شما مشتاق هستید که ایدهی بکر و عالی خودتان را به یک کسب و کار نوپا تبدیل کنید. اما بعد از اینکه این شور و اشتیاق اولیه از بین برود احتمالا پیش خودتان میگویید: ولی من که سرمایه اش رو ندارم. بله. بسیاری از افراد خلاق و جوان پول کافی برای شروع کسب و کار را ندارند. این موضوع حتما خیلی ترسناک است چون باید قبول کرد که در دنیای کسب و کار پول حرف اول را میزند. ولی نباید نگران باشید زیرا در سالها اخیر راه تامین سرمایه برای استارتاپ ها هموارتر شده است. با ما باشید تا با بهترین راههای تامین سرمایه برای استارتاپتان آشنا شوید.
۱٫کیف پولتان را باز کنید
بهترین راه تامین سرمایه، سرمایه گذاری شخصی است. به خصوص زمانی که شما می خواهید کسب و کاری راه بیاندازید که سرمایهی اولیه زیادی نیاز ندارد بهتر است خودتان سرمایه را تامین کنید تا دردسر کم تری داشته باشید. مثلا برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی معمولا به سرمایه آن چنانی نیاز نیست. پس بهتر این است که از پس اندازتان استفاده کنید یا حتی یکی از وسایلتان مثلا خودرو شخصیتان را بفروشید تا بتوانید کسب و کارتان را کلید بزنید.
۲٫از خانواده و دوستان قرض بگیرد
اگر حساب بانکیتان را چک کردید و با یک صفر بدون یک رو به رو شدید سریع سراغ افراد خانوادهتان بروید. بسیاری از مواقع افرادی نزدیک به شما هستند که میتوانند برای مدتی پول مورد نیازتان را به شما قرض بدهند. اگر حتی در خانوادهتان کسی را سراغ ندارید به سراغ دوستانتان بروید. شما حتی میتوانید به جای قرض گرفتن آنها را شریک خود کنید.
۳٫سرمایه گذار فرشتهخو پیدا کنید
همانطور که از اسمشان بر میآید این سرمایه گذاران مانند یک فرشته عمل کرده و بر روی ایدهی شما سرمایه گذاری می کنند. یادتان باشد که سرمایه گذاران فرشتهخو ممکن است خود, کارآفرینی ثروتمند باشند یا اینکه شغل دیگری داشته باشند. هدف سرمایه گذاران فرشته خو این است که با تامین سرمایه به راه اندازی و رشد کسب و کارهای نوپا کنند. این سرمایه گذاران در سود و زیان کسب و کارهای نوپا شریک میشوند. در واقع یکی از بهترین ویژگیهای تامین سرمایه به وسیله سرمایه گذاران فرشتهخو این است که اگر شکست بخورید نیازی ندارید که سرمایه را به آنها بازگردانید. البته زمانی هم که سود کنید بخشی از این سود متعلق به این سرمایه گذاران خواهد بود.
سرمایه گذاران فرشتهخو نه تنها شما را در تامین سرمایهتان یاری می کنند بلکه معمولا به شما در برندسازی و توسعهی کسب و کارتان هم کمک زیادی میکنند. سود و زیان کسب و کار شما در واقع سود و زیان آنها نیز هست بنابراین این سرمایه گذار در تمام مراحل کسب و کار مانند راهنمایی دلسوز کنارتان هستند و تجربیات کسب و کاریشان را در اختیارتان قرار می دهند.
۴٫وام بانکی
حتما با این فرآیند آشنا هستید. البته گرفتن وام با مبلغ زیاد از بانک کار چندان راحتی هم نیست. شما علاوه بر تمام مدارک و ملزوماتی که برای گرفتن وامهای معمولی نیاز دارید برای گرفتن وام کسب و کار نیارمند نوشتن یک طرح کسب و کار مخصوص وام هستید. اگر قصد دارید چنین وام زیادی بگیرید بهتر با یک مشاور مالی مشورت کنید.
۵٫به سراغ سرمایه گذاران خطرپذیر بروید
شرکتهای سرمایه گذاری خطرپذیر در واقع یک واسطهی مالی هستند. این شرکت ها سرمایهها کوچک افراد را جمع آوری میکنند. در مرحلهی بعد آنها توسط کارشناسانشان طرح های کسب و کاری سودآور را انتخاب کرده سرمایهی مورد نیاز را در اختیار آن کسب و کار قرار میدهند. شرکتهای سرمایه گذاری خطرپذیر (Venture Capitals)عموماً در شرکتهایی سرمایهگذاری میکنند که به تکنولوژی جدیدی و یا روش کار نویی دست پیدا کرده باشند، و این سرمایه گذاران در ازای پولی که سرمایهگذاری میکنند، سهام آن شرکت را تصاحب میکنند و از این طریق تولید پول میکند.
شاید فکر کنید سرمایه گذاری خطرپذیر مشابه سرمایه گذار فرشتهخو است. گرچه این دو به هم بیشباهت هم نیستند اما مهم ترین تفاوت آنها این است که سرمایه گذار فرشتهخو از سرمایه شخصیاش برای کمک به کسب و کار استفاده میکند. این در حالی است که شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر سرمایه افراد دیگر را جمع آوری کرده و در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار میدهند.
لیست شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر ایرانی را میتوانید در این لینک مشاهده کنید.
۶٫محصولات تان را پیش فروش کنید
یکی از راههای هوشمندانه تامین سرمایه برای کسب و کار این است که شما ابتدا محصولتان را به مشتری بفروشید و بعد با پولی که به دست میآورید شروع به ساخت محصول کنید. شما باید اول محصولتان را به مشتریان معرفی و آنها را جذب کنید. این کار فایدهی دیگری هم دارد و آن این است که زمانی که شما محصول را هنوز نساختهاید و فقط نمونه ای از محصول را به مشتری نشان میدهید، مشتریان به شما بازخورد میدهند و شما میتوانید محصول نهایی را مطابق با نیاز و سلیقهی مشتری طراحی کنید. معمولا یک ویدیوی جذاب از محصول آیندهتان میتواند مشتریان بالقوه زیادی را ترغیب کند تا محصولتان را پیش خرید کنند. این موضوع به خصوص در مورد تکنولوژیهای جدید صدق میکند. دلدادگان تکنولوژی و فناوری معمولا مایل هستند اولین کسی باشند که از یک محصول نوآورانه استفاده میکنند. شما باید این افراد را هدف قرار دهید و محصول خود را به آنها پیش فروش کنید.
۷٫به شتابدهندهها بپیوندید
شتابدهندهها با انتخاب بهترین طرح، تمام لوازم و امکانات اولیهی مورد نیاز را برای مدت مشخصی در اختیار کسب و کارتان قرار می دهند و همچنین از کسب و کار در طول این مدت حمایت معنوی میکنند.
لیست شتابدهندههای ایرانی را میتوانید در این لینک مشاهده کنید.
۸٫از مراکز رشد کمک بگیرید
تاسیس اولین مرکز رشد جهان به سال ۱۹۵۹ میلادی در نیویورک بر میگردد. در این سال ژوزف مانسکو، تاجر آمریکایی با خرید یک ساختمان بزرگ قدیمی تصمیم داشت آن را پس از تعمیر، به یک مستاجر اجاره دهد، اما متوجه شد که ساختمان مزبور بزرگتر از آن است که یک مستاجر به تنهایی از عهده هزینههای آن برآید. لذا تصمیم گرفت که آن را به مستاجران متعددی اجاره دهد تا بتواند از این طریق درآمدزایی نماید. مانسکو بعد از یک سال، ۲۰ تا ۳۰ مستاجر داشت که حدوداً ده هزار متر مربع از فضای مجموعه را اجاره نموده بودند. این مرکز هنوز هم فعال است و با نام مرکز صنعتی باتاویا (Batavia) شناخته میشود و حدوداً هزار نفر در آن به کار مشغولند.
مراکز رشد مراکزی هستند که برای پرورش یا ایجاد کسب و کارهای کوچک ایجاد میشوند. این مراکز امکاناتی از جمله فضای اداری با تمام امکانات،آزمایشگاه، دسترسی به وامها و تسهیلات دولتی، کلاسهای آموزشی و جلسات با مشاوران مالی و بازاریابی را در اختیار شرکت های نوپا قرار میدهند تا به رشد و شکوفایی آنها کمک کنند.
در این مطلب سعی کردیم شما را با بهترین و مهم ترین شیوههای تامین سرمایه برای استارتاپتان آشنا کنیم. با توجه به ویژگیهایی که هر کدام از این روشها دارند شما میتوانید یکی از آنها را انتخاب کرده و استارتاپ خود را از همین امروز راه بیاندازید.
منبع: