آنها به ما میگویند که یک وبسایت راهاندازی کنید و ما هم اینکار را انجام میدهیم. آنها میگویند که وبسایت برای شما مشتریان زیادی را به همراه خواهد آورد ولی این اتفاقی نیست که واقعا میافتد.
من با ساختن سیستم مارکتینگ برای هزاران وبسایت از سال ۱۹۹۹ درگیر بودهام و متوجه شدم که این خیلی ساده تنها یک حباب ساختگی است. بنابراین من ۱۹ نفر از دوستانم را از طراحان سایت، مدیران بهینهسازی موتورهای جستجو، مدیران تیم محتوا و متخصصین مارکتینگ جمع کردم تا نظر آنها را در مورد وبسایت و اینکه چه چیزی باعث موفقیت یا شکست آنها میشود را بپرسم.
نصیحتهای آنها برنامهی مشخصی را برای هرکسی که قصد توسعهی یک وبسایت را دارد ارائه میدهد و یا میتواند آن را بهبود بخشد.
۱. مشکلات را حل کنید
کریس بروگان گفت:بیشتر سایتها به خاطر تنها گفتن این که ما چقدر خوب هستیم ایجاد میشوند نه اینکه ما برای چه چیزی راه حل داریم. ( او نویسنده ۹ کتاب پرفروش در زمینهی مارکتینگ است). آیا مهارتهای بیشتری در مورد استراتژیهای کسبوکارتان میخواهید؟ ما این جا هستیم که به شما کمک کنیم، نیاز است خریداران خود را به قهرمان تبدیل کنید.
۲. روی نتایج تمرکز کنید و نه روی ویژگیها
جیکوب گفت: به جای آنکه بگویید چه کسی آن نقاشی حرفهای را کشیده است، بگویید چه مزیتهایی برای مشتریان خواهد داشت. کاس نیز گفت: یک مثال ساده از این موضوع دریل کردن است، به مردم و مشتریان خود نگویید که دریل دیوار را سوراخ میکند، بلکه بگویید کیفیتسوراخ روی دیوار، دقت و تمرکزی که این دستگاه برایتان میآورد چقدر است و چرا ارزش دارد – تنها در مورد دریل کردن صحبت نکنید.
۳. روی مشتریان خود تمرکز کنید، نه خودتان
ان هندلی نویسندهای در مجلهی وال استریت و کتاب پرفروش EveryBody Writes: Your Go-To Guide TO Creating Ridiculously Good Content و مدیر MarketingProfs گفت: سایت شما مشتریان را به این خاطر که درباره شماست جذب نمی کند بلکه این ارزشی که به مشتریان میدهد مهم است.
۴. برندتان را بسازید
دیوید ایری نویسندهی Logo Design Love: A Guide to Creating Iconic Brand Identitis گفت: مردم تمایل به خرید محصولات یا کالاهایی دارند که کیفیت آنچه که ارائه میدهید با کیفیت برند شما همخوانی داشته باشد. به معنای دیگر، سابقهی خود و شرکتتان را درست کنید و محصولات و خدمات را بهتر از آنچه در بازار هست ارائه کنید. این سابقه شما را به سمت بزرگتر بودن سوق خواهد داد.
۵. مشتریانتان را بشناسید قبل از آنکه آنها به شما نیازمند شوند
لاری کیم موسس شرکت WordSteam بزرگترین شرکت نرم افزاری که بر اساس کلیک پول پرداخت میکند گفته است:
مردم به صورت تصادفی روی تبلیغات و متنها کلیک نمیکنند که چیزی بخرند.
آنها ارزش برند را میفهمند و آنها را میشناسند و دوست دارند. بازدیدکنندگانی که دوباره به یک سایت مراجعه میکنند با احتمال بیشتری روی تبلیغات و نوشتههای سایت کلیک خواهند کرد.
کیم گفته است: بفهمید شما چه ارزشی را برای آنها به نمایش گذاشتهاید قبل از اینکه آنها بفهمند چه نیازی برای کالا و خدمات شما تعریف شده است. انجام دادن این کار تاثیر بسزایی در کسب و کار شما خواهد داشت.
۶. کمک کنید مردم شما را بشناسند، دوست داشتهباشند و به شما اعتماد کنند
لیور فرنکل نویسندهی کتاب الکترونیکی Value For Money گفته است:صفحهی اصلی شما فقط میگوید که شما که هستید و این کافی نیستچرا که سایتهای زیادی مثل FRNKL سعی میکنند خدمات شما را زود عرضهکنند ولی این نتیجهی خوبی به همراه نخواهد داشت. شما میبایست اول کاری کنید که مشتریانتان به شما اعتماد کنند. شما میتوانید یک صفحهی ‘درباره ما’ی خوب داشته باشید و آنها را تشویق به عضویت در خبرنامه و صفحات اجتماعیتان کنید.
۷. به آنان دلیلی بدهید تا دوباره برگردند
کلسی میر موسس شرکت Invluence & Co میگوید: وبسایت شما به مشتریان هیچ دلیلی برای بازدید مجدد نمیدهد.
اگر بخش بلاگ سایت شما تنها ماهی یکبار آپدیت میشود چرا باید یک مشتری احتمالی بخواهد که به سایت شما بازگردد؟ شما میبایست به آنها توضیح دهید که چرا باید به سایت شما بیایند و اعتمادشان را جلب کنید و سپس آموزششان دهید تا از خدمات شما استفاده کنند. روی تولید محتوا کار کنید و و سعی کنید آنها را با سایت خود پیوند بزنید. دید شما از مشتریانتان بهآنها دلیلی برای بازگشت به سایتتان خواهد داد.
۸. جمعیت مناسب را جذب کنید
پاول جارویس نویسندهای در موضوعات تداخل، خلاقیت و فروش برای شرکتهای Fast Company, Newsweek و Forbes گفت: اگر شما بازدیدکنندگانی غیرواقعی را به سایتتان جذب میکنید هیچ ارزشی پیدا نخواهید کرد.
برای مثال اگر شما سعی دارید تا تختهی شنا بفروشید ولی بازدیدکنندگان شما افرادی هستند که با این موضوع هیچ ارتباطی ندارند در نتیجه این کار هیچ نتیجهای برای تبدیل آنها به مشتریان و سپس خرید نخواهد داشت.
۹. دوستانه آنها را تبدیل به مشتری کنید
کایل کورترایت موسس شرکت Courtright Design گفت: برای آنکه بتوانید بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری کنید از بهینه کردن طراحیسایت خود با پرسیدن سوالات مناسب از خود شروع کنید
- آیا فضای خالی برای نفس کشیدن در طراحی وجود دارد؟
- آیا به راحتی میتوان به بخشهای مختلف سایت حرکت کرد؟
- آیا استراتژی تحریک به کلیک خوبی در سایت دیده شده است؟
- آیا دکمههایی با وضوح بیشتر برای تشویق بازدیدکنندگان طراحی شده است؟
- آیا سیستمی برای شکستن متنهای طولانی وجود دارد؟
- آیا توصیهنامهها دیده میشوند؟
۱۰. تجربهی کاربری را بهبود ببخشید
جیکب گوب موسس بلاگ all-about-web-development گفت: یکی از بزرگترین چالشهایی که امروزه سایتها با آن روبرو هستند این است که آیا مشتریان تجربهی کاربری مناسبی در سایت دارند. او همچنین موسس Design Instruct و نویسندهی سایت MooTools 1.2 Begineer Guide نیز هست.
گوب گفت: مشکل تجربهی کاربری میتواند خیلی ساده تنها سرعت کم سایت باشد که مخاطبان را مجبور به صبر زیاد برای بارگذاری همه چیز میکند و بهتر کردن آن میتواند تاثیر زیادی روی سایت شما داشته باشد برای مثال: آمازون یک درصد درآمدش را یک درصد با کاهش تنها یک دهم ثانیه از سرعت بارگذاری سایتش ارتقا داد. این مقدار برابر با ۴۳.۷ میلیون دلار در فصلی از سال ۲۰۱۶ بوده است. تصور کنید یک دهم ثانیه برای بارگذاری سایتی همچون آمازون چقدر مهم است. اینکار چه چیزی میتواند برای شما به همراه بیاورد؟
۱۱. ارزش واقعی را مهیا کنید، همین حالا
پاپین ویلیامسون موسس Sandhills Development شرکتی که طراح Easy Digital Downloads، AffiliteWP و Restrice Content Pro است، گفته است: شاید این وبسایت شما نیست که مشکل دارد، محصول شماست. شرکتها زمان زیادی روی وبسایت خود و چگونگی نمایش هر چیزی میگذارند و اکثرا فراموش میکنند که چه چیزی محصولشان نیاد دارد یا خدماتشان چه پیشرفتی را نیاز دارد، چیزی که ارزش واقعی را برای مشتریان به همراه داشته باشد.
نحوهی نمایش پارالکس، فلشی، تبلیغات و .. را فراموش کنید و تنها آن را بسازید، درستش کنید قبل از اینکه کلا فراموشش کنید.
۱۲. مخاطبتان را بشناسید
جفری زلدمن موسس studio.zeldman و A List Apart گفت: ممکن است شما وبسایتتان را برای راضی کردن تیم مدیریتی شرکت ساختهاید نه مشتریانتان. به مدیریت اعتماد نکنید، روی تحقیقات متمرکز شوید و اطلاعات را بدون عیب و نقص در اختیار مخاطبش قرار دهید. طراحی تاثیرگذاری با تحقیقات شروع میشود و با تحقیقات بیشتر ادامه پیدا میکند و هرگز این حلقه پایان نمیپذیرد.
۱۳. ابتدا قابل استفادهاش کنید و سپس زیبایش کنید
جولی جویس مالک Link Fish Media و نویسندهی Search Engine Land گفت: خیلی آسان است که حواسمان از سایت شما برای یک لحظه پرت شود و خیلی سخت است که روی سایت شما بیش از چند ثانیه متمرکز باقی بماند. موضوع اصلی این است که طراحی مهمتر از کاربردی بودن به نظر میرسد. من سایتهای زیبایی را دیدهام که در طراحی منحصر به فرد هستند اما کار کردن با آنها برای پیدا کردن منوی رستوران یا صفحهی تماس با ما بسیار دشوار است.
۱۴. کلمات را متصل کنید
ایان پاگت، طراحی برند و موسس Logo Geek به نکتهی دیگری اشاره میکند: به عنوان انسان مغز در تلاش است تا همهچیز را به صورت تصویری پردازش کند. کلمات زمان بیشتری را برای پردازش لازم دارند. برای اینکه آنها بتوانند شما را به راحتی دنبال کنند، مفهومی به نام “اتصال لغات” وجود دارد تا جلوی وقفه در هنگام خواندن را بگیرد. برای مثال، در یک بنر تبلیغاتی پس از توضیحات در مورد یک محصول بازدیدکننده انتظار خواهد داشت ببیند چطور بخریم یا از کجا آن را بخریم ولی اگر با بنری با محتوای تخفیف و منوی پیشنهادات مواجه شود مطمئنا او منحرف میشود و این باعث سردرگمیاش میشود.
۱۵. پیامتان را مستقیم و سریع منتقل کنید
موسس سایت Unbounce، اویل گاردنر احتمالا بیشتر هر شخص دیگری صفحات لندینگ را دیده است، او میگوید: من وقتی دنبال چیزی در گوگل هستند همیشه دکمهی کنترل یا پایین نگه میدارم و بلافاصله روی پنج لینک اول کلیک میکنم. سپس سراغ مقایسه کردنشان میروم و اگر صفحات آنها توضیحات واضحی در مورد آن نداشته باشد فورا آن صفحه را میبندم. من تبها را بسته و برای همیشه فراموششان خواهم کرد. این میلیونها بار در روز برای من اتفاق میافتد. ارزش پیام خود را فورا درست کنید وگرنه شما بازنده خواهید بود.
۱۶. معیارهای درست را ردیابی کنید
تام راس، مدیرعامل Design Cuts یک مجلهی طراحی گروهی و مجری Honest Designer Podcast میگوید:
مردم علاقه دارند روی معیارهای اشتباهی تمرکز کنند مثل تعداد بازدید، میزان ترجمهها و … تا مشتریان. چیزی که شما نیازدارید بررسی کنید ارزش محصول و کیفیت واقعی محصولتان است.
این باور غلط که ۱۰۰ هزار نفر سایت شما را مورد بازدید قرار میدهند را فراموش کنید و به جای آن روی موارد ضروری تمرکز کنید. اگر شما پیشنهاد چنگال باغبانی میدهید و ۱۰۰ باغبان هم اکنون با چنگالهای شکسته مواجه شدهاند، شما نیازدارید به جای سایت روی محصولتان تمرکز کنید.
۱۷. خوشایند همهی مشتریان باشید
درک هالپرن، موسس Social Triggers و دورهی آموزشی Sales Page That Converts گفت: آنهایی که اطلاعات شما را دارند، دوستتان خواهند داشت و به شما اعتماد خواهند کرد. افرادی که شما را میشناسند و مشکلی دارند میبایست در اولویت باشند و در اولین فرصت راهحلی برایشان در نظر گرفته شود. افرادی نیز ممکن است ندانند که مشکلی که دارند و برای آن راهحلی عملی دارد. شما برای داشتن یک فروش خوب میبایست سایت و خدمات خود را برای هر سه دسته به خوبی آمادگی کنید و تنها روی یک گروه از کاربران تمرکز نکنید.
۱۸. فقط تمرکز کنید
پریستون لی، موسس Millo گفت: یکی از دلایلی که سایت شما برای آوردن مشتری شکست میخورد نداشتن تمرکز فروش است. وقتی مشتری احتمالی وارد سایت شما شد، شما می خواهید آنها را به سمت مهمترین آیتمهای خود هدایت کنید که معمولا فروش بیشتری روی آنها دارید. خب فرآیند دعوت آنها به عضویت در خبرنامه، دنبال کردن شما در توییتر و خواندن بلاگتان را متوقف کنید و یک راست سراغ اصل مطلب بروید. آنها اهداف دوم شما هستند که میبایست بعد از هدف اول بررسی شوند. بازدید کنندگان خود را به مشتریان خریدار تبدیل کنید.
۱۹. نسخهی موبایل داشته باشید
دن پتی طراح سایت و اپلیکیشن و موسس سایت Freelance.TV گفت: سایت شما مناسب برای موبایل نیست. هر کسی یک گوشی همراه دارد. پتی مجموعهای از نکا را برای شما ارائه داده است:
- شما زیادی روی کلمات کلیشهای تمرکز کردهاید
- شما روی تبلیغات رایگان و صفحات اجتماعی تمرکز ندارید
- شما ساخت برندتان را فراموش کردهاید
- هیچکس نمیداند چطور شما را پیدا کند
پتی میپرسد؟ آیا شما راجب این موضوع امروز صبح توییت کردید؟ آیا شما در اینستاگرام دیشب چیزی منتشر کردهاید؟ آیا شما صفحهی فیسبوک خود را مدیریت میکنید؟ اگر جوابتان به این سوالات نه است، پس شما دلیل خود را پیدا کردهاید.
:::
ترجمه از گیتیسا
منبع: entrepreneur