در قسمتهای مختلف و گفت و گوهای متعددی که در قسمت کارستان داشتیم، خیلی از مصاحبه شوندگان به ثبت برند اشاره داشتند و همگی تاکید می کردند که این مسئله چقدر اهمیت دارد. برای همین سراغ حمیدرضا کرمی یکی از کارشناسان ادارهی ثبت رفتیم و از او دربارهی اینکه چگونه برندمان را ثبت کنیم پرسیدیم. در این گزارش تمام آنچه که باید دربارهی ثبت برند بدانید نوشته شده است.
ثبت برند به نوع کار شما بستگی دارد
زمانی که میخواهید برند و یا علامت تجاری مخصوص به خودتان را ثبت کنید باید اطلاعات کامل از مدارک لازم و نحوهی انتخاب نام تجاری داشته باشید این مراحل را حمیدرضا کرمی کارشناس ادارهی ثبت پاسارگاد به صورت قدم به قدم برای ما توضیح میدهد :«قدم اول برای ثبت برند، مشخص کردن زمینهی فعالیت است. در اتاق بازرگانی ۴۵ طبقه وجود دارد که شما میتوانید در یکی از این طبقهها ثبت نام کنید. اینکه شما تولید کننده هستید یا صادر کننده باید کاملا مشخص شود سپس مدارک لازم برای ثبت برند را تهیه می کنید. مدارکی که باید ارائه دهید برای هر شاخه فرق دارد. برای مثال اگر کارتان تولیدی باشد جواز تاسیس و پروانه بهره برداری لازم است و اگر صادر کننده هستید کارت بازرگانی از شما خواسته میشود. این مدارک را که آماده کنید نوبت به انتخاب علامت و یا نشان تجاری میرسد.»
از اسمهای معروف استفاده نکنید
انتخاب برند با نام شرکت، کمی متفاوت است. البته در مواقعی میتوانید همان نام شرکتتان را روی برندتان بگذارید. برای ثبت علامت تجاری، شما باید به چند نکته که حمیدرضا کرمی به تفکیک به آنها اشاره میکند توجه کنید:« علامت تجاری معمولا یک اسم خاص است و در آن از اسم عام یا بهتر بگویم اسمهای خیلی مشهور مثل «ایران» استفاده نمیشود. این اسم باید قابل انحصار باشد و با نام خودتان ثبت شود. نکتهی بعدی این است که این علامت یا نام نباید شبیه علامت و یا نشانی باشد که توسط شخص دیگری در همان طبقه از کسب و کار قبلا به ثبت رسیده است. در پارهای از مواقع زمانی که یک برند خیلی شهرت دارد در طبقههای دیگر هم نمیتوان آن را به عنوان نام تجاری ثبت کرد.»
ثبت برند به صورت اینترنتی
ثبت برند این روزها اینترنتی انجام میگیرد، یعنی کافی است شما به سایت یکی از شرکتهای ثبت برند مراجعه کنید و مدارک خواسته شده را در اختیار آنها قرار دهید بعد از آن برای تشکیل پرونده در ادارهی ثبت با شما تماس میگیرند:« تمام مراحل ثبت برند به صورت اینترنتی انجام میگیرد به جز مرحلهی آخر که شما برای تشکیل پرونده و ثبت نهایی باید شخصا حضور داشته باشید و کارهایتان را به صورت حضوری انجام میدهید. زمانی که از این مرحله میگذرید بین پنج تا چهل و پنج روز زمان میبرد تا علامت تجاری شما ثبت شود. زمان ثبت هم بستگی به نام تجاری و شلوغی سیستم دارد. در این مدت، بررسیهای کارشناسی انجام میگیرد و اگر نام تجاری شما قابل قبول نباشد باید تمام مراحل را دوباره پشت سر بگذارید.»
لطفا صبر کنید
هزینهی ثبت برند زیاد نیست. البته واریزیهای شما در تمام این مراحل مشخص نیست و بستگی به این دارد که شما در چند طبقه تجاری به صورت هم زمان ثبت نام کرده و خواستار ثبت علامت تجاری باشید:« هزینهی ثبت برند بدون کارمزد ۸۰۰ هزار تومان است و کارمزدها هم بین صد تا سیصد هزار تومان محاسبه میشود. بیشترین مراجعه هم برای کارهای تولیدی و مواد غذایی است بنابراین زمانی که میخواهید در این شاخه ثبت نام کنید باید صبوری بیشتری به خرج دهید و تحمل داشته باشید. هیچکس نمیتواند به شما بگوید که بررسیها چقدر قرار است طول بکشد ممکن است سر کارشناسان خلوت باشد و زود به درخواست شما پاسخ دهند و یا سرشان آنقدر شلوغ باشد که این کار دو ماهی طول بکشد.»
استفاده از برند دیگران ممنوع است
نکتهی دیگر این است که بعد از ثبت نام تجاری، کارشناسان ادارهی ثبت همچنان با شما همراهی میکنند اگر شما برندی ثبت کرده باشید و جایی شخص دیگری در زمینهی فعالیت شما همان نام و نشان را به ثبت رسانده باشد. میتوانید شکایت کنید و حق کپی برداری را از او بگیرید. اصلا مهمترین مزیت ثبت برند هم همین است. اینکه کسی با اعتبار و نام شما نمیتواند تجارت کند. برای همین اگر برندی دارید باید خیلی زود به ثبت برسانید و آن را به خودتان اختصاص بدهید در غیر این صورت خودتان حق کپی برداری را به دیگران دادهاید.
برندتان را هر ده سال یک بار تمدید کنید
برندها تاریخ انقضا دارند. این موضوعی است که شاید دارندگان نام تجاری را متعجب کند اما هر ده سال یک بار تاریخ انقضای نام تجاری شما تمام میشود و باید آن را تمدید کنید ، برای تمدید برند هم کارشناس ادارهی ثبت میگوید که تمام مراحل گفته شده را باید از نو تکرار کنید. و دوباره نام تجاری قبلی را به ثبت برسانید.
منبع
گلسا سادات بحری در همشهری سرنخ