راهاندازی یک استارتآپ نیازمند شجاعت و پول است. در حدود یکسوم کسبوکارها در همان دو سال اولیه فعالیت خود شکست میخورند و تقریباً ۵۰ درصد از کسبوکارها پس از پنج سال سقوط خواهند کرد. چرا؟ بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط U.S. Bank، شکست ۸۲ درصد کسبوکارها به دلیل مشکل گردش مالی است.
برکسی پوشیده نیست که راهاندازی یک استارتآپ نیازمند مقادیر قابلتوجهی از منابع مالی است. اما در مواردی شاهد هستیم که هزینههای بالای دیگری بر استارتآپ وارد میشود. اینها هزینههایی هستند که کارآفرینان بشدت از آن میترسند. در ادامه این مطلب، به ۴ هزینه هنگفتی که موسسان استارتآپ بیشترین ترس را از آن دارند، اشاره میشود.
۱-هزینههای حقوقی
کارآفرینان و موسسان استارتآپ با مسایل و پیچیدگیهای حقوقی مختلف مواجه میشوند و بهمنظور غلبه بر این مشکلات، به همکاری حقوقدانان و وکلا نیاز خواهند داشت. برای مثال فرایند تشکیل و ادغام کسبوکار نیازمند دانش حقوقی است. همچنین مقوله مالکیت معنوی، یکی از مقولات پیچیدهای است که ورود به آن نیازمند دانش حقوقی بوده و همین مالکیت حقوقی را میتوان نقطه اتکا کسبوکار عنوان کرد.
هزینههای حقوقی هرروز بیشتر میشود و به همین دلیل کارآفرینان بهشدت از این هزینهها واهمه دارند. درحالیکه خدمات ارایهشده حقوقدانها و وکلای شرکت از داراییهای ارزشمندی بوده که به کارآفرینان برای غلبه بر مشکلات کمک میکنند، اما ارایه این خدمات بههیچعنوان ارزانقیمت نخواهد بود. قالبهای آماده و مدارک مختلفی بهصورت آنلاین وجود دارند که میتوانند در این خصوص به کارآفرین کمک کنند تا بتوانند با مولفههای حقوقی توافقنامهها و قراردادها آشنا شوند.
۲-مالیات
کارآفرینان و موسسان استارتآپ کاملا واقف هستند که مالیات و پرداخت آن، بخشی از فعالیت آنها را تشکیل میدهد. اما در مواردی مالیات پرداختی به حدی بالاست که آنها را شوکه میکند. در مواردی حتی شرکت سود چندانی به دست نمیآورد، اما مقوله مالیات همچنان پابرجاست.
برای کاهش هزینههای مالیاتی به یاد داشته باشید که باید از یک حسابدار استفاده کنید. حسابدار به شما کمک میکند تا حداقل مالیات ممکن را پرداخت نمایید. اگر یک راهبرد دقیق مالیاتی داشته باشید میتوانید مانع از پرداخت مالیاتهای بیشتر شوید و پول بیشتری را در کسبوکار خود سرمایهگذاری کنید.
۳– گرفتن وام و جمعآوری پول
بسیاری از کارآفرینان برای راهاندازی کسبوکار خود چارهای جز دریافت وام ندارند. در حدود ۶۹ درصد کسبوکارهای کوچک، جهت تحقق اهداف خود و آغاز به فعالیت از وام استفاده کردهاند. به نظر میرسد وام، سریعترین راه برای تزریق پول به کسبوکار است، اما آیا دریافت وام ایده مناسبی است؟ بههرحال، بسیاری از کارآفرینان در زمان دریافت وام، پرداختیهای مربوط به بهره وام را لحاظ نمیکنند. نرخهای بهره بسته به میزان وام و دیگر شرایط تغییر میکنند، اما درهرحال با دیدن یک نرخ بهره پایین، زیاد هیجانزده نشوید زیرا در هر صوت در حال گرفتن وام هستید و در آینده باید بهره آن را پرداخت کنید.
یکی دیگر از شیوههای مرسوم کارآفرینان جهت جمعآوری پول اولیه، مراجعه به سایتهایی مانند Kickstarter و Indiegogo است که عموم مردم در آن سرمایهگذاری میکنند. چنین سایتهایی به استارتآپها این امکان را میدهند تا به منابع مالی عمومی دسترسی داشته باشند اما درهرصورت این منابع مالی هم گونهای وام محسوب میشوند.
۴-افت کار
بسیاری از کسبوکارهای آنلاین و غیر آنلاین که در حال فروش محصول خود هستند، گاهی دچار افت شدید کسبوکار میشوند. افت کسبوکار در هرسال، مبلغ ۴۵ میلیارد دلار به کسبوکارهای آمریکایی ضرر میرساند. برای پیشگیری از افت کسبوکار، یک کارآفرین باید تعیین کند که محصولش در کجا بیشتر آسیبپذیر است. عواملی از قبیل دزدی در زمان خرید و یا دزدی توسط کارکنان و نیز اشتباهات عمومی، میتواند علت افت کسبوکار باشد. البته میتوان دزدی در زمان خرید را یکی از عوامل اصلی در این حوزه عنوان کرد. برای پیشگیری از این امر، یک خردهفروش میتواند سیستم امنیتی نصب کند و یا نیروهایی برای پیشگیری از این مهم تعلیم دهد. در این صورت و با چنین تمهیداتی، کارآفرین میتواند به جنگ با افت کسبوکار برود. کسبوکارهای مجازی باید مطمئن باشند که دارای سیستم حسابرسی دقیقی هستند تا از رخ دادن اشتباه جلوگیری کنند و مانع از گمشدن محصولات شوند.
برای کارآفرین، ارزشمندترین دارایی زمان است که نباید آن را هدر دهد. اگر کارآفرین نتواند به شکل درستی استفاده از زمان را مدیریت کند، ضربه مهلکی به کسبوکار خود خواهد زد. در مواردی آنها زمان بسیاری را صرف کاری میکنند که بهتر است برونسپاری شود. مواردی وجود دارد که کارآفرین وقت لازم را برای شبکهسازی و دستیابی به مشتریان جدید صرف نمیکند. شیوه استفاده شما از زمانبر روی زندگی شخصی شما تاثیر میگذارد. کارآفرینان متعهد به راهاندازی کسبوکار هستند و به همین منظور باید به زمان اهمیت بدهند و در جهت توسعه کسبوکار خود از لذتهای کوتاهمدت بگذرند. لذا بسیاری از کارآفرینان میترسند که کسبوکارشان بر زندگی شخصی آنها تاثیر منفی بگذارد.
اما کارآفرین نباید از این موضوع که کسبوکارش چه مقدار از وقتش را خواهد گرفت بترسد. بهراحتی میتوان بین کار و زندگی شخصی توازن ایجاد کرد. فقط بستگی به قدرت مدیریت کارآفرین دارد. سعی کنید از تمامی لحظات به بهترین شکل استفاده کنید، در این صورت متوجه خواهید شد که هم به کسبوکار و هم به زندگی شخصیتان میرسید. سعی کنید از کارهای اضافی و بیارزش در محل کار پرهیز کنید. میتوانید به همین منظور از نرمافزارهای مدیریت زمان و برنامهریزی مناسب بهره ببرید. درصورتیکه یک استارتآپ خود را برای چنین هزینههایی آماده کند، میتواند امیدوار باشد تا ۱۰ سالگی خود را جشن بگیرد.
منبع: