در این مقاله ویژگیهایی را که به بهبود قابلیتها و سوددهی وب سایت فروشگاهی شما کمک میکنند را بررسی می کنیم:
۱- لوگوی مناسب و گویا
یک آرم مناسب و واضح، مثل یک کارت ویزیت هم برای کسب و کارهای کوچک و هم برای برندهای بزرگ ضروری است. در خرید آنلاین، لوگو یک نماد اعتماد و عنصر اطمینان بخش برای شرکت یا سازمان است. برای مارکهای معروف، تنها با یک لوگوی شناخته شده ، یک وب سایت با یک سری عکس و فیلم زیبا و یک دکمه ی خرید کافی است.
۲- تخفیف، هدیه و ارسال رایگان
کاربران معمولا به سرعت تصمیم می گیرند که آیا یک وب سایت را دوست دارند یا نه. به همین دلیل یک وب سایت فروشگاهی باید علاقه مشتری را در همان لحظه های ابتدایی ورودش به سایت جلب کند، در غیر این صورت کاربران وب سایت های با صفحهی اول جالبتری را برای خرید انتخاب خواهند کرد. هیچ چیز به اندازه ی تخیف ویژه در صفحه اول توجه مشتری را جلب نمی کند. بسیاری از مردم در دورههای تخفیف و فروش ویژه، بدون فکر کردن خرید میکنند و هر چیزی را حتی اگر نیاز نداشته باشند فقط به این علت که تخفیف دارد میخرند!
رخی از مشتریان با ارسال رایگان جذب می شوند و برخی با ارسال هدیه . بنابراین تخفیف و فروش ویژه معمولا اولین چیزی است که خریداران در وب سایت ها به دنبال آن هستند. وعدهی هدیه و تخفیف باعث تحریک مشتریان به خرید میشود. بنابراین موقعیت آگهیهای تخفیف و بنرهای جذاب در بالاترین قسمت صفحه اصلی یک وب سایت فروشگاهی توصیه می شود.
حمل و نقل رایگان نیز برای تعداد زیادی از مشتریان مهم است. یک فروشگاه اینترنتی برای تمام مردم نقاط مختلف است و فقط یک بازار محلی نیست، بنابراین باید هزینه حمل و نقل را به صورت حسابهایش اضافه کند. بسیاری از فروشگاهها برای خودداری از هزینههای حمل و نقل بیجا، معمولا یک قیمت حداقل را به عنوان هزینه حمل و نقل تنظیم می کنند به طوری که برای خریداران، خرید از خرده فروشهای بزرگ یا فروشگاه های آنلاین نتیجه یکسانی دارد. بنابراین حمل و نقل رایگان در حاشیه قرار دارد و افزودن هزینه حمل و نقل به صورت حساب عامل بازدارندهای برای خریداران محسوب نمیشود. علاوه براین خرید اجناس به صورت اینترنتی حتی بدون تخفیف ممکن است ارزان تر از خرید از مغازههای و بوتیکها باشد. به همین دلیل است که حداقل هزینه حمل و نقل قابل قبول است.
سایتهای معروف زیر را ببینید که در آن ها به خوبی توجه مشتری به محصولات و تبلیغات جلب می شود.
۴- نام تجاری محصولات
پیش بینی اینکه مشتری دنبال چه محصولی ست همیشه ممکن نیست؛ اما این به این معنی نیست که همه ی محصولات را باید به طور مستقیم در صفحه ی اصلی قرار دهیم. کاری که میتوان انجام داد این است که محصولات پربازدید و پیشنهادات جالب را جایی قرار دهیم که به آسانی در دسترس باشند. این ترفند برای صاحبان کسب و کاری که یک فروشگاه بزرگ با محصولات زیاد دارند بسیار کارآمد است.
اگر شما محصولات برند و مارک در فروشگاه اینترنتی خود دارید، سعی کنید آنها را صفحه اصلی قرار دهید. این ترفند باعث جلب توجه مشتریانی می شود که دقیقا نمی دانند دنبال چه هستند! علاوه بر این فروشندگان زیادی وجود دارند که فرصتی برای خرید برند ارائه میدهند.
در وب سایتهای فروشگاهی زیر مشتریان از طریق کانالهای هدفمند و موثر میتوانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند:
۵- سبد خرید، فرم ورود و فرم جستجو
در سایت های تجاری، ویژگیهای سبد خرید، فرم ورود و فرم جستجو معمولا در کنار هم قرار داده میشوند. تصور یک فروشگاه بدون سبد خرید تقریبا غیرممکن است. محبوبترین آیکون سبد خرید، یک سبد ساده است. بسیاری از فروشگاهها نیز برای مشتریان خود یک حساب کاربری خصوصی اختصاص میدهند تا امکان بررسی سفارشات قبلی و فعلی مشتریان وجود داشته باشد.
هر مشتری می تواند نام کاربری و رمز عبور شخصی خود را داشته باشد. علاوه بر این، صاحبان حساب کاربری از تخفیفات ویژه برخوردار باشند و در تبلیغات و فروش مشارکت کنند.
در فروشگاه های اینترنتی بزرگ که محصولات متنوعی دارند، وجود فرم جستجو ضروری است. فرم جستجو به مشتریانی که به دنبال محصول خاصی هستند کمک میکند تا مستقیم کالای مورد نظر خود را یافته و سفارش خود را ثبت کنند.
۶- آیکون سیستمهای پرداخت
وب سایت های تجارت الکترونیک با خریداران زیادی از سراسر جهان سروکار دارند که هر کدام سیستم پرداخت خاصی را ترجیح می دهند. علاوه بر این، ممکن است روش های پرداخت خاص، محدودیت های فنی داشته باشند. به همین دلیل بهتر است گزینههای پرداخت برای کاربران واضح باشند. به عنوان مثال، برخی از وب سایتهای فروشگاهی کارتهای اعتباری بین المللی را قبول نمیکنند یا در برخی فروشگاههای آنلاین آدرس صورتحساب و آدرس تحویل باید در همان کشور محل فروشگاه باشد.
فروشگاههای اینترنتی معمولا از کارتهای اعتباری، کوپنهای هدیه، پرداخت در محل و … به عنوان سیستمهای پرداخت اصلی خود استفاده میکنند. آیکون های این روشهای پرداخت معمولا در پایین صفحه یا در گوشه های بالای سایت قرار داده می شوند. همانطور که در نمونه های زیر میبینید، آیکون روش های پرداخت باید به صورت واضح و ساده در صفحه ی اصلی سایت فروشگاهی قرار داده شوند.
۷- لینک رسانه های اجتماعی
گفته می شود تقریبا ۲۰ درصد از خریدهای آنلاین بعد از بررسی شبکه های اجتماعی صورت میپذیرد. مردم تمایل دارند قبل از خرید نگاهی به افکار عمومی بیندازند. وب سایت های رسانههای اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام، بهترین منبع برای دریافت اطلاعات در مورد کالاها هستند.
علاوه بر این، بهترین فرصت برای رونق کسب و کار شماست: جوامع آنلاین به شناسایی فعالترین و بانفوذترین مشتریانی که هنوز با امکانات فروشگاه اینترنتی آشنا نیستند، کمک زیادی میکند. رسانههای اجتماعی، بهترین راه اطلاع رسانی و ارتباط با مشتریانی است که تنها آن ها را دنبال میکنند.
برخی از نمونه های موفق استفاده از لینک های شبکه های اجتماعی را می توانید در زیر مشاهده کنید:
۸- شماره های تماس و گفتگوی آنلاین
با خرید آنلاین، خریداران و فروشندگان از طریق شبکه های کامپیوتری با یکدیگر در ارتباط هستند. در صورت بروز مشکلات احتمالی، خریداران ترجیح میدهند با کسی صحبت کنند. به همین دلیل یک فروشگاه اینترنتی نیاز به یک تیم پشتیبانی دارد.خطوط تماس مستقیم یا چت آنلاین از سرویس های با ارزش برای مشتری محسوب میشوند.
در صورتی که خرید اینترنتی در تمام مدت شبانه روز امکان پذیر باشد، فروشگاه باید سرویس پشتیبانی ۲۴ساعته داشته باشد تا به سوالات احتمالی مشتریان پاسخ داده شود. به علاوه بر این مردم در هر مکانی میتوانند آنلاین باشند، بنابراین هر خرید –هر پرسش- در هر ساعت شبانه روز ممکن است انجام شود.
۹- فروشگاه یاب
برای فروشگاه های آنلاین که چند شعبه محلی یا ملی دارند، باید یک فرم فروشگاه یاب داشته باشند. بسیاری از مشتریان محافظه کار ترجیح میدهند محصول را به صورت واقعی بررسی کنند، وب سایت را تنها برای یافتن نزدیکترین فروشگاه یا شعبه بررسی می کنند.
به احتمال زیاد، مشتریان در بالا یا گوشه های پایین سایت به دنبال این گزینه میگردند. در صورتی که فروشگاه دارای شبکه تجاری بسیار گستردهای باشد مثلا زنجیرهای باشد ، بهتر است فرم مخصوصی جهت جستجو بر اساس کشور، شهر، کد پستی و آدرس داشته باشد. تب فروشگاه یاب وب سایت تجاری زیر را ببینید:
۱۰- علامت های اعتماد
علامت های اعتماد آرم ها و تصاویر کوچکی هستند که تضمین امنیت و خرید بی خطر از سوی یک سازمان معتبر می باشند.(مانند نماد اعتماد الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران) این مجوزهای رسمی اعتماد مشتریان را برای به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی خود جلب می کند. بازدیدکنندگان اگر بدانند که فرآیند پرداخت آنها از امنیت برخوردار است، تمایل به خریدشان بیشتر میشود.
همچنین باید توجه داشت که این نشانه های اعتماد برای برندهای معروف زیاد اهمیت ندارد. آنها به علت شهرت قبلی، برای جلب اعتماد مشتریان نیاز به تست حریم خصوصی ندارند.
به غیر از علامت های اعتماد، منوهای خوب، توصیف جزئیات محصول و نظرات کاربران نیز برای دستیابی به شهرت آنلاین بسیار مهم است. فراموش نکنید که اعتماد نقش بسیار مهمی در تمایل مشتری برای پرداخت و خرید آنلاین ایفا می کند.
منبع