شکل گیری و رشد قارچی استارتاپ های مشابه، منحصر به یک منطقه یا کشور خاص مثل کشور ما نیست. تقریباً در اکثر زیست بومهای استارتاپی وقتی ایده ای با استقبال مواجه و به اصطلاح «داغ» میشود، سیل عظیم ایدههای کپیبرداری شده از آن نیز به دنبالش راه میافتند؛ به این امید که از موفقیت بزرگ آن سهمی هر چند کوچک برای خود به دست بیاورند.
این موضوع حتی به «ایده» هم خلاصه نمیشود و به «فرمت» های مختلف نیز سرایت می کند. مثلاً اگر فرمتی در یک اپلیکیشن محبوب مثل اینستاگرام با استقبال مواجه میشود، اپلیکیشنهای دیگر با ایدههای متفاوت نیز آن را به کار می گیرند و مورد استفاده قرار میدهند.
اما چرا کارآفرینان و استارتاپها بر خلاف ماهیت نوآورانهشان به پیروی از جمع و کپیبرداری از اپلیکیشنها یا شرکتهای داغ بازار گرایش دارند؟ علت امر تقریباً واضح است: چون به نظر میرسد موفقیت این ایده ها تضمین شده باشد. اما پژوهش های تازه نشان میدهند اینطور نیست. یک تحقیق جدید نشان دادهاست تغییر، و مقاومت در برابر پیروی از روندهای داغ بازار، میتواند استراتژی موفقتری باشد.
گذشته از این، کارآفرینان قرار است ریسک پذیر باشند؛ به دنبال تضمین گشتن در مرام کارآفرینی جایگاه قابل اتکایی ندارد.
شانس باقی ماندن ایدههای نو از موفقیتهای تضمین شده بیشتر است
محققین دانشکده ی کسب و کار دانشگاه شیکاگو بوث ۴۵۶۶ استارتاپ در ۴۵۶ دستهبندی مختلف صنعت نرم افزار بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ را مورد بررسی قرار دادهاند. نتایج بررسی های آنها نشان میدهد احتمال باقی ماندن صاحبان کسب و کار که بر خلاف معیارهای پذیرفته شدهی بازار حرکت میکنند، سرمایه جذب میکنند و شرکت خود را به صورت عمومی در می آورند معمولاً بیشتر است.
تحقیق یاد شده بر اساس دادههای خود این شرکتهای نرم افزاری، طبقه بندی بازارشان، زمان جذب سرمایه، زمان دریافت پیشنهاد، مصاحبههای مختلف با سرمایهگذاران صنعت مورد نظر، اعضای هیئت مدیره و مدیران، متوجه گرایش به پیروی از جمع در اداره ی آنها شده است.
مسئله این است که بسیاری از استارتاپها با رفتن به دنبال موفقیت تضمینی و ورود به بازارهای داغی که جلب حمایت از آنها تقریباً آسان است و معمولاً سرمایهی لازم را جذب میکنند، آنطور که باید به امکان سنجی محصولات خود توجه نمی کنند. این دسته از کارآفرینان و استارتاپها همانهایی هستند که در درازمدت دچار مشکل میشوند.
محققان در متن پژوهش یاد شده آوردهاند: «کارآفرینانی که قدم به بازار های به اصطلاح “دور از دسترس” و بدنامی گذاشته اند که احتمال ورشکستگی در آنها زیاد است، نگاه بسیار عمیق تر و موشکافانه تری به جایگاه احتمالی محصول خود در بازار مورد نظرشان انداخته اند و همین امر به نوبه ی خود موجب شده نتیجه ی بهتری بگیرند».
با این تفاسیر، کارآفرینان چگونه می توانند در برابر وسوسه ی همرنگی با جماعت و پیروی از جامعه مقاومت کنند؟ شنا کردن بر خلاف جریان روندهای موجود ممکن است احمقانه به نظر برسد، با این وجود، تحقیقات نشان داده است این کار «گزینه ی جایگزین عاقلانه تر و هوشمندانه تری است».
محققان مورد اشاره به شرکت ها توصیه کرده اند فرایند هایی به کار بگیرند که مدیران و تصمیم گیران شرکت را پیش از شیرجه زدن درون بازار به بررسی دقیق محصولات وادار کنند.
منبع: