اگر کارآفرین هستید حتماً درباره کسب مشتری و تأثیر بسیار زیاد استراتژیهای هک رشد روی بازاریابی چیزهایی شنیدهاید. متأسفانه بسیاری از بازاریابها مفهوم هک رشد و ماهیت آن را بهدرستی نمیشناسند و برداشت غلطی از آن دارند.
هک رشد بهطورکلی به معنی تغییر کسبوکار با استفاده از تستهای بازاریابی غیرمعمول است. هکر رشد استراتژیهای غیرمتعارف بازاریابی را باهم ترکیب میکند و نتیجه این ترکیب کسب مشتریان بیشتر، افزایش درآمد و قرار گرفتن در یک جایگاه رقابتی برتر است.رازی که در پس هک رشد مؤثر وجود دارد، پیروی از یک چارچوب اثباتشده و اجرای استراتژی مناسب در زمان مناسب است. در اینجا مجموعهای از تکنیکهای بسیار ساده برای هک رشد را برایتان توضیح میدهیم تا در استراتژی بازاریابی خودتان از آنها استفاده کنید. این تکنیکها عبارتند از: جذب، جلب مشارکت، دستیابی و حفظ.
۱ ـ مشتریان بالقوه را جذب کنید
در اینجا چهار استراتژی را به شما معرفی میکنیم که برای پیدا کردن مشتریان بیشتر بسیار مؤثرند.
- تولید محتوا و وبلاگ نویسی
باید بدانید برای چه کسی محتوا تولید میکنید. نباید ساعتها برای نوشتن مقالهای وقت بگذارید و سپس متوجه شوید هیچکس علاقهای به خواندن آن ندارد. یکراه بسیار خوب برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مخاطبان و نوشتن مقاله مناسب برای آنها استفاده از نقشه همدلی یا empathy map است.
نقشه همدلی به شما کمک میکند تا احساسات، افکار، دردها، رنجها و نگرشهای مخاطبان را کشف کنید. او به چه فکر میکند؟ چه چیزی واقعاً نگرانش کرده است؟ چه چیزی روی او تأثیر میگذارد؟ او با دوستانش درباره چه موضوعی حرف میزند؟ بعدازآنکه مشتری خود را تعریف کردید، محتوایتان را از دیدگاه او بنویسید و روی نکاتی تأکید کنید که میخواهید با خواندن وبلاگ شما از آنها استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که وبلاگ شما یا باید راهحل منحصربهفردی برای مشکلات مخاطبان ارائه دهد یا به آنها کمک کند تا در ذهن خود مجسم کنند که با مطالعه وبلاگ شما در درازمدت چه چیزی عایدشان خواهد شد.
- یادداشت مهمان
وبلاگ نویسی بهعنوان نویسنده مهمان مزایای مختلفی دارد، از پیدا کردن بازدیدکنندگان بیشتر برای مقالاتی که مینویسید تا افزایش آگاهی مردم از برند شما. هدف اصلی شما باید افزودن ارزش از طریق ارائه محتوای مناسب باشد. نوشتن چنین محتوایی نیازمند ساعتها تحقیق، نگارش، ویرایش و اصلاح است؛ بنابراین میتوان گفت وبلاگ نویسی که ۳۰ مقاله در هفته مینویسد درواقع ارزشی ارائه نمیکند.
- از اینفوگرافیکها و محتوای دیداری استفاده کنید
استفاده از این روشها اجتنابناپذیر است. اینفوگرافیکهایی که بر اساس تکنیکهای دیداری طراحی میشوند جذابتر از مقالات هستند. گفته میشود یک تصویر بهاندازه هزار کلمه میارزد. پس چرا از تصاویر برای جذب مشتری استفاده نکنیم؟ در اینجا یک رویکرد سه مرحلهای برای درست کردن اینفوگرافیکهای ویروسی و همهگیر به شما معرفی میکنیم.
- موضوعی را انتخاب کنید که برای خوانندگان شما مهم باشد. هرگز فکر نکنید ایده شما فوقالعاده است. بهجای این کار، از تکنیکهای بازاریابی استفاده کنید و از ابزارهای مناسب کمک بگیرید تا روندها را مورد پایش قرار دهید و یک موضوع جذاب انتخاب کنید.
- روایت خود را بر اساس واقعیتها و دادهها بنویسید. تا جایی که میتوانید دادهها را از منابع معتبر گردآوری کنید. مقاله خود را بیشازحد پیچیده نکنید و حداکثر ۱۰ الی ۱۲ نکته کلیدی را در آن بگنجانید. روایتی بسازید و مقالهای جذاب حول محور آن بنویسید.
- اینفوگرافیکها را به اشتراک بگذارید. بعد از اتمام طراحی، وقت آن است که طرح خود را با کل دنیا به اشتراک بگذارید. فقط به انتشار آن روی وبسایت خود اکتفا نکنید. بلکه آن را در رسانههای اجتماعی، سایتهای اینفوگرافیک، ایمیل و … جلوی چشم مردم قرار دهید.
- از تکنیکهای بازاریابی از طریق انجمنهای آنلاین استفاده کنید
یکی از استراتژیهای بازاریابی برای جذب مشتریان احتمالی که متأسفانه چندان موردتوجه قرار نمیگیرد بازاریابی از طریق انجمنهای آنلاین است. خوشبختانه انجمنهای بسیار زیادی برای تکتک بازارهای گوشهای وجود دارد. کافی است به یکی از انجمنهای مؤثرتر بپیوندید و کمکم خود را به دیگران بشناسانید. یادتان باشد افرادی که در این انجمنها شرکت میکنند دنبال پاسخ هستند نه تبلیغات شخصی. بهبیاندیگر، باید راهحلهایی را برای پاسخ به مشکلات آنها ارائه کنید.
در ابتدای کار، زمان کافی برای شرکت در انجمنها اختصاص دهید و سعی کنید تا آنجا که میتوانید به پرسشها پاسخ دهید. بعدازآنکه سرشناس شدید میتوانید ایده و ارزش پیشنهادی خود را در نظرات، پاسخها و فعالیتهای دیگر انجمن ارائه کنید.
۲ ـ مشارکت بازدیدکنندگان را جلب کنید و آنها را به مشتریان راغب تبدیل کنید
باید بدانید که بازدیدکنندگان لزوماً در همان اولین باری که از سایت شما بازدید میکنند آماده خرید نیستند؛ بنابراین لازم است روی جلب مشارکت آنها تمرکز کنید. از بین تمام استراتژیهای هک رشد، بازاریابی ایمیلی به شیوه مناسب میتواند معجزه کند. ایمیل هنوز هم یکی از بهترین راهها برای دستیابی به مخاطبان است، چرا که مردم بهندرت با گذشت زمان نشانی ایمیلشان را عوض میکنند. پس این فرصت خوبی است تا بتوانید مخاطبانی را که جذب کردهاید فعال کنید و آنها را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید.
ابتدا یک فهرست ایمیل بسازید. استفاده از ابزارهایی مانند پنجره پاپ آپ در زمان خروج و نوارهای عضویت میتوانند تعداد مشترکان ایمیلی شما را افزایش دهند. سعی نکنید در این پنجرههای پاپ آپ برای محصول خود تبلیغ کنید یا آن را بفروشید. در عوض نکات منحصربهفردی را برایشان توضیح دهید، کدهای تبلیغاتی برایشان ارسال کنید یا هر موردی که برایشان جذاب است و به آنها انگیزه میدهد که تبادلات ایمیلی داشته باشند.
زمانی که فهرست ایمیل خود را میسازید یک طرح مناسب برای جلب مشارکت ایمیلی تهیه کنید و به آن پایبند باشید. راز موفقیت این است که با ارسال ایمیلهای متعدد باعث مزاحمت برای مشترکین نشوید و از طرف دیگر مطمئن شوید تعداد ایمیلها بهاندازهای هست که آنها شما را از یاد نبرند.
۳ و ۴ ـ مشتریان را به دست آورید و حفظ کنید
تست A/B یکی از شگفتانگیزترین تکنیکهای هک رشد در این مرحله است. این تست شامل مجموعهای از آزمایشها برای بهینهسازی نرخ تبدیل صفحات فرود بر اساس واکنشهای کاربران است. این تست با عنوان تست Split هم شناخته میشود.
بدیهی است نمیتوانید همه بازدیدکنندگان را راضی نگهدارید؛ اما میتوانید با ارائه موردی که برای بیشتر خریداران جذاب باشد به نتایج بهتری دست پیدا کنید. اگر مطمئن نیستید کدام صفحه ورود میتواند بازدیدکنندگان شما را به مشتری تبدیل کند این چهار مرحله را دنبال کنید:
۱- داده جمعآوری کنید. صفحاتی را که نرخ تبدیل پایینی دارند، یا نرخ ترک بازدید آنها بسیار بالاست، شناسایی کنید. حتی میتوانید پا را فراتر بگذارید و از ابزارهای تحلیلگر مانند Hotjar و هیت مپ Crazy egg استفاده کنید تا متوجه شوید بازدیدکنندگان به کدام بخش از صفحه علاقه نشان دادهاند و روی کدام قسمت بیشتر کلیک کردهاند.
۲- اهداف و فرضیه خود را تعریف کنید. اگرچه هدف شما ممکن است متفاوت باشد و از افزایش نرخ عضویت یا opt-in ratio تا کلیک روی یک دکمه خاص یا افزایش درآمد را شامل شود، اما لازم است اهداف و معیارهای تبدیل را تعریف کنید تا مشخص کنید تست شما موفق بوده است یا نه.
۳- تغییرات را ایجاد و دوباره آزمایش را تکرار کنید. نسخههای A و B را بر اساس فرضیه خود ایجاد کنید. تفاوت بین نسخهها میتواند بسیار متنوع باشد: از داشتن یک صفحه فرود بارنگی متفاوت تا تغییر جای یک دکمه. بعد از انجام آزمایش، سایت شما باید بهطور تصادفی صفحات مختلف را برای بازدیدکنندگان مختلف نمایش دهد.
۴- سایت خود را با نتایج تطبیق دهید. بهمحض تکمیل آزمایش، نتایج را تحلیل کنید. اگر تفاوتهای آماری معنادار و مهمی بین نرخ تبدیل صفحات خود مشاهده کردید، میتوانید تصمیم بگیرید کدامیک عملکرد بهتری دارند و از آن استفاده کنید.