این یک مقاله جذاب است! چون مستقیماً مواردی را نشانه گرفته که یا از چشم شما دور مانده یا به اندازه کافی به آن توجه نکردهاید! در این مقاله آن دسته از ترفندهای کسب و کارهای اینترنتی را که نکاتی ریز و ناملموس را در دل خود پنهان کرده اند بیان میکنم.
آگاهی از این ترفندها به شما کمک می کند تا بتوانید:
- اقدامات کسب و کارهای اینترنتی ایرانی را تحلیل کرده و از اهداف و آثار نهفته آن مطلع شوید.
- برای موفقیت کسب و کار اینترنتی خود، ترفندهای خلاقانه طراحی کنید.
ترفندهای کسب و کارهای اینترنتی: جاباما
تبلیغ جاباما در اینستاگرام از این حیث قابل توجه است که با طرحی اختصاصی و کاملاً متناسب با پیج مربوطه اجرا شده است.
پیج دیالوگها عکسی از دیالوگ یک فیلم با موضوعی عمومی و مخاطب پسند منتشر کرده که به گونه ای مناسب، لوگو و تبلیغ جاباما نیز در آن گنجانده شده است. در این ترفند می آموزیم که زیبایی گرافیکی برایتبلیغات اینترنتی نباید اولویت اصلی قرار گیرد و طرح هایی هدفمند، سفارشی و مرتبط با مخاطبان کانال تبلیغاتی، بازدهی آن را افزایش خواهد داد.
ترفندهای کسب و کارهای اینترنتی: سافت۹۸
بارها از این سایت، نرم افزارهای مختلفی دانلود کرده ایم و هر بار در صفحه دانلود نرم افزار، جمله زیر را در مورد پسورد فایلهای دانلود شده مشاهده می کنیم.
گرچه تمام سایتهای دانلود نرم افزار رمز فایل دارند اما سافت۹۸ با اضافه کردن عبارت (پسورد را تایپ کنید) و با کمک دامنه کوتاه خود که رمز فایلها می باشد کاربر را عادت می دهد که دامنه سافت۹۸ را به عنوان پسورد تایپ کند.
این کار باعث می شود تا با هر بار تایپ پسورد، نام این سایت در ذهن کاربر ثبت شده و بحث جایگاه سازی برند برای آن رعایت شود.
ترفندهای کسب و کارهای اینترنتی: ریحون
پست ورزشی زیر که در کانال طرفداری ارسال شده از نوع پست های سرگرمی و جذاب ورزشی بوده که قابلیت انتشار ویروسی آن بالاست. همانطور که مشاهده می کنید در انتهای پست، تبلیغ سایت ریحون درج شده است.
بدین ترتیب، جلوه تبلیغاتی پست کمتر شده و افراد بیشتری آن را بدون جبهه گیری می بینند. همین ترفند ساده سبب شده که لینک ریحون با عنایت به آمار گوگل، بیش از ۱۶ هزار بار کلیک کسب کند
ترفندهای کسب و کارهای اینترنتی: بلاگ اد
فرم زیر که ظاهراً مانند فرم خبرنامه اکثر سایتها می باشد دو نکته مهم را رعایت کرده است. در انتهای فرم، توضیح قاطعانه ای برای اطمینان از عدم سو استفاده از ایمیل درج شده که البته بهتر بود از علامت تعجب استفاده نمی شد، نکته دوم و مهم تر اینکه هم در جمله ابتدایی و هم در گزینه فراخوانی به اقدام، بر دریافت روزانه ایمیلها تاکید شده است.
این امر از این جهت حائز اهمیت است که به مخاطب گوشزد می کند هر روز منتظر دریافت ایمیلهای بلاگ اد باشد (در حال حاضر اول هر صحبح، ایمیلهای بلاگ اد ارسال می شود)؛ لذا مخاطب ایمیلهای بلاگ اد را بیشتر جدی می گیرد .
مدیسه
مدیسه در حساب شخصی یک فرد در اینستاگرام به خوبی توانسته خودش را با تکنیک بازاریابی دهان به دهان تبلیغ کرده و با ارائه کد تخفیف، اهداف فروش مستقیم خود را دنبال کند.
قطعاً معرفی یک محصول/برند توسط دوستان و آشنایان بسیار تاثیرگذارتر از یک تبلیغ شعارگونه است.
جاباما
تصویر زیر مربوط به فاجعه تصادف قطارهای مسافری می باشد که جاباما همچون سایر برندها با این غم عمومی همدرد بوده و چنین محتوایی را منتشر کرده بود.
اما اهمیت این محتوا در دو نکته ظریف و نامحسوس خلاصه می شود:
- اتفاق مذکور مرتبط با سفر می باشد که این به حوزه کاری جاباما مربوط است. لذا باید جاباما بیش از سایر برندها به این اتفاق توجه نشان می داد.
- لوگوی جاباما یک لبخند با چشمک است. اما در این تصویر می بینیم که لوگو شکلی غمناک و ناراحت به خود گرفته که اوج همدردی این برند را با مصیبت مذکور به مخاطب نشان می دهد.
تصویر زیر زمانی در سایت دیوار نمایش داده می شود که سایت با خطای فنی سرور مواجه شده باشد. معمولاً چنین خطاهایی سبب نارضایتی کاربران می شود اما دیوار با خوش ذوقی تمام، نه تنها از ایجاد نارضایتی در این مواقع جلوگیری کرده بلکه کاربر را به خنده وا می دارد!
همیار وردپرس
«به جای آنکه بگویید ما چه هستیم و چه کار می کنیم بگویید کدام نیاز مخاطب توسط شما تامین خواهد شد». این دقیقاً همان کار ساده اما هوشمندانه ای است که همیار وردپرس در تصویر زیر -که در سایدبار سایت خود نمایش داده- انجام داده است.
مخاطبان سایت همیار وردپرس، علاقه مندان طراحی سایت هستند که عموماً دانش اندکی دارند، سوال همه این افراد این است که “از کجا شروع کنم؟”، بدین ترتیب در کسری از ثانیه توجه مخاطب جلب شده و با مطالعه توضیحاتی که حرف دلشان است (!) با دوره آموزشی این سایت آشنا می گردد.
علی بابا
علی بابا یکی از برندهای بسیار فعال در اینستاگرام است که همواره بخش تصاویر story خود را به روز نگه می دارد.این برند با تصویر زیر، بر علاقه مشتریان خود صحه گذاشته و حضور خود را در فرودگاههای کشور نیز به رخ کشیده است.
استراتژی محتوایی شبکه های اجتماعی خود را به گونه ای برنامهریزی کنید در بازه های زمانی مشخص، تصاویری با مفهوم تبلیغاتی اما با محتوایی غیر رسمی، دوستانه، صمیمی و ترجیحاً مرتبط با کاربران خود منتشر نمایید.
منبع: