اشکان خسروپور
این دختر ۲۸ ساله مبتکر، طرحی ارایه داده تا همه مردم با هزار برابر هزینه کمتر، بتوانند در خانههایشان کلکسیون آثار هنری داشته باشند
تا به حال فکر کردهاید، چه میشد اگر یک تابلوی ده میلیون دلاری، اثر ونگوگ وسط مهمانخانهتان آویزان میشد؟ این آرزو با پیشرفتهایی که تکنولوژی داشته رویای دور از ذهنی نیست و شما میتوانید با پرداختی هزار برابر کمتر از قیمت واقعی آثار هنری آنها را اجاره کنید. ایده اجاره آثار ناب هنری را اولین بار «مادلاین دانجلو» مطرح کرد تا از این راه هم برای خودش درآمدزایی کرده باشد، هم به هنر کشورش سود برساند و هم به خوبتر شدن حال مردم کمک کند.
«مادلاین دانجلو» میخواست نسل آینده کلکسیونهای هنری آنلاین را راه اندازی کند، به همین دلیل یک صندوق سرمایهگذاری راه انداخت تا در راستای طرحی به نام «اقتصادی اشتراکی» قدمی بردارد. این جوان بیست و هشت ساله، از شیوهای که صدها سال است در زمینه نمایش و عرضه آثار هنری در جریان است، اصلا دل خوشی نداشت. در نتیجه، با بعضی از اطرافیانش جمع شد و طرح اجاره آثار هنری همراه با اپلیکیشن را راه انداخت.
چطور کار میکند؟
مدل قدیمی کلکسیونداری این بود که آدمهای پولدار دور هم جمع میشدند و آن کسی که پول بیشتری داشت، خودش یا نمایندهاش را به جلسه مزایده میفرستاد. کلکسیوندارها هر بار در هر مزایدهای میلیونها دلار هزینه میکرد و آنچه را میخواست، صاحب میشد. اما در این مدل جدید، هرکسی با حداقل درآمد در یک کشور آمریکایی یا اروپایی – البته کمی هم صرفهجویی در هزینههایش- میتواند یک اثر هنری گرانقیمت را برای چند روز در سال صاحب شود. البته در این روش خاص نیازی به داشتن پول درست و حسابی نیست فقط باید حواستان باشد که به اندازه پولی که دارید، چند روز میتوانید صاحب آثار هنری شوند.
چقدر درآمد دارند؟
درآمد این کار قطعا از فروش یک تابلوی ده میلیون دلاری به مراتب کمتر است اما نسبت به یک شغل جدید که در زمینه اجاره آثار هنری فعالیت میکند و تا به حال هیچ رقیبی نداشته، خوش درخشیده است. این شرکت بعد از ساخته شدن اپلیکشن موبایلیاش توانسته حدود یک میلیون دلار درآمد کسب کند. «دانجلو» در این باره میگوید: «میتوانید به این جریان به عنوان یک سرمایهگذاری هنری هم فکر کنید، یک جور سرمایهگذاری آنلاین که نتیجهاش آفلاین است.»
مشتریها از کجا پیدا میشوند؟
اینروزها انگار همهچیز متعلق به دنیای صاحبان گوشی تلفن همراه هوشمند است یا دستکم در اختیار آنهایی که از الفبای این دنیا سر در میآورند. هرکس که دلش بخواهد تابلوهای مشهور جهانی را مدتی در خانهاش نگهداری کند، باید اپلکیشن شرکت را روی دستگاه تلفن همراهش نصب کند و پس از آن با چند کلیک ناقابل و عضویت در سیستم، لیست آثار نقاشی هنری را ببیند و آنها را برای اجاره به لیست سبد خرید اضافه کنند.
آثار هنری از کجا میآیند؟
تابلوهایی که برای اجاره اینترنتی عرضه میشوند، از کلکسیونی با نقاشیهایی در کلاس جهانی انتخاب و خریداری شدهاند. تنوع آثارشان هم آنقدر زیاد هست که هر مشتری مشکلپسندی را راضی میکند. این کلکسیون ار آثار هنری نسبتا مدرن تا نقاشیهای نیویورکی ۷۰ سال پیش را در بر گرفته است.
اگر به سایت این دختر کارآفرین سر بزنید، نقاشیهایی در ۴ سبک مختلف نقاشی میبینید. در هر دستهبندی هم بین ۵ تا ده اثر نقاشی برای اجاره عرضه شدهاند. کمترین میزان سرمایهگذاری برای اجاره تابلوهای بینظیر ۱۰ هزار دلار است، آنهم برای اجاره کالاهایی که خیلی بیشتر از این حرفها میارزند.
اینطور که بانوی جوان میگوید: «این اجاره کردنها، یک جور سرمایهگذاری است. هم نوعی سرمایهگذاری مالی برای لذت بردن خودمان، هم نوعی سرمایهگذاری برای اینکه هنرمندان کشور پیشرفت کنند.»
اول موزهها، بعد مردم
نقاشیهای بینظیر فعلا در انبار امنی نگهداری میشوند و در حال حاضر، فقط به موزهها و گالریها اجاره داده شوند ولی هدف نهایی این است که مردم عادی هم بتوانند این اشیای گرانبها را به خانهشان ببرند.
اینطور که «دانجلو» میگوید، قرار است در آینده نزدیک، با افزایش تعداد تابلوها و بیشتر شدن مقدار بودجه شرکت یک گالری دائمی برای نمایش آثار هنری اجارهای ساخته شود بعد از آن است که مشتریها میتوانند تازهترین آثار نقاشی را در اپلیکیشن تلفن همراهشان ببینند.
مشتریهایمان را زیاد میکنیم
برنامه بعدی برای علاقهمند کردن مردم عادی و سرمایهگذاران، برای اینکه پولشان را صرف این برنامه کنند، راهاندازی تور و برنامههای ویژه بازدید از نمایشگاه است. راهاندازی باشگاه مشتریان هم هدف بعدی است. از همان باشگاههایی که در کشور خودمان داریم و برای مشتریان ویژه، امکانات خاصی فراهم میکنند؛ مثلا به آنها تخفیفهایی میدهند یا دستکم شرایط حمل و نقل کالا را برایشان بهتر میکنند.
این کارها غیر از رضایت مشتری، یک هدف مهم دیگر هم دارد، «دانجلو» در این خصوص میگوید: »ده هزار دلار هنوز هم برای خیلیها رقم زیادی است و شاید توانایی پرداختش را نداشته باشند. برای همین هدفمان این است، تا جایی که میشود میزان سرمایهگذاری در این کار را به حداقل برسانیم. هدف بعدیمان این است که بتوانیم کاری کنیم که مردم فقط با پرداخت ۲ هزار و پانصد دلار (تقریبا معادل حقوق یک ماه یا کمی بیشتر برای یک نفر در آمریکا و اروپا) تابلوهای نقاشی نفیس را اجاره کنند. در این صورت مخاطبان بیشتری خواهیم داشت که با دنیای هنری آدمهای دیگر آشنا میشوند.»
تغییر ذائقه هنری مردم
دانجلو درباره چشمانداز آینده نقاشیهای و تجارت در این حوزه میگوید: «موزهها و نمایشگاههای نقاشی و جاهایی که آثار هنرمندان را به نمایش خواهند گذاشت، در سالهای آینده تغییرات و رشد زیادی خواهد کرد. همهچیز تغییر میکند، از روش برگزاری نمایشگاههای هنری بگیر تا سرویسهای تازهای که موزهها و گالریها باید به مشتریانشان ارایه دهند. هرکس در این راه بیشتر فرز و چابک باشد، کارش زودتر جلو میرود. هرکسی هم که به روشهای قدیمی تکیه کند، حذف میشود.»
آنچیزی که «آنجلو»ی جوان و همکارانش به دنبال آن هستند، تغییر ذائقه مردم درباره شیوه کلکسیونداری در جهان مدرن است. اینکه قرار نیست همهچیز متعلق به آدمهای پولدار باشد. او میخواهد نشان بدهد همه هنر را میفهمند و اگر به آنها اجازه داده شود و هزینه زیادی نداشته باشد میتوانند از آن لذت ببرند.
به نقل از مجله سرنخ (همشهری)