فرصت
این روزها اینترنت فرصتهای تازهای را پیش روی مردم قرار داده است. فرصتهایی که بهواسطه تکامل فناوری، بهطور یکسان در اختیار همگان قرار دارد و همین امر تبدیلشدن به یک کارآفرین را در شرایط فعلی بهمراتب آسانتر از گذشته کرده است، باوجود چنین فرصتها و فناوریهای نوینی بازهم هیچکس نمیگوید که موفق بودن در یک کسبوکار، رهاورد سادهای است و با کمترین زحمت ممکن، میتوان در دنیای کسبوکار درخشید. کسب مهارتهای جدید فناوری، در تبدیل فرد به یک کارآفرین قویتر و کارآمدتر بسیار موثر است. هر کارآفرینی که تمایل دارد در کسبوکار خود به سودآوری کلانی برسد، باید با تعدادی از فناوریهای قدرتمند این روزهای دنیای فناوری آشنا شود، که در ادامه سعی شده به ۸ مورد از آنها اشاره شود.
۱-کد نویسی
کد نویسی یکی از مهارتهای فناورانه در قرن ۲۱ بهحساب میآید. البته این ویژگی ممکن است برای هر کارآفرینی کاربرد نداشته باشد، اما در دنیای مدرن امروزی که همه وسایل و همه مردم با یکدیگر در ارتباط هستند و فناوری همواره یک مسیر روبهجلو را دنبال میکند، تسلط بر این مهارت، ضروری است. نکتهای که دراینبین وجود دارد کثرت زبانهای برنامهنویسی است که همین موضوع باعث میشود انتخاب اولین زبان با دشواری همراه باشد. هر کارآفرین حداقل باید به اصول اولیه HTML و CSS که محبوبترین فناوریها برای نمایش صفحات وب بهحساب میآیند و یا ورود به زبانهای برنامهنویسی جاوا یا پایتون، مسلط باشد.
درحالیکه برنامهنویسی کار پیچیدهای است، اما بسیاری از وبسایتها مانند Khan Academy و Code.org فرایند آشنایی با کد نویسی و مفهوم آن را آسان کردهاند.
۲-فریم بندی
این فناوری دقیقاً نمیتواند یک مهارت فنی بهحساب آید، اما جزئی حیاتی در راهاندازی کسبوکار بهحساب میآید، زیرا در درک این امر که صفحات وب و برنامهها چگونه طراحیشدهاند، به مدیران کمک میکند. این فناوری همچنین در برقراری ارتباط با طراحان و نیروهای فنی کمککننده است.
در این خصوص سایت Digital Telepathy بهترین منبع برای آشنایی با مفهوم فریم بندی وبسایت است و سایت Wireframe Showcase نیز نمونههای جامعی از این فناوری را در اختیار قرار میدهد.
۳-رایانش ابری
علیرغم آنکه به نظر میرسد فناوری رایانش ابری مفهوم جدیدی باشد، اما این فناوری بیش از یک دهه است که در دنیای کسبوکار حرفهای مورداستفاده قرار میگیرد. بهطور مثال Gmail، Google Drive، Dropbox یا Salesforce سرویسهایی هستند که بر پایه رایانش ابری کار میکند. فناوری رایانش ابری نهتنها به مالکان کسبوکارها اجازه میدهد با بودجه محدود، نوآوریهای خلاقانهای را ابداع کنند، بلکه به آنها اجازه میدهد با کاهش هزینههای مربوط به سرمایهگذاری و پرداخت هزینههای ماهیانه، از سرویسهایی متناسب با کسبوکار خود استفاده کنند. در حال حاضر سه گونه اصلی از سرویسهای رایانش ابری در اختیار کاربران قرار دارد:
– نرمافزار بهعنوان سرویس (Software as a Service (SaaS
– پلتفرم بهعنوان سرویس (Platform as a Service (PaaS
– زیرساخت بهعنوان سرویس (Infrastructure as a Service (IaaS
۴-دادههای بزرگ
وقتی صحبت از دادههای بزرگ میشود، منظور استفاده از این دادهها در فرآیندهای دیجیتال و رسانههای اجتماعی است. این فناوری در حال تبدیلشدن به یکی از اصلیترین پیشرفتهای فناورانه است. با دادههای بزرگ میتوان مزیت رقابتی کسب کرد، به درک ترجیحات مشتری رسید و تصمیمگیریهای آگاهانهتری را در کسبوکار داشت.
۵-حسابداری و دفاتر آنلاین
مدیریت امور مالی و ساماندهی امور داخلی سازمان، یکی از جنبههای مهم هر کسبوکاری است. بدون تسلط بر این مهارت فنی، شانس موفقیت در مدیریت سازمان بسیار کاهش مییابد. خوشبختانه، نرمافزارهای حسابداری و دفاتر آنلاین متنوعی در دسترس هست که بتوان از طریق آنها اموری از قبیل صورتحسابها، حقوق و دستمزد و سایر اسناد مالی را سازماندهی کرد.
علاوهبراین، طیف گستردهای از برنامههای کاربردی وجود دارند که در سازماندهی کارهای روزانه کمککننده هستند. این برنامهها نهتنها بهرهوری را افزایش داده و زندگی را سادهتر میکنند، بلکه کمک میکنند با نگاه موشکافانهتری محیط پیرامون را بررسی کرده و درنهایت تصمیمات درستی اتخاذ شود. ازجمله برنامههای سودمندی که دراینارتباط وجود دارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
کارآفرین
Echo Sign : این برنامه به کاربر کمک میکند معاملات خود را در سریعترین زمان ممکن به سرانجام رسانده و موقعیتهای خوب را از دست ندهد. با استفاده از Echo Sign، کاربر این قابلیت را به دست خواهد آورد تا بهصورت الکترونیکی هر سندی را امضا کرده و همچنین کپیهایی از آنها را در اختیار داشته باشد. درنتیجه همواره قادر خواهد بود فعالیتهای کاری را خود مورد پیگیری قرار دهد.
MobileDay : با استفاده از این برنامه، کاربر هیچگاه قرار ملاقات خود را از دست نخواهد داد. بهطوریکه دکمه سبزرنگ بزرگی که در صفحهنمایش مقابل چشمان کاربر قرار میگیرد، هر قرار ملاقاتی را به وی یادآوری میکند. این برنامه به سادهترین شکل و بدون اینکه نیازی به سنجاق کردن چیزی داشته باشید قرار ملاقات را یادآوری میکند.
Tiny Scan : این برنامه دستگاه کاربر را به یک اسکنر قابلحمل تبدیل میکند. بهطوریکه با استفاده از دوربین گوشی قادر خواهد بود، اسناد را اسکن کرده و آنها را به محتوای pdf تبدیل کند.
کارآفرین
Microsoft Office Mobile : (ویژه کاربران آفیس ۳۶۵) طیف بسیار گستردهای از کسبوکارهای امروزی از بسته آفیس برای انجام فعالیتهای اداری خود استفاده میکنند. این بسته قدرتمند بهآسانی روی گوشیهای هوشمند و آیپادها نصب میشود. درحالیکه نسخه همراه یکسری ویژگیها را ندارد ولی بازهم برای انجام بسیاری از امور مفید واقع میشود.
DropBox : برای امکان دسترسی به فایلها و اسناد خود در هر مکانی، دراپباکس بهترین ابزار است. کاربر این توانایی را دارد تا پوشهها و فایلها را با هر یک از اعضا تیم خود به اشتراک گذاشته و به این شکل فرآیند همسانسازی روی همه دستگاهها را به بهترین شکل سازماندهی کند. این قابلیت به کاربر کمک میکند همیشه یک کپی از اسناد خود را در قالب یک نسخه پشتیبان در فضای ابری در اختیار داشته باشد.
۶-طراحی گرافیک
داشتن محصولات و خدمات نوآورانه اولین قدم در جلب نظر مشتریان و سرمایهگذاران است و داشتن طراحی گرافیکی جذاب و قوی از مهمترین عوامل در ارایه محصولات و خدمات بهحساب میآید. توجه به این نکته اهمیت دارد که رنگها، فونتها و آرم شرکت بیانکننده هویتسازمانی است.
۷-ارتباطات
توانایی برقراری ارتباطی موثر با دیگران در فضای آنلاین، در موفقیت کسبوکار بسیار حایز اهمیت است. بهطور مثال؛ مدیریت صندوق ورودی ایمیل، خودکار کردن و برچسب زدن پیامها و همچنین یادگیری میانبرهای صفحهکلید در برقراری ارتباطی بهتر و صرفهجویی در زمان اثرگذار است. کارآفرینان نیز باید بتوانند بهطور موثر از رسانههای اجتماعی برای برقراری ارتباط با مشتریان و دریافت بازخورد استفاده کرده و نسبت به مشتریان خود بینش به دست آورند. مدیریت تمام حسابهای رسانههای اجتماعی، کاری سخت و چالشبرانگیز است، اما برنامههایی مانند Buffer و Hootsuite میتوانند به مدیریت حسابهای رسانههای اجتماعی کمک کنند.
۸-موبایل
انقلاب تلفنهای همراه بهخوبی توانسته است دنیای ارتباطات را تحتالشعاع خود قرار دهد. هر کارآفرین موفقی بهخوبی میداند گوشی هوشمند یا تبلتی که در اختیار دارد یک گنج گرانبها به شمار میرود. برای رسیدن به مشتریان و حفظ رقابت، باید یک استراتژی بازاریابی مناسب از طریق تلفن همراه اتخاذ شود و سازمان به دنبال راههایی برای کسب درآمد از طریق تلفنهای همراه باشد. با روی کار آمدن موبایلهای هوشمند، الزام داشتن نسخه موبایل وبسایتها و اپلیکیشنها، اولین و ضروریترین تغییراتی بود که در کسبوکارها رخ داد.
منبع: