از زمان های اولیه خلقت که بشر با اطراف خود آشنا شد، به فکر استفاده از امکانات محیط برای رفع نیاز پوشش خود افتاد و این پوشش در گذر زمان دستخوش تغییراتی شد تا امروز که طراحی و دوخت لباس به یک علم تبدیل شده و به تناسب شرایط اقلیمی، اقتصادی، آداب و رسوم اجتماعی و… در حال تحول و گسترش است.
از این رو در گفت وگو با احمد طایفه، کارآفرین در رشته طراحی دوخت و لباس، طراح پروژههای گلدوزی و مدیر گالری گلدوزی به بررسی ابعاد مختلف این حرفه و مسیر موفقیت پرداختیم که در ادامه میخوانید.
تاریخچه
احمد طایفه با اشاره به تاریخچه این کسب و کار میگوید: این سبک سال هاست در ایران در حال اجراست. نخستین چرخ خیاطی در ایران توسط مظفرالدین شاه از سفر فرنگ آورده شد، اما سال ها طول کشید تا این اختراع جدید جای دوخت و دوز به روش سنتی را بگیرد و فراگیر شود.
در ابتدا مردم نسبت به استفاده از این وسیله واکنش نشان میدادند و دوختن لباس با چرخ خیاطی را حرام میدانستند و اعتقاد داشتند این چرخ ها باعث از بین رفتن و بیکیفیت شدن پارچه میشود، اما به مرور زمان این وسیله هم مانند هر وسیله دیگری که در قدیم نسبت به آن واکنش نشان داده میشود، مورد استفاده قرار گرفت و این چرخها نیز جای خود را در میان مردم باز کردند.
نقطه شروع
وی می افزاید: تحصیلات من در رشته موسیقی ساز کلاسیک (پیانو) است و ارتباط خاصی به زمینه فعالیتم ندارد.
من در ابتدا از طریق سیستم آموزشی طرح کاد که سال ها پیش در ایران وجود داشت با دوخت و دوز آشنا شدم و پس از مدتی به صورت آموزشی پیوسته و به صورت تجربی شروع به کار کردم. طرح کاد و دانش طرح پروژه ای در نظام قدیم آموزشی ایران بود که در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در دبیرستان های ایران اجرا می شد. در این طرح وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان دبیرستانی در هفته یک روز را برای کارورزی در یکی از مراکز صنعتی و آموزشی طی می کردند. پس از گذشت سال ها، چندین دوره آموزشی طراحی لباس را در انجمن طراحان ایران گذراندم و شاخه باتیک را در سازمان صنایع دستی ایران با موفقیت طی کردم.
مسیر رشد کسب و کار
این طراح دوخت و لباس با اشاره به تعداد اعضای کارگاه میگوید: در حال حاضر به طور پیوسته سه نفر هستیم که در این کارگاه فعالیت میکنیم، اما به صورت مقطعی یا ناپیوسته پنج یا شش نفر، بسته به ظرفیت موجود در کار، کم یا اضافه میشویم.
وی میافزاید: البته هنوز نمی توانم بگویم که موفقیتی که انتظارش را دارم حاصل شده، اما از عواملی که تاکنون مرا به سوی موفقیت هدایت کرده است می توانم به پشتکار، فراگیری دانش تخصصی لازم، استفاده از فضای مجازی، میل به به روز بودن و صبر و استقامت در کار اشاره کنم.
وی در خصوص حمایتهای مالی در این کسب و کار می گوید: من برای شروع کسب و کارم از وام های بانکی استفاده کردم که البته بهره های بالایی دارند و در واقع حمایت خاصی از تولید کننده نمی شود. چه بسا اگر بانک ها و موسسات مالی از این صنعت حمایت بیشتری کنند، همکاران ما می توانند به طور مستقیم اشتغال زایی داشته باشند.
وی می افزاید: متاسفانه این حرفه به مرور زمان در میان مردان از بین رفته است زیرا به خاطر تورم و گرانیهای موجود در بازار این شغل برای جبران هزینههای زندگی یک شخص کافی نیست، اما در میان زنان، خصوصا خانم های جوان که تحصیلات مرتبط با این رشته را دارند شاهد رشد زیادی هستیم.
تجربه تلخ، اما شیرین
احمد طایفه به یکی از خاطراتش در این حرفه اشاره می کند و می گوید: به یاد دارم در ایران، اوایل شروع به کارم بود و با خانمی که صاحب یک مزون بودند همکاری می کردیم. یک روز ایشان لباس بسیار پیچیده ای از طرح های آرمانی _ یکی از طراحان بزرگ دنیا _ را برای یکی از مشتریان شان به من سفارش دادند.
به یاد دارم که این طرح حدود ۱۰ متر پارچه مصرف می کرد و از جایی که باید این طرح را از روی فیلم برمیداشتم، متوجه یک برش خاص در آن طرح نشدم و لباس را خراب کردم. از طرفی چون هزینه خسارت این پارچه زیاد بود بسیار نگران بودم. هنگامی که نزد صاحب مزون رفتم و گفتم که چنین مشکلی پیش آمده، ایشان برخورد عجیبی داشتند که هرگز آن را فراموش نمی کنم.
بر خلاف تصورم ایشان گفتند که اشکالی ندارد و در خیاطی زیاد از این اتفاق ها میافتد. ایشان به من گفتند برو به حساب من دوباره پارچه بخر و نگران نباش و بعد خودشان هم آمدند و با هم الگو سازی را انجام دادیم. وقتی لباس آماده شد، ایشان از نتیجه کار بسیار راضی بودند و این برخودشان را هرگز فراموش نمی کنم.
وی میافزاید: طراحان بزرگ دنیا همیشه به عنوان الگو برای من قابل احترام هستند، به ویژه طراح منحصر به فرد ایرانی، جناب آقای بیژن پاکزاد که باعث افتخار ما ایرانیان هستند.
موانع و ریسک های کسب و کار
این طراح با اشاره به ریسک های این کسب و کار میگوید: در این کسب و کار موانع زیادی وجود دارد. به عنوان مثال معمولا پیدا کردن مکان مناسب برای این کار بسیار سخت است و حتی پس از پیدا شدن مکان مناسب، باز هم امیدی به ماندن طولانی مدت در آن مکان وجود ندارد زیرا ملک استیجاری است و صاحبان ملک تمایل زیادی برای ماندن شما در آن ملک ندارند، همچنین هزینه های دستمزد دوخت و دوز ها متناسب با تورم در جامعه افزایش نمی یابد. خصوصا طی چند سال اخیر شرایط سخت تر هم شده و بسیاری از همکاران مجبور شدند کسب و کارشان را تعطیل کنند.
تبلیغات موثر
احمد طایفه در خصوص روش تبلیغ و بازاریابی در کسب و کارش میگوید: بیشترین روش تبلیغی که موثر هم واقع شد، استفاده از شبکههای اجتماعی و فضاهای مجازی است و همچنین تبلیغات دهان به دهان یا به قول مردم قدیم تبلیغات سینه به سینه که در حقیقت خود مشتریان این کار را انجام میدهند. رضایت مشتریان نسبت به کار و برخورد انسان بیشترین و هدفمندترین تبلیغ برای هر فرد میتواند باشد. البته این طبیعی است که عدهای هم کار شما را دوست نداشته باشند که در این خصوص کاری نمیتوان کرد.
توسعه کسب و کار
وی می افزاید: من به دلیل خصوصیات فردی و اخلاقی که دارم سعی می کنم زیاد در فضاهای عمومی جامعه حضور نداشته باشم مگر اینکه کارم ایجاب کند در برخی از فعالیتها شرکت کنم، از این رو برنامه خاصی در زمینه مسئولیت اجتماعی ندارم، اما برای توسعه کسب و کارم در زمینه طراحی پروژههای گلدوزی به صورت جدی فعالیت میکنم و در کنار شغل اصلی ام که طراحی و دوخت است تلاش میکنم در این زمینه انرژی بیشتری صرف کنم.
وی با اشاره به فروش آنلاین محصولاتش میگوید: در حال حاضر من شبکه فروش آنلاین طرح ها و پروژههای گلدوزی را ایجاد کردهام که سعی در گسترش آن دارم. سایت goldozi. ir نخستین سایت تخصصی در این زمینه است که راه اندازی کردهام و افراد می توانند با مراجعه به این سایت و انتخاب پسوند طرح مورد نظر که متناسب با دستگاه گلدوزی شان است، آن طرح را به صورت آنلاین خریداری کنند. در حال حاضر این سایت در حال فعالیت است و به طور مستمر به روز می شود. من امیدوارم که ما هم بتوانیم روزی همانند کشورهای دیگر فروش بین المللی داشته باشیم و محصولات مان را برای فروش در سطح جهانی عرضه کنیم.
وی در پایان می گوید: در گذشته گفته میشد که هر مشتری ناراضی ۱۰مشتری راضی را نیز پشیمان میکند، اما امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی هر مشتری ناراضی حدود ۵۰ مشتری راضی را از خرید پشیمان می کند و این یک هشدار است تا انعطاف بیشتری در برخورد با مشتریان داشته باشیم. در هر حال تلاش من بر این است که هیچ مشتری ناراضی نباشد.
منبع: