علیرضا صادقیان
علیرضا صادقیان متولد ۱۳۶۴ و فارغ التحصیل رشته کارشناسی صنایع از دانشگاه علم صنعت ایران و کارشناسی ارشد رشته MBA از دانشگاه کلمبیا در آمریکاست. او در حال حاضر مدیر عامل شرکت کسب و کار نوین ایرانیان و صاحب برند اینترنتی نت برگ است، نت برگ جز برترین سایت های تجارت الکترونیک ایران می باشد و دارای نماد اعتماد ملی، مجوز فعالیت از وزارت بازرگانی، برنده جایزه مدیر خلاق بوده و تنها سایت ایرانی است که عضو اتحادیه جهانی سایتهای خرید گروهی میباشد.
صادقیان در یکی از مصاحبه هایش نقطه شروع و ایده نت برگ را سایت گروپان می داند و می گوید: در زمان دانشجویی ام یکی از دوستان خارجی به من گفت سایت گروپان (خرید گروهی) در دنیا بسیار موفق بوده ولی در ایران هنوز اجزا نشده است، آنها پیشنهاد همکاری دادند که در ایران این موضوع را پیگیری کنیم و شروع به بررسی کردیم. با پسر عمویم تصمیم گرفتیم شروع به کار کنیم که همچنان هم شریک هستیم. من درسم در دانشگاه کلمبیا تمام نشده بود ولی به ایران آمدم و طی چند هفته تیمی به همراه ۵ نفر از دوستان و همکاران قدیمی تشکیل دادیم و حدود یک سال درباره طراحی سایت، اسم سایت و روشهای کار تحقیق کردیم.
تیم کاری
علیرضا صادقیان تشکیل یک تیم کاری منسجم و هماهنگ را یکی از مهمترین عوامل موفقیت نت برگ می داند و می گوید تیم کاری نت برگ در حال حاضر نزدیک ۵۰ نفر پرسنل دارد و شاید یکی از مهم ترین موارد تفاوت و برتری ما نسبت به سایر سایت های رقیب در ایران، برخورداری نت برگ از یک تیم اجرایی قوی و با تجربه در زمینه تجارت الکترونیک علاوه بر یک تیم کارا در بخش فنی است.
صادقیان مهمترین هدف مجوعه نت برگ را اینگونه تشریح می کند: مهم ترین هدف ما فراهم کردن امکان خرید برای افراد با تخفیف های بالا و قیمت های مقرون به صرفه است، اما در این روش که بر قدرت خرید گروهی اتکا دارد ما روشی را بنا کرده ایم که در آن هم صاحبان کسب و کارهای مختلف به دلیل جذب مشتریان جدید منتفع می شوند و هم خریداران به دلیل دریافت تخفیف های بسیار بالای سایت.
علیرضا صادقیان کیست و از کجا شروع به کار کرده است؟
من تا آخر دبیرستان در یزد بودم بعد به تهران آمدم و در دانشگاه علم و صنعت مهندسی صنایع خواندم. در زمان تحصیل و ۱۸ سالگی کار میکردم. ۲ سال بعد از فارغالتحصیلی به آمریکا رفتم و در دانشگاه کلمبیا MBA خواندم و یک هفته بعد از فارغالتحصیلی در دفترم در تهران مشغول کار بودم.
چطور به این سرعت مشغول کار شدید؟ از قبل برنامهریزی داشتید؟
ما همیشه برای زندگی یک سری برنامه طراحی میکنیم ولی این برنامهها در حین راه تغییر میکند و باید تغییر کند. اگر برنامه تغییر نکند امکان اشتباه بالا میرود، چون در طول مسیر اتفاقات جدیدی رخ میدهد که باید نسبت به آنها به روز بود.
ایده نت برگ از کجا شروع شد؟
من در دانشگاه کلمبیا که بودم یکی از دوستان خارجی به من گفت سایت گروپان (خرید گروهی) در دنیا بسیار موفق بوده ولی در ایران هنوز اجزا نشده است، آنها پیشنهاد همکاری دادند که در ایران این موضوع را پیگیری کنیم و شروع به بررسی کردیم. با پسر عمویم تصمیم گرفتیم شروع به کار کنیم که همچنان هم شریک هستیم. من درسم در دانشگاه کلمبیا تمام نشده بود ولی به ایران آمدم و طی چند هفته تیمی به همراه ۵ نفر از دوستان و همکاران قدیمی تشکیل دادیم و حدود یک سال درباره طراحی سایت، اسم سایت و روشهای کار تحقیق کردیم. این اتفاقات در سال ۱۳۹۰ نتیجه داد و در ۱۳ مرداد ماه، سه سالگی نت برگ را جشن خواهیم گرفت.
وضعیت مالی خانوادهتان خوب بود؟یعنی برای نتیجه گرفتن از کارتان از استعدادهای مالی خانواده بهره برده اید؟
البته سرمایهای که برای شروع کار گذاشتیم، پول خانوادگی بود ولی خرج کردن این پول به همین سادگیها نیست؛ یعنی نخستین ریالی که خرج میکنید تحت فشار قرار میگیرید که این پول چه شد و کی برمیگردد. البته اطرافیان هیچوقت بهطور مستقیم چیزی نگفتند ولی این حس شخصی من بود که در برابر سرمایه آنها مسئول باشم و جوابگو. اما مهمتر این بود که تیم خوبی درست کنیم و در زمینه تجارت الکترونیک موفق باشیم. فکر میکنم جزو سایتهای اول و خوب در زمینه تجارت الکترونیک ایران هستیم. طبق آمارهای موجود، از نظر بازدید دومین سایت تجارت الکترونیک ایران هستیم.
شما با چه مقدار سرمایه سایت نت برگ را شروع کردید؟
«با چقدر سرمایه شروع کردید؟» کلام جذابی است ولی درست نیست. در مقالهای که به مناسبت سی سالگی شرکت «دل» نوشته شده بود میخواندم که مایکل دل، با هزار دلار شرکت خود را تاسیس کرد. این موضوع از اساس غلط است، چون با هزار دلار و ده هزار دلار نمیشود بیزینس راه انداخت و مطمئنا بعدا پولهای بسیار بیشتری توسط سرمایهگذاران تزریق شده است. ما روز اول با ۳۵ میلیون تومان شروع کردیم، ولی سه ماه بعد باز ۳۵ میلیون تومان دیگر هزینه کردیم و این تزریق پولها تا چند وقت ادامه داشته تا شرکت بتواند از نظر مالی روی پای خود بایستد و احتیاجی به تزریق سرمایه از بیرون نداشته باشد.
داشتن سرمایه مهمتر است یا تلاش و ایده؟
اصل، تلاش و ایده است چون پول را از منابع دیگر میتوان جذب کرد. ما چون خودمان پولی داشتیم، سهامدار شرکت شدیم ولی جوانی که پول ندارد این پول را میتواند مقدار کمی از خودش بگذارد یا قرض کند و بعد از پیشرفت، سرمایهگذار جذب کند، ولی در ایران راهکارهای تجارت الکترونیک زیاد پیشرفت نکرده است و صاحبان سرمایه برای حضور در این بازار هنوز نظرشان جلب نشده است، اگرچه این شرایط در حال تغییر است.
چگونه توانستید اعتماد خریداران را به تجارت الکترونیک جلب کنید؟
این اعتماد یک روزه به دست نیامده است. یادم هست روز اول، قیمت یکی از خدمات ما ۲ هزار تومان بود. یکی از خریداران زنگ زد و گفت: چرا من باید به شما اعتماد کنم و همچین پولی به شما پرداخت کنم؟! ما هم گفتیم شما پول نده و استفاده کن، اگر راضی بودی دفعه بعد پول بده. به هرحال اعتبار اولیهای به مشتریان ارائه میدهیم تا بتوانند اعتماد کنند یا سیستم پشتیبانی قویای داریم تا مشتریان بتوانند سریع مشکلات شان را با تماس تلفنی یا ارسال ایمیل حل کنند. چون مشکلات پیش میآید ولی مهم این است که چگونه بتوانیم سریع حل شان کنیم.
اصلا فلسفه نت برگ چیست؟
ما خبرنامهای داریم که مشتریان در آن عضو میشوند و روزانه فهرستی از تخفیقات را برایشان ارسال میکنیم تا تخفیف مورد نظر خود را خریداری کنند. در تهران روزانه حداقل بیست تخفیف معرفی میکنیم. تخفیف رستورانها و مراکز تفریحی معمولا در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد و مراکز آرایشی و بهداشتی تا حدود ۹۰ درصد است و برای کالاهای مختلف هم از ۱۰ تا ۵۰ درصد تخفیف داریم. صاحبان کسب و کار حتی حاضر هستند یک ماه رایگان سرویس بدهند تا همه متوجه کیفیت خدمات آنها شوند، پس این تخفیف باعث جلب مشتری میشود. آنها میتوانند از روشهای تبلیغاتی دیگر هم استفاده کنند؛ بهطور مثال بیلبورد بزنند، در روزنامه یا مجله تبلیغ کنند ولی در همه این روشها اول باید پول بپردازند. این روشهای تبلیغی سنتی برای کسی که تازه کارش را آغاز کرده است دارای هزینههای سنگین است و شاید نتیجه بخش هم نباشد اما در نت برگ، اتفاقی که میافتد این است که به ازای هر مشتری که به رستوران، آرایشگاه و… مراجعه میکند کمیسیونی به شرکت تعلق میگیرد و هزینهای که از این طریق پرداخت میشود صددرصد با تعداد مشتریان ارتباط مستقیم دارد.
شما در ماه چقدر سود دارید؟
سود یک شرکت، جزو اسرار آن شرکت است. بحث این است که ما هرچه سود داشته باشیم برای پیشرفت ساختار نت برگ، سرمایهگذاری میکنیم و هنوز به کسب درآمد برای خودمان فکرنمی کنیم. در واقع سودی به آن منزله که قابل برداشت باشد وجود ندارد.
شما خودتان هم جستوجو میکنید تا با توجه به نیاز مشتریان مراکز تخفیف را در نظر بگیرید؟
تیم بازاریابی ما حدود ۳۰ نفر هستند که جستوجو میکنند تا ببینند مشتریان چه نیازهایی دارند و بتوانیم در سایت تخفیف قرار بدهیم البته این موضوع فقط محدود به تهران نمیشود و ما در شیراز، کرج، اصفهان و مازندران هم فعال هستیم و این شهرها تحت پوشش خدمات تخفیف ما هستند.
چه اتفاقی افتاد که به انجام کار گروهی اعتماد کردید؟
به هر حال هیچ کس به عنوان شخص، به تنهایی نمیتواند در بلندمدت موفق باشد. هرکسی دانش و تخصصی دارد که باید از آن دانش و تخصص استفاده کند. کار من بهطور مشخص وصل کردن افراد به همدیگر است. در واقع کار یک مدیر ارشد در یک شرکت موفق، همین است، به نحوی که بتوانند ایدههایشان را اجرایی کنند.
به نظر شما با کمبود کار مواجه هستیم یا پشتکار کم است؟
پشتکار و تخصص کم شده است. از هر کارآفرینی سوال بپرسید، میگوید: «پیدا کردن نیروی کاری خوب آسان نیست. » بارها شده است کسی را از طریق آشنایان به من معرفی کردهاند که برای کارکردن به شرکت بیاید اما همان جوان، بعد از یک هفته کار کردن بدون گرفتن حقوق شغلش را رها کرده و میگوید: واقعا کار کردن برایم سخت است!
روزی چند ساعت کار میکنید؟
از ۸ صبح تا ۸ شب و در خانه باز هم مشغول کار هستم.
اوقات فراغت هم دارید؟
جمعهها به کوه میروم، چون تلاش را زیاد میکند. وقتی در مسیر کوه راه میروید امکان برگشت ندارید و مجبورید ادامه بدهید، چون اگر در راه خسته شدید، وسیلهای نمیتواند شما را داخل خانه بگذارد و در نتیجه کوهپیمایی، اراده را تقویت میکند.
سایتهای تخفیف گروهی دیگر را رقیب میدانید؟
به هیچوجه. رقابت خوب است و رقیب، آدم را زنده نگه میدارد.
برای جوانی که بخواهد به حوزه کسب و کار آنلاین ورود کند یا کارآفرینی داشته باشد، چه توصیهای دارید؟
جوان باید درست فکر کند و درست برنامهریزی کند تا ایدههایش براساس واقعیتهای کار و جامعه باشد. حتما هدفهایش را مشخص کند. به نظر من هیچ کارآفرینی با پول کم شروع نکرده یا با شب خوابیدن و صبح بیدار شدن موفق نشده است، این موضوعات برای داستان قشنگ است ولی واقعیت نیست. پشتکار و سرمایه زیاد، رمزموفقیت است. شاید سرمایه اولیه جوان کم باشد، ولی باید بتوانیم قدرت جذب سرمایه را کسب کنیم.
منبع: