مالکان آنلاین
مالکان وبسایتها برای آنکه در عرصه آنلاین موفق شوند، لازم است با آخرین روندهای بازاریابی اینترنتی و بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی همگام شوند. حال فرقی نمیکند وبسایت آنها متعلق به کسبوکار فیزیکیشان باشد، یا شرکتی باشد که منحصراً بهصورت اینترنتی فعالیت میکند. اگر آنها نتوانند با این روندها خود را سازگار کنند، مشتریان بالقوه آنها توسط سایر رقبا جذب خواهد شد.
خوشبختانه، مطالعات و گزارشات قابلتوجهی در اینترنت وجود دارد که به مالکان وبسایتها کمک میکنند تا برای بهروز ماندن در مورد آخرین روندها و اطمینان از کسب مزیت رقابتی در صنعتشان، بدانند که باید چهکاری انجام دهند. در این مقاله، برخی از این روندهای مهم را تحلیل خواهیم کرد که مالکان وبسایتها باید به هنگام تهیه طرح بازاریابی خود از طریق رسانههای اجتماعی در سال ۲۰۱۸ در نظر داشته باشند. در ادامه، ده مورد از برترین نکات برای این نوع بازاریابی را به شما معرفی میکنیم.
۱ـ چت بات ها ضروری هستند
ازنظر بعضی شرکتها، اضافه کردن چت بات به مدل کسبوکار بیفایده است، ولی شرکتهایی که از چت بات استفاده کردهاند شاهد رشد قابلتوجهی در میزان رضایتمندی مشتریانشان بودهاند. به نقل از Futurism، ایده چت پات اولین بار در سال ۱۹۶۶ مطرح شد، ولی در آن زمان، هنوز فناوری از بسیاری جهات کمبودهایی داشت. امروز، شرکتها میتوانند با قیمتهای مناسب به چت بات ها دسترسی داشته باشند و این چت بات ها ازنظر تعامل با مشتریان بالقوه کاملاً پیشرفته است.
۲ـ پخش زنده اینترنتی بهسرعت در حال فراگیر شدن هستند
پخش زنده اینترنتی (Live streaming) بهسرعت در دنیای اینترنت و بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی در حال فراگیر شدن است. هزاران شرکت به پلتفرمهای پخش زنده اینترنتی رو آوردهاند تا روش سرگرمکنندهتری برای تعامل با فالوئرها و مشتریانشان داشته باشند. Media Kix استفاده از ویژگیهای پخش زنده اینترنتی YouTube Live و Facebook Live و نیز Instagram Live و Live.ly را بهعنوان ویژگیهای قدرتمند در عرصه پخش زنده پیشنهاد میکند. محتوای ویدیویی نیز امروزه بهسرعت در حال گسترش است و شما نیز باید بتوانید از این تغییر رویه نهایت استفاده را ببرید. بهترین توصیهای که میتوانم در زمینه بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی به شما ارایه دهم این است که برای شروع، استراتژی پخش زنده اینترنتی را به کمپین محتوایی خود اضافه کنید.
۳ـ محتوای ویدیویی همچنان به رشد سریع خود ادامه میدهد
گذشته از پخش زنده اینترنتی، استفاده از کلیپهای ویدیویی بهعنوان نوعی محتوا در استراتژی بازاریابی محتوایی، در مقایسه با سایر انواع محتوا، همچنان در صدر است. میلیونها نفر هستند که وقتی مقالهای را میخوانند به آنها پیشنهاد میشود ویدیویی را هم تماشا کنند. برندها میتوانند با محتوای ویدیویی پیامهای قدرتمندی را به شیوهای که ازنظر بصری بسیار جذاب است، به مخاطب ارایه کنند. برای داشتن یک پلتفرم ویدیویی، تنها گزینه شما یوتیوب نیست، بلکه فیسبوک، اینستاگرام و توییتر نیز امکان انتشار مستقیم ویدیو را روی صفحات مربوط به شرکت شما فراهم میکنند.
۴ـ نسل جدیدی وجود دارد که میتوانید روی آن تمرکز کنید
تا به امروز، اکثریت کسبوکارها برجذب مخاطبان نسل هزاره تمرکز میکردند، چرا که آنها جوانتر بوده و بهتازگی جزو نیروی کار شدهاند و درنتیجه قادر به خرید هستند (از هر چه بگذریم، هدف اصلی بازاریاب، فروش بیشتر است). اما از امروز به بعد، لازم است نسلی را که بعد از نسل هزاره متولدشده است، یعنی نسل Z را در نظر بگیرید. به گفته هافینگتون پست (Huffington Post) تقریباً ۲۵/۹ درصد جمعیت ایالاتمتحده امریکا را نسل Z تشکیل میدهد و این بخش از جمعیت، تقریباً ۴۴ میلیارد دلار از اقتصاد این کشور را به خود اختصاص میدهند. نسل Z تمایل دارند از طریق اینترنت خرید کنند. اگر این نسل با بازار هدف شما مطابقت دارند، درنگ نکنید و پیغام خاصی را برای آنها بفرستید. سازگار کردن برندتان با نسل Z یکی از آن نکاتی است که باید در عرصه بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی، بلافاصله آن را بهکارگیرید.
۵ـ استفاده از برنامههای بلاک کننده تبلیغات (ad blocker) هرروز بیشتر میشود
گزارش اخیری که در نیویورکتایمز به چاپ رسید حاکی از آن است که استفاده از برنامههای بلاک کننده تبلیغات یکبار دیگر، تنها ظرف ۱ ماه، حدود ۳۰ درصد افزایش پیداکرده است. هماکنون بیش از ۳۸۰ گوشی تلفن همراه به فناوری بلاک کننده تبلیغات مجهز هستند. این بدان معناست که کمپینهای تبلیغاتی سنتی دیگر کارایی ندارند. با در نظر گرفتن این مساله، استفاده از روشهای تبلیغاتی دیگر برای فرار از این فناوری ضروری به نظر میرسد. بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی یکی از این گزینههای فوقالعاده است که به شما کمک میکند ترافیک هدفمند و قابلتوجهی را به سمت کسبوکار خود هدایت کنید.
۶ـ تاثیر بازاریابی از طریق افراد بانفوذ بیشتر از گذشته شده است
در سال ۲۰۱۶، حدود ۸۶ درصد از بازاریابهای اینترنتی، از بازاریابی به کمک افراد بانفوذ یا همان بازاریابی نفوذی استفاده میکردهاند. اکثریت این بازاریابها این استراتژی را برای افزایش ترافیک، شناخته شدن برند، و افزایش آمار فروش موثر میدانستند، . هماکنون، در سال ۲۰۱۸ این نوع استراتژی بازاریابی همچنان به رشد خود ادامه میدهد، چرا که این روش، در مقایسه با استراتژیهای تبلیغاتی سنتی، موثرتر است. اگر آب در دستتان است زمین بگذارید و به دنبال افراد بانفوذ در گوشه بازار خود بگردید. کار کردن با افراد بانفوذ باعث میشود رویت پذیری شما بیشتر گردد، اعتماد مردم نسبت به برند شما افزایش یابد، برندتان شناختهشدهتر شود، مشتریان مشتاق به سمت شما جذب شوند، و درنهایت درآمدتان افزایش پیدا کند. بازاریابی از طریق افراد بانفوذ، اگر بهدرستی انجام شود، ROI فوقالعادهای دارد و توصیه من این است که با حداکثر سرعت ممکن، کار با افراد بانفوذ را آغاز کنید.
۷– تعداد بیشتری از بازاریابها به سمت ویژگیهای انتشار از طریق شبکههای اجتماعی گرایش پیداکردهاند
بسیاری از شبکههای اجتماعی، امروزه از ویژگیهای جدیدی برای انتشار مطالب برخوردار شدهاند که مالکان وبسایتها و وبلاگ نویس ها میتوانند از طریق آنها، مقالاتشان را مستقیما در شبکههای اجتماعی منتشر کنند. این فرصت بسیار خوبی برای وبلاگ نویسان است تا مقالاتشان را منتشر سازند و ازآنجاکه این مقالات، لینکی به سمت وبسایت آنها دارند، قدرت برندشان افزایش پیدا میکند و ترافیک وبسایتشان بیشتر میشود. ویژگیهای Facebook Instant Articles و LinkedIn Pulse دو نمونه بسیار خوب از این ویژگیها هستند که شبکههای اجتماعی محبوب برای انتشار مطالب در اختیار کاربران خود قرار دادهاند.
۸ـ استوری های اینستاگرام هرروز محبوبتر میشوند
از زمانی که استوری های اینستاگرام ایجاد شدند، میلیونها کسبوکار و بازاریاب اینترنتی از مزایای بیشمار این ویژگی جدید در اینستاگرام استفاده کردهاند. به گزارش Recode ، این ویژگی خاص اینستاگرام طی چند سال گذشته بهسرعت به رشد خود ادامه خواهد داد. در حال حاضر تعداد کاربران این ویژگی به بیش از ۲۵۰ میلیون نفر میرسد. کسبوکارها میتوانند از استوری های جدید اینستاگرام به شیوههای مختلفی استفاده کرده و محتوای سرگرمکنندهتری را برای مخاطبانشان ایجاد نمایند و مشتریان بیشتری را به سمت برند خود جذب کنند. آیا هنوز برای استفاده از اینستاگرام، استراتژی خاصی ندارید؟ آیا نمیدانید که استفاده از این شبکه اجتماعی که بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال دارد تا چه اندازه به نفع شماست؟ همین حالا استفاده از اینستاگرام را آغاز کنید. مخصوصا استوری های اینستاگرام واقعا یکی از بهترین نکات برای بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی هستند که امسال میتوانید روی آنها تمرکز کنید.
۹ـ تعداد افرادی که از جستجوی صوتی (Voice Search) برای یافتن سریع پاسخ پرسشهایشان استفاده میکنند، روزبهروز بیشتر میشود
جستجوی صوتی، امروزه بسیار بیشتر از قبل محبوبیت پیداکرده است. کافی است خیلی ساده، از گوشی تلفن همراه خود سوالی بکنید و بلافاصله جواب خود را به شکلی موثر دریافت نمایید. ورود وسایل خانگی هوشمندی مثل Amazon Echo به بازار نیز، یکی از دلایل محبوبیت بیشتر جستجوی صوتی است. به همین دلیل لازم است محتوایی را که روی وبسایت خود و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی منتشر میسازید طوری تنظیم کنید که با جستجوی صوتی تناسب داشته باشد تا وقتی کاربران، سوالی را صوتی مطرح میکنند، این محتوا بتواند بهعنوان پاسخی بالقوه برای پرسش آنها، به دستشان برسد.
۱۰ـ برندها برای ارایه پیامهای تبلیغاتی موثر به بازدیدکنندگانشان از محتوای هوشمند و پویا استفاده میکنند
درگذشته، ارایه محتوای پویا به بازدیدکنندگان وبسایت کافی بود، ولی امروزه، شرکتهای بیشتری از روشهای پویا برای ارایه محتوا استفاده میکنند. بنابراین وقت آن رسیده که شما نیز این روش را در پیش بگیرید. محتوای پویا امکان شخصیتر شدن پیامها و محصولات پیشنهادی را فراهم میسازد و بدین ترتیب شانس تبدیلشدن بازدیدکنندگان جدید به مشتری را افزایش داده و باعث میشود مشتریان قبلی شما به خرید ادامه دهد.
نمونهای از محتوای پویا این است که، محتوای ارایهشده به کاربران عضو سایتتان با محتوای ارائهشده به کاربرانی که هنوز ثبتنام نکردهاند، متفاوت باشند. بدین ترتیب، کاربرانی که با عضویت وارد سایت میشوند میتوانند از فروشهای ویژهای بهرهمند گردند که بستگی به خریدهای قبلیشان دارد. آنهایی هم که وارد سایت نشدهاند میتوانند فروشهای ویژهای را مشاهده کنند که مخصوص مشتریان جدیدی است که برای اولین بار خرید میکنند. ازجمله این امکانات ویژه، میتوان کوپنهای تخفیف را نام برد. برای استفاده از محتوای پویا جهت ارایه پیامهای سفارشی به بازدیدکنندگان وبسایت، روشهای بسیار زیادی وجود دارد. این روشها میتوانند نرخ تبدیل شما را به میزان قابلتوجهی افزایش داده و همزمان، سودآوری شما را به میزان چشمگیری بیشتر کنند.
پس، برترین نکات بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی در سال ۲۰۱۸ کدامند؟
با در نظر گرفتن آخرین روندهای بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی و بهکارگیری این ایدهها در طرح خود برای سال آینده، میتوانید یک مزیت رقابتی در گوشه بازار خود به دست آورید و بهطور بالقوه، بخش بسیار بزرگتری از بازار هدف خود را به سمت برند خاص خود جذب کنید. ایدههایی که در این مقاله مطرح کردیم دیدگاهی کلی را در اختیار شما قرار میدهند تا متوجه شوید جهت آماده شدن برای سال ۲۰۱۸، چهکارهایی باید انجام دهید. اگرچه برخی از این استراتژیها ممکن است در نگاه اول وحشتناک به نظر برسند، اما قطعا ارزش وقت گذاشتن را دارند، و باعث میشوند از رقبای خود پیشی بگیرید.
منبع: