکترا ادامه دهد.
«دانیال عبادی» از فوت و فنهایی می گوید که در هر کسب و کاری باید به آنها توجه کرد
«دانیال عبادی» را بیشتر ما به خاطر بازی هایش می شناسیم، بازی در کریستال، یکی از ما دو نفر، غیرمنتظره، مجرد ۴۰ ساله،قبرستان غیر انتفاعی، کاغذ خروس نشان و… قسمتی از رزومه کاری اوست، اما در کنار بازیگری ، او در عرصه زندگی واقعی هم یک مدیر بازرگانی و بازاریابی موفق است.
او راه و روشهای به سود رسیدن در بیشتر کسب و کارها را بلد است و همین اطلاعات باعث شده است علاوه بر اینکه خودش در کارش موفق باشد، به خیلی از تاجران و بازرگانان مشاوره مالی دهد.
با فوت و فن های کاری او در این مصاحبه همراه او باشید و ۱۰ توصیه پیشنهادی او را برای موفقیت در زمینه فروش را بخوانید .
۱٫اطلاعات کسب کنید
برای خودتان مغازه دارید ؟ تصمیم گرفته اید مزرعه پرورش شترمرغ تاسیس کنید ؟شاید هم با خودتان قرار گذاشته اید که وارد کار فروش لباس بشوید.
هر کدام از این کارها، شرایط خاصی را می طلبد اما یادتان باشد که اگر در هرد کدام از این رشته ها وارد شوید ، باید قبل از هر چیز یک بازاریاب خوب برای کسب و کارتان باشید، در غیر این صورت نمی توانید موفقیتی کسب کنید و مجبور میشوید بعد از مدتی، شغلتان را تغییر بدهید.
متاسفانه بیشتر کسانی که در کسب و کارشان موفق نمی شوند افرادی هستند که بازار را نمی شناسند و نمی دانند از چه تکنیک هایی برای موفق شدن باید استفاده کنند.
توصیه من همیشه این است که اگر می خواهید وارد یک شغل آزاد شوید و علاقه دارید که کار خود و یا شرکت خودتان را راه اندازی کنید، قبل از برداشتن هر قدمی بازاریابی را خوب از بر شوید، کسب اطلاعات و داشتن شناخت کافی از بازار می تواند شما را موفق کند ، برای کسب اطلاعات در این زمینه هم سریعترین راه تحصیل در دانشگاه یا گذراندن دوره های بازاریابی است، در این دوره ها یاد می گیرید که چطور باید برای شروع یک کار برنامه ریزی کنید .»
۲٫ زندگی افراد موفق را دنبال کنید
قبول کنید که تجربه در کار خیلی مهم است ، نیازی نیست که حتما خودتان باخت را تجربه کنید بهتر است پیش از شروع کردن یک کار به زندگی افراد معتبر و ثروتمند سرک بکشید و بدانید که چرا ورشکست شدند و یا فلان قرار داد را واگذار کردند .
از خودتان بپرسید فلان شخص چطور از صفر به صد رسیده است ، زندگینامه کاری اش را دنبال کنید و از تجربیاتش کمک بگیرید.
به درس وکتاب دانشگاه اکتفا نکنید، وارد هر بازاری که می خواهید بشوید اول بزرگان آن بازار را بشناسید، به زندگی کاری افرادی که با پشتکار از صفر به صد رسیدند سرک بکشید و مصاحبه هایشان را بخوانید.
هر از گاهی نزد فرد معتبر بازار بروید و از او مشورت بخواهید و دلایل موفقیتش را از او بپرسید، سعی کنید بدانید که چقدر دست در بازاری که می خواهید وارد آن شوید وجود دارد، به کارهایش فکر کنید و ببینید چطوربه اینجا رسیده است.»
۳٫ تحقیق کنید
حالا که می خواهید برای خودتان کسب کاری راه بیندازید بهتر است تحقیق کنید و بدون تحقیق وارد بازارکار نشوید.
برای مثال اگر می خواهید یک وارد کننده لوازم خانگی و یا لباس باشید در ابتدا بازار این محصولات را به خوبی بشناسید.
البته یادتان باشد که در مورد هر کالایی ما بعنوان یک ایرانی باید در مرحله اول در زمینه فروش اجناس تولید داخل کار کنیم اما به هر حال برخی از کالاها باید از خارج کشور وارد شوند.
اگر برای واردات برخی از اجناس برنامه ریزی می کنید، به خاطر داشته باشید قبل از هر کاری باید یک شرکت بازرگانی به ثبت رساند ، البته ثبت شرکت تنها شروع است و وارد کننده باید با توجه به میزان مالیات و مشکلات گمرکی و نحوه واردات اجناس به داخل کشور، برای خودش برنامه ریزی های دقیقی داشته باشد.او باید مراکزی که می شود از آنجا جنس ارزان قیمت و البته با کیفیت را خرید شناسایی کند و بازار خوبی برای فروش همان اجناس در ایران پیدا کند.
۴٫به فکر مشتری باشید
یک نکته مهم در زمینه بازاریابی و فروش این است که پیش از واردات برای خودتان چند مشتری دست و پا کنید.شما باید قبل از اینکه کاری را آغاز کنید از داشتن مشتری برای این کار اطمینان داشته باشید ، سفارش بگیرید و بعد کاری را آغاز کنید، برای مثال اگر می خواهید پرورش ماهی بدهید اول باید با چندین فروشنده ماهی در ارتباط باشید و از آنها سفارش بگیرید .»
۵٫کیفیت را در نظر بگیرید
در هر کاری که هستید اگر با کیفیت کارکنید خیلی زود مشتری پیدا خواهید کرد .بیشتر مردم بابت کالا و یا خدماتی پول می دهند که از کیفیت آنها اطمینان داشته باشند :«اگر همه این کارها را انجام دهید اما محصول بی کیفیتی را ارایه بدهید مطمئن باشید موفق نخواهید بود.
یادتان باشد که اگر محصول بی کیفیتی را عرضه کنید، مشتری می رود و پشت سرش را هم نگاه نمی کند.
برای آنکه به دنبال کیفیت بروید لازم است که همیشه در نظر بگیرید مصرف کننده اولین محصولات، خودتان و خانواده تان هستید.»
۶٫ هر روز صبح سر کارتان حاضر شوید
خیلی از کسانی که برای خودشان کاری را شروع می کنند زمانی که به ثروتی می رسند ، کار و کاسبی خود را دست دیگران می سپارند و راهی سفر و استراحت و … می شوند و با خودشان می گویند که مسئله ای پیش نمی آید اگر یک فرد دیگر کار آنها را اداره کند.
اگر می خواهید همیشه موفق باشید اشتباه نکنید. یک مدیر خوب باید هر روز صبح با ظاهری آراسته وارد محیط کارش بشود، کارکنان شرکت باید هر روز او را ببیند تا کارشان را به خوبی انجام بدهند، یادتان باشد کارتان را دست فرزند و اقوام و دوست نسپرید چه برسد به غریبه .خودتان بالای سر کارتان حضور داشته باشید.
معتبر ترین برند ها زمانی به زمین خورده اند که صاحب برند موقعیت کاری را به فرد دیگری سپرده است، اگر کارتان را برای مدتی شوخی گرفتید و در محیط کار حاضر نشدید، تعجب نکنید که یک لیست بلند وبالای بدهی مقابلتان بگذارند و بگویند در این مدت که نبودید شرکت دچار بحران شده است.
به شما پیشنهاد می کنم اگر قرار است موفق باشید کارتان را به هیچکس واگذار نکنید، به جانشینتان زیاد اعتماد نکنید. نه اینکه شکاک باشید بلکه منظورم این است که به خودتان بگوید که تا خودم بالای سر کارم نباشم کارم درست جلو نخواهد رفت .»
او ادامه می دهد :«یکی ازخصوصیات یک مدیر خوب این است که به کار کارمند ها و یا کارکنان رسیدگی کند و نحوه کارشان را زیر نظر بگیرد .البته با خوشرویی و سیاست .نباید هیچ کدام از کارمند های شما از دستتان ناراحت شود و یا احساس کند که شما دارید حق آنها را می خورید آن وقت است که با جان ودل کار نمی کند .اما کافی است که کارمند و یا کارگر شما احساس کند که شما یک حامی خوب برایش هستید مطمئن باشید که هر کاری برای موفق شدن شما و شرکتتان انجام خواهد داد .»
۷٫از تخصصتان مجانی استفاده نکنید
یکی از دلایل موفق نشدن در زمینه کاری، رو دربایستی و عدم توانایی در زمینه تسویه حساب است ، همیشه باید برای خودتان و کارتان ارزش قائل باشید و تخصصتان را مجانی در اختیار دیگران نگذارید.
برای گرفتن حساب و کتاب خجالت نکشید اگر خودتان در این مورد ضعف دارید حتما یک مدیر مالی و یا حسابدار مورد اطمینان بیاورید و کارها را به او بسپارید :« رو دربایستی را کنار بگذارید، قرار نیست شما از سود خودتان بگذرید، مثلا چون خاله تان از شما خواسته تا فلان جنس را برایش از آن ور آب بیاورید ، بدون گرفتن هزینه هایش جنس مورد نیاز او را تهیه کنید.
یادتان باشد «حساب ،حساب است و کا کا، برادر» شما نباید از تخصصتان استفاده کنید ولی در قبالش پولی نگیرید ، اگر روی این را ندارید که هزینه اجناسی که وارد کردهاید و یا فروخته اید را بگیرید بهتر است که تک فروشی نکنید و کمی از سودکارتان بزنید و اجناس را به صورت عمده به فروش برسانید، این بهتر از آن است که اجناستان را یکی پس از دیگری به خاله و عمه و دوست و آشنا هدیه بدهید و چیزی عایدتان نشود.اگر پرورش ماهی دارید نیازی نیست که به اقوام ماهی مجانی بدهید. پرورش مرغ دارید نیازی نیست مرغ هایتان را بدون اینکه حسابی بگیرید به آشنا ها تقدیم کنید .یادتان باشد کار شما از زندگی خصوصی باید جدا باشد.
پولتان را سر موقع دریافت کنید، بهتر است بیشتر نقدی کار کنید و تنها در مواقعی که به سودتان است و طرف مقابل فردی مورد اعتماد است چک قبول کنید.به شما پیشنهاد می کنم با مشتری هایتان به گونه ای رفتار کنید که بدانند باید سر وقت حساب شما را پرداخت کنند ، اگر پول شما هر چند کم در حساب خودتان باشد بهتر است تا اینکه در حساب دیگران باشد.
شاید خیلی از ما در این زمینه خجالت بکشیم و یا دچار ضعف باشیم، پس بهتر است یک حسابدار به مجموعه مان اضافه کنیم .
۸٫دلایل سود و ضرر را بررسی کنید
یک فروشنده یا تولید کننده حرفه ای باید حساسیت بالایی در محاسبه دقیق سود و زیان داشته باشد تا بتواند به صورتی قدرتمندعمل کند، اگر بخواهم به صورت خلاصه بگوییم باید این طور گفت که یک بازاریاب و مدیر بازرگانی خوب باید پول و اعداد را بشناسد ، بداند یک درصد ضرر در بازار چه معنایی می دهد و دو درصد سود چقدر پول روانه حساب بانکیاش می کند.
بازار یاب و مدیر بازرگانی موفق می داند که به سود نرسیدن حتما دلیلی منطقی و عقلانی دارد،مثلا شاید جنس خوبی وارد نشده باشد، یا آنکه جنس خوب باشد اما بازاریابی خوبی درباره با عرضه آن صورت نگرفته است.
انتخاب جنس خوب خیلی مهم است اما به همان اندازه، زمان و نحوه عرضه جنس هم مهم است، برای مثال دربرخی از شهرها و از جمله در پایتخت شلوار جین های اصل و غربی بازار خوبی داشته و دارد، پس نیازی نیست سراغ واردات شلوار جین چینی بروید چون ارزانتر است، مردم در تهران قیمت بالاتری برای شلوار جین پرداخت می کنند اما مدت زیادی از آن استفاده می کنند، یک وارد کننده حرفه ای می داند که بهتر است برای وارد کردن شلوار جین چینی روی شهرهای دیگرسرمایه گذاری کند، تهران محل خوبی برای عرضه شلوار جین چینی نیست و سود خوبی به وارد کننده نمی رسد اما اگر همان زمان و هزینه را خرج جین اصل بکنید مطمئن باشید سود زیادی به دست می آورید.»
۹٫اگر خلاق نیستید از دیگران کمک بگیرید
ایده های خوب می تواند شما را در کار به اوج قدرت و ثروت برساند در حالی که یکی از دلایل مهم سقوط و ورشکستی این است که یا خود مدیران اطلاعات و تخصصی درباره بازار ندارند و یا مدیر بازرگانی خوب و زبده استخدام نکردهاند.شاید شما با جیب پر پول وارد یک کاری شوید اما اگر ایده نداشته باشید و یا به صورت تخصصی قدم برندارید حتما پولهایتان را از دست خواهید داد و شکست خواهید خورد.
اگروقت برای تحصیل و کتاب خواندن ندارید و بدون تعارف ذهن خلاقی هم ندارید پس برای شروع کار یک مدیر بازرگانی استخدام کنید که همه فن حریف باشد .یک مدیر خوب بازرگانی می تواند به شما کمک کند تا همیشه برنده بازار باشید. او به محض بر خورد به یک بحران به مجموعه کمک می کند تا با کمترین ضرر، موقعیت را به نفع خودتان تغییر بدهید و حتی به سود برسید ، وقتی یکی از ما بیمار میشود به پزشک مراجعه میکند. وقتی هم تاجر یا مدیری به مشکل مالی برمیخورد یا در حال ورشکست شدن است یا اینکه حتی ورشکست شده، باید با یک مشاوره خوب مالی مشورت کند .»
۱۰٫جسور باشید
بسیاری از ما افراد خلاقی هستیم و می توانیم به بهترین شکل شغلی را دنبال کنیم اما از آنجا که جسور نیستیم، پله های بالاتر را هم نمی بینیم و در یک موقعیت عادی در جا می زنیم .
اما یک تاجر یا تولید کننده موفق می داند که هرگز نباید به موقیعت فعلی بسنده کند، البته او نباید بدون فکر قدم بردارد اما باید قدم بردارد ، خیلی از افرادی که سالها در یک موقعیت می مانند به این دلیل است که جسارت برداشتن قدم بعدی را ندارند و فکر می کنند اگر به فکر پیشرفت زیادتری باشند، حتما دچار دردسر می شوند .این فکر می تواند سرمایه ای را که دارید را هم از دستتان در بیاورد.اگر یک رستوران موفق دارید کمی جسارت به خرج بدهید و به فکر راه اندازی رستوران های زنجیره ای باشید .»
چگونه پولهایمان را خرج کنیم تا پولدار شویم
حالا به سود و پول رسیده اید، مبارکتان باشد .اما هنوز کار شما تمام نشده است.
واقعیت این است که به پول رسیدن سخت است اما سخت تر از آن این است که آن پول را چطور خرج کنیم تا ورشکست نشویم و کمرمان زیر بار قسط و وام و مخارج خم نشود.
بارها شاهد زندگی افرادی بوده ایم که درآمد خوبی داشته اند اما چون بجا و درست خرج نکرده اند، ولخرجی باعث شده که ورشکست شوند.
پس اگر شما می خواهید به این سرنوشت دچار نشوید قبل از هر کاری نیازهایتان را فهرست کنید. اگر ماهی دو میلیون سود از کاری نصیبتان می شود نیازی نیست عطر هشتصد هزار تومانی بخرید. انتخاب شما باید حداکثر عطر صد هزار تومانی باشد.
اگر خانه ای دارید که ۲۵۰ میلیون تومان ارزش دارد، نیازی نیست که ماشین ۳۰۰ میلیونی سوار شوید؛ ماشین ۳۰ تا ۵۰ میلیونی مناسب در آمد شما است. اینطوری میتوانید پول روی پول بگذارید و سود کنید، بهتر است پولتان را در راهی خرج کنید که بازگشت داشته باشد و از آن بتوانید درآمد دیگری هم کسب کنید.
هیچ وقت با هیجان و بدون آگاهی وارد کاری نشوید، نباید با خواندن یک مقاله درباره با مرغداری تصمیم بگیرید که مرغداری راه بیندازید.شما باید حداقل دو تا سه ماه درباره مرغداری مطالعه و تحقیق کنید و بازارش را خوب بشناسید و بعد تصمیمتان را عملی کنید.
به نقل از مجله کارستان، ضمیمه ی همشهری سرنخ