با نگاهی به اطراف متوجه میشوید که معمولا مهاجران بهتر از بومیهای یک محل کار میکنند. دلیل این امر اتفاقی نیست. آنها خود را برای سختترین شرایط مهیا
میکنند. تجربههایی که در گذشته داشته اند طرز فکرشان را عوض و آنها را برای شرایط سخت آماده کردهاست.
فرض کنید هوا آفتابی است و آسمان آبی. به اخبار گوش فرا میدهید و پیشبینی هواشناسی، باران و باد است. اگر پدر یا مادر باشید به خوبی با این حرف موافقید که هرچه به فرزندتان اصرار میکنید که لباس گرم بپوشد او قبول نکرده و به این فکر میکند که آسمان آبی است و هرگز طوفانی نمیشود.
اگر شما نیز آسمان کسب و کار را آبی میبینید زمان خوبی برای برنامهریزی و آمادهشدن برای طوفانهای کسب و کار است. اگر میخواهید از این طوفان جان سالم به در ببرید طرز فکرتان را باید مانند یک مهاجر تغییر دهید.
آمادهسازی و ایجاد طرز فکر مهاجران در سه قدم خلاصه میشود:
آمادگی برای چالشهای ناگهانی
لیستی از موقعیتهای بدی تهیه کنید که ممکن است کسب و کارتان را به خطر بیاندازد. این لیست میتواند از بازنشسته شدن، یا استعفای مدیر تولیدتان شروع شده تا پیشنهاد شرکتهای برجسته برای خرید کسب و کارتان (مخصوصا کارآفرینان جوان در قرن ۲۱) که به هدف دزدیدن ایده ی شما صورت میگیرد.
برنامهریزی کردن
عملی کردن برنامه
مردم به هنگام رویارویی با مشکلات به سه شکل پاسخ میدهند: میجنگند، موقعیت را رها کرده یا شوک زده میشوند.
در زمان بحران ذهن آمادهی برنامهریزی برای درآمدن از آن نیست، اما اگر از قبل با آرامی نقشه کشیده باشید میتوانید در زمان بحران به خوبی نقشهی خود را عملی کنید.
این آمادگی به رهبر و اعضای تیم جرات و شهامت میدهد. منظور این نیست که همیشه باید به بدترین حالت فکر کنید بلکه این است که برای رویارویی با چنین مواقعی آماده باشید.
منبع: