اگر دستی بر آتش بازاریابی دیجیتال داشته باشید، خواهید دید که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک درک کاملا درستی از بازاریابی دیجیتال ندارند. فارغ از اینکه استارتاپی را راه انداختهاید یا یک کسب و کار محلی دارید، قدرت تشخیص بین واقعیت و افسانه در مبحث بازاریابی دیجیتال برای شما و پیشرفت کسب و کارتان حائز اهمیت است. موارد زیر مشهورترین افسانههای بازاریابی دیجیتال هستند که ما پرده از راز آنها برداشتهایم…
- «بازاریابی دیجیتال فقط به درد کسب و کارهای بزرگ می خورد.»
شاید سالها پیش می شد چنین چیزی را پذیرفت، اما امروز نه چندان. تکنولوژی پیشرفت کرده است، نرم افزار و میزبانی وب (هاست) ارزانتر شده و تقریبا همه پیش از خرید هر محصول یا خدماتی از اینترنت استفاده میکنند. در حالیکه این درست است که هر چه بودجه بیشتری داشته باشید، میتوانید کمپین بازاریابی دیجیتال گسترده تری داشته باشید، اما این تصور که برای شروع به ده ها میلیون تومان سرمایه نیاز دارید اشتباه است. در واقع، بسیاری از کمپین های بازاریابی کم هزینه میتوانند موفقیت بسیار خوبی را عاید کسب و کارها کنند.
- «فوراً نتیجه می گیرید.»
اگر نتایج فوری می بود، زندگی صاحبان کسب و کارها و بازاریابهای دیجیتال واقعا شیرین می شد، اما به مانند هر کمپین بازاریابی دیگر، بین آغاز کمپین و شروع کسب نتیجه فاصله ای وجود دارد. تفاوت بین بازاریابی سنتی و دیجیتال در این است که این فاصله زمانی در بازاریابی دیجیتال می تواند کوتاهتر باشد و نتایج را نیز با سهولت بیشتری می توان پیگیری و دنبال کرد.
- «ترافیک بیشتر مساوی است با پول بیشتر.»
اغلب چنین تصوری را شاهد هستیم که هرچه یک وبسایت ترافیک بیشتری را دریافت کند، مشتریان راغب و فروش بیشتری خواهد داشت. البته این از نظر تئوری درست است، اما هدف بازاریابی دیجیتال نیست. هدف بازاریابی دیجیتال استفاده از تکنولوژی در دسترس شما برای درک بهتر جمعیت هدف تان و جذب ترافیک هدفمند به سایت شما است. ترافیک کمتر اما هدفمند، بازگشت سرمایه بیشتری از ترافیک زیاد اما عمومی حاصل میکند.
- «بازاریابی ایمیلی اسپم کردن است.»
احتمالا برای بسیاری از صاحبان کسب و کارها غیرقابل باور است، اما حقیقیت این است که آمار نشان میدهد که بازاریابی ایمیلی بیشترین بازگشت سرمایه را در بین کانالهای بازاریابی دیجیتال دارد. از بازاریابی ایمیلی هم به مانند همه استراتژی های بازاریابی می توان استفاده یا سوء استفاده کرد. متاسفانه بسیاری با ارسال هرزنامه یا اسپم از بازاریابی ایمیلی سوء استفاده میکنند. این نامِ بازاریابی ایمیلی را لکه دار میکند. اما در مقابل، هنگامی که یک کمپین بازاریابی ایمیلی با ارسال ایمیل به نشانیهایی که توسط محتوای ارزشمند به دست آمدهاند خلق میشود، می تواند به یک استراتژی مافوق قدرتمند بازاریابی دیجیتال تبدیل شود.
- «ما باید در همه پلتفورم های اجتماعی حضور داشته باشیم.»
چیزی که در بازاریابی دیجیتال اهمیت دارد، دسترسی به جامعه هدف از میان جماعت کاربران اینترنت است. به احتمال زیاد، افرادی که همه روزه از لینکدین استفاده می کنند، به همان اندازه به اینستاگرام سر نمیزنند. برای درک اینکه جامعه هدف و مشتریان فعلی شما از کدام پلتفورم ها بیشتر استفاده میکنند باید تحقیق کنید تا شما هم بتوانید همانجایی حضور پیدا کنید که آنها در آن فعالیت میکنند. علاوه بر این، لازم است این نکته را نیز در نظر بگیرید که مدیریت و بازاریابی رسانههای اجتماعی یک فرآیند وقت گیر است. بهتر است به جای اینکه ۵۰ درصد از توان خود را روی همه آنها بگذارید، ۱۰۰۰ درصد آن را روی دو یا سه پلتفورم متمرکز کنید.
منبع: