هند یکی از جوانترین کشورهای جهان محسوب میشود که بیش از ۷۵ درصد جمعیتش را جوانان تشکیل میدهند. جوان بودن در کشور هند فقط به جمعیت آن محدود نمیشود و هند را میتوان «مهد شرکتهای نوپا و استارتآپهای موفق» در جهان نامید.
شرکتهای کوچک و نوپای هندی در سالهای اخیر توانستهاند با بهرهگیری از مزایایی چون گسترش نفوذ اینترنت و گوشیهای هوشمند و تعداد فزاینده کاربران آنلاین فعال و پویا به رقبایی جدی برای شرکتهای مشهوری چون گوگل و فیسبوک تبدیل شوند و موقعیت آنها را در منطقه و جهان به چالش بکشند. این استارتآپهای مبتکر و پرتلاش توانستهاند با عملکرد درخشان خود در سالهای اخیر حجم عظیمی از سرمایهگذاریها را به سمت خود جلب کنند و به رقبای جدی غولهای بینالمللی و چندملیتی صاحب نام تبدیل شوند. در حال حاضر بیش از ۳۱۰۰ استارت آپ موفق و فعال در هند مشغول فعالیت هستند که بر اساس پیشبینیها تا سال ۲۰۲۰ این تعداد به بیش از ۱۰۰۰۰ شرکت خواهد رسید و هند را به سومین کانون بزرگ استارتآپها در جهان تبدیل خواهد نمود.
اما سوال کلیدی اینجا است که شرکتهای کوچک و نوپای هندی چگونه توانستهاند با شرکتهای صاحب نام و بسیار بزرگ بینالمللی به رقابت برخیزند و از کارزار رقابت سربلند آیند؟ موفقیت چشمگیر شرکتهای کامپیوتری و اینترنتی هندی و عرض اندام قدرتمندانه آنها در برابر غولهایی چون گوگل، فیسبوک، آمازون و مایکروسافت بسیاری از جهانیان را شگفتزده کرده است. اما اگر به ویژگیهای استارتآپهای هندی نگاهی بیندازیم درمییابیم که عامل اصلی موفقیت آنها در بازارهای پر رقابت جهانی این است که آنها قادر به انجام کارهایی هستند که شرکتهای دیگر قادر به انجامشان نیستند.چنین شرکتهای کوچک و چابکی با کمال میل به سمت خطر کردن، آزمودن راههای جدید و ایجاد تغییرات جسورانه و سریع گام برمیدارند و در عمل همان کارهایی را انجام میدهند که شرکتهای بزرگ و سنگین وزن از انجام آنها امتناع میورزند چرا که از شکست خوردن و پیامدهای منفی آن گریزانند.
در اینجا به دو نمونه از رقابت جسورانه و شجاعانه برخی استارتآپهای هندی با رقبای مشهور و صاحب نامشان اشاره خواهد شد که به موفقیت و برتری هندیها منجر شده است:
Flipark.com ارائه تجربه خریدی منحصربهفرد به کاربران
بازار مجازی فلیپارک یکی از پرطرفدارترین بازارهای مجازی در هند است که توانسته پهلو به پهلوی سایت مشهور آمازون در عرصه بازارهای تجارت الکترونیک فعالیت نماید و مشتریان پرشماری را در سراسر جهان به سمت خود جلب کند. در حال حاضر این شرکت بیش از ۲۰ میلیون محصول را که در ۷۰ گروه مختلف دستهبندی شدهاند و از کتاب و محصولات رسانهای گرفته تا لوازم برقی و مصرفی را شامل میشود، به مطلوبترین شکل به خریداران پرشمار خود میفروشد. این شرکت که در سال ۲۰۰۷ بنیان گذاشته شد پس از مدت کوتاهی توانسته علاوه بر یکهتاز شدن در بازارهای آنلاین هند به بازیگری بینالمللی و رقیبی جدی برای آمازون تبدیل شود بهطوری که اغلب برندهای بزرگ دنیا، محصولات خود را در فلیپارک به فروش میرسانند.
Make My Trip در جستوجوی راهی برای جذابتر کردن سفر
رقابت با غولی مثل اکسپدیا که سالهاست حرف اول را در صنعت گردشگری و سفرهای تفریحی جهان میزند به جسارت و شجاعت بسیار زیادی نیاز دارد که شرکت هندی «میک مای تریپ» از آن برخوردار بوده و از گود این رقابت سخت سربلند بیرون آمده است. این شرکت که حدود پنج سال از عمرش میگذرد توانسته خیلی زود به یکی از بزرگترین بازیگران دنیای گردشگری نه فقط در هند و آسیا بلکه در سراسر جهان تبدیل شود و عرصه را برای شرکت باسابقه و بزرگ اکسپدیا تنگ کند و سهمی ۲۵ درصدی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد.
آنچه برای رقابت با غولها لازم است
تجربه ثابت کرده که برای رقابت با غولها حتما نباید غول بود یا تواناییهای خارق العادهای داشت بلکه باید قادر بود تا از حداقل منابع حداکثر استفاده را برد و با کمک ابتکارات و نوآوریهای متنوع در راستای چابکسازی و بهرهگیری از نقاط آسیب رقبای عظیم الجثه به مصاف آنها رفت و در نهایت از کارزارهای سخت، سربلند بیرون آمد. شرکتهای نوپا و استارتآپها بیش از هر چیز دیگری به نوآوری، خلاقیت، جسارت و متفاوت بودن نیاز دارند تا بتوانند در برابر شرکتهای بزرگ و مشهوری که محافظه کار و کم تحرک هستند قدرت مانور و مزیت رقابتی داشته باشند. شرکتهای کوچک باید چارچوبهای سنتی و متداول را با شجاعت بشکنند و وارد حوزههای جدید شوند و از شکست و ناکامی نهراسند و این همان کاری است که اغلب استارتآپهای موفق هندی انجام دادهاند و در رقابت سخت با غولهای دنیای تکنولوژی سربلند بیرون آمدهاند و از این نظر میتوانند الگویی باشند برای استارتآپها در سراسر جهان که از رقابت با غولها میهراسند.
منبع
http://donya-e-eqtesad.com/