در دنیای امروز اگر کسبوکارها در دستیابی به مشتریان خود از طریق تلفن همراه هوشمند نباشند، درآمد هنگفتی را ازدستدادهاند. طبق آمار و اطلاعات بهدستآمده، نسل جوان حدود ۱۵۰ بار در روز موبایل خود را چک میکند. بهطور متوسط و بدون در نظر گرفتن متغیر سن، آمارها نشان میدهد که اکثر افراد حدود ۵ ساعت در روز، از گوشیهای هوشمند و دستگاههای تلفن همراه خود بهعنوان پیشروترین و برجستهترین رسانه دنیای امروز استفاده میکنند. علاوه بر این، تحقیقات در کشور آمریکا نشان داده که در سال ۲۰۱۹، حداقل ۷۲ درصد از بازاریابی دیجیتال این کشور از طریق بازاریابی موبایلی خواهد بود که این امر به همه سایتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک از قبیل Yelp و BestAdvisor هم مربوط میشود.
نتیجهای که از این آمار میتوان گرفت این است که اگر در شرایط فعلی، کسبوکارها به فکر استفاده از قابلیتهای تلفن همراه در دستیابی به جامعه هدف مشتریان خود نباشند، سود کلانی را در آینده از دست خواهند داد. اما چگونه میتوان در این حوزه هوشمند بود؟
در راستای پاسخ به این سوال، ۵ مورد از مهمترین اقدامات بازاریابی موبایلی که هر کسبوکاری برای افزایش سودآوری باید بداند، در ادامه بیانشده است.
-
بازاریابی مبتنی بر مکان
دوران استفاده از بازاریابی مبتنی بر مکان همینجاست. در این نوع بازاریابی، کسبوکارها به تلفن همراه مشتریان حاضر در فروشگاهشان، پیامهای تبلیغاتی خود را ارسال کرده و هنگامیکه مشتریان از مکانهای استراتژیک دارای محصولات و برندهای متناسب با نیازشان عبور میکنند، اعلانهای خاصی برایشان ارسال میشود.
در این زمینه، بهتازگی سایت Foursquare ابزاری جدید تحت عنوان Foursquare Analytics را منتشر کرده است که به مشتریان و بازاریابان اجازه دسترسی به اطلاعات و تکنولوژی محلی برای بیش از ۹۰ میلیون مکان در سراسر جهان را میدهد. این شرکت همچنین با سیستم یکپارچه شرکت Uber ادغامشده و کاربران بهطور همزمان میتوانند از قابلیتهای هر دو اپلیکیشن استفاده کنند.
-
بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن
در حال حاضر Google Play حدود ۲٫۸ میلیون و اپل ۲٫۲ میلیون اپلیکیشن دارند. با چنین رقابت شدیدی اغلب اپلیکیشنها باید ارایه قابلیتهای شخصیسازیشده را فراهم کنند، در غیر این صورت باید ریسک شکست خوردن در بازار پرطرفدار اپلیکیشنها را بپذیرند. بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن باعث میشود که ارتباط و تعامل کسبوکار با مشتری تقویتشده و منجر به حفظ، وفاداری و افزایش ارزش زندگی مشتری شود. یک نمونه بارز استفاده از این نوع بازاریابی، مربوط به تجربه موفق بانک فدرال هند بود که طرح demonetization plan را در سال ۲۰۱۶ اجرا کرد. ظرف چند ماه پس از اجرای این طرح، بیش از چهارده میلیون از هندیها اپلیکیشن جدید بانکی را دانلود کردند و استفاده از روش پرداخت دیجیتال در میان ۲۶۰ میلیون صاحب گوشی هوشمند در هند به ۸۰ برابر افزایش یافت.
برای کسب درآمد از بیشمار کاربران این اپلیکیشن، این بانک از روش بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن و پلتفرمی که در دسترس داشت استفاده کرد که به بازاریابان این اجازه را میداد تا بتوانند مجزا از منابع توسعهای که داشتند، شرکتها و بازارهای هدف خود را بهسرعت هدف قرار دهند.
-
بازاریابی مبتنی بر پیامک
بازاریابی پیامکی، مرکز بسیاری از تصورات غلط در بازاریابی است، اما ۹۱ درصد از قشر نوجوان و جوان تمامی جوامع، همچنان پیامهای متنی را ارسال و دریافت میکنند، درنتیجه بازاریابی از این طریق نیز ضروری است. بسیاری از شرکتها، ازجمله Coca-Cola، Walmart و Toys ‘R’Us، پیامهای متنی را در بین استراتژیهای بازاریابی موبایل خود قرار دادهاند.
-
سنجش بازاریابی از طریق موبایل
درآمد حاصل از تبلیغات موبایلی بهتازگی از درآمد مربوط به تبلیغات دسکتاپی پیشی گرفته است. به ازای هزینههایی که صرف دستیابی به مشتریان از طریق گوشیهای هوشمند آنان میشود، در نظر گرفتن رویکردی علمی برای بازاریابی از طریق تلفنهای همراه ضروری است. در همین راستا ابزار AppsFlyer یکی از ابزارهای دقیق برای تجزیهوتحلیل اطلاعاتی است که از طریق بازاریابی موبایلی بهدستآمده است و به بازاریابان کمک میکند تا بتوانند مشتریان خود را دقیقتر هدفگیری کرده، هزینههای تبلیغات خود را بهینه کنند و نرخ بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند.
علاوه بر این، بدون تجزیهوتحلیلهای دقیق و دادههای مناسب، توسعهدهندگان امکانات تلفن همراه، نمیتوانند بهموقع به تغییرات سریع بازار واکنش نشان دهند یا اینکه کیفیت عملکرد کانالهای تبلیغاتی خود را موردسنجش قرار دهند که آیا بهبودیافته یا کاهش پیداکرده است.
-
کدهای QR
یکراه سریع برای ارایه اطلاعات به کاربران تلفن همراه، استفاده از کدهای QR است. این کدهای دیجیتال برای مشتریان، بهعنوان یک میانبر برای کسب اطلاعات سریع و مختصر بهحساب میآیند. کدهای QR بسیار متنوع بوده و ابزار ترفیع مناسبی برای بسیاری از کسبوکارها بهحساب میآیند.
هر یک از این تاکتیکها و روشهای گفتهشده، میتواند توسط شما در کسبوکارتان مورداستفاده قرار گیرد. همچنین هر یک از این روشها، شرکت شما را قادر میسازد که بیشتر در معرض دید مشتریان قرار گیرید و در حفظ و جذب مشتری بر اساس علاقه و نیاز آنان و از طریق رسانههای دیجیتال موفقتر باشید. در اصل با توسعه فعالیتهای بازاریابی موبایلی کسبوکار خود، این قابلیت را کسب خواهید کرد که دقیقاً جایی باشید که مشتریان شما آنجا هستند.
منبع: