بسته به تحقیقی که انجام شده است، حدود ۵۰ درصد استارت‌آپ‌ها در همه بخش‌های صنعت‌ در ۵ ساله اول با شکست مواجه می‌شوند. این موضوع را Neil Patel هم در مقاله خود که در سال ۲۰۱۵ نوشته است تایید می‌کند و می‌گوید ۹۰ درصد آنها شکست خواهند خورد. احتمالا حقیقت چیزی بین این دو باشد. هرکدام از این آمار را قبول داشته باشید، به هر حال رقم شکست‌ها در دنیای استارت‌آپ‌ها بالا است و در این شکی نیست. طبق اشارات Patel شکست رویاها بسیار سخت است و اما زمانی که از آن درس بگیرید، این شکست می‌تواند مثل یک مشوق عمل کند. پس با اینکه کار مشکلی است، اما گاهی باید شکست استارت‌آپ خود را بپذیریم و دوباره با انرژی و تجربه شروع کنیم.

آموخته‌های Patel

اولین شکست Patel زمانی که قصد راه اندازی سایت کاریابی آنلاین مانند Monster.om را داشت، رخ داد. او می‌گوید من با شکست مواجه شدم چون اشتباهات زیادی انجام دادم.

مشکل اول patel این بود که او درحال حل کردن مسئله منحصر به فردی نبود. او کاری را آغاز کرده بود که قبل از آن دو سایت کاریابی قدرتمند این کار را انجام داده بودند و به درآمدهای میلیون دلاری رسیده بودند. او به منظور متفاوت جلوه دادن کار خود، نهایتا کلی ویژگی مختلف و پیچیده را به سایت خود اضافه کرد که تنها موجب گیج شدن بازدیدکنندگان می‌شد. علاوه بر این، او پلن بازاریابی ویژه‌ای در ذهن نداشت و به اندازه کافی مصمم نشان نمی‌داد و با اینکه اینترنت و تکنولوژی در حال پیشرفت و تکامل بودند، او وب‌سایت خود را هرگز به روز رسانی نمی‌کرد.

او پس از ۲ سال فعالیت، شرکت خود را متوقف کرد. ظاهرا او از اشتباهاتش درس گرفته بود. امروز او مؤسس دو شرکت بسیار موفق Crazyegg.com و Hellobar.com است.

مؤسسانی که شکست خورده‌اند چه می‌گویند

تمرین رایج بین موسسانی که با شکست مواجه شده‌اند، نوشتن تجربه‌های پس از شکستشان است. گاهی این نوشته‌ها کاملا صادقانه هستند و گاهی تنها راهی برای یافتن مقصر. با این حال، اکثرا دلیل شکست خود را نبود بازار کافی برای محصولات و سرویس‌ها، کمبود بودجه، زمان بندی اشتباه، کارکنان ناکارآمد و رقبای قدرتمند می‌دانند.

تقبل شکست

شناخت و تقبل شکست کار مشکلی است و به همین دلیل خیلی از مؤسسان به مدت طولانی آن را انکار می‌کنند. آنها سعی می‌کنند تصویری زیباتر از واقعیت را به دنیای بیرون نشان دهند. آنها همچنان به کار خود ادامه می‌دهند چون از نظر احساسی به ایده‌ی خود وابستگی دارند. این اشخاص بر این باورند که اگر بتوانند فقط کمی پول بیشتری در بیاورند، بالاخره موفق خواهند شد. قبول شکست با اینکه سخت است، اما اولین قدم در مسیر شروع دوباره است و کمک می‌کند با شکست راحت‌تر کنار بیایید.

Jaime Lopez مؤسس استارت‌آپ Enso Digital تصمیم گرفت به منظور شناسایی روش‌های جلوگیری از شکست، با تعدادی از کارآفرینان موفق مصاحبه‌ای انجام دهد. یکی از مصاحبه‌های او با دکتر Michel Fattouche، موسس موفق استارت‌آپ WiLAN بود. زمانی که از او پرسیده شد که بزرگترین اتلاف وقت برای کارآفرینان چیست؟ او با صراحت پاسخ داد: از نظر من، بزرگترین اتلاف وقت، ادامه دادن کار بعد از شکست در آن است. البته شناسایی شکست همیشه آسان نیست. شما برای ایده‌ی جایگزین حتما به یک شخص مورد اعتماد نیاز دارید. به عنوان یک کارآفرین برای موفقیت در طول زندگی فرصت‌های محدودی خواهید داشت. به همین دلیل در سریعترین زمان ممکن شکست را شناسایی کنید و به سمت هدف بعدی حرکت کنید. اگر قرار است در یک کار شکست بخورید، امیدوارم خیلی زود این اتفاق بیافتد. البته این را هم فراموش نکنید که اگر هنوز به موفقیت نرسیدید به معنی شکست استارت‌آپ شما نیست و باید تلاش خود را ادامه بدهید، اما مرز میان استارت‌آپ شکست خورده و استارت‌آپی که نیاز به تلاش بیشتر دارد باریک است.

مقابله بعد از شکست

اقدامات پس از شکست در یک کار بسیار مهم است. این اقدامات به شما اجازه می‌دهد که اشتباهات مرتکب شده را شناسایی کنید. علاوه بر این، چیزهای مهمی است که بایستی آنها را به ذهن بسپارید تا بتوانید از آنها برای بالا بردن شانس پیروزی در پروژه بعدی استفاده کنید.

۱– اگر قصد ارائه محصولاتی را دارید که کاملا منحصر به فرد نیستند، مطمئن شوید که محصولات یا خدمات شما ویژگی‌هایی دارند که محصولات مشابه تولیدکنندگان رقیب ندارند. این برتری می‌تواند حتی قیمت گذاری بهتر باشد.

۲-یک موسس را برای استارت‌آپ در نظر بگیرید. گاهی اوقات حمایت و همکاری یک فرد قابل اعتماد، مرز بین پیروزی و شکست را تغییر خواهد داد.

۳– پلن‌های بازاریابی خود را قبل از شروع کار آماده کنید. آنها را با دیگر کارآفرینان موفق در جریان بگذارید، آنها تجربه دارند و می‌توانند پیشنهادات خوبی را به شما ارائه دهند.

۴– اگر قرار است تمام وقت مشغول این کار شوید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که برای مخارج زندگی در ۶ ماه آینده، پس‌انداز داشته باشید. بسیاری از کارآفرینان به دلیل نداشتن هزینه جهت مخارج شخصی مجبور به سر کار رفتن شده و در نتیجه با شکست مواجه شدند.

مهم‌تر از همه، مدیر کسب‌وکار خود باشید نه کارمند آن، یعنی تمرکز خود را برای کلیت کسب‌وکار و مدیریت آن بگذارید و کارها را به دیگران بسپارید نه اینکه خودتان آن را انجام دهید. به عنوان یک کارآفرین تازه‌ کار مجبور به ایفای نقش‌های متفاوتی خواهید بود. فقط اطمینان حاصل کنید که هر روز زمان کافی را برای کار بر روی ایده و رشد آن  اختصاص می‌دهید.

منبع

آی تی ایران