پولدارشو(http://pooldarsho.ir):
دم نوش خانه جایی که شما میتوانید دم نوشهای مختلف را امتحان کنید اما این واژه کمتر به گوش کسی خورده است . این خانههای رنگی علاوه بر تضمین سلامتی مشتریها به آنها این امکان را میدهد برای ساعتی آرامش را با نوشیدن طعمهای طبیعی تجربه کنند. طعم هایی که اگر یک بار امتحان کنید مشتری دائمیاش خواهید شد. خلاقیتی که آقای زمانی انجام داده این است که مثل یک دکتر، خیلی وقتها از مشتریانش شرح حال میگیرد و بعد طبق حالی که دارند به آنها دمنوش میدهد. صاحب دم نوش خانه ی «کلبه دنج» آنقدر که صبح تا شباش را در کنار این رنگها، عطرها و طعمها میگذراند و از این راه درآمد خوبی هم دارد تا جایی که به علاقهمندان توصیه میکند حتما این کسب و کار را امتحان کنند.
خلاقیت حرف اول را میزند
شاید در نگاه اول محمد رضا زمانی یک سفره خانه دار ساده به نظر برسد. اما سفره خانه ی او با دیگر سفره خانه هایی که تا به حال دیده اید متفاوت است. در این سفره خانه علاوه بر غذاهای سنتی و اصیل ایرانی دم نوشهای گیاهی با طعمها و خواص مختلف سرو میشود و جالب اینجاست که مشتریها این سفره خانه را با دم نوش هایش میشناسند. اما داشتن یک دم نوش خانهی مختصر نیاز به ذوق و خلاثیت خاصی دارد: «دم نوشهای زیادی وجود دارند که برای ما از داروهای شیمیایی میتوانند مفید تر باشند. اطلاعاتی که از دمنوشها و گیاهان دارویی به دست آوردم ابتدایی چیزهایی بودند که مرا ترغیب کردند پا به دنیای دم نوشها بگذارم.
زمانی که من به این موضوع علاقهمند شدم شروع کردم به جست وجو در اینترنت و مطالعهی کتابهای متعددی که دراین حوزه وجود داشت. از آن به بعد متوجه شدم کسی که با دم نوشها سر و کار دارد، باید علاوه بر داشتن اطلاعات لازم ذوق و سلیقه ی خوبی هم داشته باشد. شاید این حرف کمی عجیب به نظر برسد اما در کار ساختن دم نوشها خلاقیت حرف اول را میزند»
با ذوق و سلیقه، مشتری پیدا کنید
محمد رضا زمانی تمام اطلاعات لازم درباره دم نوشها و خواص آنها را از راه مطالعه به دست آورد و تصمیم گرفت جایی شبیه سفره خانههای سنتی داشته باشد تا خودش این دم نوشها را درست کند و بفروشد. او این کار را اول برای کسب درآمد و دوم برای جا انداختن خواص طبیعی دم نوشها در بین مشتری ها شروع کرد : «راستش را بخواهید داشتن یک دم نوش خانه ی کوچک زیادی دردسر دارد. در قدم اول باید به فکر گرفتن مجوز از اتحادیه سفره خانه دارها و قهوه خانه دارها باشید. همین مجوز دودنگیهای زیاد دارد و شاید در همان اول کار شما را ناامید کند اما بالاخره زمانی که تمام شرایط لازم را داشته باشید میتوانید این مجوز را کسب کنید و با حداقل دو میلیون تومان یک سکوی سرو دم نوش برای مشتری هایتان راه اندازی کنید. بعد از آن شما میمانید و دم نوش هایی که باید با سلیقه و ذائقههای مختلف درست شوند. اینکه کارتان بگیرد تماما بستگی به خودتان دارد. شما با سلیقه تان و ترکیب به جای مواد مختلف با هم میتوانید تصمیم بگیرید مشتریهای پر و پا قرص پیدا کنید»
حفظ مشتری با تجویز دم نوش ها
در دم نوش خانهی کلبه ی دنج آدمهای زیادی برای نوشیدن دم نوشهای اقای زمانی نشستهاند. تعدادی از آنها با سیستم این دم نوش خانه آشنایی دارند و وقتی وارد میشوند حال و احوال خودشان را برای محمد رضا زمانی توضیح میدهند تا او یکی از دم نوشهای نوشته شده در لیست دارد را برایشان تجویز کند:« سختی داشتن یک دم نوش خانه به گرفتن مجوز هایش نیست. در این کار شما باید روابط عمومی خوبی داشته باشید و از همه مهمتر با علم روان شناسی آشنایی داشته باشید. مشتریهای مخصوص من میدانند وقتی میخواهند دم نوشی سفارش دهند باید به حال روحی و جسمی خودشان توجه کنند برای همین قبل از اینکه سفارش بدهند از من میپرسند، باید چه چیزی بنوشند. اما بیشتر کسانی که اینجا میآیند دم نوشها را نمی شناسند و باز از من میخواهند بهترین دم نوشم را برایشان سرو کنم. در این لحظه من باید تشخیص بدهم آنها به چه دم نوشی با چه خواصی نیاز دارند. اگر این کار را بتوانم به خوبی انجام دهم مشتری هایم را حفظ خواهم کرد»
چه چیزی باید بنوشیم؟
محمد رضا زمانی فوت و فن ساخت دم نوشها را یک علم تجربی میداند و تنها دم نوش هایی که بارها و بارها امتحان خودشان را پس داده اند میتوانند رو به روی مشتری بنشینند:« برای یادگیری ساخت دم نوشها هیچ کلاس خاصی وجود ندارد. شما میتوانید تجربه افراد خبره در این کار استفاده کنید وباید با یک طبیب مخصوص طب سنتی در ارتباط باشید. آنها راه را نشانتان میدهند. بعد از آن باید بارها و بارها برای خودتان و دیگران دم نوشهای مختلف درست کنید و آنها را امتحان کنید. به دم نوشهای گیاهی میتوانید نبات، گلاب ، زعفران و یا گلبرگهای گل سرخ اضافه کنید. همه ی اینها به شناختن ذائقه ی مشتری تان بر میگردد. اما بیشتر افراد طعمی که از ترکیب این مواد با هم حاصل میشود را دوست دارند. حالا اگر در اضافه کردن این مواد به دم نوشها تجربه کافی ندارید میتوانید از مشتری تان بپرسید از چه طعمی خوشش میآید و حتما قبل از سرو هر دم نوش باید بدانید که مشتری تان بیماری خاصی نظیر فشار خون و یا دیابت نداشته باشد. چون در صورت داشتن این بیماریها شما باید آنها را راهنمایی کنید تا دم نوش خودشان را انتخاب کنند.»
ویترین رنگی داشته باشید
ساختن دم نوشها و داشتن یک مغازه برای درست کردن دم نوشهای مختلف نیاز به عشق و علاقه دارد، هر چه رنگ و لعاب مغازه شما بیشتر باشد مشتری بیشتری را به سمت خودش میکشاند، به عبارتی شما با رنگهای طبیعی و متفاوت دیگران را ترغیب میکنید تا به خوردن دم نوشهای رنگی فکر کنند:« درست کردن دم نوشها شبیه آشپزی دارای قواعد خاصی نیست. همه اش به سلیقه ی سازنده بر میگردد و اینکه خودش چقدر از درست کردن این دم نوشها لذت میبرد. برای درست کردن دم نوشها فقط باید یک سری اطلاعات پایه داشته باشید که آن هم در اینترنت پیدا میشود. بنابراین هر کسی میتواند برای خودش یک دم نوش خانه کوچک راه اندازی کند. فقط باید در تزیین محیط دم نوش خانه دقت کنید تا چیدمانش آرامش لازم را به مشتریها القا کند.
این یکی از شرطهای موفقیت است و شرط دیگر اینکه شما باید ویترین مغازه تان را پر کنید از دم نوشها با طعم،خواص و رنگهای مختلف این کار باعث میشود افراد برای یک بار هم شده بخواهند این دم نوشها را امتحان کنند. از طرفی رنگ و لعاب مغازه تان و عطرحاصل از گل هایی که آنجا میپیچد برای مشتریها دل انگیز خواهد بود»
شربتها برادر دم نوشها هستند
شاید تا اینجا فکر کنید در این روزهای گرم کسی سراغ دم نوشها نمی رود اما شربتها از دم نوشها جدا نیستند. شما به همان اندازه که میتوانید دم نوش درست کنید از همان مواد میتوانید شربتهای خنک و گوارا بسازید و دست مشتری بدهید برای ساخت شربت هم مانند دم نوش همین که سلیقه به خرج دهید کافی است:«شربتها برادر دم نوشها هستند.شما با یک مجوز میتوانید در دم نوش خانه تان شربت هم درست کنید. این دو از هم جدا نیستند. هر دم نوش خانهای برای روزهای گرم تابستان باید یک لیست از شربتهای مختلف داشته باشد. زمستانها در و روزهای سرد سال مشتریها بیشتر ترجیح میدهند دم نوش را برای نوشیدن انتخاب کنند اما در شش ماه اول سال قاعده به هم میریزد و شربتهای خنک خواهان بیشتری پیدا میکنند. ساخت شربتها هم شبیه دم نوش هاست و نیازی به یادگیری و گذراندن دورههای خاصی ندارد»
از دم نوشها نترسید
دم نوش خانهها در سراسر ایران محدود اند و شاید تنها در مکانهای خاصی به چشم بخورد آن هم به دلیل این است که افرادی میترسند پا به دنیای دم نوشها بگذارند و روی آنها به عنوان یک منبع در آمد خوب حساب کنند. اغلب مردم بر این باورند که خوردن دم نوشها با ذائقههای ایرانی جور در نمی آید اما این ذائقه نیست که باعث میشود افراد با دم نوشها آشتی کنند بلکه تبلیغات موفقیت شما را تضمین خواهند کرد:« بیشتر سفره خانه دارها از اینکه یک دم نوش خانه داشته باشند میترسند. آنها معتقدند که دم نوشها مشتری ندارند. اما باید بگویم موفقیت شما به بازاریابی و چگونگی تبلیغاتتان بستگی دارد. اگر بتوانید با استفاده از سلیقه و رنگهای متنوع مشتری جذب کنید موفق خواهید شد. برای تبلیغات این نوع کسب و کار هم منتشر کردن عکس در فضای مجازی نظیر اینستاگرام بهترین راه به شمار میرود. شما میتوانید در صفحات مجازی خود با استفاده از عکسهای زیبا به صورت رایگان تبلیغ کنید و مطمئن باشید که دیده خواهید شد. شما میتوانید به راحتی مشتری جذب کنید و به راحتی میتوانید یکی از موفقان این صنف باشید.»
به تنهایی سود ببرید
محمدرضا زمانی صاحب دم نوش خانه ی کلبه ی دنج، به تنهایی و بدون کمک شخص خاصی این کار را شروع کرده و تا امروز یکی از پر مشتری ترین دم نوش خانهها را دارد:« این شغل از آن دست کسب و کارهایی است که شما میتوانید به تنهایی آن را شروع کنید و به تنهایی هم سود ببرید. سود حاصل از فروش دم نوشها بستگی به قیمتهای شما دارد. از آنجایی که صنف سفره خانه دارها برای سرو دم نوشها قیمت خاصی را تعیین نکرده هر کسی میتواند به راحتی روی دم نوش هایش قیمت بگذارد. اینجا دم نوشها با حداقل قیمت یعنی هر قوری هفت هزار تومان فروخته میشوند. با این حال ما روی هر قوری پنجاه درصد سود میکنیم و البته همین قیمت معقول باعث میشود افراد به جای رفتن به کافی شاپها به ما سر بزنند. مشتری با مراجعه به دم نوش خانهها لازم نیست زمان زیادی برای گرفتن سفارشش معطل شود.زمانی که کرکره ی مغازه را بالا میدهید آماده هستید به مشتری سرویس بدهید فقط کافی است صبر کنید تا آب جوش بی آید. اگر شما بتوانید مشتری پیدا کنید میتوانید از راه فایدهها و خواص طبیعی پولدار شوید.»
منبع
گلسا سادات بحری در همشهری سرنخ