در دنیایی که رقابت در آن بیداد میکند، متمایز بودن، و داشتن هویت منحصربهفرد، بسیار دشوار است. اما این دشواری به معنای غیرممکن بودن نیست. نگاهی به برندهای بزرگ مثل پپسی، کی اف سی و زارا بیندازید. این برندها، هویت منحصربهفردی دارند و بدین ترتیب توانستهاند سهم بزرگی از این بازار را از آن خود کنند. متمایز بودن به شکل موثر، یکی از چالشهای اصلی پیش روی کسبوکارهای کوچک است، چرا که این شرکتها ناچار هستند با شرکتهای بزرگ رقابت کنند.
بیایید نگاهی به هفت روش بیندازیم که به کسبوکار شما کمک میکند تا در میان رقبا بدرخشد. تکتک روشهای زیر در شرکتهای مختلفی درست عمل کردهاند. شما در استراتژی برندسازی خود از کدامیک استفاده میکنید؟
۱ـ ارایه خدمات فوقالعاده چشمگیر به مشتریان
حتی اگر در صنعت خدمات فعالیت نمیکنید، با مشتریان خود مثل شاهزادگان رفتار کنید. بعضی عقیده دارند خدمات به مشتری تنها در صنعت خدمات معنا دارد، ولی این باور کاملا غلط است. همه مشتریان انتظار دارند خدمات خوبی دریافت کنند و به انتظار کشیدن در صفهای طولانی یا دریافت پاسخهای ناقص از نمایندگان علاقهای ندارند. حدود ۷۵ درصد از مشتریان میگویند ازنظر آنها برای سنجیدن شایستگی شرکت باید به خدمات شرکت به مشتری نگاه کرد. دو مورد از شرکتهای سرشناسی که خدمات بسیار خوبی به مشتریان ارایه میکنند آمازون و هیوندای هستند. بااینحال به نظر میرسد شرکتهای کوچک در این زمینه بهتر عمل میکنند، چرا که قدرت پشتیبانی چشمگیر از مشتری و تاثیر آن برجذب مشتریان وفادار را کشف کردهاند.
۲ـ اشتباهات را بپذیرید و مشکلات را حل کنید تا روابط مستحکمتری ایجاد کنید
ازنظر مشتریان، تجربه است که برند را میسازد. اگر فقط یک تجربه بد داشته باشند، دور آن برند را خط میکشند و این بازخورد منفی مانند زبانههای آتش شعله میکشد و دهانبهدهان و از طریق رسانههای اجتماعی همهجا را فرامیگیرد. بنابراین لازم است برای بهبود تجربه مشتری نهایت تلاش خود را به کار بگیرید و شاید حتی لازم باشد گاهی روش کار خود را تغییر دهید. یکی از نکات مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که اشتباهات خود را بپذیرید، خواه این اشتباهات عمدی یا غیرعمدی باشند. مشتریان، کسبوکارهایی را که به اشتباهات خود اعتراف میکنند و برای اصلاح آنها قدم برمیدارند ترجیح میدهند. درواقع، اگر کارکنان شما بهخوبی مشکلات را حل کنند، رابطه شرکت با مشتریان از قبل هم مستحکمتر میشود.
۳-درباره محصولات و خدمات خود صداقت داشته باشید
ضربالمثلی هست که میگوید صداقت بهترین خطمشی است، اما باید بدانید صداقت نهتنها بهترین خطمشی است، بلکه باید اصلیترین خطمشی شما باشد. آیا نمیتوانید کاری را در موعد مقرر تحویل دهید؟ زنگ بزنید و به خریدار بگویید. یکی از نمایندگیهای شما در یک مناقصه دچار اشتباه شده؟ بلافاصله با مشتری تماس بگیرید و او را در جریان قرار دهید. دروغ گفتن به مشتریان مثل این است که به خودتان ضربه بزنید. اگر مشتریان متوجه دروغگویی شما شوند، اعتمادشان از بین میرود و حتی ممکن است نسبت به کسبوکار شما بازخورد منفی پیدا کنند و این مساله را گسترش دهند. یکی از اشتباهات متداول کسبوکارها در این زمینه، بیان نکردن خبرهای بد است. درواقع هر چه خبرهای بد را سریعتر منتشر کنید مشتریان بیشتر به شما احترام خواهند گذاشت.
۴-به دنبال ایدههای نو باشید
با استفاده از فناوریهای نوظهور و معرفی فرآیندها، محصولات و روشهای جدید، به نوآوری در شرکت خود ادامه دهید. برای مثال، از رسانههای اجتماعی و اپلیکیشنهای موبایل استفاده کنید چرا که تعداد زیادی از مشتریان ترجیح میدهند از طریق تلفنهای همراهشان خرید کنند. مثالهای زیادی از افرادی وجود دارد که به ایدههای منحصربهفردی دست پیداکردهاند که تاثیر پایداری داشتهاند، مانند ایده بابانوئل واقعی در بیرمنگام. تمام این ایدهها باعث جلبتوجه میشوند و به کسبوکارها کمک میکنند تا از سایرین متمایز شوند، اما برای آنکه محصول یا خدمتی موثر باشد باید حداقل استانداردهای لازم را داشته باشد.
۵-مسئولیت اجتماعی کسبوکار را بپذیرید
ممکن است بعضی افراد عقیده داشته باشند که مسئولیت اصلی شرکت توجه به ذینفعان اصلیاش یعنی مشتریان، کارمندان و مالکان است، درحالیکه کارشناسان عقیده دارند که کسبوکار باید به فکر جامعه هم باشد. مایکروسافت را ببینید. این شرکت برنامههای مسئولیت اجتماعی (CSR) بسیار خوبی دارد که نهتنها به جامعه کمک میکند بلکه باعث میشود نام این شرکت در صدر اخبار بدرخشد. این برنامهها به کسبوکارها کمک میکنند تا در ذهن مردم باقی بمانند، حسن نیت کسبوکارها را نشان میدهند و اغلب باعث بیشتر شدن درآمد شرکتها میشوند.
۶- وبلاگی راهاندازی کنید
بیشتر شرکتهای آیندهنگر با مزایای وبلاگ نویسی آشنا هستند. اگر کسی در دنیای آنلاین به شما توجه نمیکند و از این بیتوجهی خسته شدهاید، اگر به دنبال راه نویی برای به اشتراک گذاشتن ایدههایتان هستید، اگر میخواهید صدای شما شنیده شود، پس وبلاگ نویسی را فراموش نکنید. میتوانید خودتان محتوا بنویسید یا از کارمندانتان بخواهید بهطور منظم محتوای شما را تامین کنند. بسیاری از شرکتها نویسندگانی را از خارج شرکت استخدام میکنند. گاهی داشتن فردی که به این کار رسیدگی کند خوب است. اما مراقب باشید: حتما روی کیفیت محتوای وبلاگتان نظارت داشته باشید. متونی که صرفا تبلیغاتی هستند باعث میشوند خوانندگان از شما دور شوند، اما محتوای آموزشی، سرگرمکننده و آموزنده باعث جذب مشتریان میشود.
۷-ضمانت بدهید
آیا میتوانید تضمین کنید که روز بعد، محصول را تحویل خواهید داد؟ آیا آنقدر از محصول یا خدمت خود مطمئن هستید که صد درصد از آن حمایت کنید؟ در این صورت، محصولتان را تضمین کنید. اضافه کردن ضمانت به مشتریان فعلی و بالقوه نشان میدهد که شما واقعا به رضایت آنها اهمیت میدهید. تنها چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است: اگر زمانی موقعش برسد، باید به ضمانت خود عمل کنید.
درخشیدن در میان اینهمه رقیب کار سادهای نیست، و روزبهروز هم سختتر میشود. بنابراین یک یا چند مورد از این تاکتیکها را انتخاب کنید تا بتوانید به مزایای کسبوکار خود اضافه کنید.