با انتشار ۲.۷۳میلیون مطلب منتشر شده در روز توسط وبلاگها، وب سایتهای خبری و رسانههای اجتماعی، بازاریابی محتوا به یکی از استراتژیهای کاربردی و مهم دیجیتال مارکتینگ برای بسیاری از صنایع و صاحبان کسب و کار مبدل شده، اما با توجه به انبوه مطالب منتشر شده، دسترسی به مطالب و محتوای شما، روز به روز دشوارتر میشود.
دیگر نمی توان نوشتن یک مطلب و انتشار آن در وب سایت و رسانههای مختلف را به عنوان یک استراتژی و راهکار مناسب در بازاریابی به حساب آورد، هر چند این مدل در هیچ دوره ای به صورت یک استراتژی نبوده است.
زمانی استراتژی بازاریابی محتوا می تواند مثمرثمر باشد که بتواند برند شما را در معرض دید جامعهای از مخاطبان و مشتریانتان قرار داده و تصویر برند شما را در گروه هدف ارتقا بخشد.
با تدوین یک برنامه منسجم و پویا و مشخص کردن اهداف تان به منظور تهیه مطالب و انتشار آن در زمان مناسب می توانید کارایی برنامه را بهبود بخشیده و انبوهی از مخاطبان را به سمت برند خود جذب کنید.
در اینجا چند نکته را جهت بهبود استراتژی بازاریابی محتوا ذکر کرده ایم:
۱- مرتب سازی برنامه بازاریابی محتوا:
نیازی نیست که تمام جزء به جزء برنامه را به صورت کامل بنویسید، تهیه یک تقویم برای زمان بندی انتشار مطالب، لیستی از عناوینی که می خواهید منتشر کنید و یک فرمت متناسب با برندتان می تواند کافی باشد.
۲- هدف هر یک از محتوای منتشر شده:
سوال رایجی که میان بسیاری از مدیران و بازاریابها مطرح است حاکی از آن است که چرا باید روی بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کنیم؟ و بهترین جوابی که دوست دارند بشنوند، افزایش فروش است! در حالی که امکان دارد نتیجه به دست آمده از بازاریابی محتوا متفاوت با آن چیزی باشد که آنها به دنبالش هستند.
محتوای شما باید بتواند برند و هویت اصلی تان را به خواننده منتقل کرده، ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کند و موجب تشویق آنها به عضویت در خبرنامه و رسانه های شما شود.
۳- آنالیز برنامه اجرایی:
محاسبه میزان بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا نیاز به مطالعه و آنالیزهایی روی برنامه اجرایی دارد تا میزان تاثیرگذاری مطالب منتشر شده و بازخوردی که آن مطالب روی مخاطبان داشته مشخص شود.
پیشنهاد می کنیم تا موارد زیر را در استراتژی بازاریابی محتوا مورد بررسی قرار دهید:
– میزان مصرف: تعداد بازدیدکنندگان از مطالب ارسالی، تعداد صفحات بازدید شده، تعداد دانلودها و مدت زمان ماندن هر کاربر در صفحه.
– میزان اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی: مطالب شما چند بار در رسانههای مختلف منتشر شده؟ چه رسانههایی بیشترین ترافیک را برای شما ایجاد کردهاند؟
– میزان جذب مخاطبان: مطالب شما چند درصد از بازدیدکنندگان را به سمت برند شما جذب کردهاست؟ چه تعداد ایمیل جدید در خبرنامه شما ثبت شده؟ چه تعداد درخواست اطلاعات بیشتر درباره کالا و خدمات شما ثبت شده؟
– میزان فروش: مطالب شما چند درصد از بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری کرده است؟
۴- نیازسنجی:
اطلاع از نیاز ها و دغدغههای خوانندگان و مشتریان بالقوه شما میتواند در تهیه مطالب مفیدتر به شما کمک کرده و میزان بهره وری از مطالب ارسالی بیشتر شود، همچنین میتوانید با آنالیزهایی که روی رفتار مصرف کننده (بازدیدکنندگان) انجام می دهید از زمان مطالعه و پلتفرمهایی که برای خواندن مطالب استفاده میکنید آگاهی یابید.
۵- مانیتورینگ پیشرفت برنامه:
رقابت برای جلب توجه مصرفکنندگان بیشتر شده و شما باید برنامهای مدون را جهت رشد و توسعه استراتژی بازاریابی محتوا خلق کنید تا امکان گسترش و ترویج مطالب جدید شما افزایش یابد. رشد برنامه می تواند در رسانههای اجتماعی، تبلیغات کلیکی یا در جامعهها و گروههای مرتبط صورت گیرد. همچنین از تاثیرگذاران، نشریات و وبلاگهای مرتبط غافل نشوید.
منبع