محمدرضا یزدانی
مدیر شوید!
نرم افزار پیام رسان تلگرام این روزها به پر کاربردترین و دوست داشتنی ترین شبکه اجتماعی بین ما ایرانی ها تبدیل شده است. یکی از قابلیت های این نرم افزار کانال های پیام رسان است. این روز ها هریک از ما می توانیم به آسانی یک کانال تلگرام داشته باشیم و با کنترل و مدیریت آن با سایر افراد به صورت یک طرفه ارتباط برقرار کند. این قابلیت تلگرام باعث شده است تا شرکت ها، فروشگاه ها و بنگاه های خبری از آن استفاده وسیعی را ببرند. رقابت و نبلیغات در کانال های تلگرامی و جذب مخاطب در آنها این روزها به یک موضوع مهم تبدیل شده است. اگر شما هم مدیر کانال های تلگرامی هستید و یا اینکه گروه ها و سوپرگروه هایی را مدیریت می کنید. با ترفندهای مدیریتی کانال ها و مسائل آن ها آشنا شوید تا دامنه وسیع تری از مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهید:
خودتان را معرفی کنید
تیتر گویاست و نیازی به تاکید بر این مطلب نیست، اینکه نام کانال شما با موضوع کانال مورد نظرتان همسو باشد کاملا” منطقی و مهم است اما پیشنهاد میکنیم اگر می خواهید کانال تلگرام شما موفقتر باشد؛ همنام کانال تلگرام خودتان در سایر شبکههای اجتماعی هم سعی کنید حساب کاربری بسازید و از آنها برای معرفی کانال تلگرامتان بهره ببرید. راه های مختلفی برای معرفی کانال وجود دارد، اگر وبسایت دارید حتما لینکی به صورت لایت باکس و در حین ورود به صفحه اول وبسایت از کانال قرار دهید و کانال تلگرامتان را به افراد و بازدیدکنندگان معرفی کنید. اگر فقط صفحه اینستاگرام دارید حتما سعی کنید آدرس کانال را در قسمت بیوگرافی قرار دهید. از بخش معرفی کانال در خود نرم افزار تلگرام نیز غافل نشوید و اطلاعات کامل و جذابی را برای مخاطبتان در این بخش قرار دهید، تا مخاطب با شما بیشتر آشنا شود.
به مخاطبتان ارزش دهید!
محتوا بخش اصلی و مهمی است که می تواند به آسانی در نگهداری و حتی افزایش مخاطبان شما کمک شایانی کند، برای این کار یهتر است سعی کنید کانال شما بر حسب موضوعی که به آن می پردازد پاسخگو باشد، تمامی مشتری ها یا مخاطبان بدانند که زمینه کاری و محتوایی شما چیست و برایشان قابل درک باشد، برای مثال اگر کانالی برای معرفی محصولات شرکت خودتان دارید؛ سعی کنید از موضوعات و اهداف خودتان عدول نکنید. از سوی دیگر مراقب باشید برای جذب مخاطب و افزایش آنها، دست به انتشار هر نوع مطلب یا محتوایی نزنیم. ارزش گذاری به مخاطبان و اینکه در انتشار محتوا دقت کنیم از عواملی است که باعث می شود تا بتوانیم اعتماد مخاطبین خودمان را جذب کنیم و در عین حال در حیطه موضوع مورد نظر خود تخصص و تبحر پیدا کنیم.
مخاطب کیلوئی نخرید!
در ابتدای مسیر و ایجاد کانال شما می توانید تا ۲۰۰ نفر را خودتان به لیست مخاطبان اضافه کنید، توجه کنید تنها افرادی را که حدس می زنید محتوای شما به آنها ربطی دارد را اضافه کنید، آن هم فقط یک بار! مطمئن باشید با اضافه کردن دو یا چند بار افراد نمی توانید آن ها را وادار به ماندن در کانال کنید. این روز ها خرید عضو کیلویی خیلی مرسوم است اما توجه کنید که تنها پولتان را دور ریخته اید، اعداد نمایش داده شده در بالای صفحه تنها نظر ادمین ها را جلب می کند، ادمین ها هم افرادی نیستند که برای شما مخاظب بیشتری جذب کنند، توجه کنید که جلب مخاطب اصلی باید از طریق کاربران و معرفی و فورارد مطالب صورت بگیرد. سعی کنید با محتوای به جا و مناسب و مورد نیاز مخاطب تان، افراد را جذب و پیگیر مطالب کنید و با استفاده از تبلیغات صحیح در کانال های معتبر و دارای اعضای بیشتر خودتان را به دیگران معرفی کنید.
دقت در ارسال داشته باشید
تمامی افرادی که از تلگرام استفاده می کنند با موبایل به چک کردن کانال ها می پردازند و از اینترنت همراه استفاده می کنند، ارائه محتوای با حجم سنگین اکثر مواقع بی فایده است و ارسال های متنی شما بازخورد خیلی بیشتری دارد. پس سعی کنید از ارسال محتواهایی که حجم آنها زیاد است و مخاطب علاقه ای به استفاده از آنها ندارد بپرهیزید. ارسال مطالب کانال های دیگر مخاطبان شما را به مرور به آن کانال ها سوق می دهد و کانال شما را یک کپی کار با مطالب تکراری نمایش می دهد. سعی کنید این مورد را به حداقل برسانید و خودتان تا حد امکان تولید کننده محتوا باشید. البته انتشار محتوای کانال های دیگر برای تبادل عضو و افزایش اعضاء را هر چند وقت یکبار تجربه کنید. تلاش کنید به صورت مداوم حتی با تعداد کمی مخاطب پیگیر کار کانال خود باشدو مطمئن باشید تداوم کار و ارائه محتوای با مضمون مناسب و ارزشمند هم برای جذب مخاطب نیاز به وقت گذاشتن دارد.علاوه بر این باید به این موضوع دقت داشته باشید که با راه اندازی یک کانال شما مسئولیت مهمی پیدا می کنید که چه محتوایی را منتشر می کنید. پس در تولید محتوا و ارسال آنها با دقت و توجه بیشتری عمل کنید.
وقت شناس باشید
ادمین های کانال ها خیلی اوقات پر انرژی هستند و محتواهای مناسب و خوبی را طی یک بازه کوتاه ارسال می کنند، توجه کنید کاربران مثل شما مدام و در لحظه کانال شما را چک نمی کنند، وقتی هم در اعلان ها می بینند که پیام جدیدی در کانال شما دارند، شاید در شرایط مساعد دو مورد انتهایی را مطالعه کنند. پس سعی کنید ارسال ها را در طول روز پخش کنید و از ارسال یکجای محتواها در یکساعت خاص بپرهیزید و یک برنامه زمان بندی منظم برای انتشار خودتان تنظیم کنید.گاهی اوقات وقتی کانال شمار زیادی از افراد را به خود جذب می کند، مسئولیت شما به عنوان مدیر کانال افزایش پیدا می کند و باید دقت کنید که اعضا را حفظ کنید و محتوا را به درستی مدیریت کنید! نباید کانال بدون مطلب بماند و گاهی نیاز به زمان بندی کردن کانال پیدا می کنید. بدین صورت می توانید از اپلیکیشن های همیار استفاده کنید و با زمان بندی دقیق کاری کنید که مطالب کانال به موقع و در فواصل زمانی مناسب به دست کاربران برسد. البته همیارها و یا ربات های مدیر کانال، می توانند کارهای زیادی برای شما انجام دهند که به تناسب نوع ارائه دهنده خدمات آن ها با هم فرق می کند.
ترفندها را به کار ببندید
استفاده از ترفندهای جدید و موجود در فضای تلگرام به شما کمک می کند تا بیشتر و آسان تر مخاطب برای خودتان جذب کنید. یکی از این مهارت ها، هشتک زدن برای مطالب است. هشتک ها عناصر خوبی هستند که می توانند در دسترسی آسانتر به مطالب توسط کاربران و مخاطبان موثر باشند.سعی کنید حتما در انتهای هر پیام آدرس تلگرام را ذکر کنید، این نکته هم یک شمایل خاص به ارسال های شما می دهد و هم می تواند در صورت فوروارد مطالب شما توسط مخاطبان کاربران جدید را به کانال شما راهنمایی کند. اگر بتوانید برای مطالب خودتان در کانال یک فرم خاص را طراحی کنید کانال شما از سایر کانال ها متمایز می شود، مصلا” برای پیام های تصویری لوگو یا قاب مشخصی طراحی کنید.
منبع:
روزنامه همشهری
همشهری دو
۹خرداد ۹۶