تفکر بسیاری از کارشناسان بازاریابی و مدیران ارشد شرکتها بر این است که سرمایهگذاری روی بهینهسازی سایت موجب هدر رفتن منابع مالی شرکت شده و نمی تواند بازگشت سرمایه خوبی را به همراه داشته باشد!
اما در عصر کنونی که شاهد حضور کاربران زیادی در اینترنت و رسانه های آنلاین هستیم و گرایشی که حاکی از علاقه آنها به جست وجو و فعالیت در این پلتفرم ها است، این تفکر را نقض میکند.
یکی از استراتژیهایی که در رشد و توسعه برند و کسب و کار شما به صورت آنلاین نقش مهمی ایفا میکند بهینهسازی و افزایش رتبه سایت است.
ممکن است این سوال مطرح شود که چرا بهینهسازی سایت تا این اندازه برای کسب و کارتان حیاتی است؟
در سال های اخیر افزایش تعداد کاربران اینترنت، موجب شده تا صاحبان کسب و کار با نمایش کالا یا خدمات شان به صورت آنلاین مشتریان بالقوه زیادی را جذب و آنها را در چرخه فروش قرار دهند.
با بهینه سازی و افزایش رتبه سایت در کلمات کلیدی مشخص به راحتی میتوان نام خود را در معرض دید مخاطبین قرار داده و از آن به عنوان مزیت رقابتی استفاده کرد.
برخی بر این عقیده هستند که بهینهسازی سایت فعالیتی ساده و ابتدایی است که تنها با قرار دادن متاتگهای کلمات کلیدی و توضیحات انجام میشود، اما با توجه به استانداردهای جدید گوگل و الگوریتم های پیچیدهای که برای امتیازدهی به سایتها لحاظ شده، بهینهسازی سایت تبدیل به حرفهای پویا و به روز شده و دیگر نمی توان با استفاده از متدهای قدیمی و بارگذاری محتوای زیاد در سایت به رتبه خوبی دست یافت.
در لیست زیر به بیان مختصر مواردی که توسط تیمهای حرفهای بهینهسازی سایت انجام میشود پرداختهایم:
یکی از اساسیترین فاکتورهای افزایش رتبه سایت در گوگل، یاهو و دیگر موتورهای جست وجو تعداد ورودی هایی است که سایت شما از دیگر سایتها دریافت میکند که به اصطلاح به آن بک لینک گفته میشود. شما میتوانید به راحتی بک لینکهایی را از سایتهای دیگر ایجاد کنید اما کیفیت آن سایتها برای گوگل حائز اهمیت است.
این یکی از خدماتی است که تیم های حرفه ای بهینهسازی سایت انجام می دهند که با شناسایی سایتهای مرتبط با زمینه فعالیت مشتری و ایجاد بک لینکهای مناسب موجب افزایش رتبه سایت در گوگل میشوند.
متخصصان بهینه سازی سایت با بازنگری و ارزیابی وب سایت شما اطمینان حاصل میکنند تا تمامی نکات و استانداردهای جدید در آن رعایت شده و می تواند امتیاز بهتری را از گوگل اخذ کند. اکثر افراد در حوزه بازاریابی اهمیت تعیین کلمات کلیدی در صفحات سایت را میدانند اما متدهای زیادی وجود دارد که با رعایت آنها میتوان میزان اثربخشی کلمات را افزایش داد.
همکاری با تیمهای حرفهای بهینهسازی سایت موجب کاهش هزینهها میشود. شرکتهای زیادی هستند که پیشنهاد مبالغی پایین جهت افزایش رتبه سایت مشتریان و ترغیب به فعالیت با آنها میکنند و پس از گذشت مدتی و عدم دستیابی به نتیجه مناسب موجب هدر رفتن هزینه، زمان و بی اعتمادی در مشتری میشود.
در حال حاضر در بازار ایران بهینهسازی سایت به دو روش انجام میشود:
۱. ایجاد ترافیک مجازی روی وب سایت از کانالهای مختلف که به آن black hat گفته میشود. با این روش سایت شما در مدت زمان کوتاهی موقعیت مناسبی را در گوگل به دست میآورد اما پس از مدتی این سایتها توسط گوگل شناسایی و بلاک شده و جایگاه آنها تنزل مییابد.
۲. با شناسایی و ارزیابی کلمات کلیدی و استفاده از متدهای استاندارد گوگل انجام میشود. در این روش سعی میشود با تهیه محتوای مناسب و ایجاد ارتباط بین رسانهها و سایتهای مرتبط میزان ترافیک آن افزایش یافته و موجب اخذ رتبه بهتری در گوگل شود. البته این روش مستلزم صرف زمان بیشتری نسبت به حالت اول است.
در نهایت بهینهسازی سایت می تواند در جذب مخاطبین بیشتر، توسعه برند و ایجاد مزیت رقابتی شود و کاهش هزینههای بازاریابی و تبلیغات را در پی خواهد داشت.
منبع: