امروز به داستان کسب وکار ناصر شماعی از تولیدکنندگان کهنه کار صابون سنتی در منطقه بروجرد می پردازیم. این تولیدکننده در مورد روند کارش و اینکه چرا تنها در حوزه سنتی تولید صابون فعالیت می کند، می گوید: به طور کلی سرمایه گذاری در زمینه تولید صابون های خاص بهداشتی و طبیعی می تواند عاملی برای سرمایه گذاری مناسب باشد که با حجم کم سرمایه گذاری می تواند ارزش افزوده قابل توجهی برای آنها ایجاد کند.
شماعی که در واقع نسل سوم یک خانواده تولیدکننده صابون در ایران است درباره چگونگی تولید برخی صابون های تولیدی این واحد تولیدی میافزاید: در این نوع سرمایه گذاریها نکته مهم این است که صابونهای تولیدی با کمترین میزان استفاده از مواد شیمیایی تولید میشود به صورتی که حتی رنگ و اسانس مورد استفاده نیز طبیعی است و از موادی مثل گلهای رنگی و مواد معطر طبیعی استفاده میشود، اما نکته اصلی میزان ایجاد ارزش افزوده این مواد برای سرمایهگذاران است.
مهم ترین نکته برندسازی
این تولیدکننده سنتی صابون معتقد است که بدون تردید در این نوع سرمایهگذاری شناخت دقیق سلیقه مشتری و همچنین ایجاد سیستم توزیع می تواند یکی از عوامل تعیین کننده باشد اما نباید فراموش کنیم که لازم است در این بخش صنعت تولید صابون به فکر برندسازی باشیم چون این برند هنگامی که به دلیل کیفیت مطلوب و تأثیر مناسب در ذهن مخاطبان نقش بست به سختی میتوان آن را از بین برد، به عنوان مثال اکنون صابون صنعتی گلنار یک نمونه کاملاً مناسب است.
وی می افزاید: هیچ علاقهای به تولید صنعتی صابون ندارد چون با صنعتی شدن سیستم تولید بدون تردید اطمینان مخاطبان و مشتریان وفادار این برند از بین خواهد رفت و در نهایت به دلیل تغییر سلیقه و سبک زندگی مردم به ناچار مجبور به ترک بازار خواهیم شد، از این رو صرفاً با توجه به محدوده بازار هدف تولید می کنیم همانند قبل به صورت خاص فعالیت خواهیم کرد.
شماعی تأکید می کند: پیش نیاز رسیدن به برند معتبر و زنده در ذهن مخاطبان استفاده از یک سیستم دقیق بسته بندی است به این ترتیب که باید با استفاده از بهترین و مناسب ترین مواد، بستهبندی طراحی شود چون بستهبندی خود به عنوان معرف برند تولیدکنندگان شناخته می شود و لازم است این بسته بندی بیانگر کیفیت و ارزش کالای داخل خود باشد.
سیستم توزیع هدفمند
این تولیدکننده صابون بهداشتی درباره اهمیت کیفیت و سلامت محصولات نیز می گوید: اگرچه برای تولید صابون باید مجوزهای مورد نیاز را از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و برخی نهادهای دیگر دریافت کنیم، اما پس از آن هم لازم است تولیدکنندگان به فکر ایجاد اطمینان بیشتر برای مخاطبان باشند، زیرا صابون کالایی است که با بهداشت پوست یعنی یکی از مهم ترین اعضای بدن ارتباط مستقیم دارد، بنابراین اگر کوچک ترین مشکلی برای پوست توسط محصول یک تولیدکننده ایجاد شود بدون تردید نه تنها بازار از دست می رود، بلکه کل سرمایه گذاری به مخاطره خواهد افتاد، بنابراین تولیدکنندگان باید با استفاده از تخصص پزشکان آزمایشگاه کارگاه یا کارخانه خود همواره درباره کیفیت محصولات خود اطلاع رسانی و دقت کنند.
وی تصریح میکند: یکی از مهم ترین سیاست های افزایش فروش استفاده از نظر متخصصان پوست درباره محصولات تولید شده است چون وقتی فردی با پزشک متخصص پوست مشورت میکند و آن متخصص از محصولات مورد تأیید خود میگوید کار تمام شده است و تولیدکننده باید محصول تولیدشده را فروخته شده حساب کند.
در این نوع سرمایه گذاری ثابت قدم بودن و امانتداری از اعتماد مردم نخستین و آخرین فرصت برای سرمایهگذاران است چون در صورت بروز یک مورد اشکال نتیجه آنچنان ناگوار است که تولیدکننده مجبور به ترک بازار با تحمل زیان گستردهای خواهد شد و از آنجا که مسئولان قضایی و بهداشتی کشورمان با این نوع پروندهها کاملاً سختگیرانه برخورد میکنند، بهتر است قبل از اینکه به حساب کارخانه رسیدگی شود مالکان و سرمایه گذاران نسبت به حسابرسی اقدام کنند. به این ترتیب زمینه تداوم کسب وکار فراهم میشود و سود تضمین شدهای برای آنها ایجاد چون صابون کالایی مصرفی و مورد نیاز مصرف کنندگان است.
فرصت های سرمایه گذاری
شماعی درباره فرصتهای سرمایهگذاری در زمینه تولید صابون نیز معتقد است: از تمام مواد طبیعی می توان برای تولید انواع و اقسام صابون با کاربردهای تأییدشده بهداشتی استفاده کرد، به عنوان مثال اکنون برخی صابون ها با استفاده از مواد آتشفشانی، جلبک دریایی یا حتی شیر شتر تولید میشود که سالانه تعداد بیشتری مخاطب را به خود جلب میکنند، این درحالی است که بازارهای صادراتی نیز برای این نوع محصولات به ویژه در جنوب شرق آسیا مهیاست.
وی تصریح میکند: امروز با توجه به رشد و توسعه بازار محصولات ارگانیک در برخی کشورهای توسعه یافته این گونه تولیدات می تواند عاملی در افزایش درآمدهای ارزی کشورمان باشد چون نه تنها از نظر مواد اولیه امکانات قابل توجهی در کشورمان وجود دارد، بلکه تخصص داروسازان و همچنین سابقه چندصدساله صابون سازی در مناطق مختلف کشور پشتوانه ای قابل قبول برای دستیابی به بازارهای صادراتی قابل توجه است.
منبع