دنیا به دل کسانی خوش میآید که از هر چه بهترینش را میسازند. موسسان واتسآپ که موفقترین نرم افزار پیام رسانی جهانی است، برایان اکتون مهندس سابق یاهو و جان کوم می باشند.داستان واتس آپ از جایی شروع شد که تکنولوژی به ارتباطات مردم راه یافت. از آنجاییکه میلیاردها کاربر از این نرم افزار استفاده میکنند داستان موفقیتش میتواند برایتان مفید واقع شود.
موسس
جان کوم از وضعیت مالی مرفهی برخوردار نبوده و در یک آپارتمان کوچک به همراه مادر و مادربزرگش زندگی میکرد تا اینکه با تلاش زیاد به دانشگاه ایالتی سن خوزه راه یافت و دورهی برنامه نویسی را در آنجا گذراند.
او زمانیکه در یاهو به عنوان یک مهندس کار میکرد با شریک فعلی اش یعنی برایان آشنا شد. آنها به مدت ۹ سال با یکدیگر کار کردند. سپس هر دو تصمیم به ترک یاهو گرفته و در فیسبوک مشغول به کار شدند اما آنچه میخواستند را در آنجا نیافتند.
آنها هرگز برنامه ای برای پولدار شدن نداشتند تا اینکه ایدهی ساخت برنامه ای برای آیفون به سرشان خطور کرد. برنامهای که ساختند در مدت زمان کوتاهی به موفقیت بالایی دست یافت. دو ویژگی که باعث محبوبیت آن شد استفاده ی آسان و عدم نیاز به ثبت نام و شناسهی کاربری بود. موفقیت برنامه، رویای هر دو موسس بود که به حقیقت پیوست.
برایان و جان در سال ۲۰۰۹ واتس آپ را ایجاد کردند. سپس با خرید گوشی آیفون و انداختن نگاهی به اپ استور آینده ای روشن را برای آن دیدند.
کوم نام برنامه را انتخاب کرد و هر دو می خواستند برنامه به گونه ای طراحی شود که هر کاربر وضعیتش را کنار اسمش بنویسد. متاسفانه مدل های اولیه با شکست مواجه شد و صبر کوم آنقدر کم شد که ٖآماده ی تسلیم بود اما آکتون همیشه به او روحیه می بخشید تا اینکه در نوامبر ۲۰۰۹ پس از ماه ها آزمایش واتس آپ نیز به اپ استور راه یافت و دو ماه پس از آن نسخه ی بلک بری آن بیرون آمد.
درآمدزایی برنامه
- کاربران آیفون تنها برای یک بار نصب برنامه هزینه پرداخت میکردند.
- کاربران اندروید سالانه هزینه ی برنامه را پرداخت میکردند.
گزارشات حاکی از استفاده ی ۲۵۰ میلیون کاربر ماهانه ی واتس آپ بود. و این رقم چشمگیری برای یک برنامه در ماه است. هر چه تعداد کاربران بیشتر می شد افراد زیادی پیشنهاد شراکت را به موسسان واتس آپ میدادند. آنها میتوانستند با قیمت خیلی خوبی برنامه را بفروشند و خیلی زود بازنشست شوند.یسبوک
دلیل اصلی محبوبیت واتس آپ موبایل
هر دو شریک در یاهو کار کرده بودند. از آنجاییکه یاهو تبلیغات زیادی دارد، مذاکرات زیادی نیز با مشتریها داشته از این رو هر دو شریک به خوبی با ترفندهای بازاریابی آشنا بودند و می دانستند کاربران از تبلیغات درون برنامهای متنفرند. به همین خاطر همه ی تبلیغات را از واتس آپ برداشتند. این کار آنها باعث محبوبیت بیشتر برنامه شد.
شرکت واتس آپ تنها ۵۵ کارمند دارد اما همین تعداد به میلیون ها کاربر خدمات رسانی میکنند. هدف اصلی برنامه این است که کاربران به آسانی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از این راحتی لذت ببرند. اکنون فیسبوک مالک واتس آپ شده و هر دو شریک میلیاردر.
مالکیت فیسبوک
واتس آپ در فوریه ی ۲۰۱۴ به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار آمریکایی به مالکیت فیسبوک درآمد و این معامله گران قیمت ترین معامله ای بود که فیسبوک تا آن موقع کرده بود.
منبع: