ده قدم برای یافتن فرمول موفق کسب کاربر
اگر بهتازگی اپلیکیشن جدیدی را به بازار معرفی کرده باشید، در بعضی مواقع ممکن است تجربهی زیادی در توسعهی یک استراتژی UA (کسب کاربر) نداشته باشید. این دقیقا همان مسالهای است که در Peak Labs اتفاق افتاد. این گروه، اپلیکیشن cognitive brain training (آموزش شناختی مغز (یک نوع بازی فکری) را در سال ۲۰۱۴ وارد بازار کرد و به همین دلیل آدام توروسکی (Adam Turowski) را استخدام کردند تا استراتژی شرکت را پایهگذاری کند. از زمانی که این اپلیکیشن وارد بازار شد، رشد قابلتوجهی را تجربه کرد و دو بار هم بهعنوان بهترین اپلیکیشن فروشگاه معرفی شد. در آخرین گردهمایی London Growth Summit, آدام در مورد ۱۰ مرحله صحبت کرد که هنگام توسعهی فرمول موفق UA در شرکت Peak از آنها استفاده کرده بود.
۱ـ تمامی کانالها را امتحان کنید
در ابتدا هیچکس نمیداند کدام کانال تبلیغاتی برای اپلیکیشن یا بازی موردنظر بهترین و مناسبترین است. بعضی با کانالهای اجتماعی و بعضی با بازاریابی به روش پرداخت در ازای جستجو، هماهنگی بیشتری دارند. آدام پیشنهاد میکند بیشترین کانالهایی را که میتوانید امتحان و از بودجهی کمی که دارید استفاده کنید، تا ببینید کدام کانال بیشترین دانلود را با کمترین هزینه برای شما امکانپذیر میسازد. فراموش نکنید که بهطور منظم این کانالها را مورد پایش و نظارت قرار دهید، تا بودجهی زیادی را صرف روشهای بیفایده نکنید. بعدازآنکه چند کانال را امتحان کردید، میتوانید معیاری برای عملکرد آنها تعیین کنید. با این کار متوجه میشوید که در مسیر خود در چه جایگاهی قرار دارید.
۲ـ LTV و CAC را فراموش نکنید
دومین مرحله، سازماندهی دادههایی است که در مرحلهی اول به دست آوردهاید تا بتوانید CAC (هزینهی کسب مشتری) و LTV (یا ارزش طول عمر کاربر) را تحلیل کنید. بعد از ارزیابی تکتک کانالها، بهتر میتوانید تعیین کنید که کدام کانالها در ازای بودجهی بازاریابی شما، بازدهی بهتری دارند و کدامیک ارزشمندترین کاربران را جذب میکنند. اگر محاسبات شما نشان میدهند که نمیتوانید کاربران را به شکل سودآوری جذب کنید، باید دست از هزینه کردن بردارید و در استراتژی کلی خود بازنگری کنید، بخشهای گوناگون قیف بازاریابی اپلیکیشن خود را بررسی کنید و ببینید کدامیک نیاز به بهبود دارند. همواره باید مبتنی بر داده عمل کنید، و این کار را باید در تمام طول چرخهی عمر اپلیکیشنتان مرتبا تکرار و بازنگری کنید.
۳ـ باید همهچیز را تست کنید
بعدازآنکه دادهها را به دست آورده و معین کردید که کدام کانالها عملکرد بهتری برای شما دارند، لازم است ابزارهای گوناگون بازاریابی را در بهترین کانالهایی که انتخاب کردهاید آزمایش کنید تا متوجه شوید موثرترین نسخههای گرافیک، پیامرسانی و محصول برای هر یک از گروههای هدف و مخاطبان شما کدام اند. لازم است این فرآیند در برنامهی هفتگی شما قرار بگیرد، چراکه بر اساس معیارهای هفتهی گذشته، گاهی باید تست خود را تغییر داده یا آزمایشهای قبلی را بهینه سازید. متغیرهای دیگری که باید آنها را تجزیهوتحلیل کنید عبارتاند از کشور، پلتفرم، جنسیت، سن، و خلاقیت. تمامی این متغیرها بر عملکرد بازاریابی برای اپلیکیشن شما تاثیر دارند.
۴ـ از شرکتهای متخصص نترسید
آدام توصیه میکند که از کمک یک شرکت متخصص در کسب مشتری استفاده کنید. شرکت Peak میخواست موارد بسیار زیادی را در سریعترین زمان ممکن آزمایش کند. به همین دلیل از یک تیم بزرگتر کمک گرفت. بدین ترتیب ایدههای بیشتری شکل گرفت و آنها توانستند فرمول فوقالعاده کسبوکار خود را بهسرعت پیدا کنند.
۵ـ ببینید موفقیت شما درگرو چه تغییراتی است
زمانی که شرکت Peak فرآیند خلاقیت را با دفعات بیشتری تکرار کرد، ورق برگشت و همهچیز تغییر کرد. آدام از امکانات بازیهای مختلف اپلیکیشن شرکت استفاده کرد تا متوجه شود مشتریان مختلف چه واکنشی به آن نشان میدهند. او میگوید: ممکن است شما یک بنر موفق داشته باشید، ولی بااینحال، باید همواره به دنبال بنرهای جدید هم باشید، چراکه باید بدانید بنر موفق بعدی شما چیست.
۶ـ به کانالهایی که کنار گذاشته بودید برگردید
بعدازآنکه بهترین فرمول را برای خلاقیت و پیامرسانی پیدا کردید، باید به مرحلهی اول برگردید و در میان کانالهای تبلیغاتی، بهترین را از نظر خلاقیت پیدا کنید. بعدازآنکه مشخص کردید در بهترین کانال منتخب شما، کدام روش کارآیی بیشتری دارد، میتوانید کانالهایی را که قبلا کنار گذاشته بودید با استفاده از فرمول موفقیتآمیز جدید خود بررسی کنید تا به مخاطبان دیگری دست پیدا کنید. در حال حاضر Peak روی این مرحله تمرکز دارد.
۷ـ محصول را فراموش نکنید
همچنان روی توسعهی محصول خود کار کنید تا بیشترین فرصت ممکن را برای دستیابی به مخاطبان و بازارهای مختلف فراهم کنید. چند ماه پیش، شرکت Peak با افزودن زبانهای جدید به اپلیکیشن خود، توانست بازار مخاطبان خود را متنوعتر کند. اگرچه عملکرد این اپلیکیشنها در فصل تابستان در برخی بازارها چشمگیر نبود، اما معرفی آن در کشور کره در ماه جولای، امکان دسترسی شرکت به بازار جدید و بزرگی را فراهم کرد که نرخ رشد بسیار خوبی هم داشت. همیشه باید به فکر فرصت بعدی رشد خود باشید.
۸ـ نبرد بیپایان برای افزایش نرخ تبدیل را آغاز کنید
همواره باید روشهای مختلف را برای افزایش نرخ تبدیل و LTV آزمایش کنید. آدام در این گفتگو توضیح داد که شرکت Peak در حال حاضر تستهای A/B متعددی را روی ابزارهای گوناگون بازاریابی انجام میدهد و توانسته است به تفاوتهای قابلتوجهی بین محصول رایگان و محصول غیررایگان دست پیدا کند و این آگاهی باعث شده نرخ تبدیل این شرکت تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. او از بازاریابها میخواهد تا آنجا که میتوانند در آزمایشهایی که در مورد نرخ تبدیل و LTV انجام میدهند خلاقیت داشته باشند چراکه این دو، مهمترین عواملی هستند که موفقیت و رشد اپلیکیشنها را رقم میزنند.
۹ـ تمرکز داشته باشید
بهعنوان بازاریاب، هرروز با ایمیلهای متعددی از طرف آژانسهای تخصصی و شبکههای مختلف مواجه میشوید که میخواهند با شما همکاری کنند. امکان ندارد بتوانید با همه همکاری کنید و عملکرد متمرکزی داشته باشید. بنابراین آدام پیشنهاد میکند تعداد شرکایتان را به حداقل برسانید، مخصوصا اگر تیم کوچکی دارید. در غیر این صورت نمیتوانید هیچ کاری را درست انجام دهید.
۱۰ـ شبکهسازی کنید
در نهایت، رویدادهای بسیاری وجود دارند که افراد شرکتکننده در آنها این فرآیند را قبلا طی کردهاند. از این فرصتها استفاده کنید. باید با این افراد گفتگو کنید تا ببینید چه ابزارهایی را میپسندند و چه تجربهای از موفقیتشان دارند، ضمن اینکه باید از اشتباهات آنها هم درس بگیرید. این بهترین راه برای آموزش روشهای موفق در صنعت موردنظر شما است.