افزایش جمعیت و توسعه شهرها که با صنعتی شدن همراه شده، افزایش آلودگی هوا و کم شدن فضای سبز را نیز به دنبال داشته است؛ موضوعی که این روزها جوانان را به سمت باشگاه های بدنسازی سوق داده است، به همین دلیل با سرمایهگذاری ۲ میلیارد تومانی در راه اندازی یک باشگاه بدنسازی میتوان روزانه حداقل مهمان ۱۰۰ ورزشکار بود.
حال اینکه این باشگاه چقدر درآمد دارد به میزان شهریه آن بستگی دارد، به گونه ای که برخی از باشگاه ها در مناطق شمال شهر روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان ورودی میگیرند گرچه هر قدر به سمت جنوب شهر حرکت کنید میزان شهریه کاهش مییابد اما به دلیل استهلاک پایین این تجهیزات، بازگشت سرمایه به صرفه است، به طوری که پیشبینی میشود یک باشگاه با هزینه ۲ میلیاردی در منطقه متوسط با شهریه ماهانه ۴۰۰ هزار تومان در مدت سه سال بتواند تمام سرمایه خود را بازگرداند، گرچه میتوان با ارائه خدمات اضافی همچون برنامه تمرینی و ماساژ، درآمد را بدون هزینه استهلاک چندبرابر کرد.
در سالهای اخیر به دلیل ماشینی شدن زندگی، بیماریهای ناشی از کم تحرکی توسعه یافته و پزشکان هموار شهروندان را به ورزش توصیه میکنند و همین عامل منجر به افزایش ورزشهای سالنی شده و توجیهی برای سرمایهگذاری در این بخش است.
احداث باشگاه بدنسازی
اگــر بخواهیــم یــک باشگاه بدنسازی راهاندازی کنیم ابتدا باید یک فضای بزرگ را که دسترسی مناسبی به خیابانهای اصلی شهر دارد انتخاب کنیم، به طوری که اگر در محدوده ترافیک نباشد به طور قطع مشکل افرادی که با ماشین شخصی تردد میکنند برای آمدن به باشگاه حل میشود، حال با طراحی فضایی برای پارکینگ، مزیت دیگری به باشگاه اضافه میشود و آن را از سایر باشگاه ها متمایز میسازد.
مدیر باشگاه ورزشی رویال در رابطه با چگونگی راهاندازی باشگاه بدنسازی میگوید: برای اخذ مجوز باشگاه بدنسازی باید با ارائه سند زمین و طرح باشگاه به اداره تربیت بدنی منطقه مراجعه کرد و پس از بررسی طرح نهایی، ساخت مجموعه ورزشی شروع میشود، البته برخی افراد فضایی را که قبلا ساخته شده با تغییر کاربری و بازسازی برای راهاندازی باشگاه آماده میکنند و تنها به مجوز باشگاه نیاز دارند.
حسین سهیلی با نگاهی به ویژگیهای باشگاه میافزاید: فضای باشگاه باید دارای سقفی بلند و تهویه ای مناسب باشد، چراکه هرقدر هوای بیشتری در فضای باشگاه جریان داشته باشد احتمال انتقال بیماری و بوی نامطبوع کاهش مییابد. همچنین در رابطه با سلامت ورزشکاران عامل دیگری که باید به آن توجه کرد رختکن و ساخت دوش های مناسب برای استحمام است.
هزینه ساخت باشگاه
با توجه به اینکه قیمت زمین در مناطق مختلف شهر متفاوت است و هزینه ساخت به ابعاد باشگاه بستگی دارد. یک بودجه ثابت را نمیتوان برای تمام نقاط شهر یکسان فرض کرد، اما با این حال ۵۰۰ متر زمین برای ساخت باشگاه نیاز است که قیمت آن متناسب با آن محله خواهد بود.
از طرف دیگر، تجهیزات مورد نیاز یک باشگاه نظیر تردمیل، دستگاه های چندکاره و… قیمت های متفاوتی دارند که در مجموع برای یک باشگاه با ظرفیت ۳۰ نفر همزمان به تعداد چهار دستگاه در هر حرکت نیاز است که متناسب با آن باید بیش از ۲ تن وزنه برای دمبل و هالتر وجود داشته باشد، بنابراین بیشترین هزینه راه اندازی باشگاه صرف خرید دستگاه ها خواهد شد.
رضا میررضایی مدیر باشگاه هرکول با تایید هزینه های تجهیزات باشگاه، فراهم کردن سازه هایی برای کاهش سروصدا و ایجاد آلودگی صوتی در فضای باشگاه را الزامی دانست و اظهار کرد: هرچقدر یک باشگاه از محیط آرامتری برخوردار باشد با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد، به همین دلیل کف باشگاه باید پارکت هایی قرار گیرد که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد.
همچنین نیاز است دیوار باشگاهها دارای عایق صوتی بوده و از سوی دیگر ارتفاع مناسبی داشته باشد، به همین دلیل تغییر کاربری یک فضا به باشگاه بدنسازی با هزینههای زیادی برای ایجاد ساختاری مناسب با این ورزش همراه خواهد بود.
ارائه خدمات زمینه افزایش درآمد
خیلی از باشگاههای بدنسازی به دلیل مزیتهایی چون داشتن جکوزی، سونا و… توانستهاند تعداد زیادی از ورزشکاران را جذب کنند، گرچه هزینه ارائه خدمات به شهریه اضافه شده اما این موضوع نه تنها منجر به کاهش مشتریان آنها نشده، بلکه زمینه حضور بیشتر مشتریان را فراهم کرده است.
مدیر باشگاه هرکول با نگاهی به افزایش درآمد باشگاه و ایجاد شرایط اختصاصی تصریح کرد: زمانی که یک باشگاه با قیمت کمتر مشتریان بیشتری را جذب می کند درآمد بیشتری خواهد داشت، اما در کنار آن با استهلاک بیشتر تجهیزات روبه رو خواهد شد که با توجه به گران بودن آن به نظر میرسد هزینه تجهیز مجدد بالا خواهد رفت، به همین دلیل درآمدزایی با خدمات باشگاهی همچون برنامههای تمرینی، مربیان مجرب و حتی سونا و… علاوه بر اختصاصی کردن باشگاه و افزایش شهریه، میزان استهلاک تجهیزات را کاهش میدهد، زیرا روزانه مشتریان کمتری مراجعه می کنند و در مقابل هزینه بیشتر از آنها دریافت میشود.
رضا میررضایی با اشاره به اینکه کافی شاپ و اغذیه می تواند زمینه جذب مشتریان را بیشتر کند، اضافه کرد: خیلی از ورزشکاران حرفه ای به دلیل تمرینات سنگین در پایان ورزش به خرید خوراکی تمایل دارند. وقتی یک باشگاه از چنین خدماتی برخوردار نباشد یک امتیاز منفی است، به همین دلیل باید با فراهم کردن اغذیه سالم، ورزشکاران حرفه ای را به باشگاه جذب کرد.
البته خدمات زیادی هست که میتواند برای مشتریان اولویت داشته باشد اما با توجه به هزینهای که نزدیک به ۲ میلیارد در نظر گرفته شده به نظر میرسد یک کادر پزشکی هم برای جلوگیری از آسیبهای ورزشی نیاز است، گرچه این گروه با ارائه خدمات ماساژهای ورزشی میتواند درآمدزایی مجزایی را برای باشگاه به ارمغان بیاورد.
با توجه به اهمیتی که هم اکنون افراد جامعه به سلامت جسمی خود میدهند و به نوعی ارزش اجتماعی تبدیل شده به نظر میرسد ارائه مشاورههای لاغری و روشهای کار با وزنه میتواند درآمدزایی باشگاههای ورزشی را بیشتر کند.
در واقع باشگاهها به صورت محلی و منطقه ای ورزشکاران را جذب میکنند به همین دلیل رقیب آنها تنها باشگاههای آن منطقه است که اگر در زمان راهاندازی امکانات آن باشگاه ها را بررسی و زمینه ارائه خدمات بیشتر را فراهم کنند، به طور قطع درآمد بیشتری را با ثبت نام از مشتریان اختصاصی به جیب خواهند زد.
منبع: