مطالعهای که توسط Collective Bias انجامشده نشان میدهد که ۳۰ درصد مصرفکنندگان ممکن است محصولی را به توصیه وبلاگ نویسی بخرند که جزو افراد سرشناس و بهاصطلاح سلبریتی نیست. بر اساس این مطالعه، سرمایهگذاری روی بازاریابی از طریق افراد بانفوذ، کاری منطقی است. این اقدام میتواند زمینهای باشد برای اینکه شما را به سطح جدیدی از آگاهی درباره دیدگاه مشتریانتان برساند.
امروزه، بیشتر از هر زمان دیگری، مصرفکنندگان برای ارزیابی کارایی یک محصول و تصمیمگیری درباره اینکه آیا سرمایهگذاری روی آن ارزش دارد یا نه، به افراد تاثیرگذار مراجعه میکنند. بنابراین کمک گرفتن از یک فرد تاثیرگذار برای آنکه محصول شرکت شما بیشتر مقابل دید مردم قرار بگیرد میتواند درآمد شما را افزایش دهد، چرا که با استفاده از این روش، خواهید دید مصرفکنندگان، بر اساس نظرات این افراد بانفوذ، برای خرید تصمیمگیری میکنند.
در قسمت زیر، ۱۵ نفر از اعضای شورای آژانس فوربس توصیههایی را برای آن دسته از صاحبان کسبوکار ارایه میدهند که قصد دارند از بازاریابی افراد تاثیرگذار استفاده کنند:
۱ـ بهجای شمردن تعداد فالوئرها، روی مشارکت آنها تمرکز کنید
یاد بگیرید که چه طور بر اساس تحقیق، افراد تاثیرگذاری را شناسایی کنید که نهتنها میتوانند مقابل مخاطب هدف شما قرار بگیرند بلکه از معیارهای منسجمی برای جلب مشارکت برخوردارند. فرد تاثیرگذاری که فالوئرهای کمتری دارد ولی ازنظر تعداد لایک ها، اشتراکگذاریها و نظرات بالاتر است، معمولاً در مقایسه با کسی که جلب مشارکت بسیار کمی دارد (و بیشتر فالوئرهایش اسپم هستند) ارزش بیشتری برای کسبوکار شما خواهد داشت.
۲ـ یادتان باشد افراد بانفوذ هم مثل ابزارهای بازاریابی هستند
شاخصهای پوچ مثل تعداد فالوئرها و حتی میزان جلب مشارکت ممکن است شما را گمراه کند. بنابراین ابتدا از اطلاعات جمعیت شناختی مخاطبان آگاه شوید و لینکهای پیگیری یا tracking را در نظر بگیرید. امروزه تعداد افراد بانفوذ بسیار زیاد است، بنابراین اگر یکی از آنها همکاری نکرد، از یکی دیگر استفاده کنید.
۳ـ بازاریابی افراد تاثیرگذار را بخشی از بودجه تبلیغاتیتان در نظر بگیرید
متداولترین سوبرداشتی که از بازاریابی افراد تاثیرگذار میشود این است که میتوان آن را با هزینه کم یا در ازای محصول یا خدمتی انجام داد. اما، طی سال گذشته، میزان استفاده از بازاریابی افراد تاثیرگذار رشد چشمگیری داشته است، بنابراین نرخهای آنهم تغییر کرده است. درنتیجه لازم است بودجهای را مختص این روش بازاریابی کنار بگذارید.
۴ـ مراقب واقعیت تبلیغاتتان باشید
افراد بانفوذ به دلیل اقدامات فریبکارانهشان گاهی اوقات باعث ایجاد نگرش منفی در مخاطبان شدهاند. بنابراین لازم است مراقب صداقت و درستی پیامهایی که این افراد به مردم میدهند باشید، چرا که آنها نماینده برند شما هستند. به آنها فرصت لازم را برای تعامل با محصولات و خدماتتان بدهید تا وقتی برای شما تبلیغ میکنند، واقعی و از صمیم قلب صحبت کنند.
۵ـ وظایفتان را بهدرستی را انجام دهید
اگر بازاریابی افراد تاثیرگذار بهدرستی انجام شود میتواند ارزش زیادی به کمپین شما اضافه کند. بهترین توصیهای که میتوان کرد این است که افراد تاثیرگذار موردنظرتان را بررسی و بهدرستی انتخاب کنید. لازم است مطمئن شوید که فرد موردنظر نهتنها با برند شما همخوانی دارد، بلکه فالوئرهایش هم بخشی از بازار هدف شما هستند. بدین ترتیب میتوانید تضمین کنید که کمپین به نفع شما خواهد بود.
۶ـ به بلندمدت فکر کنید
اگر انتظار دارید در همان ماه اول شاهد افزایش فروش حاصل از بازاریابی افراد تاثیرگذار باشید، در اشتباهید. برندهایی که با افراد بانفوذ کار میکنند نباید فکر کنند این افراد، فروشندگانی هستند که فقط نتایج کوتاهمدت به همراه دارند، بلکه باید بدانند این افراد فایده مرکب دارند. بنابراین حتماً از فرایندهای پیگیری یا tracking استفاده کنید تا نتایج و دستاوردهای نهایی را در جستجوی ارگانیک (ورود به وبسایت از طریق موتورهای جستجو) و دستیابی اجتماعی اندازهگیری کنید.
۷ـ افراد تاثیرگذار اما کوچک را هم در نظر بگیرید
افراد کمتر شناختهشده اما تاثیرگذار میتوانند بهترین روش برای مشارکت با افراد تاثیرگذار و شناختهشده باشند. در بسیاری از موارد، این افراد فالوئرهای قدرتمند و فعالی دارند که میتوانند روی مصرفکنندگان تاثیر بگذارند. اگر این افراد با کسبوکار شما همخوانی داشته باشند، در مقایسه با افراد بانفوذ و بزرگ، به نتایج بهتری میتوانید دست پیدا کنید. افراد کمتر شناختهشده اما تاثیرگذار اغلب برای حمایت از شما هزینه زیادی دریافت نمیکنند. بنابراین بازدهی بهتری به دنبال دارند و میتوانید همکاری مستحکمی با آنها داشته باشید.
۸ـ صبور باشید؛ ارزشش را دارد
کسبوکارهایی که از بازاریابی افراد تاثیرگذار استفاده میکنند ممکن است به این نتیجه برسند که توسعه دستیابی برند مدتی طول میکشد، ولی بعدازاینکه به نتیجه برسد، شاهد افزایش بسیار زیاد در آگاهی مردم از برند خود خواهید بود. آنهایی که در بازاری رقابتی کار میکنند، این فرصت را دارند که مخاطبان مناسب را جذب کنند تا بتوانند در مورد برند شما و محصولات و خدماتتان، اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.
۹ـ انتظارات متقابل خود را شفافسازی کنید
لازم است مطمئن شوید هر دو طرف انتظارات شفافی دارند و میدانند هدف از مشارکت چیست. بازاریابی افراد تاثیرگذار در منظر بازاریابی امروز، ابزار قدرتمندی است، ولی میتواند با ریسک هم همراه باشد اگر طرفین از انتظارات یکدیگر خبر نداشته باشند. ما قراردادهای بسیار شفافی تنظیم میکنیم که بهطور خاص، انتظارات مربوط به ارتباطات آنلاین، جزئیات تبلیغاتی، نیازهای چندرسانهای و مالکیت را مشخص میکند.
۱۰ـ ROI واقعی را در نظر داشته باشید
اعداد و ارقام را با ارقام مربوط به رسانههای دیجیتال باکیفیت مقایسه کنید و برای مقایسه ROI از روش مستقیم استفاده کنید. ایجاد آگاهی عمومی دیگر کافی نیست، و آن دسته از افراد تاثیرگذاری که فقط برای طرفدارانشان بازارگرمی میکنند اغلب اعتبار لازم را برای شما ندارند. آیا میتوانید افراد تاثیرگذار «مخصوص به خودتان» را بسازید یا روی بازارهای معمولی کمهزینه تمرکز کنید و همین نتیجه یا حتی نتیجه بهتر از این بگیرید؟ در بیشتر مواقع، جواب این سوال مثبت است.
۱۱ـ روی مرتبط بودن با مخاطبان هدف خود تمرکز کنید
وقتی به محتوایی که قرار است ارایه دهید فکر میکنید، باید مخاطبتان را در نظر داشته باشید. به ویژگیهای خریداران خود فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که محتوایی که مینویسید برای آن گروه جالب، مفید یا انگیزهبخش باشد. ویژگیهای شخصیتی، فالوئرها و مشارکت، همگی عناصر مهمی هستند، ولی مرتبط بودن با مخاطبان هدف بر همه اینها ارجح است.
۱۲ـ گزینهای برای ارایه داشته باشید
هیچکس نمیتواند قدرت بازاریابی افراد تاثیرگذار و توانایی آنها در دستیابی سریع به نتیجه را انکار کند. برقراری ارتباط با یک فرد تاثیرگذار، ساده به نظر میرسد، ولی باید گزینهای برای گذاشتن روی میز داشته باشید. بازاریابی نفوذی، نوعی فعالیت انسان دوستانه برای کمک به برند نیست. بنابراین، فرد تاثیرگذاری را پیدا کنید که با رسالت برند شما همخوانی داشته باشد و استطاعت پرداخت هزینه بازاریابی از جانب او را داشته باشید.
۱۳ـ از آنها بخواهید اجازه دهند خدماتشان را آزمایش کنید
خود من فرد بانفوذی هستم و میخواهم بدانم رابطهام با یک فروشنده به نفع هردوی ماست و علاوه بر این، موردپذیرش مخاطبان من نیز هست. بنابراین، در اغلب مواقع، قبل از هر پیشنهاد و مبادله مالی، برای شرکتها آزمایش کوچکی انجام میدهم تا ببینم واکنش مخاطبانم چیست. هر فرد تاثیرگذاری که به موفقیت شما و جامعه هواداران خودش اهمیت بدهد همین کار را میکند.
۱۴ـ میزان موفقیت را بر اساس اهداف اندازهگیری کنید
بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار، یک هزینه تبلیغاتی است. اما یک ابزار بازاریابی منحصربهفرد محسوب میشود و باید بر اساس هدفی درست اندازهگیری شود. اغلب میبینم بودجه بازاریابی افراد تاثیرگذار را کم در نظر میگیرند چرا که در کوتاهمدت کمک مستقیمی به فروش نمیکند. بنابراین، بازاریابی افراد تاثیرگذار را بر اساس هدفی که میخواهید به آن دست پیدا کنید، مثل تاثیرگذاری، ترافیک وب، و تبدیل کاربر به مشتری و …، بسنجید.
۱۵ـ تقویمهای محتواییتان را مطابقت دهید
بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار و سئو از گذشته از روشهای متفاوتی استفاده میکردهاند، ولی هردوی این حوزهها بسیار شبیه به هم هستند و وقتی کنار هم کار کنند، میتوانند نتایج بزرگی را برای بازاریابی و خوشنامی برند به دنبال داشته باشند. این تلاشهای جمعی هم به بازاریابها و هم به افراد تاثیرگذار و آژانسهای سئو کمک میکند تا تاثیر مثبتی بر بیشتر KPI ها داشته باشند. توصیه ما این است که تقویمهای محتواییتان را به شکل مشارکتی تنظیم کنید.
منبع: