در این نوشتار درباره ۸ اشتباه نابودکننده برند و کسب و کار بحث می شود. اگر یک کسبوکار کوچک دارید، احتمالا مهمترین کاری که برای افزایش فروش روزانهی خود میتوانید انجام دهید، اصلاح و بهبود برند تان است. آیا شما هم یکی از اشتباهات زیر را در قبال کسبوکارتان مرتکب میشوید؟
۱. قبل از اثبات ارزشهای خود، درخواست حمایت و پشتیبانی دارید.
آگهیهای بازرگانی بلند مدتی که آخر شبها پخش میشوند، کار درستی انجام میدهند؛ خیلی پیش از آنکه قیمت محصول یا خدمات را به مخاطبان بگویید، باید به آنها بگویید که چرا آن را لازم دارند. این، دربارهی هر نوع ارائهای صدق میکند، از کسبوکار اصلی تا معرفی سی ثانیهای! با اثبات ارزش شروع کنید و تا زمانی که مشتری واقعا شیفتهی کالا یا خدمات شما نشدهاست، درخواست پشتیبانی یا خرید نداشته باشید.
۲. شما توجهی به مخاطبین خود ندارید.
آیا مشتریانتان راهی برای ارائهی بازخورد به شما دارند؟ پس از درک بازخورد آنها، چه کار باید بکنید؟ اگر از هر صد مشتری یک نفر از سرعت تحویل کالا شاکی است، جایی برای نگرانی وجود ندارد، اما اگر همهی مشتریان شما از چیزی عصبانی هستند، لازم است به آنها توجه کنید. اگر آنها را نادیده بگیرید، رازتان فاش میشود و کسبوکارتان آسیب خواهد دید.
۳. بازخوردهای منفی را به اشتباه مدیریت میکنید.
بازخورد منفی برای هر کسبوکاری پیش میآید. اما چگونه مدیریت کردن این بازخوردها میتواند یک عامل تعیینکننده برای هر برندی باشد. هرچند، شرکتهایی که متفکرانه بازخوردهای منفی را حذف میکنند و گره از کار خود باز میکنند، شهرتی به هم میزنند و کسب تجربه میکنند.
اگر نمیدانید چهطور باید شروع کنید میتوانید بگویید، “متاسفم، این تجربهی شما بودهاست! برای جبران این مشکل چه کاری میتوانیم برای شما انجام بدهیم؟” یا میتوانید از یک شخص سوم بیطرف برای حل مشکل کمک بگیرید.
۴. اصول سنجش پشتکار و درستکاری را نادیده میگیرید.
برند کسبوکار شما شامل کسانی که با شما کار میکنند نیز میشود- تامینکنندگان، توزیعکنندگان، رابطها و شرکای محلی. اگر یکی از طرفهای سومی که با شما کار میکنند، موفق به ارائهی خدمات نشود یا گزارش رسانهای منفی دریافت کنند، کسبوکارتان نیز متحمل ضرر و زیان خواهد شد.
زمانی که طرف سومی را برای کار انتخاب میکنید، مطمئن شوید که اصول ضروری سنجش پشتکار را انجام دادهاید: ارزیابی صنعت مستقل یک کشور و خطرات صنعت؛ تحقیق در رابطه با پیشینهی شرکت و شرکای سابق آن، حضور قابل اثبات برخط، ثبات اطلاعات اناِیپی (محافظت از دسترسی به شبکه) و موقعیت قابل اثبات واقعی. شرکایی را انتخاب کنید که برند شما را پشتیبانی کنند، نه کسانی که قیمتهایی رقابتیتر پیشنهاد میدهند.
۵. برند شما دچار تناقض است.
شما باید با کانالهای متفاوت رسانههای اجتماعی که به کار میبرید سازگار باشید؛ اگر در فیسبوک زبان رسمی به کار میبرید و در توئیتر عامیانه صحبت میکنید، مشتریانتان قطعا سردرگم خواهند شد. برند شما روی یک مشتری سردرگم تاثیر کاملی ندارد. برای به حداکثر رساندن قدرت برندتان، در همهی سکوها از تصاویر، گرافیک، فونت و زبان یکسان استفاده کنید. “گزارهی ارزش” درست را پیدا کنید و نسبت به آن متعهد بمانید.
۶. شما به جای کسب درآمد از مشتریان، آنها را میخرید.
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که برخی از شرکتها مرتکب میشوند این است که میکوشند با خریدن طرفدار(فالوور) در رسانههای گروهی پیشروی کنند. آنها تصور میکنند داشتن طرفداران پرشمار، به این معنی است که برند آنها از دیگر برندها پیشی میگیرد. این یک خطای وحشتناک است. هرگز نباید برای خود طرفدار بخرید!
اولا، اگر سایت شبکههای اجتماعی متوجه بشود که شما سامانه را دستکاری میکنید، حساب کاربریتان ممکن است مسدود شوند. دوم، طرفدارانی که پول دریافت کردهاند، قطعا تمایلی به کالا یا خدمات شما نخواهند داشت، و همین در هر الگوریتمی باعث ضرر و زیان شما میشود. گذشته از اینها، اگر شما هزاران طرفدار دارید و تعداد کمی “پسندیدم” (لایک) میگیرید، احتمالا بیشتر طرفدارانتان محصول و خدمات شما را دوست ندارند و احتمال اینکه آن را به دیگران نشان بدهند، بسیار کم است.
برای بهدست آوردن طرفدار، باید تلاش کنید و کالا و خدمات مثبت، جذاب و متنوع خلق کنید.
اشتباه نابودکننده برند و کسب و کار ۷:
درک وبگاه شما و جستوجو در آن سخت است.
آیا وبگاهتان برای موتورهای جستوجو بهینه شدهاست؟ آیا میدانید جستوجوکنندگان به کدام صفحه بیشتر علاقه دارند؟ آیا صفحهی مورد علاقهی جستوجوکنندگان ارزشهای اصلی شرکتتان را به راحتی انتقال میدهد؟ آیا کاملا مشخص است که برای بیشتر شناختن خدمات شما، باید از آن صفحه به کجا بروند؟ یا اینکه وبگاهتان مانند خانهی ارواح به حدی گیجکننده است که مشتری قفل میکند؟
جستوجو در یک وبگاه به هم ریخته و شلوغ سخت است؛ حتی ممکن است باعث شود برخی کاربران حال بدی پیدا کنند! مدرنترین وبگاهها منظم و مرتب هستند و جستوجو در آنها آسان است. ایمن و مرتب نگه داشتن وبگاه بسیار مهم است زیرا مشتریان امروزی ترجیح میدهند سایت شما را در صفحهی کوچک تلفن همراهشان ببینند. اگر میخواهید خودتان وبگاهتان را آماده کنید، بیشتر میزبانهای وب، انواعی از الگوهای ساده و گواهی اساسال ارائه میدهند که با کسبوکار منحصر به فرد شما سازگار میشوند.
۸. تمرکز ندارید.
اگر فکر میکنید شرکت شما خدماتی ارائه میدهد که همه میتوانند استفاده کنند، در اشتباه هستید. هر محصول موفقی، پروفایلی از مشتری ایدهآل خود دارد. با توسعهی شرکت، این پروفایل ممکن است گستردهتر شود، اما حتی اگر شما یک نام آشنا باشید، درک و شناختن مشتریان دائمی و اصلیتان مهم است. آنها کسانی هستند که شما هرگز نمیخواهید فراریشان بدهید.
خبر خوب این است که هر یک از این اشتباهاتی که در رابطه با برند خود مرتکب میشوید، قابل جبران است. اگر به تازگی متوجه اشتباه خود شدهاید، همین حالا برای تغییر آن اقدام کنید! کسبوکارتان از شما تشکر خواهد کرد.
منبع:هافینگتون پست
منبع: