در دنیای ارتباطات امروز، موبایل و قابلیتهای آن به یکی از اصلیترین رهبران بازاریابی تبدیلشده است. اکثر مصرفکنندگان قبل از خرید، ابتدا از طریق موبایلهای خود به مقایسه محصولات مختلف میپردازند و بعد تصمیم به خرید میگیرند. بهعنوانمثال، طبق گزارش MarketLand، شصت درصد از ترافیک اینترنت از ماه نوامبر تا دسامبر در سال ۲۰۱۷، از طریق دستگاههای تلفن همراه بوده است. در ادامه این گزارش همچنین بیانشده که خرید از طریق جمعه سیاه فروشگاههای اینترنتی در سال گذشته نسبت به دو سال قبل، از طریق تلفنهای همراه تقریباً دو برابر شده است. بنابراین بهرهگیری مناسب از استراتژیهای تلفن همراه به یک اصل انکارناپذیر برای کسبوکارهای نوپا و کارآفرینان تبدیلشده است و اگر استراتژیهای بازاریابی موبایلی که برای برند خود اتخاذ کردهاید قابلیت توسعه را دارند، نکاتی که در ادامه بیانشده است میتواند در جایگاهیابی مناسب و مطلوب برند شما در فرایند بازاریابی موبایلی نقش موثری داشته باشد.
از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید
اکثر افراد، استراتژی کلمات کلیدی را با بازاریابی محتوا مرتبط میکنند. اما آنچه حائز اهمیت است استفاده از کلمات کلیدی و استراتژی کلمات کلیدی در بازاریابی موبایلی است نه بازاریابی محتوا. برای اینکه استراتژی کلمات کلیدی با استراتژی بازاریابی موبایلی شما منطبق باشد، باید از مناسب بودن منطقه جغرافیایی که برای انتشار کلمات کلیدی خود انتخاب کردهاید، مطمئن شوید. زیرا اکثر مشتریان تلفن همراه معمولاً بهطور محلی جستجو میکنند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی خود را کوتاه انتخاب کنید و عباراتی بیش از سه کلمه نباشد.
فروش و پیشنهادهای ویژه را اولویت قرار دهید
در توسعه استراتژیهای تلفن همراه، توجه به این نکته ضروری است که فرصت بسیار محدودی برای جلبتوجه مخاطبان هدف از طریق تلفنهای همراه وجود دارد. یکی از بهترین راهها برای استفاده از این فرصت محدود، فروش و پیشنهادهای فروش ویژه برای اولین بار در وبسایت موبایل محورتان است. ازجمله مزایای این روش آن است که به کاربران این امکان را میدهد از پیشنهادهای فروش ویژه شما سریعاً مطلع شوند و از طرفی هم به افزایش نرخ پاسخگویی به مشتریان از طرف شما کمک میکند.
اطلاعات تماس را وارد کنید
اگر کسبوکار شما یک کسبوکار سنتی (brick-and-mortar) بهحساب میآید که خریدوفروش از طریق اینترنت در آن صورت نمیگیرد، لازم هست که اطلاعات تماس مشتریان حتماً جمعآوری شود. در مقابل نیز، بهجای آنکه فقط آدرس خود را بهصورت نوشتاری در اختیار کاربران سایت قرار دهید، یکقدم بیشتر برداشته و نقشهای برای کمک به مشتریان خود در پیدا کردن شما در سایت خود قرار دهید.
سازگار باشید
امروزه مصرفکنندگان طیف گستردهای از دستگاههای تلفن همراه را استفاده میکنند و شما هرگز نمیدانید کدام نوع خاص از این دستگاهها، مورداستفاده مشتری است. به همین دلیل ضروری است این اطمینان حاصل شود که امکانات بازاریابی شما با تمام دستگاههای تلفن همراه سازگار باشد. علاوه بر این، این اطمینان نیز باید حاصل شود که این امکانات بازاریابی موبایلی، هر وقت که یک دستگاه جدید منتشر شد، بهروز شود.
از بازاریابی محلی استفاده کنید.
آمارها نشان میدهد که اکثر خریدها در شعاع ۱۰ مایلی از خانه مصرفکننده صورت میگیرد. بازاریابی محلی بر اساس ترکیبی از ابزارهای تجزیهوتحلیل دادههای بزرگ و فناوری Geolocation IP و در راستای بهرهگیری از دادههای اجتماعی و دادههای محلی مورداستفاده قرار میگیرد. درنتیجه این امکان برای شما فراهم میشود که مشتریان خود را بر اساس اطلاعاتی که منحصربهفرد و شخصیسازی شدهاند مورد هدف قرار دهید. بهعنوانمثال، شما میتوانید مشتریان تلفن همراه خود را از طریق کوپنهای تخفیف در زمان واقعی و بر اساس مکانی که در آن هستند و آنچه انجام میدهند، به خرید ترغیب کنید. اگر این فعالیتها بهدرستی صورت گیرد، این نوع بازاریابی بهشدت موثر بوده و مورد استقبال قرار میگیرد.
بهطورکلی، چشمانداز بازاریابی تلفن همراه بسیار پیچیده است، اما با بهرهگیری از استراتژیهای جامع و اطمینان از اینکه امکانات بازاریابی تلفن همراه برند شما سازگار با آخرین فنآوریهای روز موبایل است، میتوانید اطمینان حاصل کنید که مزیت رقابتی خود را حفظ خواهید کرد.
منبع: