انتخاب اسم سایت درست برای کسب و کارتان موضوع بسیار مهمی است. تمام کلمات تاثیری روانشاختی دارند. آنها اشکال و صداهایی دارند که پاسخهای هیجانی را تحریک میکنند. اگر کسب و کار یا دامنهتان صدا یا شکل دیداری«اشتباه» داشته باشد، میتواند به تاثیر روانشناختی بر مشتریانتان منجر شود، آن هم به شیوهای که ممکن است فکرش را هم نکرده باشید.
کداک: یک اسم برند بینقص
یکی از راههای فکر کردن به تاثیر کلماتی که استفاده میکنید، آن است که ابتدا به چیزی فکر کنید که به عنوان یکی از بهترین اسمهای برند خلق شده در نظر گرفته میشود: کداک. این کلمه با حروف مشابهی شروع و تمام میشود، پس به مغزتان احساس کامل بودن میدهد. حروف صامت هردوسوی کلمه یک شکل مستحکم را تداعی میکند.
وقتی از مردم پرسیده میشود این صدا چه شکلی را برایشان تداعی میکند، صامت های محکم به خطوط مستقیم ارتباط داده میشود. به نظر میرسد این ارتباط با خطوط مستقیم و حس کامل بودن، شکل مستطیل یا مربع بودن کلمه را القا میکند، که به صورت ناخودآگاه حس میکنیم همان شکل محصول شرکت است. علاوه بر این، نحوهی تلفظ سریع “کداک” مثل صدا و سرعت شاتر دوربین است.
شکل و صدای کلمات بخشی از روانشناسی گشتالت هستند که اساس چگونگی احساس شکل و حالت را میسازد. بنابراین، هنگام انتخاب اسم سایت و دامنه اینترنتی تان، اگر شکل و صدای کلمه را قبل از گرفتن تصمیم نهایی در نظر بگیرید عالی خواهد شد.
از روانشناسی برای انتخاب اسم سایت و دامنه اینترنتی درست استفاده کنید
یکی از اصول روانشناسی پایه که باید هنگام نامگذاری و انتخاب اسم سایت یک کسب و کار و جستوجوی یک دامنه اینترنتی در نظر بگیرید، مسئلهی «حافظهی درحال کار» است. هر لحظه فقط میتوانیم چندین چیز را در ذهنمان نگه داریم. یعنی واقعا نمیتوانیم دامنههای اینترنتی پیچیده را در ذهنمان را ذخیره کنیم.
به دامنه های اینترنتی ساده و کوتاه نیاز داریم تا بتوانیم آنها را به راحتی تایپ کنیم، یا بدون آنکه مجبور به جستوجوی نشانی وب (یوآرال) شویم، بتوانیم آنها را به دیگران منتقل کنیم.
مشکل آن است که دامنههای اینترنتی کوتاه خیلی در دسترس نیستند. تقریبا هرچیزی که کوتاه و یادآوریاش آسان بوده، گرفته شده است.
خوشبختانه، عصر دامنههای اینترنتی « غیر داتکام» این مشکل را حل میکند. اگر میخواهید شغلی در رابطه با دنیای تنیس پیدا کنید، کافی است فقط کلمات« مشاغل» و « تنیس» را به یاد داشته باشید تا به «مشاغل.تنیس» یا « تنیس.مشاغل» برسید. یا اگر به دنبال موقعیت حسابداری میگردید، کافی است فقط دو کلمه را به خاطر بسپارید: «مشاغل.حسابداران» یا «حسابداری. مشاغل» و غیره.
این کار خیلی آسانتر از به یاد آوردن دامنههای اینترنتی طولانی و بعد یک اسلش و به دنبال آن درگیر شدن در ساختار وب و …. است. دامنههای اینترنتی غیر داتکام فواید روانشناختی مهمی نیز برای حافظهی مشتریانتان خواهد داشت.
مطلب مرتبط: ۸ مدل کسب درآمد از اینترنت برای کسب و کارهای اینترنتی
به علاوه، روانشناسی گشتالت در مورد بسیاری از دامنههای اینترنتی غیر داتکام مانند ‘ داتباز’ (.buzz) صدق میکند: آنها حسی از یک صدا را در ذهن میسازند. بسیاری از این گزینهها تصاویری را هم در ذهنمان القا میکنند. و باعث میشوند چیزهایی را به آنها ارتباط دهیم ـ ـ برای مثال ‘ داتپارتی’ (.party) یا ‘ داتهاوس’ (.house).
انتخاب دامنهی اینترنیتی درست برای کسب و کارتان دو جنبه دارد: در انتخاب اسم سایت و دامنه اینترنتی به درستی و هوشمندی رفتار کنید که شکل و صدایش با آنچه به برندتان ارتباط دارد متناسب باشد. سپس یک دامنهی اینترنتی غیر داتکام انتخاب کنید تا بتوانید تاثیر روانشناختیاش را ارتقا دهید، در حالیکه همزمان وبسایتتان را به یادماندنیتر میکنید.
از کلمات «درست» و مرتبط به کسب و کارتان برای انتخاب اسم سایت تان استفاده کنید.
منبع: