بیشترین تقاضا برای کفش راحتی
جدا از پیشرفت های صنعت مد و گرایش جهانی به سوی آن، افزایش فعالیتهای ورزشی و توجه به سلامت بدن از دلایل اصلی رشد بازار کفش در جهان محسوب میشوند. کفشهای راحتی که متناسب با تناسب اندام باشند نیز از جمله مهم ترین محصولات این صنعت به شمار میروند که تقاضای زیادی در سطح جهان برای آنها پیدا شدهاست، بنابراین میتوان گفت روند تولید کفش در جهان به سوی کفشهای راحت و ورزشی پیش میرود و برندهای معروف و برجسته این صنعت در زمینه ارائه چنین محصولاتی تلاش کرده و کیفیت و نوآوری را در دستور کار خود قرار دادهاند.
شیوه مدرن فروش
یکی از بخشهای مهمی که در زمینه فروش کفش در سال های اخیر به صورت قابل توجهی افزایش یافتهاست، خرده فروشی آنلاین است که به صورت چشمگیری در جهان رشد کردهاست، بسیاری از برندهای معروف این صنعت به این روش فروش روی آورده و زنجیرههای خرده فروشی آنلاین را شکل دادهاند.
خصوصا در زمینه فروش کفش های ورزشی زنانه، خرده فروشی آنلاین نقش برجستهای داشته و می توان گفت این روش فروش یکی از راهکارهای منحصر به فرد در تجارت جهانی کفش به شمار میرود که در بسیاری از مواقع با تخفیفهای ویژه نیز همراه بوده و طرفداران زیادی در جهان پیدا کردهاست.
آمریکای شمالی و آسیا؛ بزرگ ترین بازارهای کفش
به طور کلی می توان گفت به لحاظ جغرافیایی، بازار کفش، از جمله تجارتهای سودآور در دنیا محسوب میشود و تقریبا در تمام مناطق جهان بازار قابل توجهی را رقم زده است، اما طبق آمار ارائه شده از سوی محققان اقتصادی، آمریکای شمالی و کشورهای آسیایی به عنوان پرسودترین بازارهای منطقه ای تجارت کفش شناخته شده اند، به طوری که در سال ۲۰۱۴ سهم آمریکای شمالی از درآمد جهانی کفش حدود ۳۵درصد بوده است و این در حالی است که سهم کشورهای آسیایی از این بازار در سال مذکور حدود ۴۰درصد بوده است.
رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت، باعث بالا رفتن میزان تقاضا برای کفش در اقتصادهای نوظهوری مانند چین و هند شده است، ضمن اینکه افزایش میزان درآمد و گسترش خرید آنلاین نیز از دیگر علل تقویت فروش کفش در کشورهای آسیایی بوده است. در آمریکای شمالی نیز توسعه قدرتمند طراحی و کیفیت کفش در کنار افزایش خرده فروشی اینترنتی از دلایل مهم رشد این بازار محسوب می شوند.
کفش غیرورزشی؛ بزرگ ترین بخش بازار
با توجه به اینکه کفش از جمله کالاهای پرکاربرد در سطح جهان به شمار میرود و همه افراد به آن نیاز دارند، تقاضای جهانی نیز برای این محصول روند رو به رشدی را طی میکند و سالانه، انواع مختلف کفشهای ورزشی، غیرورزشی و… روانه بازار می شوند.
در این میان، بزرگ ترین بخش صنعت کفش مربوط به کفش های غیرورزشی است، به طوری که در سال ۲۰۱۴ حدود ۵۲درصد از سهم این بازار جهانی را به خود اختصاص داده بود، در سال های آینده نیز انتظار می رود این بخش در زمینه طراحی و کیفیت پیشرفتهای بیشتری را پشت سر بگذارد؛ همچنین در کنار رشد بخش غیرورزشی، انتظار می رود بخش ورزشی نیز در سال های اخیر رشد قابل توجهی پیدا کند و با توجه به اهمیتی که جامعه جهانی به سلامت فردی و تناسب اندام می دهد، روند بهتری داشته باشد.
چشم انداز بازار جهانی کفش
به طور کلی باید گفت صنعت کفش یکی از بازارهای مهم بینالمللی را در سطح جهان ایجاد کردهاست، به طوری که طبق آمار ارائه شده از سوی محققان این بازار، ارزش جهانی این صنعت در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۰۸میلیارد دلار برآورد شده بود، همچنین طبق تحقیقات انجام شده، انتظار میرود بازار جهانی کفش تا سال ۲۰۲۳ حدود ۲٫۵درصد افزایش نرخ رشد داشته و به ارزشی بیش از ۲۵۸میلیارد دلار برسد. آمار فوق بیانگر پیشرفتی است که در تجارت جهانی کفش رخ خواهد داد و رشد مذکور نیز همراه با افزایش کیفیت، طراحی بهتر و مناسب با فعالیتهای بدنی سالم خواهد بود.