برای آنکه کسبوکار شما در بازار دیجیتال به رشد خود ادامه دهد، لازم است یک استراتژی بازاریابی شما با فناوری همگام باشد.
ما جامعهای هستیم که راهمان را از میان چشمانداز دیجیتال میشکافیم و پیش میرویم و هیچ تابلوی راهنمایی نیست که به ما نشان بدهد بهزودی باید سرعت حرکتمان را کند کنیم. هرروز در دنیای دیجیتال ستارههای جدیدی متولد میشوند که بعضی از آنها به درخششان ادامه میدهند و بعضی خیلی زود خاموش میشوند.
برای مثال روند Pokémon Go که در سال ۲۰۱۶ طوفانی در جهان به پا کرد را در نظر بگیرید. این بازی واقعیت افزوده در اوایل تابستان گذشته درصحنه اپلیکیشنهای جهان ظاهر شد. اگرچه یک سری اشتباهات فنی و امنیتی باعث شد پیشرفت آن کمی کند شود، اما خیلی سریع بازاریابها را آگاه کرد و آنها متوجه شدند که واقعیت افزوده چه امکاناتی دارد.
از طرف دیگر اپلیکیشن موبایلی Snapchat که در سال ۲۰۱۲ به بازار معرفی شد همچنان قدرت خود را در حوزه رسانههای اجتماعی حفظ کرده است. این اپلیکیشن نوآورانه رسانههای اجتماعی قدرت محتواهایی را که تاریخ گذشته بهحساب میآیند، به بازاریابها اثبات کرد، بهطوریکه فیسبوک پیشنهاد خرید آن را به قیمت ۳ میلیارد دلار مطرح کرد که البته این پیشنهاد رد شد.
اما درسی که این ستارههای دیجیتال در پستیها و بلندیهای عمر خود به ما میدهند این است که فناوریهای جدید بهسرعت در حال تغییر هستند و همزمان نیازها و خواستههای مصرفکنندگان هم تغییر میکنند. برای آنکه کسبوکار شما در بازار دیجیتال رشد کند باید استراتژی بازاریابی خود را با فناوری همگام کنید. برای شروع نگاهی به پنج مورد از بزرگترین روندهای بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۱۷ میاندازیم.
۱ـ محتوای دیداری
در دنیای امروز که از اطلاعات لبریز شده است، علاقه کاربران به اطلاعات دیداری روزبهروز بیشتر میشود. مردم به تفکیک اطلاعات به شکلی شفاف و مفید و مختصر نیاز دارند و محتوای دیداری هم دقیقا همین کار را انجام میدهد. مغز انسان اطلاعات دیداری را ۶۰.۰۰۰ بار سریعتر از اطلاعات متنی پردازش میکند و ۹۰ درصد اطلاعاتی که به مغز مخابره میشوند دیداری هستند. بنابراین محتوای دیداری، درک و به خاطر سپاری اطلاعات را سریعتر میکند. علاوه بر این، محتوای دیداری درست و مناسب میتواند احساسات و عواطف را درگیر کند. درباره اهمیت محتوای دیداری برای ایجاد هویت برند در بازار دیجیتال تحقیق کنید. لوگوهای اثربخش، اینفوگرافیکها، تصاویر، انیمیشنها و طراحی وبسایت، همگی مبانی جدیدی را برای گسترش هویت برند شما ایجاد میکنند که به این زودیها بعید است از بین برود و فراموش شود.
برای مثال اینفوگرافیکهای دیداری NatGeo به کاربران اجازه میدهند تا خط افق برند منهتن را که بهسرعت تغییر میکند ظرف چند ثانیه ببینند و درک کنند.
۲– محتوای تعاملی
تمایل به ارتباط و مشارکت همان چیزی است که باعث شده امروزه تقاضا برای محتوای دیداری افزایش پیدا کند. اما همین گرایش باعث شده است تا بازاریابها نیاز بزرگ و جدید را به محتوای تعاملی کشف کنند. محتوای تعاملی نیازمند مشارکت فعال کاربران است. درواقع این انواع جدید از محتوا (یعنی تستها و نظرسنجیها، مسابقات، رای گیریها، محاسبات، ارزیابیها و اینفوگرافیکهای متحرک) لایه کاملا جدیدی را در اعماق تجربه کاربران اضافه کردهاند. اما نکته مهمتر این است که این روشها کاربران را به مشارکت دعوت میکنند و آنها را بهعنوان بخشی از برند در نظر میگیرند و با افزایش ارتباطات، بازدیدکنندگان اتفاقی را به شکل موثری به کاربران وفادار برند تبدیل میکنند. احتمال میرود این روند رو به رشد، سمتوسوی مجموع استراتژیهای بازاریابی ۲۰۱۷ را مشخص کند.
۳– ویدیوهای زنده
در سال ۲۰۱۵ ویدیوهای آنلاین ۵۰ درصد کل کاربری موبایلها را به خود اختصاص داده بودند. هنوز هم محتوای ویدیویی بسیار رایج است. ویدیوها شکل دیگری از محتوای دیداری هستند و این قدرت را دارند که به راحتی با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کنند و مقدار بسیار زیادی اطلاعات، احساسات، افکار و واکنشها را در مدت چند ثانیه منتقل کنند.
امروزه برندها برای افزایش احساسات و هیجانات کاربران از «ویدیوهای زنده» استفاده میکنند. این یعنی کسبوکارها میتوانند زودتر از موعد محتوای خود را ترویج کنند و بلافاصله با مصرفکنندگان تعامل برقرار کنند. زنده بودن ویدیوها، به برندها ویژگی انسانی میبخشد و حس اعتماد و اطمینان را میان مصرفکنندگان نسبت به برند افزایش میدهد.
برای مثال مجله Grazia UK که مخصوص خانمهاست را در نظر بگیرید. تابستان گذشته این مجله یک پروژه مشارکتی بزرگ یکهفتهای را با موضوع «مسائل اجتماعی» برگزار کرد و طی آن چند مورد از اتفاقات پشتصحنه را بهصورت زنده پخش کرد که یکی از آنها گفتگوی زندهای میان همکاران پروژه بود و کاربران با مشاهده این ویدیوها احساس کردند که خودشان هم واقعا بخشی از این فرآیند هستند. از کاربران دعوت شد تا با استفاده از هشتگ خاصی در فیسبوک، نظرات خود را ارسال و در این گفتمان مشارکت کنند. این رویداد زنده بسیار موفق شد، بهطوریکه باعث شد این مجله و جامعه زنان مرتبط با آن کاملا شناخته شوند.
۴ـ محتوایی با تاریخ انقضا
قبلا درباره تاثیر پلت فرم اجتماعی Snapchat صحبت کردیم اما بیایید کمی عمیقتر شویم و به تاثیرات محتوای با تاریخ انقضا برای بازاریابها و مصرفکنندگان بپردازیم. محتوای با تاریخ انقضا هم درست مثل ویدیوی زنده به افزایش هیجان مصرفکنندگان کمک میکند. زمانی که محتوا در حال انقضا باشد کاربران زمان محدودی دارند تا آن را مشاهده کنند چراکه محتوا بهسرعت برداشته خواهد شد و دیگر نمیتوانند آن را ببینند یا بشنوند. درواقع این روش حس اضطرار شدیدی را در مصرفکنندگان ایجاد میکند. در دنیایی که ارتباطات متقابل حرف اول را میزند، فکر اینکه انسان در جریان موضوعی نباشد بسیار آزاردهنده است. محتوای با تاریخ انقضا به ایجاد علاقه در کاربران کمک میکند و باعث میشود چشم آنها به نمایشگر دوخته شود و پیشبینی کنند که چه چیزی را قرار است مشاهده کنند.
۵ـ اپلیکیشنهای درون فروشگاهی
موضوع زندگی بخشیدن به برندها درمجموع به آخرین روند بازاریابی دیجیتال منتهی میشود. برندهای خرده فروش امروزه به دنبال روشهایی هستند که با مشتریان تعامل داشته باشند، چه بهصورت زنده و چه بهصورت درون فروشگاهی، و به نظر میرسد برای این کار عناصر بازاریابی فیزیکی گذشته را با عناصر دیجیتال مدرن امروزی ترکیب کردهاند.
فناوری بیکن (Beacon) در این استراتژی نوین بازاریابی پیشگام است. پیشبینی میشد خردهفروشان امریکایی امسال بیش از یکمیلیون عدد از این اپلیکیشن را نصب کنند. بیکنها سیگنالها را به گوشیهای موبایل ارسال میکنند. امروزه این سیگنالها به مشتریان کمک میکنند تا محصولات درون فروشگاهی را اسکن کنند و نظرات مربوط به آنها را مطالعه و موجودی آنها را بررسی کنند. به همین ترتیب خردهفروشان هم میتوانند با استفاده از بیکن اعلانها را برای مشتریان بفرستند تا مشتریان در جریان فروشهای ویژه فروشگاه قرار بگیرند. یکی از این خردهفروشان بزرگ Target است که از این فناوری برای کمپین بازاریابی دیجیتال استفاده میکند.
این روند بازاریابی درون فروشگاهی یکی از روندهای متعددی است که امروزه در تلاش است دنیای فیزیکی را با دنیای دیجیتال تلفیق کند و تعامل با کاربر را بیشتر از قبل افزایش دهد. تعامل با کاربر امروزه غالبترین نوع ارتباط در جهان دیجیتال است و بنابراین باید محور اصلی استراتژی بازاریابی کسبوکارها قرار بگیرد.
درنهایت تصمیمگیری درباره استفاده از فناوری برای برقراری ارتباط با مصرفکنندگان با شماست و این پنج روند بازاریابی دیجیتال میتواند جهش بزرگی برای این هدف باشد.