بایدها:
۱٫ صبر کنید و به دنبال کسب و کاری باشید که کاملا برای شما مناسب باشد. شما برای از دست دادن فرصتها جریمه نخواهید شد اما در صورت انتخاب نامناسب یا شکست میخورید و یا سالها زجر خواهید کشید. فرآیند انتخاب که نیاز به برنامهریزی فراوان و تجربه و دانش کافی دارد برای موفقیت شما حیاتی است.
۲٫ در عین حال فرصتطلب باید باشید. یک اشتباه بزرگ غفلت است. یعنی نتوانید فرصتی را که درست در مقابل شما است ببینید.
۳٫ برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق باید اراده قوی و از خودگذشتگی لازم برای دستیابی به هدفتان را داشته باشید.
۴٫ باید پیش از شروع به کار در مورد کسب و کاری که قصد راهاندازی آن را دارید، دانش فنی لازم را داشته باشید.
۵٫ سعی کنید کسب و کاری را بیابید که دارای پتانسیل اقتصادی بلندمدت باشد. این نصیحت را به خاطر داشته باشید: «به جایی بروید که گوی در حال رفتن به آن جا است، نه جایی که الان هست».
۶٫ به دنبال کسب و کاری باشید که در بازار امروز و فردا رشد کند. بسیاری فروشگاههای کوچک خردهفروشی دیگر از دور خارج شدهاند زیرا فروشگاههای عظیمی چون شهروند، رفاه و سایرین اجناس را با امکانات بیشتر و قیمت کمتر ارائه میکنند. حداقل به لحاظ مکانی دنبال جایی باشید که رقبای بزرگ شما را قورت ندهند.
۷٫ در اکثر کسب و کارهای خدماتی شما قدرت قیمتگذاری دارید و میتوانند مناسب باشند.
۸٫ اگر قصد تولید و فروش یک محصول را دارید، معایب و مزایای سپردن تولید به یک تولیدکننده ارزان قیمت را مورد توجه قرار دهید.
۹٫ واقعبین باشید. فریب سودهای کلان را نخورید. سود کلان در صورتی به دست میآید که کسب و کار درست را انتخاب کنید و پیش از شروع آن همه موارد را به دقت مورد بررسی قرار داده باشید.
۱۰٫ برای ارزیابی ایده محصول یا خدمت خود سعی حتما از دیدگاه مشتریان آتی به آن بنگرید و بفهمید چه چیزی محصول یا خدمت شما را برای ایشان جذاب میکند.
نبایدها:
۱٫ کارآفرینی فعالیتی جدی است که با مخاطراتی نیز همراه است، در صورتی که هنوز در تصمیم خود برای راهاندازی یک کسب و کار تردید دارید، نباید دست به کار شوید.
۲٫ به کسب و کارهایی که ممکن است بسیار چالشبرانگیز باشند نپردازید. بهتر است یک مانع یک متری را انتخاب کنید تا این که سعی کنید از روی یک مانع هفت متری بپرید.
۳٫ فعالیت کارآفرینانه نیاز به سرمایه دارد. پیش از تخمین درست هزینهها و پیشبینی منابع تامین مالی شروع به کار نکنید.
۴٫ اجازه ندهید اعتماد به نفس بیجا سبب عدم تحلیل دقیق برای انتخاب کسب و کارتان شود. شما نباید از شنیدن موارد منفی بترسید؛ بسیار بهتر است که از آنها آگاهی داشته باشید و هر چه سریعتر با آنها مواجه شوید.
۵٫ کسب و کارهایی که باید از آنها پرهیز کرد، عرضه کالاهای مصرفی معمولی است. جایی که شما باید تماما روی قیمت رقابت و کنید و باید پایینترین قیمت را داشته باشید تا باقی بمانید.
۶٫ وجود شرایط و اطلاعات مبهم، ناقص، غیرقطعی، سازماننیافته و غیرشفاف در شروع فعالیت هر کسب و کار طبیعی است. این شرایط نباید موجب هراس و دلسردی شما از ادامه کار شود.
۷٫ یک ایده برای شروع یک کسب و کار را تنها به این دلیل که تکراری است کنار نگذارید. بسیاری موارد ایدهها تکراری در عمل موفقتر از ایدهها نوآورانه هستند.
۸٫ اگر از نحوه انجام برخی فعالیتها همچون حسابداری اطلاعات کافی ندارید، به تنهایی عمل نکنید و حتما از کسانی که آن زمینه تخصص دارند مشاوره بخواهید.
۹٫ اجازه ندهید صرف خلاقانه بودن یک ایده شما را بفریبد و چشم شما را به روی سایر واقعیات ببندد. پیش از سنجیدن همه جوانب (مواردی که در درس اول به آنها اشاره شده است) کار خود را شروع نکنید.
۱۰٫ هنگام برآورد هزینههای راهاندازی خوشبین نباشید، معمولا اقلام هزینهای وجود دارند که تا پیش از شروع کار نادیده گرفته میشوند و سبب غیرواقعی شدن تخمینهای شما خواهند شد.
طرح کسب وکار
بایدها
۱٫ در صورتی که برای اولین بار میخواهید یک طرح کسب و کار بنویسید بایستی از تجربه افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید.
۲٫ برای دریافت تسهیلات مالی در اکثر موارد باید طرح کسب و کار مناسبی تهیه کنید.
۳٫ در هنگام نوشتن طرح کسب و کار باید همواره هدف از نوشتن و همچنین مخاطب آن (تشریح شده در متن درس ۱) را در نظر داشته باشید.
۴٫ بی شک مهم ترین جزء در موفقیت شما خودتان هستید. در هنگام تدوین طرح کسب و کار بر این تمرکز کنید که چگونه تجارب قبلیتان در کسب و کار جدید قابل استفاده هستند.
۵٫ برای اطلاع از چارچوب یک طرح کسب و کار میتوانید از الگوهای از پیش طراحی شده و آماده استفاده کنید.
۶٫ در طرح کسب و کار سعی فعالیت خود را به دقت شرح دهید و بیان کنید دقیقا چگونه قصد دارید به انجام آن بپردازید.
۷٫ ارزیابی کاملی از محیط اقتصادیای که کسب و کارتان جزئی از آن خواهد شد، انجام دهید. شرح دهید که کسب و کارتان چه منطقه و افرادی را پوشش میدهد و چگونه خود را با قانون سازگار میکند.
۸٫ جریان نقدینگی یکساله و میزان سرمایهگذاری مورد نیاز برای یک سال را تخمین بزنید و در طرحتان لحاظ کنید. این یکی از مهمترین بخشهای طرح کسب و کار شماست. بنابراین در انجام آن بسیار دقت کنید.
۹٫ در برنامه بازاریابی طرح خود، بازار هدف، خصوصیات، و نحوه دسترسی به آن را شرح دهید.
۱۰٫ تدوین یک طرح کسب و کار فعالیت نسبتا دشواری به حساب میآید. لذا با صبر و حوصله و گام به گام برای انجام آن اقدام نمایید.
نبایدها
۱٫ نوشتن طرح کسب و کار یک گام اساسی برای شروع هر فعالیت کارآفرینانه به حساب میآید. نباید به دلیل برخی دشواریها یا غیرضروری دانستن، از نوشتن آن سر باز زنید. معمولا کارآفرینان نوپا به نوشتن طرح کسب و کار بیمیل هستند و همین سبب بروز مشکلات آتی برای ایشان میشود.
۲٫ در تدوین طرح کسب و کارتان بلندپروازی نکنید؛ برخی محدودیتهای معقول را در هدفگذاری بلند مدت در نظر بگیرید (منظور از بلند مدت بیش از یک سال است). بهتر است که به اهداف کوتاهمدت پرداخته و در حین توسعه کسب و کار طرح خود را مورد بازبینی قرار دهید.
۳٫ در انجام تخمینهای مالی از خوش بینی پرهیز کنید. در واقع، به جای خوش بینی، در پیشبینی نیازمندیهای سرمایهای، برآوردهای زمانی، فروش و سود حاصل از آن بسیار محافظه کار باشید.
۴٫ در بیان دقیق استراتژیهای تبلیغاتی خود کوتاهی نکنید.
۵٫ از بیان مطالب به صورت پیچیده پرهیز کنید. کاری کنید که خواندن و فهمیدن طرح آسان باشد.
