پولدار شو (pooldarshoo.ir):
گفتوگو با طاهره خوشنویسان، مدیرعامل شرکت تاکسی بیسیم بانوان
رانندگی شغل پردردسری است؛ آن هم در شهر شلوغی مثل تهران. ترافیک، آلودگی هوا، استرس و عدم امنیت شغلی از جمله مهمترین مشکلات این شغل است که گاهی مردها را هم به شکوه وا میدارد چه برسد به خانمها. در چنین شرایطی چند سالی است که تاکسیهای سبزرنگ در حالی که رانندگان آن خانماند وارد عرصه حمل و نقل شهری شده و در کنار سایر رانندگان کار جابهجایی مسافران خانم را برعهده گرفتهاند. سراغ مدیرعامل این شرکت طاهره خوشنویسان رفتیم تا از چند و چون سکانداری ناوگان حمل و نقل عمومی توسط بانوان بیشتر بدانیم. مصاحبه زیر حاصل گفتوگوی ما با اوست:
خانم خوشنویسان شرکت تاکسی بیسیم بانوان از چه سالی و با چه هدفی راهاندازی شد؟
این شرکت در آذر سال ۱۳۸۵ با هدف ایجاد اشتغال مطلوب برای بانوان و ارائه خدماتی نوین در عرصه حمل و نقل درونشهری ویژه بانوان تاسیس شد.
از تحصیلات و سابقه کاریتان برایمان بگویید.
من در رشته کارشناسی فقه و مبانی حقوق در دانشگاه آزاد تحصیل کردم و تا سطح ۲ حوزه نیز پیش رفتم و اولین تجارب شغلیام مربوط به دروس حوزوی است.
شما از ابتدای فعالیت تاکسی بیسیم بانوان همگام با این ارگان بودید. از روند پیشرفت تاکسی بیسیم بانوان بگویید؟
ما در آذر سال ۸۵ با ۱۰ پراید کار را شروع کردیم و حالا بعد از تقریبا ۲ سال حدود ۷۰۰ دستگاه خودرو داریم که روزانه ۲ هزار سرویس ارائه میدهند. بهعلاوه اینکه ۳۰ هزار مشترک هم داریم.
با توجه به خانم بودن رانندهها تا به حال از نظر امنیتی مشکلی برایشان به وجود نیامده؟
خیر. ما مقررات خاصی برای حمل و نقل مشترکینمان داریم. یکی از مهمترین این مقررات این است که تنها مجاز به سوار کردن مسافران خانم هستیم. از سوی دیگر تمام خودروها مجهز به بیسیم و سیستم جانماییاند (Tracking) که به ما این امکان را میدهند که هر لحظه به صورت آنلاین آنها را کنترل کنیم.
یعنی خانوادهها را هم سوار نمیکنید؟
خیر. طبق آئیننامه فقط خانمها و کودکان پسر زیر ۱۲ سال مجاز به سوار شدنند و این اعتماد مردم را بیشتر میکند.
چه آموزشهایی را برای رانندگان برگزار میکنید؟
تمامی خانمها کلاسهای فنی، کلاسهای امداد، اطفای حریق، کلاسهای بیمه، قوانین سازمانی و کار با دستگاههای رهیاب گویا (GPS) و جانمایی خودرو را میگذرانند. ضمن اینکه حضور در این کلاسها اجباری است.
همه کسانی که به عنوان راننده استخدام میشوند صاحب خودرواند؟
خیر. خودرو را شرکت تهیه میکند؛ البته با تسهیلات. یعنی در ابتدا ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان را نقدی پرداخت میکنند و مابقی را به صورت وام اقساطی. البته این وامها را ما نمیدهیم بلکه ما افراد را به بهزیستی و کمیته امداد معرفی میکنیم و آنها وام را در اختیار رانندگان قرار میدهند. ماشینهایی که تحویل داده میشود همراه با تجهیزات داخل خودرو است که شامل ماساژور برقی در صندلی راننده، دستگاه رهیاب گویا، تاکسیمترهای پرینتری دیجیتال، بیسیم و… است.
این اقدامات چه دستاوردهایی را به دنبال داشته است؟
کلیه این تمهیدات باعث شد تا در سال ۸۶ به عنوان کارآفرین برتر شناخته شویم. تاکسی بیسیم بانوان تنها شرکت خصوصی تاکسیرانی است که توانسته در کمتر از یک سال ISO بگیرد و در سال گذشته به عنوان برترین در بخش حمل و نقل عمومی انتخاب شود.
در حال حاضر چند پرسنل دارید؟
حدود۱۰۰۰ راننده داریم که ۷۰۰ نفر فعالند و بقیه در حال انتظار و حدود ۱۳۰ نفر هم پرسنل اداری داریم.
آیا تحصیلکردهها هم سراغ این شغل میآیند؟
بله. ما حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از رانندگانمان تحصیلات لیسانس و بالای لیسانس دارند و ۳۰ درصد هم تحصیلاتشان فوقدیپلم است و مابقی دیپلم دارند.
چه تسهیلاتی برای رانندگان در نظر گرفتهاید؟
شرکت رانندگان را بیمه میکند. تعاونی مسکن هم راهاندازی کردهایم. همچنین در حال راه اندازی مهدکودکیم و ایجاد یک تعمیرگاه داخلی که در صورت خرابی ماشینها هدایتگران مستقیما به شرکت مراجعه کنند.
رابطهتان با اتحادیه تاکسیرانی چگونه است؟
خدا را شکر ما راضی هستیم. مشکل همیشه در نامهنگاریهای اداری است و گرنه رابطه ما با اتحادیه رابطه شفاف و مثبتی است. تنها مشکل ما بنزین است.؛ ما سهمیه نداریم و تنها روزی ۶ لیتر سهمیه برای ما مشکلساز است.
برنامه خاصی برای گسترش تاکسی بیسیم بانوان دارید؟
بله. قصد داریم در شهرهای دیگر هم این سامانه را راهاندازی کنیم. البته در قم و اصفهان چنین پایگاهی راهاندازی شده اما از طرف ما نبوده است. ما در حال مذاکرهایم تا در شهرستانهای اطراف تهران نیز تاکسی بیسیم بانوان را راهاندازی کنیم. بعلاوه ما با سازمان گردشگری هم وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم ارتباط متقابلی با این سازمان داشته باشیم. به این شکل که خانمها در آزمون رهبری تور که از شرایط آن تسلط به زبان انگلیسی بود ثبتنام کردند و آزمون هم برگزار شد و منتظریم تا جوابش را دریافت کنیم. این امر هم در جهت افزایش سطح کیفی خدمات تاکسی بیسیم بانوان است و هم در جهت گسترش فعالیت تاکسیهای بانوان.
به نقل از سایت اشتغال و کار آفرینی