نویسنده: حسین بابائی
عرضه محصول یا خدمت با کیفیت برای موفقیت یک کسب و کار کافی نیست در کنار بهبود محصول باید یک استراتژی بازاریابی هدفمند داشته باشید. بسیاری از کارآفرینان آنچنان مغلوب ایده خود شدهاند که فکر میکنند به راحتی مشتریان را جذب خواهند کرد. حتی اگر ایده شما آنقدر ناب و جذاب باشد بعد از مدت کوتاهی نمونههای مشابه را دیگران خواهند ساخت و در رقابت تنها کسانی پیروز خواهند شد که بازاریابی درستی انجام دهند. در ادامه چند استراتژی بازاریابی کم هزینه برای جذب مشتری را مرور میکنیم.
استراتژی بازاریابی کم هزینه ؛ فروش رابطهای
بازاریابی رابطهای جزو کم هزینهترین و در عین حال موثرترین استراتژی بازاریابی است و این نوع از بازاریابی میتواند برای هر کسب و کاری استفاده شود. طرز کار این فروش رابطهای به این شکل است که مردم را تشویق کنید تا مشتریان دیگری به شما معرفی کنند و در ازای هر خریدی که مشتری جدید از طریق معرف انجام دهد، به معرف حق کمیسیون یا کارمزد بازاریابی بدهید.
اگر فروش شما آنلاین باشد هم این نوع استراتژی بازاریابی کم هزینه قابل اجرا است، کافی است برای هر خریدار چند کد معرف صادر کنید و خریدار بتواند آن کد را به دوستان و آشنایانش بدهد و در خرید خودشان کد معرف را وارد کنند، حتی میتوان تخفیف کمی هم به کسانی که از طریق معرف خرید میکنند داد تا هر دو طرف این بازاریابی تشویق به مشارکت شوند. پلتفرمهایی مثل ImpactRadius برای این نوع بازاریابی ایجاد شدهاند.
روابط عمومی
روزانه صدها هزار کسب و کار در دنیال ایجاد میشود، این تعداد نشان میدهد رقابت بسیا جدی است و از این تعداد فقط تعداد معدودی میتوانند یک سال دوام آورند. بخش بزرگی از بازاریابی فقط روابط عمومی است. اگر میخواهید روابط عمومی قوی و موثری داشته باشید وبلاگ نویسها، خبرنگاران و افراد پرطرفدار مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید و از آنها بخواهید تا کسب و کار شما را پوشش دهند.
روابط عمومی را با تبلیغ سفارشی اشتباه نگیرید، این کار ظرافت خاص خودش را دارد و امکان دارد در موارد کمی موفق شوید. در مرحله اول باید جنبهای از کسب و کار شما برای مخاطبان جالب توجه باشد و ارزش یک گزارش را داشته باشد. شاید برگزاری یک رویداد عمومی و پر جمعیت برای خبرنگاران جالب باشد. سایت helpareporter هم با همین هدف راهاندازی شده تا دسترسی به خبرنگاران و وبلاگ نویسها را راحتتر کند.
تولید محتوای هدفمند
طبق آماری که موسسه تولید محتوا منتشر کرده است، نزدیک ۹۰ درصد برندها از تولید محتوا برای رشد کسب و کار خود استفاده میکنند. این استراتژی بازاریابی کم هزینه برای استارتاپها و کارآفرینان که منابع محدودی دارند بسیار مناسب است. از آنجایی که این روش بسیار متداول است، هرکسی به راحتی نمیتواند در آن موفق شود. برای موفقیت در تولید محتوا، اولین قدم نوشتن یک استراتژی است. بدون نقشه راه مشخص امکان دارد تلاشهایتان بینتیجه بماند. اهداف کوچک را برای نقشه تولید محتوا مشخص کنید، روند پیشرفت را پیگیری کنید، نقاط ضعف را شناسایی و رفع کنید و محتوای خود را با کسب و کارتان مرتبط نگه دارید.
تبلیغ غیر مستقیم در شبکههای اجتماعی
در هر شبکه اجتماعی تعدادی فرد تاثیر گذار وجود دارد و بعضی از آنها کارهای تبلیغاتی هم انجام میدهند. مزیت این استراتژی بازاریابی کم هزینه بودن و متناسب بودن است،به این معنی که به جای یک تبلیغ مستقیم از کسب و کار خود، از این فرصت به صورت غیر مستقیم استفاده کنید. برای مثال شما فروشگاه اینترنتی پوشاک دارید، یکی از اجناس فروشگاهتان را به فردی پرطرفدار در شهرتان هدیه کنید و بخواهید در شبکه اجتماعی شما را غیر مستقیم تبلیغ کند.
بعضی اوقات حتی نیاز نیست از فردی بخواهید تا شما را تبلیغ کند، شبکههای اجتماعی پر از فرصتهای ارزشمند و البته زودگذر است، برای مثال وقتی کمین عمومی در شبکههای اجتماعی برای مراسم خیریهای منتشر میشود، حمایت کسب و کار خود را از این رویداد اعلام کنید و با حضورتان برند خود را به صدها نفر معرفی کنید.
همانطور که گفته شد، در ایجاد هر کسب و کاری ایده و محصول حاصل از آن نقش بزرگی دارد، اما بازاریابی بخش به مراتب مهمتری است. بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک کار چندان سختی نیست اما جزییاتی دارد که با توجه به آن حتما کسب و کارتان موفق خواهد شد.
اگر برای پرداخت هزینه و استفاده از خدمات پلتفرمهای تبلیغ و بازاریابی که به صورت آنلاین در خارج کشور فعالیت میکنند مشکل داشتید،پیمنت۲۴ خدمات متنوعی برای انواع پرداخت ارزی یا خدمات کارتهای اعتباری بینالمللی ارائه میکند.
منبع: