موضوع امنیت باید همواره یکی از اولویتهای هر سایت تجارت الکترونیک باشد، اما به نظر میرسد که گویی این موضوع همچنان خیلی مورد اهمیت و توجه فعالان این عرصه قرار نگرفته است.
تحلیل موارد حملههای انجامشده به سایتهای فروش آنلاین در سالهای گذشته اطلاعاتی را روشن میکند که فعالان این عرصه آنچنان هم با آنها ناآشنا نیستند: بر اساس این اطلاعات میتوان گفت که این دسته از سایتها همچنان جزء بالاترین هدفها با ۱۷% در سال ۲۰۱۵ و ۱۱% در سال ۲۰۱۴ برای هکرها بودهاند.
یافتن انگیزه این دسته از افراد هم خیلی سخت نیست، چرا فقط توجه به حجم معاملات این سایتها نشان میدهد که این حجم در سال ۲۰۱۵ برابر ۴۵۵ میلیون یورو بوده و انتظار میرود با ۱۳% افزایش در سال ۲۰۱۶ به ۵۱۰ میلیون یورو و در سال ۲۰۱۷ ۵۹۸ میلیون یورو افزایش پیدا کند.
چطوری یک وبسایت تجارت الکترونیک بسازیم که مشتریان به آن اعتماد کنند؟
تجارت الکترونیک، بدون شک حوزه بسیار وسیعی است بهمنظور اینکه یک سایت در این عرصه با موفقیت روبرو شود، باید همواره سودآور باشد، به عبارتی باید از قدرت و توان تبدیل بازدیدکننده به مشتری نهایی برخوردار باشد. اما چه چیزی درواقع موجب ایجاد این توان میشود؟
کاملاً روشن است که فاکتورهای زیادی در این موضوع اثرگذار هستند و اعتماد مشتریان مهمترین آنهاست.
در ادامه گامهایی را شرح میدهیم که برای جلب اعتماد مشتریان میتوانید از آنها بهره ببرید:
۱- وبسایت خود را از طریق یک مهروموم امنیتی، معتبر سازید و یک نماد اعتماد برای آن تهیه کنید. یکلایه امنیت انتقال برای آن داشته باشید.
مهروموم امنیتی
نمونههای غیربومی این مهرومومهای امنیتی مثل McAfee و Norton Secured Seal تأثیر قابلتوجهی بر روی نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری داشتهاند که بهطور متوسط برابر حدود ۱۱% است. اما بهعنوان نمونه بومی آن میتوان به نماد الکترونیک فروشگاههای ایرانی اشاره کرد که حتی در موارد بسیاری دیدهشده درج نام سایت، در سایت این نماد بهعنوان یک بک لینک عمل کرده و بازدیدکنندههای بسیار زیادی را به سمت سایت تجارت الکترونیک مربوطه هدایت میکند.
امنیت لایه انتقال
پروتوکول امنیتی لایه انتقال که با استفاده شدن از حروف HTTPS در ابتدای آدرس یک سایت مشخص میشود، نشاندهنده استفاده سایت مذبور از روشی امن برای انتقال اطلاعات کاربر بوده و از طرفی گوگل هم در سایت ۲۰۱۴ اعلام کرده که سایتها استفادهکننده از این پروتوکول از رتبه بالاتری در رتبهبندی خود برخوردار میشوند.
همچنین بر اساس تحقیقی دیدهشده که ۸۴% کاربران در برخورد با سایتی که از لایه امنیتی استفاده نکنند، خرید خود را متوقف کرده و از آن خارج میشوند.
۲- جزئیات اطلاعات تماس خود را بر روی سایت منتشر کنید.
بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ از بین ۲۰۰۰ شهروند انگلیسی انجامشده، ۴۶% پاسخدهندگان بهروشنی اعلام کردهاند که عموماً از وبسایتهایی خرید میکنند که دارای اطلاعات تماس دقیق و روشنی باشند. این موضوع بهروشنی نشان میدهد که یکراه مطمئن برای به دست آوردن اعتماد کاربران و از بین بردن ترس آنها نسبت به سایتهای کلاهبرداری و … داشتن یک آدرس دقیق روشن فیزیکی برای مراجعه و یک شماره تماس برای تماس کاربران در مواقع موردنیاز هست.
۳- هزینههای حملونقل معقول تعیین کنید، زمان تحویل را مشخص کنید و شیوههای پرداخت و سیاستهای منطقی و درستی برای بازگرداندن پول در نظر بگیرید.
تحقیقی که در این زمینه انجامشده بهروشنی اعلام میدارد که بیش از ۶۰% مشتریان تمایل به تکمیل کردن خرید خود بر روی وبسایتهایی دارند که مبلغ دقیقی برای حمل کالای خریداریشده معین کرده باشند. همچنین ۷۱% این مشتریان اغلب سبد خرید خود را به دلیل وجود هزینههای غیرقابلپیشبینی و مخفی ترک میکنند، ۷۵% به دلیل هزینههای حمل بالا و ۵۹% هم به دلیل نگرانی در شیوههای پرداخت درنهایت تصمیم به ترک سبد خرید خود میگیرند.
نکته نهایی اینکه باید تکلیف خود را با هزینهها مشخص کنید و بهطور روشن و صریح در رابطه با هر موضوعی که هزینه اضافی را برای مشتری ایجاد کند، اظهارنظر کنید و همچنین با استفاده از روشهای پرداخت گیجکننده، پیچیده و غیرمنطقی سعی در قانع کردن و ساکت کردن مشتریان خود نداشته باشید.
۴- حمل رایگان داشته باشید.
مشتریان اغلب در هر حالتی از هدایای رایگان استقبال میکنند. یکی از راه و روشهایی که بارها هم به آن اشارهشده و بهعنوان یکی از روشهای ترغیب مشتریان به تکمیل خرید خودشان در فضای آنلاین مورداستفاده قرار میگیرد، حمل رایگان کالا و محصولات خریداریشده است.
بهعنوان یک نمونه کاملاً مشخص از چگونگی تأثیرگذاری حمل رایگان محصولات بر میزان تبدیل بازدیدکننده به مشتری میتوان به تحقیق انجامشده توسط Red Door در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد که در آن با اضافه شدن حمل رایگان خدمات و محصول، میزان فروشهای آنلاین تا ۹۰% افزایش را تجربه کرده بود.
۵- پشتیبانی فوری ارائه دهید.
یکی از بهترین روشها برای به دست آوردن اعتماد مشتریان و وفاداری آنها ارائه خدمات مشتریان قابلاعتماد و همچنین پایدار و پیوسته است.
مشاهده شده است که نرخ تبدیل مشتریان برای یک شرکت از افزایش قابلتوجه و باورنکردنی ۲۵۰% تنها با گوش دادن به صحبتها و خواستههای مشتریان و تشخیص نقاط درد و نارضایتی آنها افزایش پیداکرده است. این کار درواقع از طریق چک کردن بیش از ۱۰۰۰ تماس آنلاین مشتریان با مرکز خدمات مشتریان و همچنین بررسی و رسیدگی کردن به بیش از ۲۰۰۰ پیام ارسالشده از طرف مشتریان شامل شکایات و … حاصلشده است.
۶- برای حضور در شبکههای اجتماعی بودجه تعیین کنید. با حضور آنلاین برای تجارت الکترونیک خود کسب اعتماد کنید.
شبکههای اجتماعی
آمار مرتبط با حوزه تجارت الکترونیک که توسط سایت HostingFacts.com جمعآوریشده است، به موارد زیاد اشاره دارد:
– فروشهای ایجادشده درنتیجه هدایت کاربر از شبکههای اجتماعی در سال ۲۰۱۴ با پیشبینی افزایش در سالهای آتی رشدی معادل ۲۰۲% را تجربه کردهاند.
– ۳۸% از مصرفکنندگان اعلام کردهاند که تعامل در شبکههای اجتماعی یکی از دلایل آنها برای بازدید از وبسایت خردهفروشان بوده است.
نظرت درجشده توسط کاربران آنلاین
بر اساس مقالهای که توسط Kissmetrics منتشرشده است، ۵۵% از تصمیمهای خرید خریداران تحت تأثیر نظرات کاربران آنلاین انجامشده است، که تأکید دارد که موضوع تائید اجتماعی یک شعار دیگر نبوده و این موضوع که کسبوکار شما بهصورت آنلاین قابل پیدا شدن و در دسترس باشد بهشدت بر میزان اعتماد مشتریان میافزاید.
۷- از کاربرپسند بودن و سرعتبالای سایت اطمینان کسب کنید.
در سال ۲۰۱۶ یک اینفوگرافیک توسط سایت NetImperative.com منتشر شد که حقایق جالبتوجه زیر را در رابطه با سرعت سایت و کیفیت طراحی آن نشان میداد:
– رضایت مشتری به ازاء هر یک ثانیه که بالا آمدن یک وبسایت به طول بیانجامد چیزی در حدود &% کاهش پیدا میکند.
– ۶۵% مصرفکنندگان بیشتر از ۳ ثانیه خود را معطل بالا آمدن یک وبسایت نمیکنند.
– ۷۶% از مشتریان معتقدند که راحتی استفاده از یک وبسایت تنها و مهمترین خصوصیت یک وبسایت است.
– ۹۳% از مصرفکنندگان تصمیمهای خرید خود را بر این اساس قرار میدهند که آیا ظاهر بصری وبسایت موردنظر را دوست دارند یا خیر؟
– ۵۲% از مصرفکنندگان هم درصورتیکه طراحی ظاهری یک وبسایت را دوست نداشته باشند، آن وبسایت را ترک کرده و هرگز به آن برنمیگردند.
با توجه بهتمامی این موارد، همواره در نظر داشته باشید که طراحی سایت خود را به صورتی مدنظر داشته باشید که حرکت و هدایت کاربر در درون آن ساده و آسان باشد نیازی به پهنای باند سرعت زیاد اینترنت برای جابجا شدن کاربر از صفحهای به صفحه دیگر نداشته باشد که تنها موجب کاسته شدن از میزان رضایت کاربر است. درحالیکه طراحی ظاهری و بصری یک وبسایت بهطور حتم یکی از فاکتورهای اساسی برای در نظر گرفتن در یک وبسایت است، امام همهچیز به طراحی ظاهری یک وبسایت ختم نمیشود.
نتیجهگیری
در کسبوکارهای مبتنی بر تجارت الکترونیک ، همواره با رقابت روبرو هستید و برای برنده شدن در این رقابت تنها و بهترین راهحل شما به دست آوردن اعتماد مشتریان و خوشحال کردن آنها تا مرز وفاداری است و ازآنجاییکه تقاضا و احساسات مصرفکننده در طی زمان تغییر کرده و تکامل پیدا میکند، به یاد داشته باشید که همواره بر عملکرد خود نظارت داشته باشید، آن را تحلیل کنید و کمبودهای آن را رفع کنید.
منبع
http://www.ibazaryabi.com/