پولدارشو(http://poolddarsho.ir)
تا ۱۰۰ میلیون وام میدهیم
این روزها خیلی از افراد کسب و کار خانگی دارند، خصوصا خانمها که از هنرشان پول درمیآورند و به اقتصاد خانواده کمک میکنند. یکی از راههایی که می شود این کسب و کارها را گسترش داد و دیگران هم در آن سهیم کرد، گرفتن مجوز برای مشاغل خانگی است. مجوزهایی که آموزش، وام و خیلی مسائل دیگر را به دنبال دارد. اگر شما هم دنبال گرفتن این مجوز هستید و دوست دارید مراحل کسب مجوز را بدانید، مهناز امام وردی ، رئیس دبیرخانهی ستاد ساماندهی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی؛ یکی از بهترین کسانی است که میتواند به تمام سوالات ما دربارهی دریافت مجوز مشاغل خانگی پاسخ بدهد.
چه مشاغلی خانگی است؟
برای اینکه وارد کارگروه مشاغل خانگی بشوید و برای دریافت مجوز اقدام کنید، نیاز است که حتما کارتان در گروه مشاغل خانگی قرار بگیرد. مشاغل خانگی دارای یک تعریف مشخص هستند؛ اینکه شما بتوانید کاری را در فضای مسکونی، کارگاه یا یک خانهی ویلایی انجام بدهید و اعضای خانواده در خانه یا همان کارگاه همراه شما مشغول به کار شوند، کاری که منجر به عرضه و خدمات شود. یعنی حتما کار در خانه تولید شود و بعد در بازار هم عرضه شود. به این شغل میگویند شغل خانگی. مشاغل خانگی نباید برای واحدهای همجوار خودشان ایجاد مشکل کنند و اگر این اتفاق بیفتد فرد نمیتواند مجوز دریافت کند. کارهایی که آلودگی صوتی و جوی دارند یا بسیار پر رفت و آمد هستند هیچکدام در حیطهی مشاغل خانگی قرار نمیگیرند. از عمدهترین کسب و کارها میتوان به عروسک سازی، شیرینیپزی، فرشبافی، مونتاژ، تولید جعبه، کلیپس، شمع و … اشاره کرد.
چرا باید مجوز بگیریم؟
شما در هر کاری که مشغول شوید، باید مجوز داشته باشید. اگر بخواهید با دور زدن قانون کسب وکار خانگیتان را راه بیندازید شاید بتوانید مدت کوتاهی فعالیت کنید، اما احتمال اینکه هر لحظه کسب و کارتان به طور کلی از بین برود زیاد است. بنا بر شغلی که برای خودتان دست و پا میکنید، ممکن است افراد مختلف به شما معترض شوند و از شما شکایت کنند و در نهایت کسب و کارتان با مشکل مواجه شود.
در هر رشتهای که فعالیت کنید همان ارگان مورد نظر میتواند برای بستن کسب و کارتان اقدام کند. مثلا اگر شغل شما پخت و پز شیرینی باشد، قطعا وزرات بهداشت برای تخته کردن کسب و کار شما اقدام میکند. یک مورد دیگر هم که باید به خاطر داشته باشید، تعدی نکردن به حقوق دیگران است، اگر شما برای همسایهتان مشکل ایجاد کنید، او میتواند از شما شکایت کرده و کارتان را با مشکل رو به رو کند.
نگران نباشید
گاهی اوقات افرادی که برای دریافت مجوز اقدام میکنند این سوال را دارند که اگر ما از وزرات کار مجوز بگیریم، چطور باید دنبال بقیهی مجوزها باشیم؟ در توضیح این مسئله باید به چند سال قبل برگردم، به اردیبهشت سال ۸۹ که تشکیل ستاد مشاغل خانگی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و دبیرخانهی مشاغل خانگی در وزارت خانهی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارش را شروع کرد. بعد از آن دستوالعملهای اجرایی ستاد مشاغل خانگی تصویب و به استانها و استانداریها ابلاغ شد. در این ستاد که ریاست آن به عهدهی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی است، ۲۵دستگاه تصمیمگیرنده داریم و ۴ دستگاه اجرایی که کمیتهی امداد، گردشگری، وزارت بهداشت و معاونت امور زنان ریاست جمهوری هستند همگی با هم دربارهی صدور مجوز تصمیمگیری و اقدام میکنند و در چهارچوب قانون برایشان مجوز صادر میشود و این مجوز یک مجوز کلی است و نیازی نیست بعد از این مجوز دنبال مجوزهای دیگر بود.
فردی یا گروهی؟
افرادی که برای دریافت مجوز به ما مراجعه میکنند چند نوع هستند. یکسری افرادی که خودشان هزینهی کار را دارند، امکاناتش را دارند و حتی مکان هم دارند و کارشان را به بازار عرضه میکنند. این افراد برای گرفتن مجوز به ما مراجعه میکنند و نیازی به امکانات ما ندارند. این افراد در گروه مستقلها قرار میگیرند.
درمقابل افرادی هستند که مهارتهای فردیشان در یک رشتهی خیلی خوب است و میتواند محصولی را تولید کند اما امکانات و تجربهی کافی برای فروش محصولش به بازار ندارد و همین مسئله باعث میشود در این کار پیشرفت نکنند. در این شرایط فرد میتواند تحت حمایت ما قرار بگیرد و درخواست کمک کند. این افراد در گروه تحت پوشش قرار میگیرند.
گروه دیگری که میتوانند به سامانهی مشاغل خانگی مراجعه کند، افراد پشتیبان هستند. کسانی که به کمک گروه اول و دوم میآیند و با پشتیبانی آنها در حوزهی فروش محصولاتشان در بازار به این کسب و کار کمک میکنند. این افراد پیشقدم میشوند و صفر تا صد بازاریابی را انجام میدهند. خیلیها دربارهی بیمه و مالیات از ما سوال میکنند که در اینباره باید بگویم، بیمهی این کار خویش فرما است و در حال حاضر معاف از مالیات میباشد.
ثبت نام کنید
برای کسب مجوز مشاغل خانگی نیازی نیست پلههای وزارت خانهی تعاون،کار و رفاه اجتماعی را بالا و پایین کنید، کافیست وارد سایت www.mashaghelkhanegi.ir بشوید و در آن ثبت نام کنید. اول از همه باید مشخص کنید جزو افراد پشتیبان هستید یا مستقل و تحت پوشش.
در این صفحه اطلاعات شخصی و نوع فعالیتی که دارید را مشخص میکنید. بعد از انجام این کار، نوبت میرسد به طرح توجیهی و مشخصاتی که طرح و کار مورد نظرتان دارد. بعد از ثبت طرح مورد نظرتان میتوانید فرم ثبت نام را تایید کنید و با دریافت کد رهگیری منتظر این باشیدکه طرحتان برای مجوز تایید شود.
تحصیلات لازم است؟
در بعضی از کارها باید مهارت داشت و برای راهاندازی برخی از کارهای دیگر نیاز به تحصیلات است. در فرمی که باید در سامانه پر کنید تمام این مشخصات ذکر شده است و اگر تحصیلات لازم باشد، حتما باید تحصیلات مربوطه را داشته باشید. در سامانه فهرست رشتهها و ورودی آن رشته وجود دارد، شما زمانی که وارد رشتهی مورد نظرتان میشوید، در ادامه مشاهده میکنید که این کار نیاز به تحصیلات دارد یا نه. لازم است بدانید. بعضی از کارها هم نیاز به تاییدیه بهداشتی، بیمه و … دارد که باید همگی توسط متقاضی تهیه شود.
راهی که طرح طی میکند
طرحی که شما در سامانه ثبت میکنید اگر از نظر کارشناسان و مسئولین مربوطه مشکلی نداشته باشد به ادارهی کار ارسال میشود. اگر طرح مورد نظر فردی که در سامانه ثبتنام کرده است نیاز به مهارت داشته باشد، فرد باید مستنداتی که ثابت میکند آن مهارت را دارد ارائه بدهد. اما اگر طرح مشکلاتی داشته باشد، از طریق سامانه به فرد اطلاع داده میشود تا آن را اصلاح کند. البته اصلاحات بسیار ساده است. ممکن است فردی اطلاعات ناقصی داشته باشد یا مدارکش کامل نباشد.
برای همین است که به متقاضیان توصیه میکنیم حتما قبل از اینکه دکمهی تایید را بزنند، حتما مدارک خودشان را چک کنند و هر چیزی که لازم است را در سامانه ثبت کنند. مثلا یک نفر میآید و میگوید قصد دارد در یک مکان ۵۰ متری، ۱۰ تا دار قالی بزند و خوب این کار شدنی نیست و طرح نیاز به اصلاح دارد. ما این طرح را برمیگردانیم تا فرد بتواند با دو دوتا چهارتا کردن، اشکالات طرح را برطرف کند. گاهی اوقات هم پیش میآید که یک نفر طرحی میدهد که جزو مشاغل خانگی به حساب نمیآید. مثلا فعالیتی مثل جوشکاری را انتخاب میکند تا آن را در حیاط خانه انجام بدهد. طرح این فرد هم بازگشت داده میشود چرا که متناسب با مشاغل خانگی نیست و باید اصلاح شود. تمام این اشکالات از طریق همان سامانه و پیامک به اطلاع متقاضی میرسد.
وام بگیرید
معمولا افراد برای گسترش کارشان نیاز به حمایت مالی دارند و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی این امکان را دارد که به این افراد وام بدهد تا کارشان را شروع کنند. برای درخواست وام زمانی که تمام مراحل ثبت نام را پشت سر گذاشتید و از سوی کارشناسان تایید شدید باید اقدام کنید.
اگر طرح توجیحی شما از نظر وزارت خانه مورد تایید باشد، دادخواست وام به همراه یک نامه به بانک مورد نظر میرود و یک کد رهگیری برای فرد ارسال میشود تا او بداند باید به کدام بانک و کدام شعبه مراجعه کند و وامش را پیگیری کند. در این مرحله اگر از نظر بانک مشکلی وجود نداشته باشد، وام به فرد تعلق میگیرد.
برای فعالیتهای انفرادی وامها از ۵ میلیون شروع میشود و تا سقفی که نیاز باشد به فرد وام تعلق میگیرد. بیشترین وام را هم به کارهای گروهی میدهیم که سقف مورد نظر در این وام، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان است.
نقش پشتیبان
عده ای از افرادی که وارد سامانه میشوند و ثبت نام میکنند در قسمت حامی فرم پر میکنند. این افراد قرار است به افراد مستقلی که کسب و کار دارند اما راه فروشش را بلد نیستند کمک کنند. مثلا یک فردی در یک شهر ماهیگیری میکند و اتفاقا هم کارش خوب است هم اینکه در محل زندگیاش میتواند خیلی راحت در این شغل فعالیت کند. اما تنها مشکلش این است که بازار فروش را نمیشناسد و نمیتواند محصولش را بفروشد. در اینجاست که افراد پشتیبان به کمک افراد مستقل میآیند و آنها را یاری میکنند تا محصولاتشان را به فروش برسانند.
انفرادی فعالیت نکنید
ما همیشه به کسانی که برای دریافت مجوز و راه اندازی کسب و کار به ما مراجعه میکنند توصیه میکنیم تا از فعالیتهای انفرادی فاصله بگیرند و به سمت فعالیتهای گروهی به همراه پشتیبان بروند. زمانی که فرد کارآفرین بتواند با یک پشتیبان قوی، محصولاتش را عرضه کند و وارد بازار کار شود، میتواند خیلی موفقتر عمل کند. پشتیبان معمولا شروع میکند به بازار سنجی و به کارآفرین میگویند که محصولش در این بازار متقاضی دارد یا نه. ما موارد زیادی داشتیم که فرد به دلیل آشنا نبودم با بازار کار و سلیقهی مردم، کارش را از دست داده است.
مثلا فردی در شهر خودش پرورش قارچ را شروع کرده بود اما در آن شهر افراد علاقهای به قارچ نداشتند، برای همین کار فرد با شکست مواجه شده بود، اما اگر او میتوانست از خدمات یک پشتیبان کار بلد بهره ببرد، قطعا با مشکل روبرو نمیشد.
اقدام برای توانمندسازی
در این ۵-۶ سال که مشغول کار هستیم، متوجه شدیم متقاضیان مشاغل خانگی مهارتهای اولیه را دارند اما نه آنقدری که آمادهی ورود به بازار را داشته باشند برای همین ما تصمیم گرفتیم به بحث توانمندسازی که در گذشته هم مطرح بود، نگاه ویژهتری بیندازیم و این قسمت را بیشتر از قبل قوت ببخشیم.
معمولا کسانی که برای دریافت وام مراجعه میکنند، در نهایت نیتشان گرفتن وام است. آنها از آنجایی که ممکن است توانمندی لازم را نداشته باشند، بعد از گرفتن وام کار را رها میکنند و پروسهی کارآفرینی با شکست مواجه میشود. برای همین ما سعی کردیم مانع از این بشویم که افراد با قدمهای لزران وارد حیطهی کسب و کار شوند.
برنامهی جدید ما این است که فرد نمیتواند به صرف گرفتن مجوز، وام دریافت کند. فرد زمانی که مجوز می گیرد باید توسط کارشناسان بررسی شود و محصولش از نظر کمی و کیفی به حد خوبی برسد و زمانی که شرایط لازم را کسب کرد با حمایت این مرکز وارد حوزهی کسب و کار شوند. در این روش جدید، کسانی که فقط به قصد گرفتن وام وارد این سامانه میشوند، غربال شده و فقط متقاضیانی باقی میمانند که شرایط ماندگاری در این حوزه را دارند و نیتشان اصلیشان کسب و کار است.
منبع
همشهری سرنخ