الو…سفارش دارم!
فکرش را بکنید بتوانید شرایطی مهیا کنید تا مردم بتوانند موبایل به دست بگیرند، در قفسههای فروشگاه قدم بزنند، تمام مایحتاج روزانه یا ماهانهشان را با بهترین قیمت بخرند و حداکثر دو ساعت بعد، خریدشان را دم در خانهشان تحویل بگیرید. اگر دنبال چنین کسب و کار خلاقانهای میگردید میتوانید به راهاندازی یک سوپرمارکت آنلاین فکر کنید. گفت وگوی ما را با مدیرعامل اولین سوپرمارکت آنلاین ایران که دو سال قبل استارت این کار را زد بخوانید و اگر شما هم دوست دارید این کار را انجام بدهید بدون ترس و با دانستن تمام زیر و بمهای کار، وارد این حوزهی کاری بشوید.
گذر از سنتی به مدرن
قدمت فروشگاههای آنلاین در کشور ما به بیش از ده سال نمیرسد اما در همین مدت کوتاه، مردم تا حدودی توانستهاند به این نوع از خرید اعتماد کنند و بدون اینکه جنسی را ببینند و لمسش کنند دل به دریا بزنند و خرید کنند. اما با این حال هنوز هم اگر کسی به شما بگوید میتوانید مایحتاج روزانهتان را از یک سوپرمارکت آنلاین خریداری کرده و آنرا در خانهتان تحویل بگیرید شاید کمی به نظرتان عجیب و غریب برسد.
اما جالب است بدانید این اتفاق دو سال قبل رخ داده و خانوادهی شمشیری که سالهاست مشغول کار آی.تی و وارد کردن قطعات کامپیوتری هستند استارت این کار را زدهاند.
کاری که آقای «محمد حسین شمشیری» و همکارانش انجام میدهند، بیش از هرچیز به یک ساماندهی درست و حسابی احتیاج دارد، بعضی از سوپرمارکتهای آنلاین، همان سوپرمارکتهای خیابانی هستند که در حال حاضر به شکل آنلاین مواد خوراکی را به افرادمحلهشان میفروشند، اما آقای شمشیری و دوستانش یک شرکت بزرگ و کلی کارمند دارند و در ابعاد بزرگتر از سوپرمارکتهای معمولی، مشغول کار هستند. اگر شما هم بخواهید در این زمینه موفق عمل کنید بهتر است به همین شیوه کارتان را شروع کنید.
چرا سوپرمارکت؟
اولین چیزی که خیلی برایم جالب است بدانم این است که چطور ایدهی راهاندازی سوپرمارکت آنلاین به ذهن «محمد حسین شمشیری« رسید، در حالی که اغلب سوپرمارکتها در حال حاضر خریدهای اعضای محل را دم در خانهها تحویل میدهند و شاید خرید اینترنتی چندان جذاب به نظر نرسد، توضیحی که آقای شمشیری میدهد بسیار جالب است:« برای پاسخ به سوال شما باید کمی به سابقهی خودمان دربخش آی تی و وارد کردن قطعات شبکه اشاره کنم. از آن جا که خانوادهی ما بیش از ۳۰سال است این کار را انجام میدهند ما از این جهت کاملا حرفهای شده بودیم و راه انداختن یک فروشگاه آنلاین برای ما کار ساده و راحتی بود، اما برای این که بخواهیم این فروشگاه اینترنتی را به سوپرمارکت آنلاین تبدیل کنیم دلایل دیگری هم داشتیم.
سوپرمارکت در اصطلاح تجاری یعنی محصولات مصرفی تند فروش، که ما در ایران چنین چیزی نداریم و معمولا این محصولات به شکل سنتی در سوپرمارکتها و فروشگاههای زنجیرهای به دست مردم میرسند. ایجاد فروشگاه اینترنتی این امکان را فراهم میکرد تا بتوانیم محصولات را با قیمت کمتری به مشتری ارائه بدهیم.»
دردسر کمتر
راهاندازی سوپرمارکت و اداره آن شرایط خاصی دارد. معمولا افراد باید صبح زود، کرکرهی مغازه را بالا ببرند و تا آخرین لحظات شب هم آمادهی پاسخگویی به مشتریان باشند اما راهاندازی سوپرمارکت آنلاین، نسبت به این روش دردسر بسیار کمتری دارد:«سوپرمارکت آنلاین، نیاز به مغازه و مغازهداری ندارد و همین مسئله کمک میکند تا در مخارج اولیه کمی صرفهجویی شود و قیمت محصولات خیلی بالا نرود،به این شیوه مشتری میتواند محصولات را با تخفیف و به شکل رایگان دم در خانهاش تحویل بگیرد. علاوه بر تمام این مزیتها، زمانی که ما این کار را راه انداختیم،کمتر کسی در فضای سوپرمارکت آنلاین فعالیت کرده بود و با توجه به امکانات نرمافزاری و سخت افزاری که در اختیارمان بود میتوانستیم کار را به شکل کاملا قوی پیش ببریم.»
بدون فوت وقت
سوپرمارکتها معمولا محلی هستند که آدمها با رفتن به آن جا، احساس خوبی پیدا میکنند. سبد در دست میگیرند و شروع میکنند به خرید کردن. سوپرمارکتهای آنلاین هم دقیقا همین فضا را به شکل کاملا طبقه بندی شما برای مشتری فراهم میکنند و اگر شما بخواهید وارد این کار شوید و سوپرمارکت آنلاین راه بیندازید میتوانید از این نقطه ی قوت، برای جذب مشتری استفاده کنید:« داخل سوپرمارکتها، معمولا اجناس خیلی فشرده چیده میشوند و مشتری ممکن است زمان خرید چیزی را از قلم بیندازد، یا مثلا برای عوض کردن محصولی که انتخاب کرده با مشکل مواجه شود، اما در سوپرمارکتهای آنلاین، همه ی مایحتاج به شکل کاملا دستهبندی شده و با توضیحات کامل در دسترس است، چنین فروشگاهی به مشتری این امکان را میدهد تا دربارهی محصولی که قصد خرید آن را دارد اطلاعات کامل به دست بیاورد و با خیال راحت آن را خریداری کند و هر زمان از خرید منصرف شدند با برداشتن یک تیک ساده، خریدشان را پس بدهند. تمام این مزایا باعث میشود شما به عنوان کسی که قرار است این کسب و کار را راه بیندازید، به این شغل دلگرم و به آیندهاش امیدوار شوید.»
از گوشت مرغ، تا جان آدمیزاد
شما زمانی میتوانید سوپرمارکت آنلاین موفقی داشته باشید که تمام مایحتاج مشتریان را در انبارتان داشته باشید. این کار اصول خاص خودش را دارد و شمشیری دربارهی آن، اینطور توضیح میدهد:«ما علاوه بر تمام مواد مصرفی مشتریان که تاریخ مصرف طولانی دارند، محصولات روز مانند گوشت، شیر و لبنیات را هم برای فروش داریم. تمام این محصولات از کارخانهها به شکل روزانه وارد انبارهای ما میشود و در اختیار مشتری قرار میگیرد. در واقع ما برای تهیه ی محصولات کاملا مانند سوپرمارکتهای سنتی فعالیت میکنیم با این تفاوت که مغازهی ما یک فروشگاه اینترنتی است،زمانی که مشتری کالاهای مورد نظرش را سفارش میدهد، حداکثر دو ساعت طول میکشد تا سفارش از انبارها به آدرس مورد نظر برسد. البته میانگین ما معمولا بین نیم تا یک ساعت است و تا الان بیشتر از این مدت را ثبت نکردهایم. اگر قصد دارید وارد این کار شوید باید بدانید تحویل سریع سفارشها به مشتری، رمز موفقیت شماست. کسی که تخم مرغ و شیر و نان از شما میخرد حداکثر بین یک تا دو ساعت میتواند برای این وسایل صبر کند اما اگر این زمان بیشتر شود قطعا مشتریتان را از دست میدهید.»
شمشیری دو فروشگاه زنجیرهای فیزیکی در سطح شهر دارد که طبق برنامه قرار است تا تابستان سال آینده این تعداد به ۱۵ فروشگاه برسد. خرید سوپرمارکتی در نگاه همه ،خرید دو کیسه از محصولاتی است که خانوادهها روزانه به آن نیاز دارند، اما در سوپرمارکت اینترنتی باید این امکان فراهم شود تا مشتری هر چقدر که نیاز دارد خرید کند:« ما هر تعداد محصولی که مشتری درخواست بدهد را ارسال میکنیم و مشتریانی داریم که به جای خرید از هایپرمارکتها و صرف وقت و انرژی در آن جا، به شکل آنلاین خرید یک ماهشان را انجام میدهند. اگر میخواهید در این زمینه موفق باشید، باید همیشه انبارتان با به روزترین و بهترین محصولات پر باشد.»
کارآفرینی کنید
زمانی که بحث فروشگاه اینترنتی به میان میآید، خیلیها فکر میکنند مقداری محصول سوپرمارکتی، یک سیستم کامیپوتری و یک خط تلفن برای شروع کار کافیست، در حالی که حرفه ای کار کردن بسیار متفاوت است:« راه اندازی سوپرمارکت اینترنتی یا هر فروشگاه اینترنتی دیگر، برای شما این شرایط را فراهم میکند تا بتوانید برای عدهای کارآفرینی کنید، ما برای سوپرمارکت اینترنتیمان حدود ۲۵ نفر کارمند داریم. از بخش گرفتن سفارش و تحویل دم در خانهی مشتری گرفته تا فردی که وب سایت را پشتیبانی میکند و کسانی که در قسمت مالی مشغول کار هستند. علاوه بر این ۲۵نفر، ما به شکل غیر مستقیم هم برای انباردار و ویزیتور و… کارآفرینی کردهایم که آمار آن افراد را نداریم.»
مجوز بگیرید
هر کاری نیاز به مجوز دارد. از یک شغل سادهی خانگی گرفته تا یک کار گسترده و بزرگ. گرفتن مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی از اصول کار است و فروشگاه شما بدون مجوز، اصلا ارزشی ندارد و کسی برای خرید از آن، به شما اعتماد نمیکند: «فروشگاه اینترنتی اول از همه نیاز به نماد اعتماد الکترونیکی دارد که از طرف مرکز« توسعهی تجارت الکترونیک» که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است به عنوان تاییدیه به فروشگاهای اینترنتی داده میشود. این نماد به کار شما هویت میدهد و مشتری، زمانی که این نماد را در سایت شما ببیند با خیال راحت خرید میکند. این نماد هر سال باید تمدید شود.
مجوز بعدی توسط وزارت ارشاد و دفتر ساماندهی سایتهای اینترنتی صادر میشود. این کار خیلی ساده است، کافیست وارد سایت وزارت ارشاد بشوید و با ساخت اکانت، سایتی که بالا آورده اید را ثبت کنید و منتظر شوید تا جواب درخواست شما بیاید. تمام این کارها معمولا کمتر از یک سال زمان میبرد.»
زمانی که پای محصولات خوراکی به میان میآید حتما نیاز به مجوز بهداشت برای فروش است، شمشیری در این خصوص میگوید:« تمام محصولاتی که ما به فروش میرسانیم تاییدیه بهداشت و مجوز سازمان غذا و دارو دارند و به همین دلیل نیازی نیست ما به شکل جداگانه از بهداشت مجوز بگیریم. ما تاییدیههایی که روی محصولات است را همراه با عکس محصولات روی سایت قرار میدهیم تا مشتریان با خیال راحت از سایت خرید کنند.»
این کار را توصیه میکنم
آقای شمشیری و همکاران شان به واسطه ی سابقهای که در کار آی.تی داشتند در بخش سوپرمارکت هم به موفقیت رسیدند.
می پرسم اگر کسی بخواهد سوپرمارکت اینترنتی راه بیندازد اما سابقه ی نرم افزاری گروه شما را نداشته باشد، آیا این کار را پیشنهاد میدهید؟«بله حتما. من این کار را به هر کسی که توانایی و سرمایهی اولیه برای انجامش را دارد پیشنهاد میدهم. برای استارت این کار، اجارهی انبار که محل دپوی محصولات باشد، اجاره ی دفتر کار، استخدام چند کارمند و دریافت مجوزها نیاز است، راه اندازی این کار با سرمایهی اندک سود مالی خوبی در برندارد، باید با سرمایهی زیاد آن را شروع کرد و منتظر ماند تا به سوددهی برسد.
توصیهی من به کسانی که قصد دارند این کار را انجام بدهند، صبور بودن است. مردم ما هنوز چندان به خرید سوپرمارکتی از اینترنت عادت نکرده اند اما مطمئن هستم که روزی میرسد که این کار هم مانند خریدهای اینترنتی دیگر باب میشود و مردم با خیال راحت شروع به خرید کنند. هدفی که من با آن کارم را شروع کردم این بود که بتوانم محصولات را با قیمت مناسب به دست مردم برسانم و در واقع واسطه هایی که در این بین بودند را حذف کنم. خدا را شکر تا الان با همین سیاست جلو رفته ایم و از این به بعد هم قصد داریم فعالیت را به همین شکل ادامه بدهیم.»
منبع: