چند روز پیش خبری در رسانهها منعکس شد مبنی بر اینکه امانسیو اورتگا، مدیر برند زارا بالاتر از بیل گیتس به طور موقت به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شدهاست. دلیل این جهش ناگهانی در ثروت اورتگا، ناشی از افزایش ارزش سهام شرکتش به نام «Inditex» است.
این شرکت مالک علائم تجاری «زارا»، «ماسیمو دوتی» و «پل اند پیر» است. درست است که این افزایش سهم و ثروت به صورت موقت بوده، اما همین اتفاق را که یک کسب وکار در زمینه پوشاک بتواند برای دقایقی جایگاه اول ثروتآفرینی را از غول های فناوری دنیا بگیرد، میتوان به فال نیک گرفت و این موفقیت را از جنبههای مدیریتی و نوآوری بررسی کرد. در گزارش زیر به این موضوع پرداخته میشود.
مدل کسب وکار مبنی بر نوآوری
زارا یکی از برندهای مشهور و خوشنام جهانی است که در گروه خرده فروشان نوآور نیز قرار میگیرد. این شرکت که در زمینه تولید پوشاک و البسه فشن فعالیت میکند، بالغ بر ۵۵۰۰ فروشگاه در ۸۲ کشور دارد. زارا برندی پیشرو است و مالک علائم تجاری دیگر مانند پل اند پیر، ماسیمو دوتی، برشکا و… است.
مالک این کسب وکار، امانسیو اورتگا، نخستین فروشگاه زارا را در سال ۱۹۷۵ در کشور خود یعنی اسپانیا افتتاح کرد. گردش مالی این شرکت در سال ۲۰۱۱، ۱۳٫۸بیلیون یورو (۱۸بیلیون دلار) با سود بسیار بالایی بود. این برند ۱۱۰هزار کارمند دارد.
موفقیت این مجموعه و مدل کسب وکاری منحصربه فرد آن بر مبنای نوآوری و انعطافپذیری است. فلسفه شرکت کسب بازارهای جدید در حوزه محصولات پوشاک فشن با بیشترین سرعت ممکن است. این برند چگونه این موفقیت را در سایه نوآوریهای خود ممکن کرده و چه درسهایی از این نوآوری چابک میتوانیم کسب کنیم؟
ایده های مختلف از منابع مختلف
شما نیاز به ایدههای زیاد از منابع مختلف دارید. تیم طراحی زارا شامل بیش از ۳۵۰ نفر بوده که مسئول ایجاد و طراحی ۱۸۰۰۰ طرح در سال یا ۳۶۰ طرح در هر هفته است که روزانه ۷۰ طرح را شامل میشود.
لورتو گارسیا یکی از طراحان در این باره میگوید: ما ایدههای خود را از کتابها، مجلات، توییتر و وبلاگ ها به دست می آوریم، اما مهمتر از همه این موارد بازخوردهایی است که در فروشگاهها از مشتریان خود دریافت میکنیم. مشتریانمان به ما میگویند که آنها چه چیزی دوست دارند و چه چیزی خوشایند آنها نیست. ما در همایشها به صورت حضوری و رودررو با مشتریان گفت وگو میکنیم و از ایدههای آنها الهام می گیریم. این یک فرآیند متداوم است.
حرکت سریع از طراحی تا بازار
جهت دهی اولیه ایده تا رسیدن محصول به قفسه فروشگاه تنها کمتر از چهار هفته برای زارا زمان می برد. آنها بسیار سریع تر از رقبای خود در بازار حرکت میکنند. طراحی و ایده ها به سرعت مورد تست قرار میگیرند. مرکز اصلی زارا در لاکرونیای اسپانیا دارای ۲۵ ویترین بسیار بزرگ با نورپردازی و دکورهای مختلف است. این به طراحان اجازه میدهد تا ببینند ویترینها در شرایط مختلف مانند روز و شب یا هوای آفتابی و بارانی چگونه به نظر خواهند رسید.
مدیر این برند درصدد ایجاد موج و موج سواری روی آن است. اصلی که سبب شده آنها محصولاتشان را در ۵۵۰۰ فروشگاه در اقصی نقاط کره زمین در یک زمان یکسان داشتهباشند. طرحهای آنها سازگاری کمی با بازار محلی هر کشور دارد و این خود نقطه تمایزی از نظر طراحی برای جذب مخاطب تلقی میشود. محصولات آنها جهانی است و فروش به پنج قاره به آنها مقیاس اقتصادی مناسبی میدهد.
نوآور کردن همه جنبه های کسب وکار
نوآوری در زارا تنها به محصول منتهی نمیشود بلکه آنها رویکردهای نوآورانه را برای استریم لاین و بهینهسازی در فرآیند تولید، مدیریت زنجیره تامین، ردیابی دادهها، مدیریت موجودی، چیدمان فروشگاه و کارکنان عملیات اعمال میکنند. کارمندان فروشگاه از ارتباطات بیسیم برای ارتباط با مرکز اصلی استفاده میکنند و میزان موجودی و فروش را به آنها اطلاع میدهند.
بازخورد سریع در مورد آنچه فروختهشده و آنچه موجود است و طرحی که بیشتر از بقیه مورد استقبال قرار گرفته می تواند به موج سواری و ایجاد مدهای گسترده کمک کند، اما حتی مدلهایی که خوب فروش رفتهاند نیز بعداز چهار هفته دمده و مشمول تخفیف میشوند. زارا عمدا آنها را با تخریب خلاقانه و ارائه مدلهای جدید از میدان خارج میکند. این سیاست به آن معنی است که مشتریان باید از فروشگاه دیدن کنند تا از مدلهای جدید مطلع شده و آیتمهای جدید را از دست ندهند.
ساختار مدیریتی مسطح
شرکتهای سنتی فعال در حوزه پوشاک و مد دارای ساختار مدیریتی و سلسله مراتبی با میزان زیادی غرور و خودخواهی در هر فرآیند تصمیمگیری هستند. زارا دارای ساختار مدیریتی مسطح با طراحانی است که در اتخاذ تصمیم سریع توانمندی دارند. همه این مزیتهای رقابتی، مدیر زارا را به موقعیتی رسانده که بتواند یکی از ثروتمندترین افراد جهان لقب گیرد و این برند را به موقعیت مطلوب بدون هزینه برای تبلیغ برساند.
روش های تبلیغی چون دهان به دهان شدن و محبوبیت وب سایت، ارتباطات اصلی مورد نیاز برای مشتریان مشتاق را فراهم می کند. نوآوری، سرعت و چابکی در این مجموعه را می توان چیزی دانست که یک شرکت برای پیشروی و فراتر رفتن از اهداف به آن نیاز دارد.
متواضع و فروتن بودن
گفته شده که اورتگا، مدیر زارا هر روز در یک کافی شاپ خاص دیده شده و ناهار را با همکارانش می خورد و باوجود مدیر برندی بزرگ بودن، لباس هایی ساده و معمولی در رنگ های خنثی میپوشد. موفق بودن در زندگی به این معنی نیست که همیشه باید فروتن و متواضع باشید.
در حقیقت داشتن این روحیات میتواند هم در زندگی شخصی و هم حرفه ای برای شما مزیت محسوب شود. ثابت شده است که فروتنی میتواند به افراد کمک کند بهتر با اضطراب کنار آیند و تبدیل به کارمندان و مدیران بهتری شوند که توانایی خودکنترلی و تمایل به کمک به دیگران را دارند.
ریشه هایتان را فراموش نکنید
یکی از جذابترین روحیات در مورد اورتگا این است که او هیچ گاه خانهاش را ترک نکرد. او امپراتوری بزرگ زارا را در کشور زادگاهش اسپانیا تاسیس کرد. این احساس نزدیکی او به خانه یادآور فراموش نکردن ریشه هایش است. این کار به موفقیت او در زارا کمک کرد.
همچنین او برای رسیدن به موفقیت عجله نکرد. به این معنی که گاهی اوقات انسان ها برای خود سن مشخصی تعیین می کنند که باید در همان سن به موفقیت برسند، در حالی که در واقعیت این حساب و کتاب درست نیست. انسان میتواند در هر سنی به موفقیت برسد.
برای مثال استیو جابز یا مارک زوکربرگ. اورتگا تقریبا در سنی نزدیک به ۴۰ سالگی زارا را تاسیس کرد. اجداد او ارثی برای این کار برایش باقی نگذاشته بودند و داستان او همانند میلیونرهای ۲۰ ساله نبود.
شاید به نظر برسد که او دیر به موفقیت رسید، اما هیچ گاه این ذهنیت را در ذهنتان با خود حمل نکنید که برای رسیدن به موفقیت به سنی خاص نیاز دارید. شما همیشه میتوانید رویاهایتان را دنبال کنید و همانند اورتگا جاه طلب باشید.
صبور بودن
اتفاقات خوب به سراغ کسانی میآیند که صبر میکنند. تقریبا نزدیک به ۱۰ سال طول کشید تا اورتگا خودش را جمع و جور کرده و نخستین فروشگاه زارا را تاسیس کند. امروزه او یکی از افراد ثروتمند و مالک برند بزرگی است. شاید این ۱۰ سال برای شما طولانی به نظر برسد، اما با صبر و تلاش ممکن می شود.
صبور بودن به شما شانس موفقیت، کسب دانش، نظارت و اصلاح در تمام جنبه های زندگی را می دهد. به جای اقدام نادرست یا عجولانه، با صبر گامهای سنجیده بردارید و بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید.
منبع