در طی سالیان به عنوان مربی هدایت بیش از ۱۰۰ کارآفرین اولی را به عهده داشتم و دریافتم که کارآفرینها اشتباه مشابهی را در نخستین فعالیت کارآفرینانهشان انجام میدهند.
پس از اینها پرهیز کنید:
تظاهر به اینکه همه چیز را میدانید
هیچ اشکالی ندارد اگر اقرار کنید، شما یک کارآفرین اولی هستید. در حقیقت، اولین اشتباهی که کارآفرین اولی انجام میدهد، تظاهر به دانستن همه چیز است.
وقتی به کمک نیاز دارید، کمک بطلبید. شاید فردی در شبکه ارتباطی شما جوابی برای شما دارد.
فقط از شخصی که به شما توصیه یا پیشنهادی بر آن موضوع میدهد، اطمینان بیابید که شایستگیهای لازم را دارد. اجتماعات کارآفرینانه شگفتانگیز هستند، بسیاری از افراد در صورتی که کمک بخواهید، مشتاق به کمک کردن هستند.
شروع کردن بیزینسی که از آن نمیدانید
یکی از تصمیمهای هوشمندانهای که شما در نخستین کارآفرینی میتوانید بگیرید، این است که وقتتان را بر بیزینس مناسبی سرمایهگذاری کنید. اولین بیزینس خود را با فعالیت در زمینهای که رقابت در آن بالاست و به خوبی آن را نمیشناسید، آغاز نکنید.
مثل اینکه یک برنامهنویس کامپیوتر در دعوای MMA علیه جورج سنت پیر یا اندرسون سیلوا شرکت کند. احتمال شکست بالاست. موضوعی که به خوبی میشناسید را انتخاب کنید و آن را به اولین بیزینس خود تبدیل کنید.
گیر دادن به یک ایدهی بد (چسبیدن به ایدهی بد)
همسر/ مادر/ پدر/ باغبان شما به شما گفتهاند که ایدهی نرمافزار شما خوب بود. اگر آنها در زمینهای که فعالیت شما در آن تعریف شده است، متخصص نباشند از آن داده به تنهایی نمیتوان بهره گرفت تا کیفیت ایدهتان را ارزیابی کنید.
امروزه پلتفرمهای بیشماری برای جستوجو کردن رقبا و نیاز بازار در دسترس است. برای مثال نقدهای آمازون، ردیت، سیستم نقد و شکایت مشتریان و …. . اگر یک روش گام به گام برای یافتن ایدههای بیزینسی میخواهید، روش کلمات جادویی را توصیه میکنم.
استخدام کردن دوستانتان
ممکن است وسوسه برانگیز باشد. دوستان خودتان را استخدام کنید چراکه آنها وفادار هستند، درست؟ اشتباه است. حال اگر آنها به خوبی کار نکنند و شما مجبور به اخراج آنها شوید، چه اتفاقی میافتد؟!
به سرعت اوضاع به هم میریزد و ممکن است دوستیها نابود شود. از استخدام دوستان پرهیز کنید، مگر آنکه انتظارات را به وضوح از آغاز تعیین کنید، بنابراین در این صورت اگر مجبور به اخراج آنها شوید، اوضاع پیچیده نخواهد بود.
آشکار ساختن (یا واگذاری) کنترل سرمایه
بسیاری از کارآفرین اولیها در نقطه شروع میمانند تا زمانیکه سرمایهگذاری برای سرمایهگذاری کردن بیابند. و اگر شما مجبور شوید که کنترل سهم در شرکت خود را واگذار کنید، اغلب این کار خطرناک هم میشود. اگر هنوز در مرحله ایده هستید، بهتر است پیش از آنکه به دنبال جذب سرمایهگذار باشید، خودتان بیزینس را راهاندازی کنید و نیرو محرکه بگیرید.
اگر شما نمونهی اولیه یا هیچ کششی و محرکهای ندارید، یافتن سرمایهگذاری که سهم بیشتری از شرکت را نخواهد به مراتب سختتر میشود. بنیانگذارانِ استارتآپهای زیادی را دیدهام که از شرکت خودشان اخراج شدهاند چرا که در این شرکتها بیش از ۵۰ درصد سهام را سرمایهگذار در اختیار داشت.
به همه گوش دهید
وقتی که نوپای خود را راهاندازی میکنید، قطعا وسوسه برانگیز است که به همهی افراد گوش فرا دهید. هر کسی نظری دارد. اما واقعیت این است که هر کسی نظر شایسته و صحیحی ندارد. شما نظرات ارزشمند را میخواهید. قطعا میتوانید مقدار کمی ورودی خلاقانه از افراد غیرمتخصص دریافت کنید، اما بیزینس شما نباید بر پایه این موارد بنا شود.
داستانهای عجیب بسیاری را این روزها میشنویم. یک مورد فردی بود که توصیههایی را در حوزهی فروشگاه نرمافزاری از مادربزرگش دریافت کرده بود. نکته شگفتانگیز اینجاست که نرمافزار او دیگر وجود ندارد.
همه پولتان را بر برندسازی بگذارید
یکی از جنبههایی (مواردی) که بیشتر توسط کارآفرین اولیها نادیده گرفته میشود. یکی از مشتریان پیشین گفت: «من یک تابلو تبلیغاتی در بلوار هالیوود میخواهم. فقط ۱۵۰٫۰۰۰ دلار؟». و به طور اتفاقی، همه پولش را بر باد داد و چیزی عایدش نشد.
من به یاد دارم که با ناراحتی زیاد به او گفتم این کار را نکند، و درعوض یک طرح را بر اساس راهاندازی کمپین برای او ارائه دادم که این هزینه کردن، نتیجه را برای او تضمین میکرد. این کمپین پیشنهادی به او این اجازه را میداد تا به تدریج بیزینس خود را وسعت بخشد. این روشی است که پیشتر آزموده شده و بسیاری از نرمافزارهای موفق از آن بهره گرفتهاند.
اما او زرق و برق دیدن برند خود بر تابلو تبلیغاتی را انتخاب کرد. و مطمئنا یک بخش کوچکی از مردم محلی این تبلیغات را دیدند، اما این نتیجه بسیار کوتاه مدت بود و شرکت نرمافزاری او هماکنون از بیزینس خارج شده است.
بهترین توصیهای که میتوانم بدهم، این است که به تک تک گامها پیش از اقدام عملی فکر کنید. در نخستین فعالیت کارآفرینانه، یک گام اشتباه میتواند به قیمت کل بیزینس تمام شود، حتی پیش از آنکه شانس ظهور داشته باشد. وقتی که تردید دارید از افراد مطمئن و شایسته کمک بطلبید.
منبع:
ترجمه منصوره شوقی درمرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف