پوست حیوانات ابتدا طی یک فرایندی به نام دباغی در کارخانجات چرمسازی، به پوست فسادناپذیر و قابل استفاده برای ساخت انواع محصولات چرمی تبدیل میشود. سپس کارگاهها و واحدهای تولیدی دیگر از این پوست انواع محصولات چرمی را تولید میکنند.
خرید محصولات چرمی طرفداران بسیار زیادی دارد چرا که هم محصولات چرمی دوام بهتری دارند و از ماندگاری بیشتری برخوردار هستند و هم استفاده از محصولات چرمی به لحاظ روانی در بین افراد جامعه از محبوبیت بالایی برخوردار است. در کشور ما برخی شهرها نظیر همدان و تبریز از دیرباز خواستگاه تولید محصولات چرمی بودهاند.
کارخانجات تولید چرم و کارگاه های تولید محصولات چرمی در این شهرها فعال هستند. به سراغ بابایی یکی از فعالین این صنعت در استان همدان رفتیم.که خود سالهاست دستی بر آتش دارد از طرف دیگر استان همدان یکی از استان های پیشرو در زمینه صنعت چرم است و از اولین کارخانهها و کارگاههای در زمینه چرم در این استان فعال شد.
وی با توجه به گستردگی استفاده از محصولات چرمی بز میگوید« یک کارگاه معمولی می تواند حدود شش یا هفت نفر را مشغول به کار کند، البته بستگی به گستره تولید دارد و حتی می تواند تا دویست نفر هم مشغول به کار نماید، کارگاهی که بتواند حدود شش نفر را مشغول به کار کند نزدیک به شصت میلیون تومان سرمایه میخواهد، مواد اولیه برای کارگاه بیشتر چرم خام است که می توان آن را از جاهای مختلفی از جمله کارخانجات چرم دولت آباد تهران، تبریز، همدان و ورامین تهیه کرد. به لحاظ کیفیت وقیمت نیز چرم گاو از هر پا( سی سانت در سی سانت) از هفت هزار تومان تا چهارده هزار تومان است. اما علاوه بر چرم به موادی مانند چسب، نخ آستر، یراق نیاز است»
وی در پاسخ به این سوال که یک کارگاه معمولی چقدر میتواند درآمد زایی داشته باشد میافزاید« برای کارگران در حدود ماهی یک میلیون تومان و برای فردی که سرمایهگذار است میتواند ماهی تا چهار میلیون به عنوان سود خالص و پس از کسر هزینه ها درآمدزایی داشته باشد.
اما یکی از دغدغههای تولیدکنندگان مخصوصا صنایع کوچک نظیر کارگاه ها، چگونگی اخذ مجوزهای های قانونی برای راه اندازی کارگاه است. فعالان حوزه کسب و کار همواره از قانون ها زائد و سخت گیری های بیش از حد در زمینه اخذ مجوزهای قاونی گله دارند بابایی در این زمینه میگوید: مجوزها به سه شکل هستند.
« اول کارگاههای تولید صنایع دستی چرمی که از صنایع دستی مجوز میگیرند. دوم تولیدی های تا ده الی دوازده نفر که کار را به صورت ماشینی تر انجام میدهند و معمولا از اتخادیه ها مجوز می گیرند و سوم کارگاه های بزرگ که در شهرک های صنعتی مشغول به فعالیت هستند و از صنعت و معدن مجوز می گیرند» اما برای راهاندازی یک کارگاه تولید محصولات چرمی نیاز به یک مکان مناسب است و آنچه که مسلم است اجاره و یا خرید کارگاه در شهرهای مختلف متفاوت است و این کارگاه ها معمولا در حاشیه شهر ها یا خارج از آنها قرار گرفتهاند. »
این فعال حوزه چرم در پاسخ به پرسشی متراژ کارگاه بیان میکند«یک کارگاه تولید محصولات چرمی از ده متر تا چند هزار متر می تواند قابل توسعه باشد و بسته به تعداد و نوع تولید دارد که می تواند از دستبند چرمی تا روکش صندلی هواپیما و یا جلد کتاب های نفیس را در بربگیرد»
یکی از دغدغه های فعالان هر صنعت چگونگی بازریابی و فروش محصولات خود است، صنعت چرم گستردگی بسیار زیادی دارد و برخلاف تصور عده ای که فقط افراد با درآمد بالا را خریداران محصولات چرمی می دانند اما لازم به ذکر است که محصولات چرمی به علت ماندگاری بسیار بالایی که دارند در میان تمام اقشار جامعه خریدار خاص خود را دارند و کم نیستند افرادی که که از درآمد پایینی برخوردار هستند اما از کفش و یا کمربند چرمی که مدتهاست استفاده میکنند رضایت خاطر دارند.
بابایی در مورد خریدارن و استفاده کنندگان از محصولات چرمی میافزاید« خریدارن از همه نوع قشری میتوانند باشند و بسته به نیاز متفاوت است و برخی محصولات مانند کمربند نیاز عموم مردم است اما برخی محصولات دیگز مانند تابلوهای فرش چرمی، جلد کتابهای نفیس خریداران خاص خود را دارد. این فعال صنعت چرم تجهیزات مورد نیاز برای راهاندازی کارگاه چرمسازی را به شرح زیر بیان می نماید:
ردیف | نام دستگاه | قیمت |
۱ | پرس | حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان |
۲ | لویس | حدود ۲ میلیون |
۳ | چرخ راسته دوز | ۲ میلیون |
۴ | میز کار | ۱ میلیون |
۵ | دستگاه برش | ۶ میلیون |
۶ | چرخ بطر | ۴ میلیون |
۷ | چسب زن | ۴ میلیون |
مهدی فصیح فعال صنعت چرم در استان قزوین است که به تازگی به این حوزه ورود کرده است، و یک کارگاه تولید محصولات چرمی راهاندازی کرده است در مورد نحوه یادگیری تولید محصولات چرم می گوید «مانند هر حرفه دیگر این کار نیز به مهارت خاص خودش نیاز دارد. شخصی مانند من که شاید کارهایم متفاوت و موفق به نظر بیاید، هیچ کجا آموزش ندیدهام و پیش هیچ مربی و استادی نرفتهام اما با تحقیق و جستجو الان خودم به حدود ۲۰۰ نفر آموزش مجازی میدهم. پس لزوما نیاز به استاد نیست اما حتما نیاز به کسب مهارت است، حالا یا با مراجعه به مربیان و اساتید یا با تحقیق و پرس و جو و یا هر دو روش می توان به این مهارت دست یافت»
وی در مورد چرم به کار رفته می افزاید«چرمی که برای کار دستی به کار میره دقیقا چرمی است که برای کار صنعتی به کار میرود و به ترتیب اکثر مصرف چرم گاو، بز و گوسفند، شتر، شتر مرغ، سوسمار، مار و حتی ماهی هست و همه این موارد در بازار مصرفی ایران به چرم هایایرانی و ترکیهای تقسیم میشود چرم های ترک به علت تجهیزاتشان، با کیفیتتر هستند و گرانتر، اما چرم ایرانی مرغوب و صادراتی هم داریم. از نظر نوع کار نیز چرمهای سراجی و مخصوص کارهای معمولی فینیش شده هستند.

با توجه به اینکه صنعت چرم در کشور ما از قدمت بالایی برخوردار است و دامپروری و به تبع آن تولید پوست و چرم نیز رونق مناسبی دارد به نظر میرسد چنانچه انتقال تکنولوژی در این عرصه صورت بگیرد و از ابزارلات و تجهیزات مدرن استفاده شود و تولیدکنندگان بتوانند برای محصولات تولید شده خود بازار مناسبی پیدا کنند، ورود به این صنعت میتواند سود خوبی داشته باشد. از ظرف دیگر از آنجا که راه اندازی یک کارگاه تولید محصولات چرمی در ابتدا میتواند در ابعاد کوچکی باشد و سپس آن را توسعه داد، لذا میتواند کسب و کار مناسبی برای جوانان بیکار باشد.
راههای زیادی برای یادگیری این حرفه دارد از جمله راههای یادگیری میتوان شرکت در دورههای آموزشی سازمان فنی و حرفه ای، کار کردن در گارگاهها و استفاده از تجربیات مربیان و استادکاران، تحصیل در رشته چرم و پوست در برخی دانشگاهها و مراکز علمی کاربردی و برخی روشهای یگر، نام برد. به هرحال یادگیری صحیح و تولید محصولات بهتر میتواند در این حوزه حرف اول را بزند چرا که افراد زیادی هستند که به صورت غیرحرفهای در این زمینه کار میکنند.