بسیاری از ما هنگامی که صحبت از تولید و سرمایهگذاری در صنعت تولید موکت میشود ناخودآگاه به یاد کف پوشهای نوستالژیک دوران کودکی خودمان که هرسال نزدیک نوروز آنها را میشستیم میافتیم، بی آنکه از خودمان بپرسیم سرمایهگذاری در زمینه تولید این کف پوش چقدر بوده و چگونه میتواند به اقتصاد یک منطقه کمک کند؟
احسان عقیلی، مدیرفنی و بازرگانی گروه صنعتی نقش آور که در زمینه طراحی و ساخت خطوط تولید موکت فعال است در این زمینه میگوید: به طور کلی صنعت نساجی در حوزه کلان به دو بخش بافتهها مثل البسه و نبافتهها تقسیم میشود که تولید موکت یکی از دهها زیرمجموعه بخش نبافتهها است.
موکت فقط یک کف پوش ساده نیست
عقیلی در ادامه میافزاید: برخلاف تصور متداول در جامعه صنعت تولید موکت فقط تولید یک زیرانداز ساده با طرحها و رنگ های متفاوت نیست، چون امروز صنایع مختلفی از آرایشی و بهداشتی گرفته تا خودروسازی و راهسازی به تولید انواع موکت مخصوص وابسته هستند. به همین دلیل هر چهار سال یک بار نمایشگاه بینالمللی بزرگی در اتحادیه اروپا صرفا برای تولیدکنندگان تجهیزات و محصولات مختلف موکت برگزار میشود که تمامی شرکتهای مطرح در آن حضور دارند و دستاوردهای نوین خود را به نمایش میگذارند.
عقیلی میزان وابستگی صنعت تولید موکت ایران را به خارج از مرزها نزدیک به ۵۰درصد میداند و میگوید: به رغم اینکه تولیدکنندگان ماشین آلات تولید موکت سعی کردهاند با استفاده از توانمندیهای موجود هرچه بیشتر میزان وابستگی را به خارج از مرزها کاهش دهند، اما هنوز به دلیل تدوین نشدن سیاستهای کلان و کمبود برنامهریزی در این زمینه میبینیم وابستگی وجود دارد.
درحالی که اگر سیاست کلان اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم، می بینیم با استفاده از تخصص و توانمندی موجود حجم قابل توجهی از خروج ارز منتفی خواهد شد و ارزش افزود قابل ملاحظه ای برای کشورمان به ارمغان میآید.
۱۵هزار متر فضا برای پهن کردن کسب وکار موکت
به اعتقاد این کارشناس صنفی، برای یک سرمایه گذاری منطقی در جهت تولید موکت با حجم تولید ۱۲ تا ۱۵ هزار متر مربع در ساعت، بودجه ای نزدیک به ۳میلیارد تومان نیاز است که فضایی نزدیک به ۴هزار متر مربع نیاز دارد، اما نکته اصلی درباره این سرمایه گذاری بحث منابع مالی در گردش سرمایهگذاران است. چون به طور کلی صنعت نساجی به میزان بسیار زیادی وابسته به گردش مالی بالاست و بسیاری از تولید کنندگان و سرمایه گذاران به رغم اینکه خطوط تولید و امکانات کافی در اختیار دارند به همین دلیل نمی توانند به تولید خود ادامه دهند چون سرمایه در گردش قابل ملاحظهای ندارند.
مدیرفنی و بازرگانی گروه صنعتی نقش آور میافزاید: میزان ارزش افزوده سرمایهگذاری در صنعت موکت در شرایط مناسب اقتصادی میتواند بسیار قابل توجه باشد. اما در شرایط فعلی نه اینکه ارزش سرمایه گذاری نداشته باشیم ولی سودآوری مختصری را در این سرمایه گذاری تجربه خواهیم کرد.
به عنوان مثال امروز هزینه تولید یک مترمربع موکت مخمل طرح دار در ایران تقریبا ۵۰سنت است درحالی که قیمت صادراتی موکت با این مشخصات در بازارهای بین المللی تقریبا یک تا ۱٫۲دلار تعیین شده است.
۲۲ واحد تولیدی موکت در کشور فعالیت میکنند
عقیلی میگوید: ارزش افزوده موکتهای صادراتی ایران در بازارهای سنتی مثل عراق و افغانستان بسیار بالاتر از این موارد است، چون با درنظر گرفتن هزینه واسطه گری در این زمینه امروز شاهد آن هستیم که قیمت یک مترمربع موکت صادراتی ایران در این بازارها حتی به نزدیک ۷۰۰۰هزار تومان نیز می رسد.
به این ترتیب سودآوری بالا و ارزش افزوده مناسب درصورت حمایت های قانونی دولت می تواند زمینه اشتغال بسیار بالایی برای جوانان و متخصصان کشورمان ایجاد کند. به اعتقاد این متخصص صنفی با درنظر گرفتن اطلاعات و امتیازهای سرمایه گذاری در این زمینه دور از واقعیت نیست اگر بگوییم نقطه سربه سر سرمایه گذاری در تولید موکت می تواند به یک دوره تقریبا ۱۸ ماهه تبدیل شود، ولی همان طورکه اشاره شد باید زیرساخت ها و حمایت های اصولی مسئولان در آن دخالت مستقیم داشته باشد.
وی با اشاره به فعالیت ۲۲ واحد تولید موکت با استانداردهای مناسب تولیدی در کشورمان و حجم تولید حدودا ۲۰میلیون مترمربع در سال می افزاید: از آنجا که صنعت نساجی در طول دوره های گذشته همواره مظلوم واقع شده است، واردات بی رویه و سیاست های غیر اصولی باعث شده این تعداد کارخانه با تقریبا ۳۰درصد از ظرفیت خود فعالیت کنند.
همین موضوع نه تنها در قیمت تمام شده، بلکه در زمینه حضور در بازارهای صادراتی نیز تاثیرگذار است درحالی که اگر بتوانیم زمینه رونق اصولی و تولید پرتیراژ را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم، ارزش افزوده بسیار بالایی در اقتصاد کشورمان ایجاد می شود که این موضوع اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
منبع