۶٫ خودتان را به منحصر به فرد بودن و یا یک اختراع ثبت شده متکی و محدود نسازید. موفقیت به سمت کسانی میآید که با پشتوانه اقتصادی کافی و برنامه مناسب شروع میکنند و نه لزوماً با اختراعات خاص و انحصارات.
۷٫ در یک طرح کسب و کار نباید تنها به نقاط قوت خود توجه داشته باشید. نقاط ضعف احتمالی و روشهای رفع آنها را نیز در نظر داشته باشید.
۸٫ اگر از نرمافزارهای کمکی برای نوشتن طرح کسب و کار خود استفاده میکنید، انتظار نداشته باشید که نرمافزار طرح کسب و کار شما را به صورت خودکار تولید کند. نرمافزارها تنها به شما برای نوشتن طرح کسب و کار در یک قالب مشخص کمک میکنند. این شما هستند که باید محتوای اصلی طرح را آماده کنید.
۹٫ اگر توانایی شما در مدیریت نقدینگی و انجام امور مالی کافی نیست، خود به تنهایی انجام این امور را به عهده نگیرید.
۱۰٫ اگر از کمک مشاور در تدوین طرح کسب و کار خود استفاده میکنید، نباید خود را از روند تدوین این طرح کنار بکشید. به یاد داشته باشید یک طرح کسب و کار خوب به شما در موفقیت کسب و کارتان بسیار کمک خواهد کرد و باید در تمام مراحل شکلگیری آن حضور فعال داشته باشید.
ابزارهای ارتباطی
بایدها
۱٫ شما باید بتوانید با مشتریان و همچنین تمام اشخاص و سازمانهایی که به نوعی به شما مربوط میشوند ارتباط مستمر برقرار کنید.
۲٫ نامههای شما حتما باید دارای سربرگ باشد و در آن اطلاعاتی از قبیل نام شرکت، نوع فعالیت، آدرس و شماره تماس، شماره نامه و… درج شده باشد.
۳٫ فهرستی از افراد و سازمانهایی که میخواهید ارتباط بیشتر و دوستانهتری با ایشان داشته باشید تهیه کنید، اطلاعات تماس آنها را استخراج کنید و به صورت دورهای و بهانههای مختلف با آنها تماس بگیرید.
۴٫ همواره سعی در بزرگتر نمودن دامنه ارتباط خود کنید. از هیچ فرصتی برای آشنایی با افراد جدید دریغ نکنید، آشنایان امروز میتوانند مشتریان فردای شما باشند.
۵٫ جلسات غیررسمی دورهای که در آن کارکنان بتوانند آزادانه با شما در مورد هر موضوعی که فکر میکنند لازم است، صحبت کنند؛ بهترین راه برای ایجاد ارتباطاتی دوستانه و صمیمانه در داخل سازمانتان است.
۶٫ سعی کنید اهداف، برنامهها و ارزشهای سازمان خود را به کمک همکارانتان تدوین کنید و آن را در اختیار کلیه کارکنان قرار دهید.
۷٫ انجام فعالیتهای مشترک خارج از کسب و کار مانند مهمانیهای سالانه، مسافرتهای دسته جمعی، تفریحات مشترک و … میتوانند جوی دوستانه و پر انرژی را بر سازمانتان حاکم کنند.
۸٫ حتماً و به سرعت یک سایت اینترنتی راهاندازی کنید. حتی اگر از طریق این سایت محصول یا خدمت خود را به فروش نرسانید میتوانید از طریق آن خود را به دیگران معرفی کنید.
۹٫ صندوق پست الکترونیک خود را هر روز مشاهده کرده و پستهای الکترونیک دریافت شده را بلافاصله جواب دهید.
۱۰٫ وبسایت و پست الکترونیک یکی از سریعترین و کمهزینهترین راههای ارتباط با شماست. پس حتماً در سر برگ نامههایتان و در کارت ویزیتتان آدرس آنها را قید کنید.
نبایدها
۱٫ در برقراری ارتباطات شرکت، نباید تنها مشتریان هدف باشند. شرکت باید تمام ذینفعان ارتباطات مناسبی برقرار نماید.
۲٫ نگذارید در افراد این تصور ایجاد شود که شما تنها موقعی که به آنها نیاز دارید با آنها تماس میگیرید.
۳٫ باید بسیار دقت کنید که جلساتی با کارکنان به منظور اطلاع از نظراتشان تشکیل میدهید، به جلسات غر زدن و دادن انرژی منفی به یکدیگر تبدیل نشود که در این صورت نتیجه منفی به بار خواهد آورد.
۴٫ از خط تلفنی که برای امور شخص و خانوادگی استفاده میکنید برای انجام امور مربوط به کسب و کارتان استفاده ننمایید.
۵٫ شماره تلفن همراهتان را در کارت ویزیت خود چاپ نکنید و آن را به کسانی بدهید که به آنها اجازه میدهید در هر لحظه که لازم بود با شما تماس بگیرند. البته اگر کسب و کار شما به گونه ای است که مشتریانتان در اکثر مواقع میبایست با شماره همراهتان تماس بگیرند این امر مستثنی خواهد بود.
۶٫ اگر نوع کسب و کار شما به گونهای است که به ندرت نیاز پیدا میکنید با افراد و سازمانهای تشکیلدهنده محیط کسب و کارتان از طریق فکس ارتباط برقرار کنید و یا فکسی را از ایشان دریافت کنید، نیازی به این دستگاه ندارید.
۷٫ به هنگام خرید کامپیوتر به کارکردی که از آن انتظار دارید فکر کنید. لزومی ندارد برای کامپیوتری که از آن فقط برای تایپ متون استفاده خواهید کرد، هزینه بالایی پرداخت کنید.
۸٫ از اهمیتگرفتن نسخههای پشتیبان (backup) چشمپوشی نکنید. نسخههای پشتیبان شما را در مقابل فاجعه از دست دادن بخشی حیاتی از داراییتان (اطلاعات کسب و کارتان) محافظت میکنند.
۹٫ در جلسات کاری تلفن همراه خود را خاموش و یا در حالت Silent قرار دهید و تلفن خود را در حین جلسه پاسخ ندهید و حتی sms هم نزنید. پاسخ به تلفن در حین جلسات علاوه بر آن که به نظم جلسه شما آسیب میرساند تصویر حرفهای شما را نیز مخدوش میکند.
۱۰٫ اگر در خانه کار میکنید، به اعضای خانواده خود اجازه ندهید تلفن کاری شما را جواب دهند یا از آن استفاده کنند.
سازمان کسب و کار
بایدها
۱٫ فعالیتهای مختلف کسب و کارتان را به صورت بخشهای جدا از هم تقسیم کنید.
۲٫ در مورد این که کدام بخش یا بخشها نیاز به استخدام کسی برای انجام کارها دارد، تصمیم بگیرید.
۳٫ معیارهای مناسب برای تقسیمبندی وظایف میان افراد و سازماندهی کسب و کار خود پیدا کنید.
۴٫ فهرستی از معایب و مزایای داشتن شریک و فعالیت، به صورت گروهی برای اتخاذ تصمیم در مورد آن، تهیه کنید.
۵٫ برای جایگاه شغلی در کسب و کار خود یک شرح شغل شامل فهرستی از وظایف آن شغل، تحصیلات، تواناییها و مهارتهای لازم برای آن شغل تهیه کنید.
۶٫ برای استخدام افراد جدید رویه مشخص و معیارهای عینی داشته باشید.
۷٫ نظام حقوق و پاداشی متناسب با وظایف هر فرد و با در نظر گرفتن روشها مورد استفاده از سوی رقبای موفق خود داشته باشید.
۸٫ هنگام تصمیمگیری در مورد نیاز برای استخدام، به روند رشد فعالیتهای کسب و کار خود و نیازهای آتی آن توجه داشته باشید.
۹٫ از روشهای مختلف و متنوع برای تشویق و انگیزش کارکنان خود استفاده کنید.
۱۰٫ هنگام استخدام افرادی که قرار است با مشتریهای کسب و کار شما بیشتر تماس داشته باشند، بیش از همیشه دقت کنید. جلب و حفظ رضایت مشتری مهمترین عامل موفقیت شما است.
نبایدها
۱٫ وظایف مختلفی که برای هر فرد در کسب و کار شما مشخص میشود نباید بیش از حد متنوع و نامتناسب باشد.
۲٫ هنگام تقسیم کار میان افراد وظایف را بیش از حد جزئی و دقیق مشخص ننمایید.
۳٫ طوری برنامهریزی و تصمیمگیری نکنید که در عمل موفق به اجرای آن نشوید. به عبارت دیگر وظایف را آنقدر سنگین تعریف نکنید که فرد نتواند از عهده آن برآید و عملا روحیه خود را از دست بدهد.
۴٫ مسایل مربوط به سازمان کسب و کار و رویههای انجام کارها را به صورت مقطعی و کوتاهمدت ننگرید.
۵٫ نباید به تمام کارها و مسایل خود به تنهایی رسیدگی نمایید. یادبگیرید بتوانید وظایف را به دیگران بسپارید.
۶٫ برای استخدام با عجله عمل نکنید. سعی کنید از همه امکانات و ابزار موجود برای ارزیابی افراد استفاده کنید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید.
۷٫ تنها یک معیار برای تصمیمگیری در مورد استخدام مانند آشنایی قبلی، میزان تخصص و … در نظر نگیرید. تا آن جا که ممکن است به همه موارد توجه کنید.
۸٫ از آموزش و به روزرسانی تواناییهای کارمندان خود غافل نباشید.
۹٫ نظام پرداخت حقوق و پاداش شما نباید به گونهای باشد که افراد بتوانند به سادگی میان شما و رقیبتان مقایسه نمایند.
۱۰٫ تشویق کارکنان خود را به صورتی انجام ندهید که احساس کنند مورد تبعیض واقع شدهاند.
تجارت الکترونیک
بایدها
۱٫ وبسایت شما باید دارای طراحی ساده باشد که به راحتی به بازدیدکنندگان اطلاعات مورد نیازشان را در مورد کسب و کار شما ارائه دهد.
۲٫ حتما از نامی برای وبسایت خود استفاده کنید که به سادگی در خاطر باقی بماند.
۳٫ با در نظر گرفتن همه مزایا و معایب داشتن یک سرور و یا استفاده از خدمات هاست در مورد آن تصمیمگیری کنید.
۴٫ در مواردی که فکر میکنید دانش فنی لازم برای تصمیمگیری را ندارید، حتما از کمک و مشاوره متخصصان استفاده کنید.
۵٫ تعداد بازدید کنندگان، زمانهای اوج مراجعه، قسمتهای جذاب سایت شما از نظر ایشان و سایر موارد این چنینی را مد نظر داشته باشید.
۶٫ برای طراحی وبسایت، استفاده از خدمات هاستینگ یا خرید سرور، از چند شرکت قیمت بخواهید و پس از مقایسه از بین آنها انتخاب کنید.
۷٫ فراموش نکنید که مخاطب شما چندان صبور نیست. پس صفحات خود را سبک طراحی کنید تا سریع بالا بیاید.
۸٫ اگر از یک طراح حرفهای برای طراحی وبسایت خود استفاده میکنید، حتما با وی قراردادی مکتوب که به صورتی واضح تنظیم شده است، امضا کنید.
۹٫ جذابیت و سادگی در استفاده از وبسایت خود را از دید مشتریان ارزیابی کنید. تنها مجذوب موارد فنی طراحی وبسایت نشوید.
۱۰٫ به نکاتی که برای بهبود رتبه وبسایت شما در موتورهای جستجو لازم است، توجه داشته باشید.
نبایدها
۱٫ برای تصمیمگیری در مورد نیاز به راهاندازی یک وبسایت برای کسب و کارتان عجله به خرج ندهید. تنها هنگامی چنین کاری انجام دهید که واقعا به وبسایت نیاز داشته باشید و از طریق آن بتوانید به موفقیت کسب و کار خود کمک کنید.
۲٫ استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک تنها به داشتن یک وبسایت محدود نمیشود. سعی کنید ابزارها و امکانات مختلف آن را بشناسید.
۳٫ صفحه وب یک فروشگاه ۲۴ ساعته است. هیچ گاه نباید به دلیل مشکلات فنی یا مشکلات دیگر امکان بازدید از وبسایت شما برای مشتریان وجود نداشته باشد.
۴٫ اگر بار ترافیکی وبسایت شما چندان زیاد نیست، نباید بیجهت هزینههای خرید یک سرور را به کسب و کار خود تحمیل نمایید.
۵٫ از فیلمها و تصاویر گرافیکی که وبسایت شما را سنگین میکند و ظاهر آن را نازیبا میکند استفاده نکنید.
۶٫ در صورتی که میخواهید از یک طراح حرفهای برای طراحی وبسایت خود استفاده کنید، پیش از اطمینان از صلاحیت وی با او قرارداد نبندید و تا پیش از تحویل کامل کار تمام پرداختهای خود را به وی انجام ندهید.
۷٫ در وبسایت خود از فونتهای غیرمعمول و خاص استفاده نکنید چون ممکن است در بسیاری مرورگرها قابل مشاهده نباشند.
۸٫ اگر طراحی وبسایت وقت زیادی از شما میگیرد آن را به دیگران بسپارید. داشتن یک وبسایت احتمالا مهمترین مساله برای کسب و کار شما نیست.
۹٫ برای تبلیغ محصول خود از ارسال ایمیلهای بسیار زیاد و بدون هدف خودداری نمایید.
۱۰٫ افراد را مجبور نکنید مدام ایمیلهای شما را ببینند. به آنها این امکان را بدهید که در صورت تمایل از فهرست ایمیلهای شما خارج شوند.
حسابداری و جریان وجوه نقد
بایدها
۱٫ در ابتدای راهاندازی یک کسب و کار شما شخصا باید در فعالیتهای مربوط به حسابداری وارد شوید و آنها را فراگیرید.
۲٫ دانش حسابداری را باید تا حدی یاد بگیرید که بتوانید صورتهای مالی مانند ترازنامه و حساب سود و زیان را بخوانید و متوجه شوید.
۳٫ نسبتهای مالی مربوط به کسب و کار خود را محاسبه کنید و آنها را با کسب و کارهای رقیب مورد مقایسه قرار دهید.
۴٫ هنگام راهاندازی یک کسب و کار در صورتی که تجربه انجام امور حسابداری را ندارید، حتما از مشورت و کمک یک حسابدار استفاده نمایید.
۵٫ صورتهای مالی خود را مرتب و برای دورههای تا حد امکان کوتاه تهیه کنید.
۶٫ برای همه اجناسی که میخرید یا هر مورد هزینه دیگر، از فروشنده فاکتور یا رسید بخواهید.
۷٫ با اعمال برخی کنترلهای داخلی روی فعالیتهای کارکنان خود، مانع از هدر رفت منابع به دلایل مختلف در کسب و کار خود شوید.
۸٫ روالهای مشخصی برای انجام فعالیتهای مختلف از جمله تحویل و ترخیص کالا، اقدام به خرید و … ایجاد نمایید. برای این کار فرمهای مخصوص طراحی کنید.
۹٫ حسابهای بانکی خود و کسب و کارتان را دست کم ماهی یک بار مورد بازرسی و تسویه قرار دهید.
۱۰٫ باید متوجه تفاوتهای هر یک از اقلام در صورتهای مالی باشید. وجه نقد و اسناد دریافتنی هر دو جزء داراییهای جاری به حساب میآیند، اما مطالبات تامینکنندگان را نمیتوانید با اسناد دریافتنی که ممکن است محقق نشوند، بپردازید.
نبایدها
۱٫ تنظیم صورتهای مالی برای کسب و کار خود را تا پایان سال به تعویق نیاندازید. این کار باید جزء وظایف مستمر خود یا حسابدارتان باشد.
۲٫ رسیدها، فاکتورها و سایر اسناد مربوط به دریافتها و پرداختهای خود را دور نریزید. آنها را به صورتی منظم نگهداری کنید.
۳٫ ثبت هزینهها و درآمدهای خود در دفاتر را به بعدها موکول نکنید. سعی کنید این کار را با کمترین تاخیر انجام دهید.
۴٫ تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به هر سال را به بعد از پایان تیرماه سال آینده موکول نکنید. تحویل به موقع اظهارنامه حتی در صورتی که اطلاعات آن ناقص باشد، موجب معافیت شما از جریمههای مربوط به عدم تحویل به موقع خواهد شد.
۵٫ هیچ گاه نباید حسابهای شخصی و حسابهای مربوط به کسب و کار خود را با هم مخلوط کنید.
۶٫ در به خاطر سپردن ارقام، زیاد به حافظهتان اعتماد نداشته باشید. سعی کنید در اسرع وقت و با دقت حسابها را روی کاغذ بیاورید.
۷٫ هیچ گاه از موجودی فعلی و نیازهای آتی خود به وجه نقد غافل نشوید. باید برای تامین نیاز خود از قبل برنامهریزی کنید.
۸٫ نسبتهای مختلف مالی برای کسب و کار خود را زیر نظر داشته باشید و تنها به یک شاخص اعتماد نکنید. کسب و کار شما ممکن است در حالی که بسیار بیش از بدهی، دارایی دارد به دلیل کمبود وجه نقد با خطر ورشکستگی روبرو شود.
۹٫ چکهایی که امضا کردهاید اما هنوز موعد آنها فرا نرسیده را فراموش نکنید. موعد پرداختها را در جای معینی یادداشت کنید و همواره به آن توجه داشته باشید.
۱۰٫ برای همه فعالیتهای حسابداری تنها به حسابدار خود متکی نباشید. به گونهای عمل کنید که بتوانید در صورت لزوم کارها را تحویل گرفته و به حسابدار دیگری بسپارید.
گسترش کسب و کار و رویارویی با مشکلات مربوط
بایدها
۱٫ در سالهای اولیه راهاندازی یک کسب و کار خودتان باید در تمام زمینهها به صورت جدی فعال باشید و تجربه کسب کنید.
۲٫ اگر میخواهید کسب و کار خود را گسترش دهید، باید یاد بگیرید کارها را به دیگران بسپارید.
۳٫ برای ارزیابی نحوه انجام شدن فعالیتهایی که به دیگران واگذار میکنید، شاخصهای عینی در نظر بگیرید و برنامهریزی کنید تا بتوانید عملکرد واقعی آنها را با برنامه مقایسه و ارزیابی کنید.
۴٫ در یک کسب و کار گسترش یافته، شما باید بتوانید بروز مشکلات و زیاندهی در یک بخش را به سرعت تشخیص دهید. تشکیل مراکز سود و تهیه مرتب گزارشهای عملکرد میتواند شما را در این راه یاری کند.
۵٫ برای مدیران خود مشوقهایی قرار دهید که تنها شیوه عملکرد آنها در دریافت یا عدم دریافت مشوقها موثر باشد.
۶٫ سپردن اختیار به هر یک از کارکنانتان باید همراه با خواستن مسولیت از ایشان باشد.
۷٫ دورههای تنظیم و بررسی صورتهای مالی را کوتاه درنظر بگیرید.
۸٫ برای تشویق مدیران خود روشهایی که توسط رقبای موفق شما استفاده میشوند، را مورد توجه قرار دهید.
۹٫ فعالیت خود را تنها در زمینههایی گسترش دهید که به آن علاقه دارید.
۱۰٫ گسترش فعالیت کسب و کار شما حتما باید بدون افت کیفت محصولاتتان صورت گیرد.
نبایدها
۱٫ وقتی کسب و کار شما هنوز با مشکلات جدی روبرو است نباید برای گسترش آن اقدام کنید.
۲٫ اختیار برخی تصمیمهای کلیدی، مثل امضا کردن چکها را به دیگران نسپارید.
۳٫ به دلیل ترس انجام نشدن درست کارها از واگذاری آن به دیگران خودداری نکنید.
۴٫ چون کسب و کار فعلی شما سودآور است نمیتوان نتیجه گرفت در طی فرایند رشد نیز سودآوری حفظ خواهد شد. برای کسترش کسب و کار خود با عجله عمل نکنید. هرگز چند شعبه را با هم راهاندازی نکنید.
۵٫ تجربه موفق کارآفرینی در یک زمینه نامرتبط با کسب و کاری که حالا قصد راهاندازی آن را دارید، نباید سبب اعتماد به نفس و اطمینان بیجای شما به موفقیت گردد.
۶٫ برنامه تقسیم سود خود را زیاد از حد پیچیده نکنید، طوری هیچ کس از آن سر درنیاورد. آن را به صورت مکتوب درآورده و به اطلاع مدیران خود برسانید.
۷٫ نباید بدهیهای کسب و کار شما هیچ گاه از یک سقف مشخص فراتر رود. گزارشهای مالی خود را به صورت مرتب تهیه کنید و مورد بررسی قرار دهید.
۸٫ کسب و کار خود را روی عرضه کالاهای معمولی که در آن امکان قیمتگذاری ندارید گسترش ندهید.
۹٫ وارد عرصههایی از کسب و کار نشوید که در آنها قدرت رقابت ندارید. مزیتهای خود را بر رقبا شناسایی کنید و آنها را توسعه دهید.
۱۰٫ برای گسترش کسب و کار خود از این شاخه با آن شاخه نپرید. به فعالیتهایی بپردازید که در آنها تجربه لازم را کسب کردهاید.
ثبت شرکت
بایدها
۱٫ پیش از شروع به فعالیت و راهاندازی یک کسب و کار باید در مورد این که آیا نیاز به ثبت یک شرکت برای کسب و کار خود دارید یا خیر تصمیم بگیرید.
۲٫ پیش از اقدام برای ثبت شرکت خوب در مورد انواع شرکتها، تفاوت آنها و ویژگیهای هر یک تحقیق کنید. در صورت نیاز از مشاوره و راهنمایی افراد مطلع بهره گیرید.
۳٫ پیش از ثبت شرکت به صورت رسمی، ترکیب شرکا و سهامداران، حقوق و مسولیتهای هر یک را به صورت روشن و واضح مشخص و مکتوب نمایید.
۴٫ پیش از مراجعه به اداره ثبت شرکتها، چند نام (حتما بیش از یک نام) برای شرکت خود در نظر بگیرید.
۵٫ پیش از مراجعه برای ثبت شرکت، فهرستی از مدارک و اقداماتی که باید انجام دهید تهیه کنید.
۶٫ عنوان شرکت سهامی یا شرکت با مسئولیت محدود باید در نام هر یک از این دو نوع شرکت قید شود.
۷٫ تصمیماتی که در جلسات هیاتمدیره، شرکا و سهامداران اتخاذ میشود در قالب صورتجلسههای مکتوب که به امضای حاضرین در جلسه رسیده است، نگه دارید.
۸٫ در انتخاب نام برای شرکت خود خوب دقت کنید. نامی که خوب انتخاب شده است سبب ماندگاری شما و کسب و کارتان در ذهن مشتری خواهد شد.
۹٫ برای دریافت و پلمپ دفاتر روزنامه و کل باید به صورت سالانه به اداره ثبت شرکتها مراجعه نمایید.
۱۰٫ در صورتی که در نام شرکتتان میخواهید از کلماتی استفاده کنید که چندان متداول نیستند، حتما مدارکی در اختیار داشته باشید که نشان دهند آن کلمات فارسی هستند.
نبایدها
۱٫ برای ثبت شرکت عجله به خرج ندهید.
۲٫ پیش از ثبت شرکت اقدام به انتخاب نام، طراحی سربرگ و آرم و … ننمایید.
۳٫ آگاه باشید و در دام افراد و موسساتی که در قالب ارائه مشاوره برای ثبت شرکت به شما مراجعه میکنند، نیافتید. پیش از هر اقدامی باید از صلاحیت حرفهای این افراد اطمینان داشته باشید.
۴٫ محتوای تمام اوراقی که امضا میکنید خوب و با دقت بخوانید. هیچ گاه چیزی را قبل مطالعه دقیق امضا نکنید.
۵٫ دقت کنید، درج نام یک فرد در نام یک شرکت با مسئولیت محدود، مسولیتهایی قانونی برای وی به همراه دارد. پیش از اطلاع کافی و درست از این مساله چنین کاری نکنید.
۶٫ در نامی که برای شرکت خود انتخاب میکنید، از کلمات کلی همچون ایران، ملی و … استفاده نکنید.
۷٫ در نام شرکت خود از کلمات خارجی استفاده نکنید.
۸٫ تکمیل دفاتر کل و روزنامه را برای روزهای پایانی سال نگذارید. عادت کنید این کار به صورت دورهای و مرتب انجام دهید.
۹٫ پذیرش ثبت شرکت شما با یک نام به این معنی نیست که شرکت دیگری با نام مشابه وجود ندارد. سعی کنید از راههای مختلف از جمله جستجو در اینترنت اطمینان یابید که نام منحصر به فردی انتخاب کردهاید.
۱۰٫ پلمپ دفاتر روزنامه و کل را به روزهای پایانی سال موکول نکنید. چنین کاری ممکن است باعث اتلاف وقت فراوان شما شود.
منبع: