آیا تاکنون ایدهای برای راهاندازی کسب و کاری داشتهاید که دیگران با آن مخالفت کردهباشند؟ جایی که خانواده، دوستان و اطرافیان به محض شنیدن ایدهتان با تاکید بگویند «نه! هرگز این کار را انجام نده.»
این اتفاق پیش از آنکه کسب و کارم را راهاندازی کنم برای من افتادهاست. عمدهترین دلیل مخالفت اطرافیان با ایده کسب و کار من تاکید روی جمله «ایجاد یک زندگی و کسب و کار لذت بخش و آرام» بود. در واقع لذت بردن و آرامش، بخش قابل توجهی از کسب و کار من را تشکیل داده و دلیل تاکید من بر جمله مذکور همین است. چرا که تمامی سعی و تلاش من بر این است که با ارائه ایدههای جذاب و هیجان انگیز مردم را از زندگی و کار روزمره و خسته کنندهشان رهایی بخشم.
با این حال دوستان و خانواده بارها متذکر شدند که شعار مورد نظر من برای کسب و کارم چندان مناسب نبوده و ممکن است مخاطب را دچار اشتباه کند. من تصمیم گرفتم به نظرات منفی توجهی نکرده و درعوض به ندای درونی خود گوش فرا دهم، شما نیز میتوانید با استفاده از این روش ایده مورد نظرتان را پیادهسازی کرده و کسب و کارتان را بدون توجه به نظرات منفی دیگران راهاندازی کنید.
۱- به یاد داشته باشید عشق و علاقه به کار اصلی ترین موضوع است
زمانی بود که قصد داشتم عشق و علاقه خود به کار را با تمام جهان به اشتراک بگذارم و به این منظور شعاری که انتخاب کرده بودم، باید به درستی ویژگیهای شخصیتی من را به دیگران نشان دهد. چرا که تنها زمانی میتوان تاثیرگذار بود که نیازی به پنهان ساختن هیچ یک از ویژگیهای شخصیتیمان از نظر دیگران نداشته باشیم.
اشتیاق و علاقه در نهایت دو عنصر حیاتی برای راه اندازی هر کسب و کاری خصوصا زمانی که همه با ایده آن کسب و کار مخالفت میکنند، محسوب می شوند. اجازه ندهید اشتیاق شما به حاشیه رانده شود، در عوض زمینه را برای حضور آن در متن و بدل شدن به موتور محرک فعالیتهایتان فراهم کنید.
۲- براساس برنامهریزی خودتان عمل کنید
تعداد بسیار زیادی کسب و کارهای بزرگ و کوچک در جهان وجود دارند، ماموریت شما این است که ابتدا خودتان را از آنها متمایز کرده و آنچه سبب خاص و متمایز بودن شما نسبت به دیگران است با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
یکی از راههای متمایز شدن نسبت به سایرین نشان دادن ارزشهای خود به دیگران و ارائه توضیحات مفصلی در رابطه با آنها و همچنین تمامی جنبههای کسب و کارتان است. به عنوان مثال سه ارزش اساسی کسب و کار من «حقیقت، شجاعت و شاد بودن» است که هر سه این ارزشها در شعار مورد نظر من متبلور هستند.
۳- همچون فانوس دریایی بدرخشید
هنگامی که کسب و کار خود را راه اندازی کرده و ارزش های تان مشخص شد، نیازمند آن هستید تا همانند یک فانوس دریایی به درخشش خود ادامه دهید. به این معنا که شما باید پیوسته ارزش ها و پیام خود را به نظر دیگران رسانده و این پیام باید واقعی و براساس صداقت باشد. این گونه است که مردم متوجه حضور شما در بازار شده و با ارزشها، اهداف و محصولات شما آشنا خواهند شد.
شعاری که من برای کسب و کارم انتخاب کردم، همچون فانوس دریایی می درخشد و مردم را به سوی خود جذب می کند. این شعار به خوبی بیانگر ارزش ها و اهداف فعالیت تجاری من است. اجازه دهید ایده ابتدایی شما رشد کرده و پرورش یابد، چنانچه شما ایده خود را در فرآیند برندینگ و بازاریابی خود پرورش دهید، این موضوع سبب میشود دیگران متوجه حضور جدی برند شما در بازار شده و از خدمات و محصولات آن استقبال کنند.
منبع