هدف، نقطهای است که قصد رسیدن به آن را دارید. برای موفق شدن در هر کاری باید هدف داشته باشید. داشتن هدف، لازمه شروع هر کسبوکار است. اگر برای کسبوکارتان هدف نداشته باشید، سردرگم میشوید و نمیدانید قرار است به کجا بروید. داشتن هدف در کسبوکار، باعث تمرکز و برنامهریزی برای رسیدن به مقصد میشود. از طرفی هدفگذاری در کسبوکار، منجر به تبدیلشدن آرزوها به اهداف ملموسی میشود که نیازمند تعهد و عمل هستند. هدفگذاری به صاحبان کسبوکار اجازه میدهد تا به ارزیابی جهت و سمتوسوی کسبوکارشان بپردازند و ببینند آیا مسیری که قرار است استارتآپ طی کند درست است یا خیر؟
سه سؤال اساسی هدفگذاری
- در حال حاضر کجا هستیم؟
- به کجا میخواهیم برسیم؟
- برای رسیدن به این مقصد، چهکارهایی باید انجام دهیم؟
تعیین اهداف با تکنیکSMART
تکنیک SMART، روشی معروف برای اعتبار بخشیدن به هدفهاست. استفاده از این تکنیک بسیار مهم است و کمک میکند با هدفگذاری مؤثر و کارآمدتری، زمان و انرژی خود را ذخیره کنید. هر حرف از این تکنیک نشاندهنده ویژگیهایی است که در تعیین هدف باید موردتوجه قرار گیرد:
- مشخص باشد (Specific): هدف باید روشن، واضح و شفاف باشد. یعنی باید بهطور روشن برای خود مشخص کنید که چهکاری قرار است انجام دهید و میخواهید به کجا برسید.
- قابلاندازهگیری باشد (Measurable): هدف باید کمّی و قابلسنجش باشد. مثلاً اگر هدف شما جذب سرمایه برای استارتآپ است، باید مشخص کنید که دقیقاً چه میزان سرمایه میخواهید.
- دستیافتنی باشد (Attainable): اهداف باید واقعبینانه و قابلدسترسی باشند. بهعبارتدیگر در دنیای واقعی امکان رسیدن به آن وجود داشته باشد.
- مرتبط باشد (Relevant): اهداف باید با چشمانداز و مأموریت کسبوکار مرتبط باشند.
- زمانبندیشده باشد (Time-bound): اهداف باید نقطه شروع و پایان مشخصی داشته باشند و زمان رسیدن به آنها مشخص باشد.
منبع
مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فاوا